|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Szarpanie silnika BLDC - deska elektryczna |
Autor |
Wiadomość |
iwan091
początkujący
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017 Szarpanie silnika BLDC - deska elektryczna
|
|
|
Witam,
Po ponad 0,5 roku pracy w moim warsztacie powstała deska elektryczna a w zasadzie mountainboard jako że przemieszczam się czasem po trudnym miejskim terenie.
Opis problemu:
Silnik na biegu jałowym pracuje bez zarzutu reaguje na manetkę itp.
Problem pojawił się pod obciążeniem ponieważ koło wystarczy złapać ręka aby silnik zaczął przeskakiwać i szarpać.
Konfiguracja:
Bateria 7S3P na ogniwach LG 18650
ESC https://www.aliexpress.co...2311.0.0.NlAhBQ
Silnik
https://www.aliexpress.co...2311.0.0.NlAhBQ
Sterowanie Aparatura modelarska pistoletowa
Podejrzewam że jest to wina ESC które ma zbyt małą wydolność bądź wbudowane ograniczenie prądowe. Druga sprawa to konfiguracja ustawień. Próbowałem różnych jednak bez skutku. Pojawiały się w internecie opinie że to ESC jest wystarczające.
Co o tym sądzicie? Jest to moje pierwsze podejście do BLDC. |
|
|
|
|
AdrianJ
młodzik
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 14 Lis 2016 Posty: 89 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017
|
|
|
Wg mnie coś z ustawieniami timingu ESC lub/i "start power" o ile masz możliwość gdzieś konfiguracji tych opcji. Wygląda jakby przy starcie ESC podawał za mały prąd lub za szybko zmieniał fazy... |
|
|
|
|
iwan091
początkujący
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017
|
|
|
W ustawieniach mam do wyboru takie opcje odnośnie silnika:
Cut off: Soft/Hard
Timing: 1º/7º/15º/30º
PWM: 8Khz/16khz
|
|
|
|
|
AdrianJ
młodzik
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 14 Lis 2016 Posty: 89 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017
|
|
|
Jeśli była zabawa z ustawieniami i nic nie pomogło to wstawiłbym wattomierz przed układ i sprawdził ile z baterii idzie prądu |
|
|
|
|
iwan091
początkujący
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017
|
|
|
Ok, spróbuję dać duży amperomierz i zobaczymy.
Jeśli wiesz to podpowiedz jakie ustawienia powinny być dla tego silnika i tego typu obciążenia.
Próbowałem rożnych ustawień ale może któreś konkretne jest prawidłowe, a inne się wykluczają i z tego bierze się szarpanie?
Druga sprawa że jest to ESC do helikopterów, chociaż na youtube są filmy gdzie ludzie na takich (tanich) esc śmigają. |
|
|
|
|
AdrianJ
młodzik
Pomógł: 2 razy Wiek: 39 Dołączył: 14 Lis 2016 Posty: 89 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017
|
|
|
Nie wiem, nie znam ani silnika ani ESC. A ustawienia przepustnicy są poprawne/czy zrobiona była kalibracja? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 11 Gru, 2017
|
|
|
A sprawdziles przynajmniej jakie jest napiecie na aku pod tym obciążeniem ? Może po prostu głęboko, nierownomiernie przysiadaja ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
iwan091
początkujący
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 12 Gru, 2017
|
|
|
Aku podczas testów miało 50% naładowania wszystkie cele maja po 3,67V i są teoretycznie z jednej partii.
Mam 2 opcje do sprawdzenia, ale dopiero jak wróce z delegacji czyli w weekend.
Timing:
Wczoraj przeszukałem pół internetu i sporo ludzi pisze że dla silnika o niskim kV ustawiają timing na 30*. Szczerze mówiąc nie próbowałem tego ustawienia ponieważ instrukcja pisze High RPM motors, tak więc sprawdzę jeszcze raz wszystkie timingi.
Pobór prądu i napięcie na baterii podczas pracy pod obciązeniem:
Dzięki AdrianJ i WojtekErnest za podpowiedź. Spróbuję zmierzyć prąd przez bocznik i napięcie podczas szarpania silnika. Dodatkowo naładuje baterię na 100% i zobaczymy czy nie brakuje mocy. |
|
|
|
|
iwan091
początkujący
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 18 Gru, 2017
|
|
|
Cześć,
Cały weekend testowałem deskę.
Zacząłem szukać dalej i wygląda to tak że bez obciążenia silnik kręci od 0 do max obrotów i pobiera ok 0,5A. Przy starcie silnika z obciążeniem prąd skacze do 5A i ucina co wywołuje wspomniane szarpanie.
Jeśli rozpędzę silnik powyżej prędkości nazwijmy to "krytycznej" i zacznę hamować silnik, deskę ciężko utrzymać, a prąd dochodzi do 30A, dosłownie pali gumę. Niestety oznacza to że musiałbym się rozpędzić siłą mięśni do powiedzmy 10km/h i dopiero deska się "załączy".
Wygląda to jak charakterystyka wentylatorowa silnika 3f i podejrzewam że tak też zaprogramowany jest ESC (jest to w końcu ESC od helikoptera).
Co o tym sądzicie?
Zamawiam ESC polecane w internecie do desek tzn. FVT 120A wraz z programatorem i zobaczę czy pomoże.
IMG_20171217_131645.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1725 raz(y) 641,61 KB |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|