ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Northtec Cayon 29er - pierwsza budowa
Autor Wiadomość
mate 
początkujący


Dołączył: 14 Cze 2014
Posty: 5
Skąd: Zgierz
  Wysłany: Śro 14 Lut, 2018   Northtec Cayon 29er - pierwsza budowa

Witajcie,

Forum czytam okazyjnie od paru lat, kiedy to @tas zamieścił informacje o swojej konstrukcji Electra na forum rc-fpv. Jednak dopiero teraz mam w miarę sprzyjające warunki do podjęcia budowy swojej pierwszej maszyny.
Wiem, że 29er nie jest optymalnym wyborem do wyczonowego e-bike, ale strasznie podobają mi się takie duże koła. Zresztą wiecie jak jest - przerabiam taki jaki mam. Rower w założeniu ma służyć do dojazdów do pracy (~20km w jedną stronę) i na dłuższe przejażdżki po równym terenie. Czasem leśna ścieżka dla relaksu i troszku adrenaliny, ale żadne góry. Ważę około 100 kg, i zastanawiam się, czy 29er uciągnie taką masę. Zamierzam obficie wspomagać się pedłowaniem, bo chciałbym jednak wciąż się ruszać. Budżet na przeróbkę ok. 3000 PLN
Tyle wstępu.

Dobra, a zatem do przeróbki idzie rower 29er Northtec Cayon, taki jak tutaj (kaseta 3x9, opsrzęt Alivio, amortyzator sprężyna XCR 32mm):
https://katalog.bikeworld.pl/2017/web/produkt/rowery/mtb_29er_hardtail/northtec/51830/cayon_al

Poniżej zamieszczam wytypowane komponenty, a na końcu będą pytania. Proszę poprawcie mnie, jeśli coś źle dobrałem:

1/ Silnik 9c 7x9 w wersji na kasetę, zapleciony w obręcz 28" + torque arm M12 http://nexun.pl/sklep/sil...09-7x9-tyl.html
2/ Sterownik sinus KT60SVPRCK-XFC15E2, 60V, 45A http://nexun.pl/sklep/ste...-45a-sinus.html
3/ Akumulator 16s, np. taki: http://nexun.pl/sklep/pak...82ah-16s7p.html
4/ BMS 16s http://nexun.pl/sklep/lad...ion-50a10a.html
5/ Ładowarka 16s 3.5A http://nexun.pl/sklep/lad...-lipoliion.html
6/ Komputer pokładowy KT-LCD3 http://nexun.pl/sklep/ste...-24v36v48v.html
7/ Manetka hmm, kciukowa albo połówkowa, jeszcze nie zdecydowałem.
8/ Skrzynka na akumulator - do ogarnięcia
9/ Zabezpieczenie termiczne [?]

Pytania:
a) Czy o czymś nie zapomniałem?
b) Czy te komponenty pasują do siebie? Czy np. sterownik nie jest za mocny do silnika, czy lepiej wziąć z zapasem?
c) Czy standardowa opona 2,25 wejdzie do tej obręczy?
d) Temat zabezpieczenia termicznego. Rozumiem, że podpięcie z silnika do tego komputerka kt-lcd3 jest plug&play. Czy potrzebuję jakiś dodatkowych elementów, aby mieć pewność, że niczego nie przegrzeję?
e) Podejrzewam, że przy takiej masie i kole 29", nawet z silnikiem 7x9 i 16s, ruszając z miejsca trzeba zacząć pedałować, a dopiero przy pewnej prędkości w ruch idzie manetka, czy tak?

Na ten moment to chyba wszystko. Z góry dzięki za podpowiedzi.
Pozdrowienia!
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 14 Lut, 2018   

Spokojnie ruszy z miejsca z manetki. Mam 29era i miałem ten silnik i spokojnie ruszał przy 30A sterowniku.
 
 
tricz 
początkujący


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 14
Skąd: Wroclaw
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

b) Czy te komponenty pasują do siebie? Czy np. sterownik nie jest za mocny do silnika, czy lepiej wziąć z zapasem?
na moje oko pasują, jednak zabezpieczenie termiczne jest niezbędne.

c) Temat zabezpieczenia termicznego. Rozumiem, że podpięcie z silnika do tego komputerka kt-lcd3 jest plug&play. Czy potrzebuję jakiś dodatkowych elementów, aby mieć pewność, że niczego nie przegrzeję?

Zależy czy chcesz zrobić zabezpieczenie na termistor czyli odcięcie zasilania gdy silnik osiągnie 150stopni czy czujnik temperatury i ograniczanie mocy przez sterownik. Jedno i drugie rozwiązanie wiąże się z otwieraniem silnika i przyklejeniem albo czujnika temperatury albo termistora.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Budujesz prawie 3kw potworka, ruszy z miejsca i jeszcze Ci koło będzie podnosiło przy starcie więc bez obaw.
Musisz mieć zabezpieczenie termiczne jakieś, sterownik obsługuje NTC10k, a w silniku masz NTC20k więc aby mieć pomiar temperatury musisz wymienić ten czujnik w silniku na NTC10k, to jest góra 30 min pracy i będzie działać.
Ogarnij temat ramion blokujących oś silnika, bo w takich konstrukcjach są nieomal wymagane.
Fajnie jest jeśli ma się warsztat, zrobić swoje blokady z kawałka blachy, a nie używać tych gotowych uniwersalnych.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Ja miałem ntc10k w 7x9. Blokady koniecznie.
 
 
mate 
początkujący


Dołączył: 14 Cze 2014
Posty: 5
Skąd: Zgierz
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Dzięki za odpowiedzi.
Wygląda na to, że muszę trochę zrewidować pierwotne zamierzenia - nie musi to być aż taki potworek. Bardziej już liczy się dla mnie optymalne spasowanie elementów i długa, w miarę bezawaryjna eksploatacja.
Nie mam nic przeciwko lekkiemu pedałowaniu, zwłaszcza przy mniejszych prędkościach. Od stawania na koło mam motocykl :)

Oczywiście już zdążyłem zdać sobie sprawę, że sterownika o większej mocy nie bierze się na zapas :roll: Jako, że nie widzę jakiejś ogromnej przewagi sinusa nad zwykłym, standardowym sterownikiem, więc pewnie zdecyduję się na zwykły sterownik 30A. Przysłuży się to też dłuższej żywotności akumulatorów.
W związku z tym muszę zmienić watomierz, najprawdopodobniej na Coulometer TK15 (z watomierzem od michała były zgłaszane jakieś problemy, nieco mnie to odstrasza)

Kombinując nad przycięciem kosztów, rozważam zakup niektórych elementów bezpośrednio w Chinach. Możecie polecić jakieś sklepy albo sprzedawców na aliexpress?
 
 
Scuda 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 17 Paź 2017
Posty: 157
Skąd: Stalowa wola
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Rozważ jeszcze mida od bafanga 750w albo 1000w jeśli masz wiecej kasy.
Watomierz od Michała możesz już smialo brać, bo ma nową inna wersję watomierza z którym nie ma problemów.
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 15 Lut, 2018   

Stara wersja watomierza też jest ok jak jest zasilana z osobnej przetwornicy plus kontaktron. Sterownik blokowy może powodować rezonans ramy co skutkuje hałasem przy pewnych prędkościach. Warto rozważyć coś innego niż blokowy np Barmal.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 16 Lut, 2018   

Cytat:
Jako, że nie widzę jakiejś ogromnej przewagi sinusa nad zwykłym, standardowym sterownikiem, więc pewnie zdecyduję się na zwykły sterownik 30A.

Nie widzisz? to usłyszysz :wink:
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 16 Lut, 2018   

A moim zdaniem to co wybrałeś kolego mate ,na początku jest jak najbardziej ok.
Masz wszystkie rzeczy fajnie spasowane ze sklepu w którym nie będziesz miał problemów z pomocą.

W kolejnym sezonie i tak zmienisz ramę na fulla albo dopadnie cie watownica i poszalejesz falconem :cool:
A za dwa lata stwierdzisz ,że może jednak dobrze mieć lekkiego mida.

Z tym 3kw potworem stawiającym dęba to bym nie przesadzał ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group