ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik na PCB EB224-AS-1
Autor Wiadomość
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 24 Sty, 2011   Sterownik na PCB EB224-AS-1

Wersja PCB na prąd do 100A i napięcie 100V.Można na tym sterowniku zrobić już jakiś 4 kołowiec albo jednoślad dla wymagających



cena kitu bez tranzystorów to 138$ z przesyłką do polski.

EB224-AS-1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1578 raz(y) 454,66 KB

_________________
pozdr
Tomek
Ostatnio zmieniony przez tomson Pon 23 Maj, 2011, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pon 24 Sty, 2011   

No no ... 10kW :twisted: :)
Teraz "tylko" znaleźć do tego odpowiedni silniczek i ....
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 23 Maj, 2011   

prace nad sterownikiem ruszyły się do przodu.

polutowane tranzystory i przewody w PCB teraz tylko kontrola lutowania i można odpalać :twisted: :twisted:





EB224-AS-1_1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 450 raz(y) 121,18 KB

EB224-AS-1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 415 raz(y) 92,61 KB

_________________
pozdr
Tomek
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 24 Maj, 2011   

Co będziesz tym napędzał ?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Będzie to do silnika BLDC z napędu hybrydowego moc silnika przy zasilaniu ponad 100V była 14KW a będzie zasilany napięciem 72V a jako ogniwa akumulatory od toyoty PRIUS

Jakby byłby ktoś zainteresowany niedługo dojdzie do mnie
PCB EB236-AS-1 na 36 tranzystorów !!! i na napięcie nominalne pracy 100V
Do sterownika zastosuję tranzystory IRFB4115PBF Un = 150V ,In = 104A ,Rds = 9mΩ
Cena kitu bez tranzystorów wyszła z przesyłką 157$
_________________
pozdr
Tomek
 
 
telemah
[Usunięty]

Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Moim zdaniem parametry przesadzone ścieżki na laminacie nawet bardzo szerokie nie wytrzymają prądu rzędu 100A więc wypadało by podlutować grubym drutem .

Poza tym po co pchać kilkadziesiąt tranzystorów jak dwa moduły IGBT załatwiają sprawę przy niewiele mniejszej powierzchni oddawania ciepła.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Już były dyskusje na FORUM o ilości tranzystorów w regulatorze. Tylko dwa tranzystory przy takich mocach są zagrożeniem przy jakiejś awarii.
Przy większej ilości tranzystorów, są one jednocześnie dodatkowym zabezpieczeniem i w nagłej potrzebie będą się przepalać po kolei, wówczas pojazd stanie i nie będzie zafrażał innym, zas jeśli będ tylko dwa, to jest możliwość pospawania się wewnątrz tranzyatora i pojazd będzie rwał np. do przodu.
Wszystkie porządne firmy dają większą ilość tranzystorów w jednym regulatorze, na jeden np. mosfet przypada 20A robocze.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
telemah
[Usunięty]

Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

ja mówię o IGBT to nie jest zwykły pojedynczy tranzystor we współczesnych konstrukcjach stosuje się takie moduły a takie "baterie tranzystorów" stosuje się jedynie w wielkich wzmacniaczach akustycznych w sterownikach regulatorach czy falownikach stosuje się powszechnie dużej mocy moduły IGBT. Z tym przepalaniem się po koleji to różnie bywa zalży to od konstrukcji konkretnego drivera więc takie pisanie jest co najmniej nie na miejscu i zdradza dość przeciętne pojęcie o temacie elektroniki.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Do PCB są dolutowane 2 druty 2.5mm² + ścieżki dwustronne.
Przewody są nie za grube bo 6mm² ale w izolacji silikonowej i są w zestawie.
Tranzystory IGBT to się opłaca stosować przy napięciu powyżej 200V.
W tym zestawie są użyte tranzystory IRFB4110PBF Jn = 180A ,Un = 100V Rds = 4mΩ.

Jest to regulator BLDC do silników czujnikowych
tranzystory pracują po 4 równolegle w ćwiartce mostka.
Tu pracując po 4 równolegle to i tak maja niedużą pojemność Qg w stosunku do IGBT.

A jakby chciał stosować konkretne IGBT to albo stosować 3 półmostki albo cały kompletny układ z 6 tranzystorami IGBT.
Do tego dochodzą drivery do każdego tranzystora + przetwornica z separacją galwaniczna do poszczególnego tranzystora.
Taki układ na pewno nie złożysz w cenie tego sterownika.





A IGBT cos takiego żeby sobie nie komplikować sterowania



6MBP 100RA-06.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 523 raz(y) 91,76 KB

IMG_7333a.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 457 raz(y) 204,69 KB

IMG_7332a.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 456 raz(y) 181,42 KB

_________________
pozdr
Tomek
 
 
telemah
[Usunięty]

Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Moim zdaniem złożysz w cenie niewiele większej lub podobnej zależy kto się gdzie zaopatruje w elementy. Ja tylko napisałem że to archaizm jest , pracuję na co dzień przy podobnych układach i przy takich mocach w urządzeniach współczesnych są stosowane moduły IGBT a nie dziesiątki tranzystorów.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

do wersji 24 z tranzystorami to koszt tranzystorów to 261zł a pół mostków to dobrych nie dostanę w tej cenie
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Archaizmem jest wciskanie IGBT tam, gdzie lepiej zdają egzamin mosfety, ale zawsze trzeba dokładnie porównać wszystkie dane katalogowe i kompletne charakterystyki danych elementów.
Tu większość z nas pracuje przy różnych nowoczesnych układach i urządzeniach elektronicznych oraz energetycznych.
Regulatory silników do EV z mosfetami omijają konieczność ich wymuszonego chłodzenia np. cieczą lub wielkimi wentylatorami, czyli mają sprawność extra.
Najbardziej nowoczesne są najnowsze techologie mosfetów, które można wykorzystać do nowoczesnych i najbardziej sprawnych napędów elektrycznych pojazdów (spalinochody to staroć i przeszłość).
Każdy ma prawo zrobić taki sterownik nawet na IGBT, potestować bepieczeństwo w różnych zdarzeniach w pojazdach EV i potem tu się pochwalić ich parametrami, albo zaoferować innym.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
telemah
[Usunięty]

Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Mam prośbę panie Kopeć.Nie wypowiadaj się Pan na temat na który pan nie ma pojęcia.
Przez litość miałem nie skomentować całej reszty.

Ale żeby nie tkwił Pan w mrokach niewiedzy to napiszę tylko że liczy się moc tracona i powierzchnia oddawania ciepła do radiatora oraz powierzchnia samego radiatora do tego dołożyć należy warunki typu temperatura oraz konstrukcja obudowy pod względem swobodnego krążenia powietrza.Czy to będzie mosfet czy IGBT czy cokolwiek innego to jeśli powierzchnia oddawania ciepła będzie podobna i moc tracona też podobna to każdy element wykonawczy zagrzeje się tak samo bez względu na jego typ.

Jeśli zastosujemy np. 4 elementy IGBT które powierzchnią oddawania ciepła będą równać się kilkunastu mosfetom i moc strat będzie taka sama to potrzebujemy ciągle chłodzenia o takiej samej sprawności /wydajności.

Proponuję douczyć się i więcej nie pisać bzdur .

Śmiech mnie ogarnia że w tym wypadku lepiej spisują się pojedyncze fet-y niż analogiczny odpowiednik w postaci modułów IGBT szczególnie gdy się ma pojęcie co do tego w jak dobre zabezp.termiczne i ogólnie przeciwprzeciążeniowe zostały takie moduły
wyposażone.

Napisałem tylko że konstrukcja jest dość archaiczna na dzisiejsze czasy , nie piszę że jest to zły sterownik .
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Do telemah

Chciałbym wykorzystać PCB sterownika jako serce do regulatora.
Mam na oku takie tranzystory do testów z zastosowaniem IGBT

FGA180N33ATD obudowa TO3P
330V, 180A PDP Trench IGBT
High Current Capability
•Low saturation voltage: VCE(sat) =1.03V @ IC = 40A
•High input impedance

Jako drivery do tranzystorów to:

VLA517-01R

muszę zrobić przetwornicę z 50- 100V na +15/-8V z przynajmniej 4 wyjściami o takiej wartości napięć z separacją galwaniczną.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

telemah:
Przemilczę przez grzeczność.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group