ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Plan konwersji Kands Maestro
Autor Wiadomość
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 14 Cze, 2017   Plan konwersji Kands Maestro

Cześć wszystkim,
Na forum zaglądałem dotychczas aby coś poczytać, pouczyć się, poznać wady i zalety różnych rozwiązań. Przyszła pora aby zrobić coś bardziej konkretnego.
W planach mam konwersję dwuletniego roweru Kands Maestro .


Wiem że nie jest to idealny sprzęt na przeróbki dlatego też będę pytać czy idę w dobrym kierunku.

Rama aluminiowa AL-6061 19 cali - ogólnie mała na skrzynkę
Koła 28 cali CST 700x38 - plan aby założyć Schwalbe Smart Sam 29x2.1 - znalazłem fotkę że się zmieszczą opony

Tak wiem polecane są koła 26 - niestety mam co mam dlatego idę w kierunku
Silnik: RH2809 7x9
Sterownik GT-1500
Bateria LiPo 16s3p - jeszcze nie wiem z czym to się je 48v czy 60v.

Głównie zależy mi na bezawaryjności - po przeczytaniu wątku BUJAVIATOR trochę zwątpiłem.


Przygotowałem schemat rozmieszczenia elementów w skrzynce - jest ciasno więc nie wiem czy to wszystko się pomieści.



Bezawaryjność i sprawdzone rozwiązania to kluczowe założenia - nie chciałbym czegoś popsuć/spalić pakować się w niepotrzebne koszty.
Zasięg 70km - im więcej tym lepiej. Jazda raczej w terenie łatwym - Wrocław i okolice - dużo
łatwiejszy niż na Skrzyczne.
Prędkość po mieście do 30km/h na trasie do 45km/h - więcej nie potrzeba.
Do tego ogranicznik 250W legalnego poruszania się na drogach w razie ...
Budżet do 3 tys zł - już na samym początku przekroczony.

Nie pisałem nic o przetwornicach (czy będzie potrzebna), ładowarkach, watomierzach bo tego jeszcze nie ogarniam - zgłębiam wiedzę na kanale youtube RS Elektronika.

Skrzynkę planuję zrobić sam - z blachy aluminium - nie wiem czy skręcana czy też lutowana

To takie moje skromne plany - czy ma sens takie rozwiązanie czy jednak sensowniejsze będzie kupienie innej ramy/roweru?
 
 
seba55a 
początkujący


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 44
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017   

Jak patrzę na szablony poszczególnych podzespołów, które chcesz umieścić w skrzynce to przypomina mi się moja pierwsza konwersja. Na szczęście dowiedziałem się szybko o ogniwach Li-ion, jakie było moje zaskoczenie ile wolnego miejsca zrobiło się wewnątrz skrzynki, osiągając podobne a nawet lepsze parametry baterii :)

Rower nie najgorszy do konwersji, ale z czasem może brakować lepszych hamulców itp

W budżecie może być problem się zmieścić :wink:
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017   

Budżet załóż 4 tyś zł, ja kupiłem baterię 16s3p na Turnigy 5000mAh i żałuję że nie dołożyłem żeby zmieścić jak największą baterię li ion - teraz nie mogę dołożyć i muszę oszczędzać energię. Sam sie zabieram do budowy wlasnej baterii Li-Ion.

Oponki dobre, też je mam.

Uważaj na skrzynię bo jest kupa roboty z nią a nie zawsze wyjdzie, za 400 zł możesz zlecić ją do budowy ekipie elektro bikes i to ci polecam.

Ramę polecałbym full jeśli jeździsz duzo po lesie ale ciężko taką znaleźć w dobrej cenie więc zrób na tym co masz.
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017   

Mam dużo czasu a jednocześnie tak mało bo tylko po pracy.
Obecnie obserwuję ceny pakietów na HK. Mam nadzieje coś wychaczyć po 23$.

Czy dobrze zakładam - jeśli 16s3p to będzie to dokładnie 60V. Ktoś mi musi potwierdzić że z 16s3p nie da się zrobić 48V.

Myślę że im więcej V tym lepiej - ale czy nie jest tak że wtedy zasięg spada jeśli mówimy cały czas o 12 pakietach turnigy?.
 
 
seba55a 
początkujący


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 44
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017   

Upraszczając:
-zasięg zależy od pojemności baterii,
-prędkość max od napięcia

Z 16s3p osiągniesz baterie 60V 15Ah

Przy 12szt pakietów możesz zrobić np 12s4p (45V 20Ah)
 
 
Tomek 
brygadzista



Pomógł: 9 razy
Wiek: 27
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 268
Skąd: Bralin
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017   

xyz2a napisał/a:
z czasem może brakować lepszych hamulców itp

Przecież dobre v breaki też idzie kupić i to w cenie dobrej tarczy do hydraulicznych tarczówek a v breaki nie muszą mieć takiej siły zacisku bo mają kilkukrotnie większą dźwignie niż tarczowe :)
Zasięg zależy od energii (volty x ah).Im większe napięcie tym lepiej bo potrzebujesz mniejszy prąd (A) do uzyskania tej samej mocy co zmniejsza grzanie i odciąża aku (w lipo bez znaczenia) Ale jak dasz większe napięcie a prądu nie zmniejszysz to automatycznie zwiększysz moc i zasięg spadnie bo przy rozpędzaniu będzie pobierane więcej energii - chyba że delikatnie operujesz manetką i nie dopuścisz do używania takiej mocy a w razie potrzeby będzie :)
Aku li-ion to dużo lepsze rozwiązanie, lipo to przerost formy nad treścią, w twoim przypadku pociągną 300A prądu ciągłego kosztem pojemności (im większa wydajność tym z reguły mniejsza pojemność) a potrzebujesz aku o wydajności ok. 70-80A albo więcej (dla zachowania żywotności aku). Idzie dostać tanio ogniwa, opisy budowy aku li-ion są, budowniczy gotowych aku też są a z li-ion w takim rowerku idzie zmieścić 35Ah z sanyo GA (16s10p 100A) a nie 15Ah :)
Faktycznie, taniej niż 4tys może się nie udać.
_________________
Jeżdzę na RAGE http://forum.arbiter.pl/v...p?p=83403#83403
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017   

Jeśli zależy ci głównie na zasięgu to lepiej li-ion tak jak piszą poprzednicy,
Lipo jest fajną alternatywą jak nie zależy nam na odległości , ja mam obecnie 16s na 10Ah i mi osobiście to w zupełności starcza na dojazdy do pracy i średnie wycieczki. Na przykład 10Ah na li-ion nie ma sensu bo nie wydolą.
Ja bym nie budował 48V przy silniku 7x9 bo będzie ci brakować prędkości . To się tylko tak mówi że te ~30 ci starczy, szybko ci będzie brakować te 10-20 więcej.
Chyba ,że faktycznie zależy ci tylko na robienie odległości.
Ja mam 16s o obecnie dokupuje 2 Turnigy do 20s.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Pią 16 Cze, 2017   

Mitar napisał/a:
Lipo jest fajną alternatywą jak nie zależy nam na odległości


LiPo ma dużo więcej zalet niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Można je bardzo szybko ładować wysokimi prądami bez straty na żywotności. Przy dużych prądach i tak oddają zazwyczaj pełną pojemność, nie mają takich przysiadów napięcia jak ogniwa 18650 (na przykład dajemy w palnik i pakiet LiIon ma 5V mniej a na LiPo jak spadną 2V to jest chyba max) No i najważniesze, że LiPo poniżej 3.5V nie ma praktycznie w ogóle energii w sobie a i tak napięcie jest wysokie i pozwala cały czas oddawać sporą moc gdzie przy LiIon przy nieostrożnej jeździe bardzo wcześnie zadziała BMS :razz:
Nie jestem przeciwnikiem LiIon ale tak to wygląda, że ogniwa modelarskie to rozwiązanie "HeavyDuty" :razz:
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 16 Cze, 2017   

No i pakiet Lipo jest dużo łatwiej zrobić zwykłemu ludkowi.
 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 16 Cze, 2017   

Akumulator zostawiam na później.
Zrobiłem szacowanie materiału potrzebnego na wykonanie skrzynki.



Idealnie wystarczyło by 100x50 cm - ale zakładam że tu coś może być krzywo, tam coś może pęknąć więc 100x100 powinno być w sam raz i cenę jednostową od razu łatwo wyliczyć.

Nie mam jeszcze pomysłu na zamykanie skrzyni - oraz to aby była ona deszczo-szczelna.

Do precyzyjnego wycinania wydaje mi się że taki dremel powinien się znaleźć u mnie w domu.
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Sob 17 Cze, 2017   

Wnoszę o przeniesienie do działu "Konstrukcje własne", a autora wątku o konntynowanie opisu skrzynki!
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 26 Cze, 2017   

Jak się okazuje drogie to aluminium - i wystarczy 1000x500.
Wybrałem blachę PA11 - niestety na 10 zapytań nigdzie nie mają grubości 1.5 mm więc brałem to co jest - 2mm. A jeśli już jest 1.5 mm to tylko 2000x1000 czyli 0.5 mkw + reszta odpad ;-) .
Do tego kątowniki 25x25x2mm.

Nie będę nitować tylko skręcać więc fajne śróbki muszę poszukać - blachy nie nagwinuję.
Do tego uszczelkę typu U - planuję zamykanie tak jak tradycyjne pudełko po butach. Myślę że będzie szczelnie.


Dremelek też już jest tak że czeka mnie dzień z wycinaniem.

Założyłem że pakiet LiPo wg. HK ma wymiary 139 x 45 x 44mm
Gdzieś na forum ktoś podał że jednak 50mm - czy to margines na izolator?
 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017   

Biorę się za oklejanie skrzynki folią carbon - czy powinienem wcześniej odkręcić wszystkie śróbki czy folię nakładać już na główki śrub - jak na zdjęciu ?
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017   

Ile waży twoja skrzynka? Nie lepiej dać kątowniki do środka konstrukcji zamiast na zewnątrz?
 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017   

Elektrotonus napisał/a:
Ile waży twoja skrzynka? Nie lepiej dać kątowniki do środka konstrukcji zamiast na zewnątrz?

Ciężka - 2.7 kg - może i było by lepiej ale już nie będę zmieniać - dużo było z tym roboty. Trochę żałuję że nie zamówiłem gotowej.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group