|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Skrzynka/pojemnik na baterię i elektronikę |
Autor |
Wiadomość |
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018 Skrzynka/pojemnik na baterię i elektronikę
|
|
|
Witam Wszystkich
Jestem zupełnie początkującym elektryfikatorem. No i próbuję się porwać z motyką na słońce. Powoli się przymierzam do przeróbki mojego roweru. Chcę zacząć, tak jak podpowiadacie na forum i Tas na swoim blogu - od skrzynki. Ale chcę wybrać optymalnie.
Rower full. W trójkącie ramy miejsca średnio, bo część światła zajmuje damper. Nie jest mało miejsca, ale wiadomo - chcę zmieścić możliwie jak największa skrzynkę.
Moje pytanie brzmi: jakiej szerokości dać skrzynkę by się sprawdziła w użytkowaniu, by nie przeszkadzała w pedałowaniu, ale była możliwie najszersza. Ile ma mieć od wewnątrz? Chcę w nią załadować tylko baterię. Czy może jest już ustalona optymalna szerokość? Tas coś wspomniał na blogu o 10 cm, czym to jest podyktowane? Ogniwa mają 6,5 cm. Czy może być mniejsza, albo ciut większa niż 10cm? Jaka jest tolerancja? Przepraszam za swoją dociekliwość.
Sterownik myślę by dać oddzielnie dla lepszego chłodzenia pod kierownicą lub pod ramą. Nawet fajnie to wyglądać będzie. Dać go w drugim pojemniku, by zabezpieczyć przed warunkami atmosferycznymi? Czy sam w sobie jest już odporny na wilgoć? Zamknę go w pojemnik, to wiadomo - gorsze odprowadzenie ciepła będzie.
Podpowiedzcie proszę zielonemu elektryfikatorowi |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
W komentarzach, na blogu Tasa, gdzie omawiana jest skrzynka, znalazłem taką odpowiedź autora blogu do czytelnika:
"Praktyka mówi jasno, do wszystkiego da się przyzwyczaić. Moim zdaniem optymalna szerokość będąca kompromisem między wygodą użytkowania, a możliwościami przewozowymi to 110-115mm szerokości wewnątrz.
Chociaż teraz mam 135mm i zupełnie mi to nie przeszkadza."
A Wy Ludziska jakie macie skrzynki? Skoro ja mam w palnie sterownik i tak dać gdzie indziej, a on często jest wyznacznikiem szerokości skrzynki, to jaki wymiar proponujecie? 110-115 mm? Czy węziej?
Z góry dziękuję za podpowiedź |
|
|
|
|
Rugorlos27
stażysta
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lip 2016 Posty: 156 Skąd: Sandomierz(okolice)
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
Ja w obecnym mam 10cm, teraz robię skrzynkę na 5 akusów na szerokość więc będzie jakiś 11cm |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
Rugorlos27 napisał/a: | Ja w obecnym mam 10cm, teraz robię skrzynkę na 5 akusów na szerokość więc będzie jakiś 11cm |
Bardzo dziękuję za odpowiedź
To akusy mogą leżeć też po szerokości? Tzn, wzdłuż skrzynki, nie w poprzek? Myślałem, że akumulatory z ogniw robią tylko w poprzek. Albo czegoś nie kapuję Od razu uprzedzam, że jestem kompletnie zielony. Nawet słowo "akus" musiałem wklepać w google |
|
|
|
|
umbur
prezes
Pomógł: 25 razy Wiek: 41 Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 581 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
W poprzedniej konstrukcji miałem skrzynkę szerokości 145mm ze zględu na to, że były w środku LIPO TURNIGY 4S 5000mAh HARD CASE i szybko się przyzwyczaiłem. Na początku kolana poobijane, ale da się przestawić. Byle między korbą się mieściło. |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
@ umbur,
Dzięki za odpowiedź
Na Twoich zdjęciach pod linkiem 6.7kW 54Ah - to są ogniwa może Sanyo wysokoprądowe? Ale Falcon! Wow! Na takiego mnie na razie nie stać
---edit---
Bo właśnie skrzynkę zamierzam zrobić pod ogniwa 18650 i dać je w poprzek ramy. |
Ostatnio zmieniony przez henio Śro 10 Sty, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Rugorlos27
stażysta
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lip 2016 Posty: 156 Skąd: Sandomierz(okolice)
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
henio napisał/a: | To akusy mogą leżeć też po szerokości? Tzn, wzdłuż skrzynki, nie w poprzek? Myślałem, że akumulatory z ogniw robią tylko w poprzek. Albo czegoś nie kapuję |
Chciałem do ramy wcisnąć jak najwięcej, więc ułożyłem w taki sam sposób jak to robią w falconach. Podpatrz jak tam układają to zrozumiesz |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
Rugorlos27 napisał/a: | henio napisał/a: | To akusy mogą leżeć też po szerokości? Tzn, wzdłuż skrzynki, nie w poprzek? Myślałem, że akumulatory z ogniw robią tylko w poprzek. Albo czegoś nie kapuję |
Chciałem do ramy wcisnąć jak najwięcej, więc ułożyłem w taki sam sposób jak to robią w falconach. Podpatrz jak tam układają to zrozumiesz |
Właśnie się przyjrzałem. Faktycznie. Muszę nad tym rozwiązaniem też się zastanowić. Może mi więcej wejdzie w takiej pozycji. Dzięki |
|
|
|
|
umbur
prezes
Pomógł: 25 razy Wiek: 41 Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 581 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
henio napisał/a: | @ umbur,
Dzięki za odpowiedź
Na Twoich zdjęciach pod linkiem 6.7kW 54Ah - to są ogniwa może Sanyo wysokoprądowe? Ale Falcon! Wow! Na takiego mnie na razie nie stać
---edit---
Bo właśnie skrzynkę zamierzam zrobić pod ogniwa 18650 i dać je w poprzek ramy. |
To są Sanyo NCR18650BL 3350mAh LINK
Możesz dać też LiIon 18650 w pionie i dwóch rzędach, wtedy też się dużo zmieści. |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018
|
|
|
Dzięki
Bo właśnie słyszałem, że Sanyo generalnie najlepsze. Rozkminiam wszystko na spokojnie. Chcę wybrać możliwie najlepsze opcje.
Fajnie w Twoim Falconie jest dany sterownik pod spód z wlotami na powietrze dla lepszego chłodzenia. Generalnie, w ogóle lepiej dać sterownik oddzielnie. Planuję go dać pod ramę albo pod kierownicę i też tak fajnie "ogrlilować" |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
Tak wygląda rama:
https://zapodaj.net/73ac994cf12b0.jpg.html
Niestety cześć światła ramy zajmuje damper. Podpowiedzcie proszę: bawić się w esyfloresy pod damperem, by zyskać te parę cm3 przestrzeni, czy zrobić prostą skrzynkę w trapez? Oczywiście, tak jak wcześniej pisałem - sterownik daję na przód ramy lub pod spód. |
|
|
|
|
umbur
prezes
Pomógł: 25 razy Wiek: 41 Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 581 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
henio napisał/a: | Niestety cześć światła ramy zajmuje damper. Podpowiedzcie proszę: bawić się w esyfloresy pod damperem, by zyskać te parę cm3 przestrzeni, czy zrobić prostą skrzynkę w trapez? Oczywiście, tak jak wcześniej pisałem - sterownik daję na przód ramy lub pod spód. |
Bawić się w esy-floresy. Tu masz jak powinna wyglądać taka skrzynka od chłopaków z http://elektro-bikes.pl/skrzynki/
|
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
Dzięki za odpowiedź. Tak zrobię. I z laminatu. Na bank nie będę robił z aluminium, ani żadnego metalu. Jeżdżę również w zimie i na aluminiowych częściach jest masa pary "skroplinowej" po wejściu z zimnego do ciepłego otoczenia.
Ostatnio jak wróciłem z mrozu, to aluminiowa latarka dosłownie pływała w skroplinach. Nie wyobrażam sobie takich skroplin wewnątrz skrzynki. Nawet pochłaniacze wilgoci nie wile by pomogły.
Rozkminiam nawet by zrobić na zimę ocieplacz na akumulator. Np. Uszyć pod wymiar skrzynki i dać na zewnątrz. Myślę by prócz ochrony przed wilgocią "skroplinową" pomogło to ogniwom i podniosło ich sprawność w mrozy. Co o tym sądzisz?
A w ogóle, to przecież między samymi akusami też jest przestrzeń, jak się je montuje w koszyczkach, a akusy mają korpus z metalu. Owszem powleczone to jest izolatorem, a i na zewnątrz cały zgrzany akumulator jest obwijany taśmą, ale czy między akusami nie tworzą się skropliny po wejściu z mrozu do ciepłego? No chyba, że akumulator podczas eksploatacji się mocno grzeje. Wówczas skroplin po wejściu z mrozu do ciepłego nie będzie. Grzeje się on? Bardzo ciekawi mnie ten temat.
-----edit----
Widziałem zdjęcia z kamery termowizyjnej i najbardziej grzeje się silnik i sterowni. Aku nie był nagrzany. Więc co ze skroplinami wewnątrz aku? Są, czy ich nie ma?
A swoim 3kW 30Ah jeździłeś w mrozy? Bo widzę na fotkach, że ma skrzynkę metalową? |
Ostatnio zmieniony przez henio Pią 12 Sty, 2018, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
umbur
prezes
Pomógł: 25 razy Wiek: 41 Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 581 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
Cały rok się jeździ. Miałem teżw cześniej skrzynkę ze stali i nie zauważyłem problemów. Choć co prawda Turnigy LiPo HardCase są w obudowach z tworzywa, a boczki miałem oklejone pianką.
W Falconach kiedyś chłopaki pisali o stosowaniu woreczków żelowych do pochłaniania wilgoci, ale nie wiem jak to teraz wygląda. Sam nic póki co nie dawałem. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 12 Sty, 2018
|
|
|
henio napisał/a: |
Dzięki za odpowiedź. Tak zrobię. I z laminatu. Na bank nie będę robił z aluminium, ani żadnego metalu. Jeżdżę również w zimie i na aluminiowych częściach jest masa pary "skroplinowej" po wejściu z zimnego do ciepłego otoczenia.
Ostatnio jak wróciłem z mrozu, to aluminiowa latarka dosłownie pływała w skroplinach. Nie wyobrażam sobie takich skroplin wewnątrz skrzynki. Nawet pochłaniacze wilgoci nie wile by pomogły.
|
Ale żeby się woda skropliła potrzebujesz jeszcze wilgotnego ciepłego powietrza. A jak go nie wdmuchasz do skrzynki, to się nic nie skropli. A woda na zewnątrz skrzynki Ci chyba nie przeszkadza? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|