Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Sterownik na PCB EB224-AS-1 |
Autor |
Wiadomość |
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 24 Sty, 2011 Sterownik na PCB EB224-AS-1
|
|
|
Wersja PCB na prąd do 100A i napięcie 100V.Można na tym sterowniku zrobić już jakiś 4 kołowiec albo jednoślad dla wymagających
cena kitu bez tranzystorów to 138$ z przesyłką do polski.
EB224-AS-1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1578 raz(y) 454,66 KB |
|
_________________ pozdr
Tomek |
Ostatnio zmieniony przez tomson Pon 23 Maj, 2011, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 24 Sty, 2011
|
|
|
No no ... 10kW
Teraz "tylko" znaleźć do tego odpowiedni silniczek i .... |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2011
|
|
|
prace nad sterownikiem ruszyły się do przodu.
polutowane tranzystory i przewody w PCB teraz tylko kontrola lutowania i można odpalać
EB224-AS-1_1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 450 raz(y) 121,18 KB |
EB224-AS-1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 415 raz(y) 92,61 KB |
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Wto 24 Maj, 2011
|
|
|
Co będziesz tym napędzał ? |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Będzie to do silnika BLDC z napędu hybrydowego moc silnika przy zasilaniu ponad 100V była 14KW a będzie zasilany napięciem 72V a jako ogniwa akumulatory od toyoty PRIUS
Jakby byłby ktoś zainteresowany niedługo dojdzie do mnie
PCB EB236-AS-1 na 36 tranzystorów !!! i na napięcie nominalne pracy 100V
Do sterownika zastosuję tranzystory IRFB4115PBF Un = 150V ,In = 104A ,Rds = 9mΩ
Cena kitu bez tranzystorów wyszła z przesyłką 157$ |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
telemah [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Moim zdaniem parametry przesadzone ścieżki na laminacie nawet bardzo szerokie nie wytrzymają prądu rzędu 100A więc wypadało by podlutować grubym drutem .
Poza tym po co pchać kilkadziesiąt tranzystorów jak dwa moduły IGBT załatwiają sprawę przy niewiele mniejszej powierzchni oddawania ciepła. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Już były dyskusje na FORUM o ilości tranzystorów w regulatorze. Tylko dwa tranzystory przy takich mocach są zagrożeniem przy jakiejś awarii.
Przy większej ilości tranzystorów, są one jednocześnie dodatkowym zabezpieczeniem i w nagłej potrzebie będą się przepalać po kolei, wówczas pojazd stanie i nie będzie zafrażał innym, zas jeśli będ tylko dwa, to jest możliwość pospawania się wewnątrz tranzyatora i pojazd będzie rwał np. do przodu.
Wszystkie porządne firmy dają większą ilość tranzystorów w jednym regulatorze, na jeden np. mosfet przypada 20A robocze. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
telemah [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
ja mówię o IGBT to nie jest zwykły pojedynczy tranzystor we współczesnych konstrukcjach stosuje się takie moduły a takie "baterie tranzystorów" stosuje się jedynie w wielkich wzmacniaczach akustycznych w sterownikach regulatorach czy falownikach stosuje się powszechnie dużej mocy moduły IGBT. Z tym przepalaniem się po koleji to różnie bywa zalży to od konstrukcji konkretnego drivera więc takie pisanie jest co najmniej nie na miejscu i zdradza dość przeciętne pojęcie o temacie elektroniki. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Do PCB są dolutowane 2 druty 2.5mm² + ścieżki dwustronne.
Przewody są nie za grube bo 6mm² ale w izolacji silikonowej i są w zestawie.
Tranzystory IGBT to się opłaca stosować przy napięciu powyżej 200V.
W tym zestawie są użyte tranzystory IRFB4110PBF Jn = 180A ,Un = 100V Rds = 4mΩ.
Jest to regulator BLDC do silników czujnikowych
tranzystory pracują po 4 równolegle w ćwiartce mostka.
Tu pracując po 4 równolegle to i tak maja niedużą pojemność Qg w stosunku do IGBT.
A jakby chciał stosować konkretne IGBT to albo stosować 3 półmostki albo cały kompletny układ z 6 tranzystorami IGBT.
Do tego dochodzą drivery do każdego tranzystora + przetwornica z separacją galwaniczna do poszczególnego tranzystora.
Taki układ na pewno nie złożysz w cenie tego sterownika.
A IGBT cos takiego żeby sobie nie komplikować sterowania
6MBP 100RA-06.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 523 raz(y) 91,76 KB |
IMG_7333a.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 457 raz(y) 204,69 KB |
IMG_7332a.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 456 raz(y) 181,42 KB |
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
telemah [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Moim zdaniem złożysz w cenie niewiele większej lub podobnej zależy kto się gdzie zaopatruje w elementy. Ja tylko napisałem że to archaizm jest , pracuję na co dzień przy podobnych układach i przy takich mocach w urządzeniach współczesnych są stosowane moduły IGBT a nie dziesiątki tranzystorów. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
do wersji 24 z tranzystorami to koszt tranzystorów to 261zł a pół mostków to dobrych nie dostanę w tej cenie |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Archaizmem jest wciskanie IGBT tam, gdzie lepiej zdają egzamin mosfety, ale zawsze trzeba dokładnie porównać wszystkie dane katalogowe i kompletne charakterystyki danych elementów.
Tu większość z nas pracuje przy różnych nowoczesnych układach i urządzeniach elektronicznych oraz energetycznych.
Regulatory silników do EV z mosfetami omijają konieczność ich wymuszonego chłodzenia np. cieczą lub wielkimi wentylatorami, czyli mają sprawność extra.
Najbardziej nowoczesne są najnowsze techologie mosfetów, które można wykorzystać do nowoczesnych i najbardziej sprawnych napędów elektrycznych pojazdów (spalinochody to staroć i przeszłość).
Każdy ma prawo zrobić taki sterownik nawet na IGBT, potestować bepieczeństwo w różnych zdarzeniach w pojazdach EV i potem tu się pochwalić ich parametrami, albo zaoferować innym. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
telemah [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Mam prośbę panie Kopeć.Nie wypowiadaj się Pan na temat na który pan nie ma pojęcia.
Przez litość miałem nie skomentować całej reszty.
Ale żeby nie tkwił Pan w mrokach niewiedzy to napiszę tylko że liczy się moc tracona i powierzchnia oddawania ciepła do radiatora oraz powierzchnia samego radiatora do tego dołożyć należy warunki typu temperatura oraz konstrukcja obudowy pod względem swobodnego krążenia powietrza.Czy to będzie mosfet czy IGBT czy cokolwiek innego to jeśli powierzchnia oddawania ciepła będzie podobna i moc tracona też podobna to każdy element wykonawczy zagrzeje się tak samo bez względu na jego typ.
Jeśli zastosujemy np. 4 elementy IGBT które powierzchnią oddawania ciepła będą równać się kilkunastu mosfetom i moc strat będzie taka sama to potrzebujemy ciągle chłodzenia o takiej samej sprawności /wydajności.
Proponuję douczyć się i więcej nie pisać bzdur .
Śmiech mnie ogarnia że w tym wypadku lepiej spisują się pojedyncze fet-y niż analogiczny odpowiednik w postaci modułów IGBT szczególnie gdy się ma pojęcie co do tego w jak dobre zabezp.termiczne i ogólnie przeciwprzeciążeniowe zostały takie moduły
wyposażone.
Napisałem tylko że konstrukcja jest dość archaiczna na dzisiejsze czasy , nie piszę że jest to zły sterownik . |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
Do telemah
Chciałbym wykorzystać PCB sterownika jako serce do regulatora.
Mam na oku takie tranzystory do testów z zastosowaniem IGBT
FGA180N33ATD obudowa TO3P
330V, 180A PDP Trench IGBT
High Current Capability
•Low saturation voltage: VCE(sat) =1.03V @ IC = 40A
•High input impedance
Jako drivery do tranzystorów to:
VLA517-01R
muszę zrobić przetwornicę z 50- 100V na +15/-8V z przynajmniej 4 wyjściami o takiej wartości napięć z separacją galwaniczną. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011
|
|
|
telemah:
Przemilczę przez grzeczność. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|