ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Skrzynka/pojemnik na baterię i elektronikę
Autor Wiadomość
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018   

madejp napisał/a:

Ale żeby się woda skropliła potrzebujesz jeszcze wilgotnego ciepłego powietrza. A jak go nie wdmuchasz do skrzynki, to się nic nie skropli. A woda na zewnątrz skrzynki Ci chyba nie przeszkadza?


Otóż, wprowadzam rower po jeździe na mrozie do suchego pomieszczenia i to bardzo suchego, a skroplin na rowerze co nie miara. W innym pomieszczeniu, gdzie jest trochę zimniej jest lepiej - mniej jest skroplin, ale zawsze po mrozie skropliny powstają. Na latarce co jest z aluminium lotniczego, to już w ogóle masakra.

Myślę, że najlepszym rozwiązaniem przy budowie akumulatorów z ogniw na koszyczkach, gdzie między akusami jest przestrzeń, byłoby hermetyczne zamknięcie całej konstrukcji akumulatora - coś ale wielka koszulka termokurczliwa z wyssanym powietrzem. Wówczas skropliny ewentualnie tworzyć się będą na zewnętrznej ściance koszulki, a nie w środku akumulatora. Tak jak w latarce. Przecież za szybko latarki sucho jak pieprz jedynie na zewnątrz mokra.

A może się nie potrzebnie martwię o tą wilgoć?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 13 Sty, 2018   

henio napisał/a:

Myślę, że najlepszym rozwiązaniem prrzy budowie akumulatorów z ogniw na koszyczkach, gdzie między akusami jest przestrzeń, byłoby hermetyczne zamknięcie całej konstrukcji akumulatora - coś ale wielka koszulka termokurczliwa z wyssanym powietrzem......?

No i wlasnie wiele konstrukcji aku (w tym fabryczne) są w duzych rękawach termokurczliwych, w których jest caly aku a do tego zamknięte w szczelnej obudowie z alu.
To nie tylko ochrona przed mrozem/skraplaniem ale i ulewnym deszczem, przy napięciu wewnatrz, na kablach, stykach często sięgających 80-100 V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 15 Sty, 2018   

Bardzo dziękuję Wszystkim za podpowiedzi i tłumaczenie niejasności :)

Mam takie pytanie:

Najprawdopodobniej zdecyduję się na dwa pojemniki na akumulator. Wg. wstępnych wyliczeń będzie to dla mojej konstrukcji najlepsze rozwiązanie. Jeden pojemnik z aku będzie w świetle ramy, a drugi, podłużny pod ramą. Sterownik dam z przodu pod kierownicę. I mam takie pytanie:

Czy wówczas będę potrzebował 2 BBS-y czy jeden wszystko ogarnie? I czy nie będę miał problemów od strony technicznej by dwa aku ze sobą połączyć? Czy ktoś już tak praktykował?
 
 
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 15 Sty, 2018   

Zadzwoniłem do Panów z Bielska ( elektro-bikes.pl ) i powiedzieli mi, że się tak nie robi :(
Wszystko do jednej skrzynki najlepiej upakować włącznie ze sterownikiem. Skrzynka wówczas od środka ma mieć 12 cm. Akusy prostopadle do osi ramy, a BBS i sterownik z boku. Ogniwa łączyć na koszyczki plaster miodu. Wówczas o 20% więcej ich wejdzie.
 
 
McL 
początkujący


Pomógł: 3 razy
Wiek: 47
Dołączył: 02 Lis 2017
Posty: 20
Skąd: Białystok
Wysłany: Pon 15 Sty, 2018   

Teoretycznie akumulator można podzielić nawet na poszczególne "s" tylko przy takim rozwiązaniu zaczynają się problemy. Tak jak wspomniałeś pierwszy to BMS i raczej zdrowy rozsądek podpowie zastosowanie jednego. Jeżeli jeden, a akumulator składa się z dwóch części to BMS będzie fizycznie z jednym elementem, a od drugiej części akumulatora trzeba dociągnąć przewody pomiarowe do BMS-a (prądowe pomijam bo będą tylko dwa). Wszystkie te przewody nie są zabezpieczone i taka ich ilość biegnąca po rowerze nie jest dobrym pomysłem. Oczywiście technicznie jest to do zrobienia i wszystko będzie działać. Pozostaje problem przewodów pomiędzy tak rozdzielonymi celami i bezpieczeństwo całości.
 
 
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 15 Sty, 2018   

No właśnie. Pan z serwisu mi jeszcze podpowiedział, że BMS się potrafi bardziej grzać niż sterownik. Dam oczywiście termo-zabezpieczenie wszędzie. Ale się zastanawiam po co niektórzy, co robią aku na zamówienie, w takim razie BMS dają razem z ogniwami i zawijają? BMS dobrze jak by był oddzielnie i to na jakimś radiatorze skoro tak.

Podpowiedzcie mi proszę czym oddzielić styrodur przy robieniu skrzynki? Szpachla akrylowa wystarczy, czy coś jeszcze na nią dać?
 
 
maciek72 
młodzik


Pomógł: 8 razy
Dołączył: 22 Paź 2017
Posty: 59
Skąd: BLACHOWNIA
Wysłany: Pon 15 Sty, 2018   

Czytałem tu na forum że można owinąć folią spożywczą.Sam zamierzam zastosować taki myk z pdziałem baterii (14s3p)(14s3p)(14s4p)wynika to z braku miejsca na jedną sporą skrzynke.Mam tylko pytanie do fachowców czy dłógość przewodów od BMS'a ma jakies znaczenie tzn ich różna dłógość?Pisz henio o postępach .
_________________
Maciek
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Sty, 2018   

henio napisał/a:
. Ale się zastanawiam po co robią aku na zamówienie, w takim razie dają razem z ogniwami i zawijają? BMS dobrze jak by był oddzielnie i to na jakimś radiatorze skoro tak.

Poczytaj wątki o ładowaniu, budowie pakietów i współpracy z BMS. Nie licze że proste porady pozwolą Ci zbudować poprawnie PIERWSZY duży pakiet Niestety to zbyt duże ryzyko gdy jest się początkującym w elektronice.
Jeśli nie możesz zamówić docelowego pakietu, chcesz sie nauczyc to zrób najpierw jeden mniejszy z BMS umieszczonym blisko/razem z ogniwami. Zadnych kombinacji z przełączaniem BMS-ow, dolaczaniem dodatkowych ogniw itp
Jeśli już to dwa pakiety, 1 zapasowy np w plecaku i przełączany, wypinany, czyli w 1 stronę jedziesz na 1 wracasz na drugim.
Niestety nie jest to bezpieczna 'zabawa' dla poczatkujacych.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
maciek72 
młodzik


Pomógł: 8 razy
Dołączył: 22 Paź 2017
Posty: 59
Skąd: BLACHOWNIA
Wysłany: Wto 16 Sty, 2018   

Hmm,niewiem Wojtku skąd ta niewiara w początkujących konstruktorów swych ebajków.Jeśli uważasz że pomysł z dzieleniem baterii jest zły uzasadnij to ,prosze powiedz gdzie tkwi błąd,niebezpieczeństwo.Pisanie nie rób bo sie nie znasz ,wiesz ja tu jestem bo sie chce poznać.Gdyby było inaczej kupił bym gotowca.Zwłaszcza że widziałem Twoją konstrukcje w skrzynce narzędziowej z pakietami w pudełkach po dyskietkach bez BMS .Ba chwaliłeś sobie tą konstrukcje.Pozdrawiam
_________________
Maciek
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Wto 16 Sty, 2018   

henio napisał/a:
Dzięki za odpowiedź. Tak zrobię. I z laminatu. Na bank nie będę robił z aluminium, ani żadnego metalu. Jeżdżę również w zimie i na aluminiowych częściach jest masa pary "skroplinowej" po wejściu z zimnego do ciepłego otoczenia.

Rozkminiam nawet by zrobić na zimę ocieplacz na akumulator. Np. Uszyć pod wymiar skrzynki i dać na zewnątrz. Myślę by prócz ochrony przed wilgocią "skroplinową" pomogło to ogniwom i podniosło ich sprawność w mrozy. Co o tym sądzisz?
Może zrób ze sklejki i sterownik do środka daj ja nie stwierdziłem problemów ze skraplaniem. Tu masz wątek z moja skrzynką sklejke mozna wyginac praktycznie w dowolne kształty robię już trzecią skrzynkę. https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7531
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018   

maciek72 napisał/a:
Hmm,niewiem Wojtku skąd ta niewiara w początkujących konstruktorów swych ebajków.Jeśli uważasz że pomysł z dzieleniem baterii jest zły uzasadnij to ,prosze powiedz gdzie tkwi błąd,niebezpieczeństwo.

Na wstepie chcę potwierdzić że nie wycofuję swojej opinii/rady abyś na początku zaplanował mniejszą i bezpieczniejszą konstrukcję akumulatora a własciwie dwóch mniejszych akumulatorów.
Pomysł (pozornie logiczny) aby rozdzielić zasilanie na dwa pakiety czasem ZROWNOLEGLANE ale z uzyciem jednego BMS jest niebezpieczny. Niebezpieczny dla osoby początkującej, Jego ogniw i mienia, a bardzo niepraktyczny i wymagający dużego nadzoru dla osób z wiedzą, doświadczeniem i oprzyrządowaniem.
Dalczego tak jest ? To wynika ze specyfiki BMS, jego (typowo) kilku funkcji a oraz zachowania się szeregu ogniw i ich łączenia równoległego :
- nadzorowanie ładowania napiecia Umax pojedyńczych cel i całosci
- nadzorowanie rozładowania, napięcia Umin pojedyńczych cel i całosci
- nazdzorowanie rozładowania prąd max
- balansowania.
Spórz prosze na realizację tego pomysłu na bazie szkicu, który celowo uwypukla punkty styku istotnych części. Bat 2 (ta dodatkowa) miałaby być wpinana złączami wysokoprądowymi - i + oraz cienkim wtykiem balansującym.
Gdzie jest niebezpieczeństwo ?



1, Tylko idealnie pasujące napięcia kazdej szeregowej sekcji Bat 2 do analogicznych sekcji Bat 1, może nie być w pierwszym momencie grożne, choć z praktyki wiadomo jak łatwo uszkodzić BMS przy (nieobojętnym) sposobie/kolejnosci wpinania złącza balasującego i złączy prądowych. Rózniące się napięcie kazdej sekcji Bat1 i Bat2 spoowduje chwilowy przepływ prądu rzędu kilku Amperów, przez kabelki balansujące, gniazdo które są dostosowane do prądów max 200-300 mA. Czyli chwila nieuwagi i kabelek balansujacy lub jego gniazdo pójdzie z dymem.

2. W czasie jazdy, przy obciażeniu ogniw następuje (co normalne) zmienne/rózniące się od siebie napięcie na róznych segmentach aku,
Tzn segment 1 Bat 1 będzie miał inne napięcie niż segment 1 Bat 2 itd czyli Bat1 S2 # Bat2 S2; Bat1 S3 # Bat2 S3; itd
Co się stanie ? Pójdzie z dymem połączenie balansera Bat2 oraz co prawdopodobne gniazdo BMS lub on sam.
Powodem bedą wysokie prądy wyrównujące rzędu kilku lub kilkunastu Amper między segmentami.

I to bez względu na to czy napięcia końcowe obu BAT1 i 2 będą bez obciązenia sobie równe. Poziom niebezpieczeństwa jest zależny od stanu ogniw, na początku mały dla ogniw zupełnie nowych,ale w trakcie
eksploatacji coraz grożniejszy i NIEPRZEWIDYWALNY. A w przypadku ogniw z odzysku, róznego pochodzenia można założyć ze jest stałe, poważne niebezpieczeństwo.
Więc tym bardziej niebezpieczne bo gdy pytasz o wpływie długosci kabli balasujących BMS, to Ci odpowiadam ani 5 cm ani 10m nie jest w takim układzie bezpieczne....
Już pomijam kwestie 'logistyczne' ciągnięcia wiązek kabli balansujących, prądowych między pkt a a pkt b roweru. Pomijam sposoby ładowania i nadzorowania róznic itd.
TAK SIE NIE ROBI to delikatnie powiedziane.

Dlatego jesli nie mamy miejsca/nie chcemy dawać dużej jednej baterii ogniw, to bardziej poprawne są szeregowe dwa pakiety lub pakiety wymienne.
W konstrukcjach fabrycznych stosuje się rozwiązania przełączanych aku lub ich zrównoleglania ale nadzorowane przez dodatkową elektronikę.
I to raczej stosuje się rzadko, bo trudno zapewnić w trakcie eksplooatacji poprawne nadzorowanie róznych pakietów.
Zaawansowany elektronik, zrobi akumulator, z "niczego', z róznych ogniw, również bez BMS itp ale nie propagujemy powszechnie
takich rozwiązan poczatkującym, bo wiemy czym to grozi....
Ps. Opisy konstrukcji aku sprzed 6 lat też nie zawierały niebezpiecznych wskazówek, mimo ze były to czasy różnych ogniw polaptopowych i praktycznie bez BMS-ów....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018   

Dziękuję za podpowiedzi i inspiracje :)

@Tomek701

Myślałem już wcześniej o sklejce. Ma wiele plusów w tym jeden najważniejszy - jako drewno jest naturalnym regulatorem wilgotności. Przyjmuje w swoją strukturę wilgoć i może właśnie nie dopuszczać do skropli po powrocie z mrozów do ciepłego pomieszczenia.

Drugim dużym plusem zastosowanie sklejki jest naturalna izolacja termiczna. W zimie będzie opóźniać wychłodzenie, a w lecie chronić przed upałem. Wiadomo, to nie będzie o wysokim lambna termo-zabezpieczenie, ale na bank będzie opóźniać zarówno nagrzewania jak i wychładzanie zawartości w środku.

Do minusów trzeba zaliczyć:

1. Walor estetyczny. Niektórym się podoba innym nie. Twoje wykonanie jest bardzo ładne. Skrzynki wyglądają jak baki, ale nie wszystkim się tak uda zrobić. Ciężko też ze sklejki uzyskać krągłości na kantach od czoła ( po bokach ) No chyba, że da się boki z grubej sklejki i zeszlifuje. Ale to wówczas poszerzy skrzynkę lub stracimy szerokość w środku skrzynki.

2. Kolejny minus to zwiększenie ciężaru e-bika ( laminat jest lżejszy ). Wiadomo, ze wspomaganiem nie wielkie podobno ma to znaczenie, jednak nie którzy wyznają zasadę "każde ujęci gramów w rowerze na wagę złota." Jeżeli jest możliwość zrobić z czegoś lżejszego - zrobić lżejsze, a ewentualne gramy oddać na wagę akumulatora, bo ten pracuje na siebie.

Czyli jakby pozbyć się tych dwóch minusów, ewentualnie je zmniejszyć, to by była skrzynka idealna. Nawet przy wywrotce łatwiej naprawić sklejkę niż laminat czy metal i wystarczy trochę szpachli i farba.

A zatem, jaka grubość sklejki będzie minimalna, by spełniła wymogi wytrzymałości? No i powiedz proszę, jak to wyginasz? Ciepłą wodą?

Nie wiem z czego jeszcze zrobię skrzynkę. Mam czas to rozkminiam różne możliwości.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018   

henio napisał/a:
Drugim dużym plusem zastosowanie sklejki jest naturalna izolacja termiczna. W zimie będzie opóźniać wychłodzenie, a w lecie chronić przed upałem.


To działa również w drugą stronę. Jeśli w środku jest sterownik i ciągniesz z baterii prąd (min połowa noty katalogowej) to wszystko się grzeje i dłuugo trzyma niczym termos :)
 
 
henio 
brygadzista


Dołączył: 16 Sie 2017
Posty: 286
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018   

Dzięki,

Już podjąłem decyzję. Wziąłem wszystkie za i przeciw. Wygrał laminat. Właśnie kupiłem arkusz styroduru. Zapłaciłem 35 zł. Będzie z tego na 5 skrzynek. Także jak mi coś nie pójdzie za pierwszym, to mam jeszcze kilka podejść.

Czyli mam to obwinąć folią spożywczą przed laminowaniem. A ta folia to aluminiowa ma być, czy ta przezroczysta? Gdzie kupić arkusze 150 ( bo podobno takie najlepsze ) i chyba czarne? No i do tego utwardzacz. Papiery 100-tki już mam. Co jeszcze potrzebuję?

Jak możecie dajcie proszę linki i filmiki do edukacji.

Z góry dziękuję :)

PS:
A i jeszcze: gdzie kupić uszczelkę "H" ? Bo chyba taki sposób łączenia skrzynki z pokrywą jest najlepszy. Czy może wieko do czoła?
 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018   

henio, co do uszczelek to tutaj masz spory wybór co do grubości szczeliny:

http://uszczelki24.pl/ind...uszczelka-typ-h
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group