Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
taczka elektryczna |
Autor |
Wiadomość |
jarsek [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 10 Lut, 2011
|
|
|
wkrótce dorobię mechanizm różnicowy.Denerwuje mnie że koło mi buksuje - jednak na dwa koła jest lepiej z podjazdem pod górę. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 683 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 10 Lut, 2011
|
|
|
jarsek napisał/a: | dorobię mechanizm różnicowy | Możesz puścić z dymem jeden silnik jeśli drugi coś zatrzyma i nie będzie żadnych zabezpieczeń to na podstawie własnych doświadczeń z mechanizmem różnicowym testowanym w motodesce, na szczęście silniki u mnie to standard wysokoobrotowych 24V/144W przy 10k obr/min. Poza tym może być w terenie słabo z utrzymaniem jazdy na wprost.
Taczka jest wporzo, mam podobną moc u siebie w motodesce tylko rozrzuconą na 4 kółka i nadzieję że będzie miała podobnego pałera i zdolność pokonywania wzniesień jak Twoja ev-taczka.
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
jarsek [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011
|
|
|
Mechanizm będzie na trybach a nie jako drugi silnik.Rozwiązanie z dwoma silnikami i tak blokuje skręcanie. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Nie 13 Lut, 2011
|
|
|
jarsek napisał/a: | Mechanizm będzie na trybach a nie jako drugi silnik.Rozwiązanie z dwoma silnikami i tak blokuje skręcanie. |
Hmm.. Ja bym polemizował Prawdą jest, że wolniej obracający się silnik będzie pobierał większy prąd, czyli da większy moment... Czyli będzie dążył do wyprostowania toru jazdy, jednakże przy niewielkich różnicach takich jak przy skręcaniu innym niż prawie w miejscu nie powinno stanowić to problemu
Pewnym rozwiązaniem mogła by być prosta "kierownica" w postaci przełącznika typu (on)-off-(on) z przedłużką odłączająca przekaźnikiem jeden z silników w zależności od obieranego kierunku jazdy - wtedy można by było bardzo łatwo manewrować, wręcz w miejscu zawracać. |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
pawellukasz
początkujący
Dołączył: 25 Wrz 2017 Posty: 17 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2017
|
|
|
Witam,
Chcę zrobić podobne...taczki, ale dwa silniki - po jednym na koło.
I z możliwością stania na podnóżku podczas jazdy.
Wzór - to takie taczki:
[img][/img]
Ale z dodaniem podnóżka, aby stać.
Dalej: tak by miało wyglądać sterowanie.
[img][/img]
Jedna manetka, dwa sterowniki 12V 250W , dwa silniki Magma 12V 250W.
(A może jeden sterownik 24V 500W, który również na 12V pracuje?)
I do tego regulatory obrotów wpięte przed samymi silnikami do różnicowania obrotów kół.
Manetka w prawej ręce.
Sterowanie regulatorami - lewą ręką, ale wymaga to mechanicznego rozwiązania sterowania dwoma pokrętłami dwóch regulatorów - nie jest to trudne, mam pomysł.
Idąc za taczkami można nimi kierować jak tradycyjnymi, ale stojąc na podnóżku jadąc po placu
bardziej komfortowe byłoby sterowanie kierunkiem poprzez różnicowanie obrotów przednich kół.
Nie uwzględniłem tu tematu rewersu - biegu wstecznego.
Mile widziane uwagi. |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
Cześć.
Nie można wpinać dodatkowych regulatorów między sterownik a silnik bo tam jest pwm i zgłupieją.
Regulacje różnicową - skręcanie trzeba zrobić na sygnale od manetki, dzielnik regulowany który rozdzieli
sygnał z manetki na 2 sygnały do regulatorów .
Albo jeden potencjometr z zerem po środku , albo 2 potencjometry ustawione na stałe żeby nie skręcał za ostro i 2 przyciski chwilowe do skręcania. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
Mam coś takiego https://www.olx.pl/oferta...28-IDk6xMO.html ,w innych ogłoszeniach przyczepka osobowa i rama. Mam taż silnik od wózka inwalidzkiego 250W z mechanizmem różnicowym. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
pawellukasz
początkujący
Dołączył: 25 Wrz 2017 Posty: 17 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
KrzysiekEV napisał/a: |
Regulacje różnicową - skręcanie trzeba zrobić na sygnale od manetki, dzielnik regulowany który rozdzieli sygnał z manetki na 2 sygnały do regulatorów .
Albo jeden potencjometr z zerem po środku , albo 2 potencjometry ustawione na stałe żeby nie skręcał za ostro i 2 przyciski chwilowe do skręcania. |
Oj, to niestety jest poza moim zasięgiem.
Nie jestem elektronikiem. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
Dac po prostu dwie manetki i bedzie jak w czołgu |
|
|
|
|
pawellukasz
początkujący
Dołączył: 25 Wrz 2017 Posty: 17 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
Dobre dobre...Elektryczna wersja T-34 w wersji mini.
Ale myślałem o podobnym rozwiązaniu jak w czołgu, tzn jeden silnik i napęd osi przez mechanizm różnicowy, a skręt przez hamowanie lewego czy prawego koła.
Z tym, że to takie kombinowanie. Zaraz dojdzie sprawa hamulców, potem coś jeszcze i powstanie dziwoląg.
Powinien być sterownik odpowiedni, jakiś joystick czy cuś i ma działać. |
|
|
|
|
Rugorlos27
stażysta
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lip 2016 Posty: 156 Skąd: Sandomierz(okolice)
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
2 mxusy 5k i będzie czołg |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
pawellukasz napisał/a: | ..Oj, to niestety jest poza moim zasięgiem.
Nie jestem elektronikiem. |
Myślę że bez problemu dasz radę. Potrzebujesz tylko potencjometru liniowego dobranego do manetki, myślę że 0.5-1k powinien być OK. Dwa skrajne piny potencjometru łączysz z dwoma kablami sterującymi sterowników. Do ruchomego pina potencjometru podłączasz kabel sterowy manetki i po sprawie Na manetce masz prędkość, a na potencjometrze uzyskasz zmianę prędkości kół proporcjonalną do zwiększonego/zmniejszonego napięcia na końcówkach potencjometrul. |
|
|
|
|
pawellukasz
początkujący
Dołączył: 25 Wrz 2017 Posty: 17 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017
|
|
|
Ooooo...to ma sens!;-)..tzn to musi zadziałać.
Dzięki za rozruszanie jedynej szarej komórki.
Tylko jedna wątpliwość mnie nachodzi.
Załóżmy, że dzielnik zrobiony będzie na jednym potencjometrze i do jazdy na wprost
potencjometr musi po równo puszczać napięcie na oba sterowniki tzn. potencjometr będzie ustawiony pośrodku.
W takim razie do jazdy na wprost już będzie sygnał szedł na sterowniki po "modyfikacji"
czyli taczki nie będą jechały z taką prędkością/mocą tak jakby mogły jechać gdyby nie było tego dodatkowego potencjometru - dzielnika. |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
Wysłany: Śro 27 Wrz, 2017
|
|
|
A może yojstick z aparatury rc? Są tam potencjometry b5k. Masz od razu gaz, + lewo prawo. Najpierw potencjometr od gazu, a potem ten drugi. Na allegro widziałem za 30zł
Albo taki bardziej odporny na warunki pogodę:
https://goo.gl/QV8qCN
|
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 27 Wrz, 2017
|
|
|
pawellukasz napisał/a: | ...Załóżmy, że dzielnik zrobiony będzie na jednym potencjometrze i do jazdy na wprost
potencjometr musi po równo puszczać napięcie na oba sterowniki tzn. potencjometr będzie ustawiony pośrodku.
W takim razie do jazdy na wprost już będzie sygnał szedł na sterowniki po "modyfikacji"
czyli taczki nie będą jechały z taką prędkością/mocą tak jakby mogły jechać gdyby nie było tego dodatkowego potencjometru - dzielnika. |
Potencjometr służy tylko do podania większego/mniejszego sygnału do sterownika lewego/prawego, co będzie skutkowało tylko większą /mniejszą prędkością jednego lub drugiego koła, a więc i skręcaniem lewo/prawo. Od prędkości samej jazdy jest manetka. Najprościej zrobić to na jednym drążku sprzężonym z potencjometrem, wychylanym w lewo/prawo i zamontowanym na nim manetką gazu. Jedną ręką będziesz miał pełne sterowanie.
Co do pełnej mocy, to właśnie dlatego trzeba dobrać opór potencjometru by zminimalizować straty mocy/prędkości a mieć odpowiednie skręty (nie za szybkie/wolne). |
|
|
|
|
|