Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
To i ja się pochwalę elektrykiem |
Autor |
Wiadomość |
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 30 Paź, 2010 To i ja się pochwalę elektrykiem
|
|
|
Witam. Chyba jeszcze nic nie pisałem na tym forum i za bardzo nie wiem jak się fotki wstawia. Ale dokładniej opisałem rowerek na elektrodzie. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1802581.html
Mój rowerek jest 3 wersją elektrycznego napędu. Obecnie mam silniczek Sanyo Dynamotor i chiński kontroler YK87. Do zasilania mam 120 ogniw z baterii laptopowych. Połączyłem w baterię 10S12P czyli 40V 15Ah Rowerek bardzo fajnie jeździ. Tu są fotki z mojej "walki"
http://picasaweb.google.c...feat=directlink
Bardzo chętnie podzielę się moimi doświadczeniami.
dodam trochę danych
Silnik dynamotor - nie znalazłem dokładnych danych tylko tyle co w opisach rowerów 250W i 24V. Zasilam go z 40V. Kontroler ma ograniczenie 350W więc podejrzewam że więcej nie powinien ładować w ten silnik w każdym razie po przejechaniu 8km jest lekko ciepły. Jeździ się bardzo fajnie, sam silnik rozpędza rower do 35km/h z małą pomocą da się jechać 40km/h. Średnio jeżdżę tak około 25-30 km/h. Zasięg ? przejechałem 30km ale zapas jeszcze w aku miałem, więc myślę ze 45km powinienem przejechać. |
Ostatnio zmieniony przez Jariko Wto 02 Lis, 2010, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010
|
|
|
Witamy Fotki wstawiasz jako załącznik, lub linkujesz do istniejącej lokalizacji używając IMG. Tak jak na wszystkich forach |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010
|
|
|
Czesc:) |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 03 Lis, 2010
|
|
|
Jeszcze dodam, że to jest mój drugi silnik. Pierwszy to był heinzmann 250W i 36V teraz jest dynamotor, ale jak czytam na tym forum o chińskich silnikach to jestem zadowolony że takowego nie kupiłem
Ten silniczek szczotkowy przy napięciu 36V bez problemu rozpędzał rower do 25km/h ale nic więcej. To był kres jego możliwości, można było szybciej pedałować ale wolnobieg odłączał napęd i jechało się jak rowerem. Ale tą prędkość uzyskiwał bez problemu, kontroler miał ograniczenie mocy do 250W czyli nie puszczał prądu większego niż 8 A. Działanie ograniczenia było czuć przy ruszaniu ale w niczym to nie przeszkadzało. Potrafił lekko szarpnąć kilka razy ale wystarczało pokręcić trochę pedałami i ruszanie było gładkie. Nie bawiłem się w przewoltowanie. Drugi silnik pozwala na szybszą jazdę z większym prądem ale moc też jest ograniczona tym razem do 350W. Przy podniesionym kole silnik to wykręca 50km/h a rower rozpędza do 35km/h a ja ważę z rowerem przynajmniej 125kg. Wygląda na to że chińskie silniki to pożeracze prądu. A o wadze nie wspominam - mój z kołem waży 3kg. I jeszcze jedna uwaga nie kupię napędu do roweru bez wolnobiegu, czasami trzeba popedałować albo jechać bez silnika i wtedy mam opory jak w rowerze. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 04 Lis, 2010
|
|
|
elegancki pozdrawiam
a jak zasięg? |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 04 Lis, 2010
|
|
|
Maksymalnego zasięgu jeszcze nie testowałem. Przejechałem bez problemu 30km a zapas energii jeszcze był spory wiec myślę ze 45km to powinien przejechać. Z obliczeń też by tak wychodziło. Bateria teoretycznie ma 15Ah a ja na pokonanie 15km zużywam codziennie około 5Ah (tyle pokazuje mi ładowarka jak doładowuję). A że do pracy mam tylko tyle i duży zapas to bardzo się nie ograniczam Jak mam wolną drogę to jadę koło 25-30, ale czasami nawet 40 |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Sob 04 Gru, 2010
|
|
|
Fajny rowerek
Skąd wziąłes ogniwa od laptopa? Były uzywane czy nowe? Jak wyszła taka bateria kosztowo? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Gru, 2010
|
|
|
Ogniwa są z baterii laptopiwych. "Nowe" leżaki magazynowe z Allegro. Płaciłem po 15 zł za sztukę. |
|
|
|
|
evfan [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Gru, 2010
|
|
|
Jariko napisał/a: | Jeszcze dodam, że to jest mój drugi silnik. Pierwszy to był heinzmann 250W i 36V teraz jest dynamotor, ale jak czytam na tym forum o chińskich silnikach to jestem zadowolony że takowego nie kupiłem
Wygląda na to że chińskie silniki to pożeracze prądu. A o wadze nie wspominam - mój z kołem waży 3kg. |
W sumie mój silnik Crystalyte 550W waży 6kg z kołem, ale co do pożerania prądu, to nie zgodzę się z Tobą, na 4 żelach 12Ah spokojnie robie 60km przy prędkości 25km/h Silniki te to naprawdę solidna konstrukcja - przez 4 lata eksploatacji nic się z nim nie działo
Moment obrotowy i moc jest wystarczająca do tego stopnia, że zrezygnowałem z pedałów w rowerze |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 05 Gru, 2010
|
|
|
Takie wnioski wyciągnąłem jak poczytałem na forach o prądach i mocach pożeranych przez chińskie silniki. Może są nie trafne, ale nie miałem jeszcze takiego silniczka. Zresztą taki czy siaki pojazd, grunt by spełniał oczekiwania. Mój sprawnie wiezie mnie do pracy. Spisuje się nawet na 10 stopniowym mrozie i w śniegu. Jak na razie nie ma alternatywy bym mógł szybciej dojechać do pracy. Samochodem w korkach ponad godzinę, autobusem i tramwajem pewnie podobnie. A tak siadam i w niecałe 20 minut jestem na miejscu (teraz w śniegu czas się wydłużył do 25 minut). |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
Wysłany: Pon 20 Gru, 2010
|
|
|
Jariko napisał/a: | Ogniwa są z baterii laptopiwych. "Nowe" leżaki magazynowe z Allegro. Płaciłem po 15 zł za sztukę. |
Nie przypadkiem Toshiba 10,8V 8,4Ah ?
Mam takie rozbierałem i jest układ nadzorujący (rozład.,przeład.) oznaczony logo Microchipa i opis 315 i 309B co jak poszperałem po sieci okazało się układem MM1309B do którego łatwo znaleźć pdfa. Jest tam schemat aplikacyjny który zamieszczam w załączniku.
Na bateriach nie ma mosfetów są tylko wyprowadzone sygnały do ich sterowania na złącze pp3 i pp8.
Chciałbym wykorzystać te układziki zamiast dodatkowego BMSa ( chce połączyć trzy szeregowo ) tylko nie wiem jak połączyć sygnały z tych trzech układów tak żeby zastosować 2 MOSFETy bo stosowanie 6ciu to chyba bez sensu, czy też tak zrobiłeś ?
309b.JPG układ 309B - MM1309B |
Pobierz Plik ściągnięto 433 raz(y) 25,35 KB |
|
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 20 Gru, 2010
|
|
|
Nie bawiłem się w żadna elektronikę z baterii. Wywaliłem wszystko i połączyłem tylko same ogniwa. Z każdego ogniwa mam wyprowadzone odczepy do balancera. Ładuję ładowarką modelarska (max 10A). Z tym że ładowarka ładuje tylko do 6S więc do ładowania przełączam zestaw baterii z 10S na 5S (dwie połowy baterii łączę równolegle). Za ładowarkę dałem 190zł a jest uniwersalna do wszystkich rodzajów akumulatorów, wiec szkoda mi czasu na kombinowanie. |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pon 20 Gru, 2010
|
|
|
A można wiedzieć co to za ładowarka? Typ, model itp? |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pon 20 Gru, 2010
|
|
|
Zdążyłem jeszcze przed reakcją admina:)
Mam jeszcze pytanie co oznacza że ładowarka ładuje tylko do 6S a Ty masz baterię 10S? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
|