ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Budowa silnika BLDC
Autor Wiadomość
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Pon 03 Sty, 2011   Budowa silnika BLDC

Witam !
Juz od dawna chce zrobic sobie pojazd elektryczny i juz mam prawie skonczony silnik 3-fazowy na magnesach neodymowych
Czytam to forum i niewidze aby ktos zrobil (przerobil) silnik na naped np: do roweru
Silnik powstaje na podbudowie silnika od pralki automatu
Mam te silniki pradu stalego na szczotkach i jak popatrze na te szczoteczki i ze one maja przepuszczac prad w przedziale 15 Amp to cienko widze dlugotrwalosc tego napedu
I to mnie wlasnie skusilo do pracy nad silnikiem bezszczotkowym
Silnik nad ktorym pracuje ma 56 szt mag. neodymowych i juz mam pewne osiagi tzn.
Sam startuje nawet jak go zatrzymuje reka
Prad jalowy silnika to 2.5-8.0 Amp (zalezy na jakie obroty )
Niema halotronow
Mam tylko problem z napieciem tzn. niemam sterownika na wyzsze napiecie tzn tylko do 14.4 V a to zamalo aby cos osiagnac (chodzi o moc)
Mysle ze dosc sporo napisalem jak na pierwszy post
Pozdrawiam Jacek
Ostatnio zmieniony przez Jacek Gabrysiew Pią 07 Sty, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Sty, 2011   

Witam !
Ciag dalszy budowy tzn.wyjasnienie
Silnik ktory zbudowalem ma 56 mag. a nie jak te szczotkowe 4 mag.i czym to sie objawia?
Im wiecej mag. tym momet jest wiekszy ,ale co za tym idzie i obroty sa mniejsze co w naszym przypadku jest potrzebne ,bo niepotrzeba stosowac przekladni o duzym przelozeniu, bo jak wiadomo przekladnie daja duze straty
Teraz mam do was pytanie ?Jak pomierzyc taki silnik , zmierzyc w prosty sposob jego moc .
Czytalem ze te silniki maja sprawnosci rzedu 80% wiec np:
silnik po wlaczeniu obciazam i danych na przyrzadach odczytuje :
napiecie 14V
prad 14 A
to daje 196 Watow mocy pobranej
wiec 196 * 80%=156.8 wata i jest to moc silnika ,czy takim wynikiem w uproszczeniu moge kalkulowac moc zrobionego silnika ?
Poczytam troche forum i dowiem sie jak wkleic zdjcie ,aby wam przedstawic moj silnik
CDN.....
Ostatnio zmieniony przez Jacek Gabrysiew Pią 07 Sty, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011   

Witam
Z tą sprawnością to bywa różnie ale myślę, że dla szacunkowych wyliczeń mogło by być ok (na początek przynajmniej).
Tutaj jedna uwaga:
Podałeś wartość pobieranego prądu ale zapewne na "biegu jałowym" czyli bez mechanicznego obciążenia silnika. Zupełnie inaczej będzie to wyglądało podczas rzeczywistej pracy.
Ja po podłączeniu silnika rowerowego gdy koło jest w górze (albo np. bez koła podczas prób) notuję wartości 1-5 A. Podczas jazdy jest już kilkanaście a przy ruszaniu lub podjeździe pod górkę ponad dwadzieścia.
Jeśli więc chciałbyś zmierzyć moc maksymalną jaką może wygenerować Twój silnik to nie obędzie się bez bardziej "zaawansowanych" eksperymentów ;)
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Sty, 2011   

Witam!
Silnik ktory obecnie mam nawiniety bez obciazenia pobiera mi 1.8 Amp
A te 14A i 14 V to podalem dla przykladu ,aby okreslic moc faktyczna silnika
Mam tak zrobiony silnik ze w 3 godz. moge go przewijac w dowoly uklad tzn. dawac mu dowolna ilosc zwoi na faze i oczywiscie odpowiedniej grubosci drut
Silnik jak wspominalem jest od pralki automatycznej POLAR na 48 zebow i do niego dorobilem wal z naklejonymi mag. jest ich aktualnie 56 szt
Stojan jak narazie mam tez zmniejszony do grubosci 15 mm
Silnik obraca sie bardzo lekko i ma drobne przeskoki
Mam problem bo sterowniki mam na max 14,4 V i 35 Amp i na takie napiecie nawijam sobie ten silnik
Mam tez obrotomierz i musze zmierzyc obroty aby sprawdzic co uzyskam
Mam pewien sposob aby go nawinac na 48 V ale czekam az mi izolacja stojana stwardnieje (zywica)
Ile amper srednio pobierane jest przez silnik np: 36 V do jazdy po plaskiej nawierzchni przy predkosci 20Km/h?
CDN
Ostatnio zmieniony przez Jacek Gabrysiew Pią 07 Sty, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
andrzejIskierka 
stażysta
Młody Konstruktor


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 184
Skąd: Zagłębie Sosnowiec
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011   

Witam!
Pralki Polara miały 36 "żłobków" czyli wyżłobień w których ułożone są uzwojenia nazywane tutaj "zębami?". jaki to był typ i model tego polara? Bo przez to są to lżejsze silniki od silników od ruskiej Wiatki która to ma 48 żłobków w uzwojeniu stojana_statora.
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Śro 05 Sty, 2011   

Witam !
Typu pralki to niepodam bo silnik jest ze zlomu
Tak zgadza nazywamy to zlobkami i te ruskie wiatki mialy silnik z 36 zlobkami ,ale pozniej pojawily sie wlasnie te z 48 zlobkow na stojanie
I tu prawda sa duzo mniejsze i lzejsze ,wirnik mam 94 mm srednicy szerokosci 15 mm , magnesy sa 3*15*2 N45 52 szt * 2 szt kaskadowo, a jak pamietam to wiatka ma srednice wirnika 115 mm
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 05 Sty, 2011   

U mnie silnik BLDC 36V 250W przy szybkości około 20 km/h pobiera około 6A
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Czw 06 Sty, 2011   

ja przewijane silniki od pralek do pracy jako generator podłączałem pod sterownik rowerowy do pracy bez czujników hala i działa ok.
silnik przewinięty na generator na 24V przy pracy na biegu jałowym pobiera 0.85A i obroty biegu jałowego to 450obr/min przy zasilaniu z 36V.
Stojan 48złobkow 16 biegunów magnetycznych.Obciążyć to nie miałem jak bo trzeba by było gdzieś ten silnik zamontować.Ale przy próbie zatrzymania wału to nie dało się reką od najniższych obrotów i pobór prądy wzrastał do 4A.Jak dobrze pamiętam uzwojenie było nawinięte podwójnym drutem 0.8mm chyba i 42 zwoje w cewce.sprawdź na tokarce jak ten silnik zachowuje się jako generator przy obciążeniu żarówkami na 24V
_________________
pozdr
Tomek
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 07 Sty, 2011   

Rozumiem, że każdy na w domu tokarkę :D
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 07 Sty, 2011   

No ;) , a ci co nie umieją toczyć na tokarce to chyba jakieś wypaśne CNC muszą mieć ;)
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Sob 08 Sty, 2011   

Witam!
To ze mam tokarke to TOMSON wie i nietrzeba od razu sie zloscic
A do zrobienia lub przerobki silnika od pralki automatu to niekoniecznie trzeba miec tokarke w domu
Tokarka potrzebna bedzie tylko do zrobienia wirnika nowego ,a to mozna zlecic tokarzowi a reszte zrobic samemu lub kupic gotowca
Prace postepuja i mam juz efekty tzn.
zostaly wprowadzone male zmiany poniewaz mialem male problemy tj. silnik pobieral za duzy prad biegu jalowego
Teraz sa 32 mag. 15*3*2 N42 *2 kaskadowo uzwojenia ABCABCABC..itd zasilanie 24 V ,
uzwojenie to drut 0,5 mm po 10 zwoi na zab
Silnik jest nawiniety jako silnik 6- fazowy tzn 2 uzwojenia oddzielne i 2 regulatory modelarskie 12 Amp na 12 V
Zmusilo mnie to bo nieposiadam regulatora na wyzsze napiecie
Silnik ruszyl pieknie pobral 1,6 Amp na biegu jalowym ,ma dosc spore obroty ( brak bateri w obrotomierzu)
Zatrzymac sie go nieda zaciskajac reke na wale , a pobiera wtedy do 8 Amp
Tak samo wyglada momet startu ,potrzba duzej sily zeby uniemozliwic start silnika
Dzisaj postaram sie zrobic zdjecia i wam pokaze ,ale mam prosbe ,czy ktos mi pomoze wklaic zdjecia ,aby wam to pokazac ?
CDN ........
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Sob 08 Sty, 2011   

http://forumrc.alexba.eu/page3.html

i

http://www.alexrc.com/mrpl.xls

poradnik co i jak w bldc jak było to proszę o nie bicie :mrgreen:

PS jeszcze był poradnik z rysunkami (żółto czerwonymi ) ilość biegunów, magnesów i sposób nawijania abc ABC itd nie pamięta ktoś gdzie to było ?

Edit:
http://fast-results.com/lnl/nutpol_pl.htm
ale bez rysunków :/

Tak w ogóle to przydałby się dział teoria i praktyka i tam by się wrzucało takie linki do bldc i sterowników aku itp.
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Sob 08 Sty, 2011   

Witam!
Do maniakev!!!
Masz sluszna racje ten klub do ktorego naleze naprawde duzo wie o silnikach BLDC inaczej mowiac silnikach z komutacja elektroniczna
Tam wystepuja silniki z reguly 9,12,15,18 zebowe i ominiaturowych wymiarach
Tu potrzebny jest silnik powiedzmy 10-cio krotnie wiekszy , a Ja chce zrobic silnik 36, 48 zebow na stojanie lub jeszcze wiekszy
Ta tabelke z tej strony http://fast-results.com/lnl/nutpol_pl.htm znam prawie na pamiec i tym sie posilkuje robiac silnik
Trzecie zdjecia to wyglad silnika z regulatorami
Drugie zdjecia widok wew. silnika i widoczne naklejone 64 szt mag. (dokleilem nastepne 32 i chcialem zobaczyc jaka bedzie roznica w starcie i ogolnej jego mocy)
Pierwsze to porownanie wielkosci mojej przerobki i orginalnego silnika o pralki Wiatka

010811152732.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1624 raz(y) 109,92 KB

010811152502.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1724 raz(y) 92 KB

silnik 1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1301 raz(y) 77,31 KB

 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 22 Sty, 2011   

wejdź sobie na stronkę powercroco.de tam tez jest kalkulator do uzwojeń do jakiej chcesz ilości zębów i biegunów magnetycznych.Znalazłem w necie schemat uzwojenia do silnika z 36 zębów i 26 biegunów magnetycznych moze ktoś to przetestuje

36N_26P.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1500 raz(y) 95,38 KB

_________________
pozdr
Tomek
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Pon 24 Sty, 2011   

Czesc !
Tak masz racje ,ale Ja to znam
Jak mi sie zdaje to Ty chyba posiadasz reg. ze strony Eco napedy , a jak tak to powiedz mi czy te silniczki z CD romu tez ten reg. obsluguje ?
Powiem tak , ze ten silnik mi pracuje ale mam klopot z zasilaniem jego tzn. niemam reg. na napiecie 36V lub 48 V
Silnik ma male obroty ale za to momet duzy i niemam jak mu zwiekszyc napiecia
Co mi poradzisz ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group