ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
iBMS - Battery Monitor System
Autor Wiadomość
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   iBMS - Battery Monitor System

Witam

Poniżej krótka specyfikacja i-BMS mojego pomysłu, jest to typowy Battery Monitor System, dodam że BMS to skrót od dwóch różnych systemów:
Battery Monitor System lub Battery Management System, należy dodać iż niektórzy producenci oferują BMS’y nie tłumacząc tego skrótu przez co niejednokrotnie wprowadzają ludzi w bład ze zbyt wygurowaną ceną zarazem.

Specyfikacje mojego i-BMS:

- obsługa wyświetlaczy 2x16 (dowolnie innego na sterowniku HD44xx)
- procesor 16 – bitowy (do dalszej rozbudowy)
- 1 kanał pomiaru napięcia do 200V DC
- 4 kanały do pomiaru napięcia pojedyńczej baterii lub celi – pomiar do dwóch miejsc po przecinku
- pomiar całkowitej pojemności
- 2 kanały pomiary prądu (bocznik lub przekładnik serii LEM)
- 2 kanały pomiaru temperatury – czujniki firmy maxim-ic
- pomiar obrotów za pomocą czujnika Hall’a
- pomiar mocy chwilowej kW i całkowitej kWh
- motogodziny (całkowity czas pracy urządzenia)
- obsługa 3 przekaźników (wyzwalanie od przekroczenia temperatury, prądu lub napiecia)
- komunikacja w standardzie RS485
- napięcie zasilania 9-24V DC / 80mA
- wymiary: 80x36x24 [mm]

Obecna wersja która oprócz pracy w skuterze elektrycznym może śmiało pracować w dowolnie innym pojeździe EV, moduł ma naprawdę minimalne wymiary. Moduły i-BMS można łączyć w celu zwiększenia ilości kanałów pomiarowych przy zastosowaniu tylko jednego wyświetlacza na którym są wyświetlane wszystkie parametry – jeden i-BMS pracuje jako master pozostałe jako slave przy czym maksymalna ilość modułów jaka może pracować to 32 ( co daje 128 kanałów pomiaru napięcia, 64 kanały pomiaru temperatury, 64 kanały pomiaru prądu) czas wyświetlania danego ekranu oraz ilość ekranów, charakterystyki napięciowo-pojemnościowe można konfigurować za pomocą oprogramowania które zostało przygotowane do tego celu.

Reasumując iBMS integruje wszystkie niezbędne urządzenia pomiarowe do jednego spójnego elastycznego rozwiązania co czyni go niesamowicie wydajnym i tanim zarazem.
Poniżej zdjęcia.

szersze informacje na http://rs232.elektroda.eu/?page_id=15

Aplikacja do konfiguracji modułu iBMS
iBMS Configuration Tool
Wymagania sprzętowe aplikacji do poprawnego jej działania:

Windows XP Sp.3 + NET.Framework.2.0
CPU: 500Mhz/256MB RAM
Resolution: 1600x1200
Free disk space: 20 MB

iBMS Configuration Tool
iBMS Instrukcja Obsługi




Zapraszam do komentowania.












iBMS_karta katalogowa_2011_05_12.pdf
Karta katalogowa modułu iBMS
Pobierz Plik ściągnięto 381 raz(y) 740,76 KB

BMS_A_P2.pdf
Przykład podłączenia iBMS w systemie EV
Pobierz Plik ściągnięto 433 raz(y) 93,21 KB

_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
Ostatnio zmieniony przez rs232 Śro 28 Gru, 2011, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

posiadam czujniki do pomiaru prądu firmy allegro na zakres +/- 50A .(efekt hala)
Czy przetwornik który jest w procku ma rozdzielczość 10bit czy 12bit.
Ja to bym chętnie to przetestował w elektrowni wiatrowej .
Zakres napięciowy trzeba by było rozszerzyć do 300V.
Pomiar prądu O.K
Pomiar obrotów max do 500 obr min
_________________
pozdr
Tomek
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Standardowo 10bit w obecnej konfiguracji ale na specjalnie zyczenie moge go przeskalowac na 12bit sampling tylko wedlug mnie jest to zbedne. Znam czujniki firmy "allegro" stosuje je przy malych mocach ze wzgledu na ich obudowe i ograniczona moc ktora moga odprowadzić. Zakres napieciowy mozna zmienic poprzez zmiane dzielnikow rezystorowych. POmiar orbotów jaki testowalem to okolo 3870rpm ale zakaldam ze graniczna wartosc pomiaru to jakies 6 tys. rpm - po przekroczeniu tego zakresu moze przeklamywac ponad 5%.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Te czujniki działają na zasadzie pomiaru pola magnetycznego powstającego podczas przepływu prądu także nie wiem jakie widzisz ograniczenia moc strat w układzie.
Posiadają izolację galwaniczną od układu.
http://www.allegromicro.c.../0756/index.asp

Taki czujnik mam w logerze modelarskim tam jest PIC i ma 12 bit przetwornik .
Zakres pradowy to mam +/-100A
_________________
pozdr
Tomek
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

tomson zgadzam sie z toba, czujnik dziala na zasadzie efektu Hall'a, jak widzisz na rysunku zapewne masz P- i P+ czyli wejscie i wyjscie dla obowdu gdzie mierzony jest prad, teraz zastanow sie troche prosze nad przekrojem dla pradu o wartosci 100A ? jak widac przekroje czujnikow "allegro" sa ze tak powiem "tycie", do pomiau chwilowego piku pradu o duzej wartosci lub pomiaru ciaglego do wartosci ktora nie spowoduje zbytniego nagrzania sie czesci przewodzacej. Jezeli zalozymy ze na 1mm2 spokojnie mozemy przyjac 8A, to tutaj nie ma nawet 5mm2 dla czujnika "allegro" czyli mamy jakies 40A pradu ciaglego w temperaturze otoczenia. Czujnik ma zakres pomiarowy o takiej wielkosci ale musi byc spelniony zakres temperaturowy jego pracy i czas pomiaru. Jak masz kilka czujnikow to poswiec jeden na prosty eksperyment, przepusc przez niego 100A, nawet mnie powiedzmy 80A przez 15min i zobacz jaki bedzie cieplutki - gwarantuje ze temperatura przekroczy 60oC.



Stosowalem te czujnki i sprawdzaja sie i owszem przy zastowaniu przekladnikow jako pomiar posredni w ukladach uC. To ze PIC ma 12bit przetwornik nie oznacza ze kozysta z takiej rozdzielczosci, no chyba ze masz program do niego i jestes w stanie to sprawdzic, do ilu czesci po przecinku realizowany jest ten pomiar - to co masz na wyswietlaczu ? bo jestem ciekaw.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

wymiary nogi prądowej układu to 4x1.5mm to daje 6mm2 .
Jak wiesz układy te o rożnych zakresach prądowych mają różną wartość współczynnika A/mV
także żeby mierzyć dokładnie w całym zakresie pracy układu przetwornik 10bit jest mało dokładny,no chyba że porobisz sobie przełączane podzakresy to wtedy 10bit wystarczy.
Przekroje są tak dobrane do zakresów prądowych żeby nie powodowały znaczących błędów w pomiarze.
Rezystancję podają na poziomie 100µΩ czy to prawda to już inna sprawa.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

2.5V/1024 (10bit przetownik) co daje 2,44mV, przy zalozeniu ze czujnik jest zasilany napieciem 5V (zgodnie z jego specyfikacja).

Nie wiem po co podzakresy do tego , sa zbedne i tylko by komplikowalo obliczanie.
Na podstawie specyfikacji technicznej:
2,5V/50A=0,05V/A
Po co 12bit, 10bit jest az za duzo :) skoro przy 10bitach mierze wartosc 0,0024414V.

Rezystancje jaka gwarantuja to 120µΩ dla temp. 25oC (strona 4), typowo wraz ze wrostem temperatury rezystancja rosnie logarytmicznie. Blad pomiaru czujnika w temp +25oC wynosi 7,5% (strona 5) przy zaloznieu ze nia ma wachan napiecia zasilania. Wiec nie jest to idealne rozwiazanie, jest to raczej wskaznik niz pomiar przy takiej tolerancji bledu pomiarowego, dlatego nie stosuje tych czujników :) Jednak jezeli ktos sie upiera to moge dostosowac uklad do pracy z tymi czujnikami.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

dlaczego liczysz dla połowy zakresu czujnika.
licz od 0 do 5v do ma działać dwukierunkowo +/-50A
przy 2.5V prąd = 0.
Czujnik 50A ma zakres 40mV na 1A czyli zakładając napięcie referencyjne 4.096V/1024 próbek=> 4mV
idąc dalej 40mV/4mV=>10 czyli dokładność wskazania jest 1/10 A czyli przy dokładniejszych pomiarach żadna dokładność
_________________
pozdr
Tomek
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

Nie licze dla polowy licze dla calego zakresu, zgodnie z nota aplikacyjna Vcc/2=Vout
Jezeli Vcc=5V to Vout=2,5V dla 0A (strona 5 datasheet).
Vout =5V dla 50A i Vout=0V dla -50V czyli roznica zawsze wynosi +/- 2,5V to jest caly zakres (+/-50A).

Nie wiem dlaczego przyjales ze napiecie referencyjne wynosi 4.096V, w zasadzie moze to byc dowolna wartosc ale im mniejsza tym lepiej, przyjmuje sie typowo polowe zakresu napiecia zasialnia aby wartosc referencyjna byla najbardziej ustalona i stabilna. Standardowo dla uC Atmela jest to 2,56 lub 0,8V dla STM32, przyjalem 2,5V zeby sie lepiej liczylo.

Czujnik bedzie mial dokladnosc nie wieksza niz 7,5% (strona 5). Pisalem wszesniej ze te czujnki to wskazniki post wyzej wiec nie wiem czemu sie dziwisz :) . Zatem 10bit czy 12 bit lub nawet 24bit dla tego typu czujnika nie wnosza doslownie nic gdyż nie zmierzy on poprawnie wartosci 3.75A to jest jego standardowy blad :) pomiarowy przy temp. 25oC zatem nie zmierzysz tym czujnikiem nawet wartosci 1/10A poprawnie, piszesz ze to zanda dokladnosc, zgadza sie tylko ze on tego poprawnie nie zmierzy :) .

Zbudowalem kilka modułów z tymi czujnikami i zawsze pozniej trzeba bylo koniecznie stosowac doatkowy pomiar na innej zasadzie bo jest to typowy wskaznik dla sesnorow serii "allegro", a nie pomiar relatywnie powtarzalany.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

A nie było tam przypadkiem w nocie aplikacyjnej formuły do kompensacji błędów pomiarowych dla tego typu czujników.
A jak to się ma dla innego typu czujników pomiarowych
Ten czujnik na plus ma separacje galwaniczna i może mierzyć prądy zmienne i stałe
_________________
pozdr
Tomek
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

Kompensowac mozna ale jest to silnie zalezne od temperatury wiec raczej sie tego nie robi bo to klopotliwe i kosztowne. Na prosbe "allegro" udostepnia szersza wersje dokumentacji, jak chcesz poglebic wiedze to napisz do nich.

Z tymi czujnikami jest tak ze im mniejszy zakres pomiarowy tym wieksza dokladnosc, zeby zwiekszyc dokladnosc stosuje sie kilka czujnkow i na zasadzie prawa Kirchhoffa sumuje sie calkowity prad. Lub tez przekladnik - prad napecie tez separacja galwaniczna jest zapewniona tylko gabarty sa znacznie wieksze w efekcie mamy relatywny pomiar z minimalnym wplywem temperatury.

Jak najbardziej czujniki mierza prad AC/DC, seperacja galwaniczna jest na poziomie 3kV.

Jak sam producnt deklaruje jest to "czujnik" pradu, to znaczy ze jest prad lub go nie ma, a wartosc mierzona to juz kwestia do dyskucji. Uklady mozna kalibrowac i da sie z kliku sztuk wykonac dzialajacy pomiar w klasie dokladnosci do 5% ale wiekszej dokladnosci sie nie uzyska i rozdzielczosc przetwonika nie ma tu wplywu.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

Coś takiego używam do modeli z czujnikiem firmy allegro
http://www.eagletreesyste...Power/micro.htm

A jak używasz pomiar pośredni prądu na boczniku kompesujesz programowo błąd powstający na przewodach doprowadzających sygnał do przetwornika w procku.

Mnie interesuje układ LTC6802 można by na nim zrobić balaser do akumulatorów można go kupić w cenie ok 100zł z przesyłką
_________________
pozdr
Tomek
Ostatnio zmieniony przez tomson Sob 13 Lis, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

Mnie się podoba.
Przydałby się do projektu który planuję na przyszły rok (rower z pakietem 72V i sterownikiem 72V/2kW) :)
Miernik Turnigy który mam jest przystosowany tylko do 60V więc się nie będzie nadawał.
Dużo to Twoje cudo będzie kosztowało ?
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 14 Lis, 2010   

LTC6802 to fajny modul tylko dosc kosztowny - kiedy planujesz budowe prototypu.

iBMS kosztowal mnie jakies 150zl, jak jestes zainteresowany to wystawie aukcje.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 14 Lis, 2010   

miałem zamiar zakupić ten balancer na tym układzie do ładowarki co brałem zestaw do złożenia ze stronki http://www.akkumatik.de
Niemiec za 2szt z przesyłką chciał 100€.Nie mam teraz przez kogo kaski wpłacić bo nasze banki za bardzo na tym zarabiają
Ja brałem od niego płytki zaprogramowane procki,rdzeń do przetwornicy i rezystory pomiarowe to za 3szt wyszło 100€.Resztę elementów brałem w TME bo się nie opłacało brać od Niemca.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group