ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Delikatna elektryfikacja
Autor Wiadomość
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

Tak, ale PAS przydaje się do zwiększenia zasięgu kosztem włożenia pracy mięśni (nieporównywalnie mniejszej jak bez silnika).
Chcąc zwiększyć zasięg, który przykładowo na manetce wynosi 50km możemy dołożyć nieco swojej pracy przejechać np. 70-100km.
Jest to dużo mniejszy wysiłek jak przejechanie 50 km na manetce, a później brakujące 20-50km na wyłączonym silniku (szczególnie bezprzekładniowym).
Uważam, że nie jest wielkim problemem zainstalowanie razem ze sobą manetki i PAS. Koszt, praca i waga minimalne, a w razie potrzeby i uznania można korzystać z jednego lub drugiego. PAS precyzyjniej wspomaga pedałowanie od manetki, szczególnie jak jest możliwość ustawienia stopnia wspomagania. Teraz jak jest chłodno na samej manetce człowiek marznie i ma chęć popedałować dla rozgrzewki.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

Z przepisów nie wynika, że manetka jest zakazana, pojazd powinien być: uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Można sobie zatem wyobrazić inny rodzaj mechanizmu uruchamiania pojazdu niż PAS. Przed kilkoma laty grzebałem w rowerze (chyba niemieckim), który miał czujnik załączenia wspomagania na łańcuchu rowerowym, jak się łańcuch napięło naciskiem na pedały to się elektryka załączała (ale chyba rzeczywiście trzeba było cały czas naciskać) a dalej na manetce.
W każdym razie nikt nikogo chyba w Polsce nie ukarał za fakt posiadania na kierownicy manetki.
Kwintesencją jest to, o czym napisał TAS, rower elektryczny zastępuje motorynkę i ograniczają jego funkcjonalność przepisami. Za przywilej komunikacyjny (szybciej, taniej, dalej) trzeba płacić (ubezpieczenie, badanie techniczne, rejestracja, akcyza w paliwie itd).
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

Szczygiel napisał/a:
..
W każdym razie nikt nikogo chyba w Polsce nie ukarał za fakt posiadania na kierownicy manetki.
.

Można z cała pewnoscia założyć, że pierwsze zatrzymania a potem kary będą za wygląd pojazdu, upodobnionego do skutera. A formalna podstawa bedzie związana z mocą, wielkością silnika, napieciem > 48 V, brakiem uruchomienia pojazdy TYLKO naciskiem na pedaly i brak ograniczenia 25 km/godz.
Wtedy taki pojazd wędruje na parking policyjny, gdzie są dokonywane ostateczne oględziny.
Tak jest w wielu krajach EU, USA, Kanady itd. A impulsem będzie /odpukac/ poważny wypadek z udzialem takiego pojazdu, ktory zostanie zarejestrowany, opisany w mediach, jego osiągi, brak rejestracji, homologacji itp.
To nieuniknione...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

O czym my cały czas mówimy :lol: Definicja roweru jest prosta jak budowa "cepa"

47) rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany SIŁĄ MIĘŚNI osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;


TYLE I AŻ TYLE. prościej nie można tego opisać. Wszystko co nie spełnia tych warunków, NIE JEST ROWEREM (jest np. motorowerem, nawet w przypadku dawnego rowerowego silnika spalinowego).
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

Ja tylko napisałem, że spełniając wymogi prawa można mieć rozwiązania techniczne, które umożliwiają używanie manetki.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

tkoko napisał/a:
zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V

Należy uściślić o jakie napięcie chodzi bo tak oznaczało by to zasilanie li-ion /li-po max 11s.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

Pykacz napisał/a:
tkoko napisał/a:
zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V

Należy uściślić o jakie napięcie chodzi bo tak oznaczało by to zasilanie li-ion /li-po max 11s.


Myślę że przy rozprawie sądowej, biegli "uściślą" co znaczy "o napięciu nie wyższym niż 48 V" :lol:
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

tkoko napisał/a:
O czym my cały czas mówimy :lol: ...

Jeżeli chodzi o PAS to za dużo mówimy o przepisach (których raczej nie zmienimy), a za mało o praktyce. Kiedy używamy PAS poza drogami publicznymi przepisy możemy olewać, i tej wersji trzeba się trzymać :) .
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Gru, 2017   

Pykacz napisał/a:
tkoko napisał/a:
zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V

Należy uściślić o jakie napięcie chodzi bo tak oznaczało by to zasilanie li-ion /li-po max 11s.

Przyjmuje się przybliżone napięcie pod obciążeniem, czyli 10S = 36V, 13S = 48V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Kermit 
początkujący


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 12
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017   

Wątek trochę zboczyl z torów. A wracając do kwestii technicznych. Jaką szerokość opony polecacie? Obręcz 28'' szerokość 19mm
 
 
JAC56 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 24
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Jest to mój pierwszy post na tym forum, chyle głowę przed starymi wyjadaczami i proszę o wyrozumiałość!

Świetny wątek dla mnie jako początkującego, chcącego "delikatnie zelektryfikować swój rower"
Mam wrażenie, że większość użytkowników cierpi na chorobę "więcej mocy!"
Możliwe, że po jakimś czasie również na nią zapadnę.
Na razie w rowerze elektrycznym kręci mnie fakt, że mogę do swojej średniej prędkości przejazdów dołożyć choć kilka km/godz i zwiększyć zasięg wycieczek o kilka/kilkanaście kilometrów!
Na razie (za 20 dni skończę 62 lata) nie wyobrażam sobie, ze mógłbym chcieć jeździć na rowerze bez pedałowania-żebym był zadowolony z siebie-musze się skatować..

Mam pytanie do osoby, która zaczęła wątek-Kermita
Ten pierwszy zestaw do konwersji roweru po jakimś czasie okazał się za mały (za wolny, za nudny..)?
Po kilku miesiącach eksploatacji chcesz go zmienić na inny- jaki?
Stoję przed dylematem jaki zestaw do swojego roweru kupić.
Chcę przekładniowy (bo mogę odłączyć akumulator i z żoną czy grupą przyjaciół jechać na rowerową wycieczkę nie wkurzając ich swoją sprzętową przewagą).
Chcę przekładniowy, bo jest lżejszy i mogę przenosić rower przez krzaki. strumienie czy zwalone drzewa. Bo jak się skończy bateria dojechać bez problemów do domu.
Chcę PAS i manetkę (choć nie wiem jak w praktyce się nią posługiwać-nie mogę sobie wyobrazić, że naciskam kciukiem na manetkę obsługując jednocześnie przerzutkę i hamulec na wertepach!?)
Mój rower to 29" hardtail.
Prosiłem już kolegę glebora o skonfigurowanie zestawu ale sam do końca nie wiem co powinienem mieć....
 
 
Kermit 
początkujący


Dołączył: 10 Gru 2017
Posty: 12
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Hej,
Trochę chyba nie zrozumiałeś. Jest to mój pierwszy zestaw. Założenie było/jest jedno. Rower ma być legalny. I z tego co się dowiedziałem czytając forum, blogi i inne źródła 250W jest zadowalające dla użytkowników poruszających się po drogach publicznych, osiągane prędkości są zadowalające stosunek bateria (cena) /prędkości są na poziomie dobrym.
Jestem na etapie kompletowania zestawu. Jak to złożę do kupy, na pewno podzielę się doświadczeniami i wrażeniami, dla potomnych.

Ponowie pytanie. Jaką szeroką oponę dać? Teraz mam trekking 1.5. Jazda 80% asfalt reszta w co wjadę. Dać ten sam rozmiar czy np 1.75? Czy te wynalazki ebike ready to faktycznie pod ebike'i czy chwyt marketingowy? Pytanie skierowane raczej do mieszczuchow niż offroadowcow.
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Raczej będziesz korzystał ze wspomagania zawsze, zaś awaryjnie jak padnie bateria będziesz bez jeździł. Przekładniowy to rozsądny wybór. Tylko jeśli chcesz faktycznie używać roweru przenosząc go musisz mieć stosunkowo lekka czyli o niewielkim zasięgu baterie. Dobrze wtedy pomyśleć o baterii np 13s3p z baterii wysoko prądowych Sony VTC5. Optymalnie 13S4P. Taka bateria 48V daje satysfakcjonująca prędkość do ok 35/40 km/h i rozsądny zasięg ok 50-60 km.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Szersze opony są lepsze na dukty leśne i inne piachy. Elektryczne mają zazwyczaj środek opony gładki, by zmniejszyć hałas i opory toczenia. Ja staram się zakładać jak najgrubsze, w sensie 2,25.
 
 
JAC56 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 24
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 28 Gru, 2017   

Kermit napisał/a:
Hej,
Trochę chyba nie zrozumiałeś


Rzeczywiście,przepraszam, przeczytałem tyle wątków, że się zgubiłem :oops:
Zapytanie było do innego tematu:
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7475

W każdym razie, zestaw S1000 przekładniowy został już zamówiony od kolegi glebora

Elektronus-dzięki! Właśnie taka bateria ma być do tego zestawu.
Po montażu opiszę wrażenia!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group