ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Katowice
Autor Wiadomość
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Pon 25 Lip, 2011   

rzecz jest w tym by stworzyć zestaw w pełni użyteczny: zoptymalizowany (do ok 70km/h ), zautomatyzowany i z odzyskiem. To, co w tej chwili jest dostępne to po prostu podłącznie El-silnika do skrzyni i tych warunków nie spełnia i nic nie wskazuje by coś się miało pojawić..więc należy wykorzystac okazję.
(nastepny etap to hybryda równoległa z małym silnikiem spalinowym, bardzo potrzebna dla tych co jeżdżą w trasy )
Do jakiego pojazdu będzie użyty to już decyzja klienta. Da się, przyjmując konkretny EL-silnik zrobić zestaw uniwersalny, którego będzie można łatwo dostosować do każdego dawcy zmieniając: wielkości stałych w programie, przełożenie reduktora na wejściu skrzyni, i magnesy przełączające biegi.
To, czy będą przeszkadzać nie ma na tym etapie większego znaczenia dla strony technicznej. Nie wyobrażam sobie kto i na jakie podstawie mógłby zablokować użycie takich zestawów.
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 28 Lip, 2011   

Generalnie się zgadzam ale mam kilka pytań:
1. Dlaczego przekładnia ma być ograniczona prędkością do ok. 70 km/h ? Czy ma jakieś ograniczenia techniczne, czy to założenie, że ma pracować tylko do "takiej szybkości" ? Tutaj http://www.samochodyelekt...9de82763ff#3886 napisałeś, że program na komputerze głównym jest tak układany, by można go było użyć przy dowolnym silniku el. i skrzyni po wstawieniu odpowiednich parametrów.
2.
To, co w tej chwili jest dostępne to po prostu podłącznie El-silnika do skrzyni i tych warunków nie spełnia i nic nie wskazuje by coś się miało pojawić..więc należy wykorzystac okazję.
Jaki byłby przewidywany koszt i czas opracowania takiej skrzyni, bo wiadomo, że SIM- Drive zapowiada pojawianie się na rynku w 2014r., a to będzie skok technologiczny.
3. Czy to będzie przekładnia z tradycyjnymi wałkami i kołami zębatymi ??
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Lip, 2011   

prędkość rzędu 70 wynika po 1-sze z tego że w polskich warunkach większość jazd (w wypadku zdrowych psychicznie obywateli którzy chcą sie po prostu przemieścić ) odbywa się w takim właśnie zakresie. Optymalizując naped do wyższego zakresu może okazać się że w zakresie do 60,czyli w miescie nie wykorzystamy wszystkich biegów co obniży eksploatacyjną sprawność silnika (również ze wzgledu na niedopasowanie mocy do spokojnej b.wolnej jazdy n.p. w korku ).
a po drugie dlatego że tak wyjdzie ze względów ekonomicznych. Dostępne tanie EL-silniki maja momenty nominalne rzędu 40 Nm. chwilowe ok 60-80 Nm i obroty w granicach 4-5 tys. /min . Skrzynie popularnych modeli projektowane są na ponad 100 Nm i nalezy to wykorzystać dajac na wejściu przełożenie ok 2 co zaskutkuje odpowiednio niższą predkoscią max.
Ogólnie to kwestia nie do sporów w tym momencie, gdyz decyzje bedzie podejmował klient wybierając model silnika(i kontrolera "podległego" PC-towi ) i stąd konieczność uniwersalności programu. Spodziewam sie jednak że na elektryfikację bedzie wiecej chętnych wsród tych co jeżdżą w mieście i na średnich dystansach niz wśród tych co robią dalekie trasy z V>100 km/h.

Co do skrzyni, to oczywiscie nie ma mowy o opracowywaniu nowej, a jedynie o zastąpieniu w istniejacej skrzyni elektromagnesami zewnętrznego mechanizmu przełączania biegów.
na pytanie o koszt przeróbki w tej chwili oczywiscie nie sposób odpowiedzieć
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 28 Lip, 2011   

Po co zastepowawac manuala elektroniką?
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Lip, 2011   

bo machanie wajchą jest niewygodne i niepotrzebnie rozprasza uwage kierowcy, który powinien koncentrować sie na decyzjach prawo-lewo, szybciej-wolniej
przynajmniej w jezdzie miejskiej.
poza tym to wstyd w epoce zaawansowanej techniki

Można rozważać rozwiazanie pośrednie czyli przełączanie sekwencyjne, ale na podstawie doświadczeń z wykonywanego mechanizmu próbnego stwierdzam ze może być z tym problem finansowy (droższy od magnesów ,nawet przy masówce ), jak i pod wzgledem niezawodności - aczkolwiek nie przekreslam jeszcze tej opcji, oczywiscie poza pojazdami typowo miejskimi
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 02 Sie, 2011   

Hm..., mam kilka uwag ale chętnie przeczytałbym najpierw jak Pan Zbyszek odniósłby się do tego co napisał Rysiek, P. Zbyszku czy można prosić o opinię ..??
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 03 Sie, 2011   

Inne podejście do tematu jest przy konwersji auta na EV, a inne przy projektowniu całkiem nowej konstrukcji do seryjnej produkcji. Takie projektowanie trzeba zawsze dobrze przedyskutowac i pamiętać, że bezpieczeństwo jest najważniesze.
Np. jest taki zelony trójkołowy z np. jednym poważnym błędem konstrukcyjnym, boczne słupki przednie przy przedniej szybie tworzą złą strefę cienia i przy skręcaniu na skrzyżowaniu w cieniu takiego słupka mieści się nawet dwie osoby na przejściu dla pieszych, potem mówią, że w elektrycznym brak dźwięku i piesi nie słyszą pojazdu, a przecież to kierowca ma widzieć pieszych na przejściu, teraz już nawet droższe spalinowe są nie do usłyszenia przy spokojnej jeździe na przejściu dla pieszych.
Inna sprawa, to nawet telefon stacjonarny ma procesory i się zawiesza, trzeba go wówczas całkowicie wyłączać i wyciągać akumulator (jeśli bezprzewodowy), a może być źle, jeśli taki procesor w elektronice auta ze zbyt dużą automatyką się zawiesi i da całą kitę.
Moim zdaniem, to kierowca powinien mieć pełną kontrolę na napędem, droga to nie pola na marsie.
Niektóre takie element sterowania silnikiem można spokojnie zastosować w spalinowcu, a jednak tam tego nikt nie robi, no montują czasem tempomat, ale już wiele było tragicznych nieszczęść przez to niby usprawnienie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Śro 03 Sie, 2011   

po pierwsze, dla ścisłosci, synchronizacja elektroniczna bywa stosowana w cieżarówkach i nawet jedym motocyklu chyba BMW. (poza tym lobby producentów sprzęgieł i synchronizatorów też ma swoje interesy )
Co do sedna: automatyzacja jest koniecznością ze względów użytkowych i należy już zawczasu przygotowywać sie do konkurencji na rynku takich urządzeń puszczając próbny napęd na długotrwałe testy stanowiskowe.
Dla tych, którzy będą bali sie pełnego zawierzenia PC-towi (które nie musi oznaczać osłabienia kontroli kierowcy nad siłą napędową, a wręcz przeciwnie ) chciałbym właśnie zaproponowac mechanizm sekwencyjny lub półsekwencyjny, którego szczegóły mechanicznie właśnie prawie obmyśliłem tzn lewarek o 1 stopniu swobody (przód-tył), w którym to rozwiązaniu dodatkowy sterownik przejmowałby od pedału gazu kontrolę nad sygnałem wysyłanym do kontrolera dopiero gdy kierowca przesuwa lewarek, a byłoby to przełączane sprzętowo włącznikami w lewarku .

poza tym : czy bezpieczeństwa nie zapewnia wystarczająco główny wyłącznik prądu ?

koniecznośc i możliwość likwidacji sprzęgła nie wymaga chyba dyskusji ?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 03 Sie, 2011   

Ciut na temat.
Amerykanie umieją jeździć tylko automatami. Formuła1 - używają tylko skrzynie sekwencyjne (właściwie manualne).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 04 Sie, 2011   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Inne podejście do tematu jest przy konwersji auta na EV, a inne przy projektowniu całkiem nowej konstrukcji do seryjnej produkcji. Takie projektowanie trzeba zawsze dobrze przedyskutowac i pamiętać, że bezpieczeństwo jest najważniesze(...)


Bardziej miałem na myśli samą konstrukcję skrzyni proponowaną przez Ryśka, bo jak wiadomo magnesy są Pana konikiem...
Co do bezpieczeństwa to oczywiście zgoda ale chyba nie w tym jest problem, skrzynia musi działać poprawnie w każdych warunkach.
Ostatnio zmieniony przez Czw 04 Sie, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Czw 04 Sie, 2011   

wyjaśniam raz jeszcze, że nie ma mowy o ingerencji w istniejące konstrukcje skrzyń.
chodzi jedynie o zastąpienie zewnętrznych mechanizmów przenoszących ruch z lewarka
 
 
Profess 
młodzik


Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 94
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 05 Sie, 2011   

RysiekK napisał/a:
wyjaśniam raz jeszcze, że nie ma mowy o ingerencji w istniejące konstrukcje skrzyń.
chodzi jedynie o zastąpienie zewnętrznych mechanizmów przenoszących ruch z lewarka


Ogólnie pomysł jest w porzadku ale pytanie brzmi dlaczego konstrukcja ma mieć, czy musi mieć jakiekolwiek ograniczenia prędkości ?? Powtórzę swoje zdanie, konwersja samochodu na auto o charakterze miejskim, nie bedzie miała popytu.
Jeśli taka zmiana w istaniejącej przekładni przyniesie zysk w postaci mniejszych oporów , lepszego prowadzenia , a nie będzie kosztować za duzo, to ok., czy jest jakaś symulacja kosztów.. ??
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Pią 05 Sie, 2011   

ograniczenia sa wielkościa wynikową wyniakającą z zastosowanego silnika (decyzji klienta ) i raczej nie miałyby wpływu na zastosowane rozwiązania.
Sprawność oryginalnego układu przeniesienia napedu wzrosłaby tym bardziej, im bardziej podczas normalnej eksploatacji by się go obciążało a temu właśnie sprzyja ścisła optyamlizacja do założonego zakresu predkości (w uproszczeniu: by jak najwcześniej właczać wyższe biegi, co pmogłoby też by wykorzystać ich cały zakres )
Ostatnio zmieniony przez RysiekK Pią 05 Sie, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 05 Sie, 2011   

Popyt jest na Zachodzie, to i wnet w Polsce będzie całkowicie modne EV, kwestia tylko czy seryjna produkcja, czy raczej lepsza konwersja.
Juz na świecie jest obciachem zajechać na jakąś imprezę spalinowcem, każdy szpanuje swoim EV, w najgorszym przypadku TESLA, a lepsi mają porządne autra EV z silnikami DC (najlepiej naleśnik).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 05 Sie, 2011   

Przecież takie skrzynie sa produkowane. Stosowane od seiczento przez tojote az do masseratti
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group