|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Kolejny elektryk |
Autor |
Wiadomość |
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 25 Paź, 2010 Kolejny elektryk
|
|
|
Witam.
Po ok. 2 latach dłubania powstał wreszcie mój rower elektryczny Zdjęcia zaprezentuję, jak tylko je zrobię, ale przedtem kilka danych technicznych:
Rower: MTB 26''
Silnik: 36V 450W
Akumulatory: żelówki 3x12V 14Ah
Masa: 35kg
Prędkość max: (w teorii ok. 42km/h, w praktyce na razie 30km/h)
Zasięg: min. 30km ze wspomaganiem nożnym, po przejechaniu takiego dystansu napięcie oscyluje w okolicach 34V. Jazda raczej ekonomiczna, pobór prądu na poziomie 5-7A po płaskim - przy takiej mocy z lekkim wspomaganiem jedzie się 25-28km/h).
Założenie było takie, że rower miał być tani, ale ciągła zmiana koncepcji spowodowała, że elektryk stał się trochę droższy. Nie liczyłem dokładnie, ale sądzę, że elektryfikacja mogła mnie wynieść do 1500zł, choć pierwotny plan zakładał koszt na poziomie 600zł (regulator ok. 60zł + ładowarka + ok. 80zł + aku ok. 300zł + silnik ok. 120zł + stelaż). Stelaż z elementów aluminiownych trzeba było zmieniać, regulatory się paliły, zębatki rowerowe nie sprawdzały.
Napęd elektryczny jest doprowadzony jest przez łańcuch (zębatki 11 i 65). Łańcuch (w zasadzie łańcuszek), to jakaś chińska tandeta złożona z dwóch małych łańcuchów. Niestety, ale żaden "szanujący" się zakład motocyklowy nie był w stanie ich złączyć razem - poirytowany skułem je wreszcie sam..
Przy okazji: w ogóle nie używałem spawarki, tylko wiercenie, cięcie, skręcanie śrubkami, klejenie, choć z perspektywy czasu może i lepiej było kogoś poprosić o kilka spawów.. Pierwotnie chciałem wykorzystać zębatki rowerowe, które poprzez przekładnie miały dawać odpowiednie przełożenie, ale pomysł upadł, jak zaczęły mi się wyginać i strasznie hałasować..
W ostatniej fazie projektu walczyłem z napinaczem - niestety - zębatka jest krzywo przymocowana przez co łańcuch jest raz wyżej, raz niżej. Tak nie powinno być, no ale jest..Samodzielnie wykonałem kółka napinacza, choć dosyć szybko się zużywają. Naciąg łańcucha nie jest taki, jak być powinien, dużo rzeczy bym teraz jeszcze pozmieniał, jak chociażby zrobił naprężenie łańcucha poprzez odpowiedni dobór wysokości silnika, ale póki co zostawię, jak jest.
Regulator PWM kupiłem na allegro. Dwa razy się spalił - nie powinienem przekraczać prądu powyżej 18A, a jednak się zdarzało..
Elektryk ma mi służyć na codzienne dojazdy do pracy. Kiedyś miałem tylko 2km w jedną stronę, więc zwykły rower wystarczał, ale teraz zrobiło się ok. 14km, a nie zawsze mam chęć tyle poginać z rana. Co innego po pracy. Nie lubię stać w korkach i korzystam ze skrótów niedostępnych pojazdom samochodowym, więc to kolejny powód, czemu elektryk, a nie np. skuter (może kiedyś). Kolejny powód to pocenie - po 14km da się spocić, a ja nie potrafię wolniej jeździć. Po elektryfikacji pocenie ustąpiło i póki co, jestem zadowolony. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 25 Paź, 2010
|
|
|
opis cool!
czekam z niecierpliwością na zdjęcia |
|
|
|
|
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010
|
|
|
mmoto napisał/a: | opis cool!
czekam z niecierpliwością na zdjęcia |
No jeszcze trochę trzeba poczekać. Nie mam kiedy zrobić i wrzucić Moje założenie było takie, by elektryfikacja jak najmniej rzucała się w oczy i rower dalej wyglądał, jak rower, a nie jak monster truck .. W chwili obecnej mam nim przejechane jakieś 300km. Dojazd do pracy zajmuje mi średnio 30 minut (ok. 14km), zależnie od siły wiatru, licząc od wyjścia do wejścia. Do wymiany będzie jeszcze przednia opona, bo jest zbyt masywna i daje spore opory toczenia. Przynajmniej 1 km/h w plecy
Myślę nad jakimś zabezpieczeniem prądowym, ograniczającym prąd maksymalny do 15A, 16A, bo teraz często muszę się skupiać na tym, by nie przeciążyć regulatora..Miałby ktoś jakąś koncepcję? Obecnie używam bezpiecznika 12A, ale nie jest to rozwiązanie właściwe, gdyż bezpiecznik reaguje zbyt wolno w stosunku do elektroniki - w sumie przekraczałem już kilka razy 12A i bezpiecznik w ogóle nie zareagował. Wcześniej miałem bezpiecznik 20A, który spalił się dopiero, jak spalił się tranzystor na płytce regulatora. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010
|
|
|
Może masz bezpiecznik zwłoczny (np. typu C lub D) i stąd te opóźnienie ? |
|
|
|
|
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010 Re: Kolejny elektryk
|
|
|
Oto obiecane fotki:
|
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010
|
|
|
Trochę skomplikowana, ale fajna maszyna ("arcydzieło sztuki"). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 03 Lis, 2010
|
|
|
Nie wiem jaki masz kontroler ale ja miałem takie chińskie po 50 zł z allegro i one miały ograniczenie prądowe. W środku był bocznik i po przekroczeniu prądu układ wpływał na PWM i zmniejszał ten prąd, więc ciężko takowy uszkodzić. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 04 Lis, 2010
|
|
|
zębatka na wolnobiegu czy na stałe do koła?
jeżeli na stałe to jak oceniasz opory spowodowane tym silnikiem?
ile zębów na kole i silniku, jaki obr. nominalne? |
|
|
|
|
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 07 Lis, 2010
|
|
|
Jariko napisał/a: | Nie wiem jaki masz kontroler ale ja miałem takie chińskie po 50 zł z allegro i one miały ograniczenie prądowe. |
Mam obecnie taki regulator:
http://allegro.pl/regulat...1297881376.html
Wcześniej też miałem taki sam, ale się spalił. Jeszcze wcześniej miałem taki:
http://allegro.pl/regulat...1300078502.html
I też się sfajczył ... Albo miałem dwie lewe ręce albo po prostu miałem pecha.. W obecnym regulatorze też miałem awarię, ale wymieniłem tranzystor i teraz staram się jeździć bez szaleństw (prąd <10A). Aczkolwiek czasami na skrzyżowaniach przydałoby się lepsze przyspieszenie.. Jest to możliwe, ale wiem, że regulator tego nie przetrwa. Pytałem dystrybutora, czy do płytki można dolutować kolejny tranzystor, tak, aby zwiększyć wydajność prądową regulatora - w teorii jest to możliwe, płytka ma odpowiednie otwory, ale nie było to ponoć testowane..
Cytat: | W środku był bocznik i po przekroczeniu prądu układ wpływał na PWM i zmniejszał ten prąd, więc ciężko takowy uszkodzić. |
A możesz mi podać linka do tego regulatora? I jaki był ten maksymalny prąd, przy którym nastąpiło jego zmniejszenie? |
|
|
|
|
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 07 Lis, 2010
|
|
|
mmoto napisał/a: | zębatka na wolnobiegu czy na stałe do koła? |
Na stałe, chociaż pierwotnie była na wolnobiegu poprzez przekładnię. Hałasowało to za mocno i pomysł z wolnobiegiem upadł.
Cytat: | jeżeli na stałe to jak oceniasz opory spowodowane tym silnikiem? |
Subiektywnie mogę powiedzieć, że utrzymanie prędkości na poziomie 15km/h na płaskim odcinku nie sprawia większych problemów. Wysiłek może taki, jakbym jechał zwykłym 15kg góralem tak do 25km/h. Prędkość wystarczająca w przypadku awarii elektryki, chociaż gdyby tak się stało, to łańcuch bym pewnie zdjął.
Cytat: | ile zębów na kole i silniku, jaki obr. nominalne? |
Tak, jak pisałem wyżej, na silniku 11, na kole 65 zębów.
Chociaż z perspektywy czasu może lepiej byłoby kupić te 80 dla lepszego przyspieszenia. Dla mnie i tak prędkość 30km/h na trasie jest w zupełności wystarczająca. Powyżej zaczynam się intensywniej zastanawiać, czy łańcuch nie zablokuje koła i nie spadnie, a ja razem z nim :>
Obroty nominale się odkleiły Jeśli dobrze pamiętam, było to albo 2150rpm albo 2450rpm. |
|
|
|
|
andrzejIskierka
stażysta Młody Konstruktor
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2010 Posty: 184 Skąd: Zagłębie Sosnowiec
|
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010
|
|
|
Zaeksperymentowałem na ramie 26" wpełni zamortyzowanej, gdzie zmieniłem obręcze na 20" stalowe od Czechosłowackiego BMX-a o przekroju zbliżonym do Komara, przekładnia główna miała 11/80 zębów i niemieckiej piaście Saksa z hamulnem bębnowym i 3-biegową przekładnią planetarną- brak możliwości pedałowania, Chińskim silniku 24V/300W ok. 2500obr/min. i nawet radził sobie pod delikatne wzniesienia i na prostej cisnął 30km/h nie grzejąc się przy tym znacznie. im większy wieniec na kole tym lepiej i lżej dla silnika wkręcając się na obroty nominalne silnika. |
|
|
|
|
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 19 Lis, 2010
|
|
|
Heh.. Elektryk uległ awarii.. Zaczął spadać mi łańcuch, pomimo napinaczy. Czas chyba na kolejną przeróbkę.. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 19 Lis, 2010
|
|
|
To może rolka ????
Oczywiście najlepszy byłby "hub" ale skoro masz zacięcie do majsterkowania i ograniczenia kasowe to chyba będzie najbardziej kompromisowe wyjście. |
|
|
|
|
andrzejIskierka
stażysta Młody Konstruktor
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2010 Posty: 184 Skąd: Zagłębie Sosnowiec
|
Wysłany: Pią 19 Lis, 2010
|
|
|
Może by tak ująć parę ogniw z łańcuszka? Musowo 80 zębów, szkoda tego drobnego łańcucha i ząbków. |
|
|
|
|
shp [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lis, 2010
|
|
|
andrzejIskierka napisał/a: | Może by tak ująć parę ogniw z łańcuszka? Musowo 80 zębów, szkoda tego drobnego łańcucha i ząbków. |
Zdemontowałem całą elektrykę i robię stelaż od zera. Tym razem z konkretnym planem bez rzeźbienia Poprawiłem też (mam nadzieję), ułożenie dużej zębatki na kole - powinno kręcić się bardziej po okręgu, a nie, jak jajko. Z napinacza chcę zrezygnować (choć zależy, czy zębatki będą kręcić się równo), łańcuch ma być idealnie w linii prostej, tak, by zębatka silnika była równo z zębatką na kole (obecnie jest to różnica rzędu 1,0cm, stąd pewnie całe to spadanie łańcucha..)..
A co zębatki z 80 ząbkami - zostanę jeszcze przy tych 65, ale zostawię rezerwę, jakbym chciał zmienić na większą.
Reszta bez zmian, czyli bezpośrednie połączenie silnika z zębatką na kole. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|