ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
Podnoszenie sprawności chińskich silników
Autor Wiadomość
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Sob 21 Sie, 2010   Podnoszenie sprawności chińskich silników

Przy okazji otwierania silniczka MY1016 obejżałem sobie jego konstrukcję... Mam taką zagwostkę: Czy gdyby wymienić te oryginalne pólkoliste magnesy ferrytowe z chińskich silniczków na takie oto płaskie, neodymowe, to czy można liczyć na jakiś realny wzrost sprawności silnika?

Znalazłem przykładowo takie magnesy:
http://allegro.pl/show_item.php?item=1189123238

One mają 5mm wysokości, oryginalne ferrytowe w środku mają 6mm, ale są zaokrąglone i ściśle przylegają, poza tym, jest jeszcze minimum 1mm szczeliny. Czy gdyby zastosować cztery sztuki takich magnesow można liczyć na przyrost... momentu bez dodatkowego wzrostu temperatury? Można by się pokusić o wklejenie po dwa obok siebie, ale wtedy bez zabawy z jakimiś małymi imadełkami by się nie obyło i nie ma gwarancji, że nie będą na tyle silne, że się odkleją i odepchną..

Jak wiadomo (kiedyś sprzedawcy pisali na aukcjach, teraz już tego nie robią) te silniki mają raptem ok. 75% sprawności... Czyli mając powiedzmy 500W silnik, to tylko 375W jest wykorzystywane użytecznie, 125W to samo ciepło. I to w przypadku idealnym...

Co jeszcze mozna poprawić? Wymienić wewnętrzne przewody plus wyprowadzenia na grubsze... Ale zysk bedzie śladowy. Przewijanie uzwojeń tak, aby ciaśniej przylegały to niewspółmiernie dużo roboty wzgledem zysku, tym bardziej, że prawdopodobnie ręcznie niewiele lepiej bym ten drut ułożył... Nie wiem co jeszcze można zrobić... Zmniejszyć szczelinę powietrzną miedzy wirnikiem, a magnesami za pomocą blaszek?
_________________
No i jest :)
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Nie 22 Sie, 2010   

Sam napisałeś, że reszta zamienia się w ciepło czyli w uzwojeniu i w rdzeniu ( statorze ). Właśnie w uzwojenie można ingerować jeśli chodzi o sprawność i podwyższanie mocy. Spytaj w zakładzie który przezwaja silniki ile kosztuje taka przyjemność. A z rdzeniem to już większy kłopot - można zmierzyć czy już przypadkiem się nie nasyca: Miernik cewek powinien to wykryć ( kit AVT 2382 ). Jeśli już przy prądzie znamionowym rdzeń się nasyca to nic nie zrobisz :/. A jeśli chodzi o szczelinę między rdzeniem i magnesami to jeśli ją zmniejszysz to zwiększysz strumień magnetyczny w rdzeniu - to jest dobre jeśli jeszcze daleko do nasycenia.

Opis tego kitu avt:
http://www.elportal.pl/pdf/k04/45_05.pdf
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Nie 22 Sie, 2010   

Nie wiem czy jest sens przezwajać silnik wart 50zł jak jest nowy...

Czyli sama zmiana magnesów może mi nic nie dać, gdyż rdzeń i tak może być już nasycony...
_________________
No i jest :)
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Nie 29 Sie, 2010   

Tak mi się przypomniała jedna rzecz: Prędkość silników elektrycznych stosowanych np. w lokomotywach jest regulowana wzbudzeniem, czyli elektromagnesami zastępującymi magnesy trwałe. Zwiększenie prędkości obrotowej tych silników polega na obniżeniu prądu wzbudzenia, czyli niejako zmniejszeniu mocy magnesów w silniku. Czy ja dobrze rozumuje, że po wstawieniu neodymowych uzyskałbym wysoki moment obrotowy kosztem prędkości maksymalnej?

Jeśli poprawnie rozumuje, to ta przeróbka nie ma sensu, chyba, że ktoś ma zamiar zmniejszyć przełożenie silnika, co przy rowerach może mieć znaczenie, gdy stosujemy przekładnię łańcuchową, czy pasową - moze pozwoliłoby to na wyeliminowanie jednego stopnia przełożenia?
_________________
No i jest :)
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010   

Mibars napisał/a:
Tak mi się przypomniała jedna rzecz: Prędkość silników elektrycznych stosowanych np. w lokomotywach jest regulowana wzbudzeniem, czyli elektromagnesami zastępującymi magnesy trwałe. Zwiększenie prędkości obrotowej tych silników polega na obniżeniu prądu wzbudzenia, czyli niejako zmniejszeniu mocy magnesów w silniku. Czy ja dobrze rozumuje, że po wstawieniu neodymowych uzyskałbym wysoki moment obrotowy kosztem prędkości maksymalnej?

Rozumowanie poprawne.
Po warunkiem, że nie nasyciłeś rdzenia to tak - charakterystyka robie się bardzie stroma, czyli maleje prędkość maksymalna (dla danego napięcia zasilania). Ale...

Mibars napisał/a:
Jeśli poprawnie rozumuje, to ta przeróbka nie ma sensu

... moim zdaniem też nie ma sensu. Chińczyk na pewno nie wstawił tam więcej żelaza niż było absolutnie potrzebne, wiesz, optymalizacja kosztów. Nasycisz rdzeń i tyle.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group