ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
taczka elektryczna
Autor Wiadomość
jarsek
[Usunięty]

Wysłany: Czw 10 Lut, 2011   

wkrótce dorobię mechanizm różnicowy.Denerwuje mnie że koło mi buksuje - jednak na dwa koła jest lepiej z podjazdem pod górę.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 683
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 10 Lut, 2011   

jarsek napisał/a:
dorobię mechanizm różnicowy
Możesz puścić z dymem jeden silnik jeśli drugi coś zatrzyma i nie będzie żadnych zabezpieczeń :idea: to na podstawie własnych doświadczeń z mechanizmem różnicowym testowanym w motodesce, na szczęście silniki u mnie to standard wysokoobrotowych 24V/144W przy 10k obr/min. Poza tym może być w terenie słabo z utrzymaniem jazdy na wprost.
Taczka jest wporzo, mam podobną moc u siebie w motodesce tylko rozrzuconą na 4 kółka i nadzieję że będzie miała podobnego pałera i zdolność pokonywania wzniesień jak Twoja ev-taczka.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
jarsek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 11 Lut, 2011   

Mechanizm będzie na trybach a nie jako drugi silnik.Rozwiązanie z dwoma silnikami i tak blokuje skręcanie.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Nie 13 Lut, 2011   

jarsek napisał/a:
Mechanizm będzie na trybach a nie jako drugi silnik.Rozwiązanie z dwoma silnikami i tak blokuje skręcanie.


Hmm.. Ja bym polemizował :) Prawdą jest, że wolniej obracający się silnik będzie pobierał większy prąd, czyli da większy moment... Czyli będzie dążył do wyprostowania toru jazdy, jednakże przy niewielkich różnicach takich jak przy skręcaniu innym niż prawie w miejscu nie powinno stanowić to problemu :)

Pewnym rozwiązaniem mogła by być prosta "kierownica" w postaci przełącznika typu (on)-off-(on) z przedłużką odłączająca przekaźnikiem jeden z silników w zależności od obieranego kierunku jazdy - wtedy można by było bardzo łatwo manewrować, wręcz w miejscu zawracać.
_________________
No i jest :)
 
 
pawellukasz 
początkujący


Dołączył: 25 Wrz 2017
Posty: 17
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2017   

Witam,
Chcę zrobić podobne...taczki, ale dwa silniki - po jednym na koło.
I z możliwością stania na podnóżku podczas jazdy.
Wzór - to takie taczki:
[img][/img]
Ale z dodaniem podnóżka, aby stać.
Dalej: tak by miało wyglądać sterowanie.
[img][/img]
Jedna manetka, dwa sterowniki 12V 250W , dwa silniki Magma 12V 250W.
(A może jeden sterownik 24V 500W, który również na 12V pracuje?)
I do tego regulatory obrotów wpięte przed samymi silnikami do różnicowania obrotów kół.
Manetka w prawej ręce.
Sterowanie regulatorami - lewą ręką, ale wymaga to mechanicznego rozwiązania sterowania dwoma pokrętłami dwóch regulatorów - nie jest to trudne, mam pomysł.
Idąc za taczkami można nimi kierować jak tradycyjnymi, ale stojąc na podnóżku jadąc po placu
bardziej komfortowe byłoby sterowanie kierunkiem poprzez różnicowanie obrotów przednich kół.
Nie uwzględniłem tu tematu rewersu - biegu wstecznego.
Mile widziane uwagi.
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

Cześć.

Nie można wpinać dodatkowych regulatorów między sterownik a silnik bo tam jest pwm i zgłupieją.
Regulacje różnicową - skręcanie trzeba zrobić na sygnale od manetki, dzielnik regulowany który rozdzieli
sygnał z manetki na 2 sygnały do regulatorów .
Albo jeden potencjometr z zerem po środku , albo 2 potencjometry ustawione na stałe żeby nie skręcał za ostro i 2 przyciski chwilowe do skręcania.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

Mam coś takiego https://www.olx.pl/oferta...28-IDk6xMO.html ,w innych ogłoszeniach przyczepka osobowa i rama. Mam taż silnik od wózka inwalidzkiego 250W z mechanizmem różnicowym.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
pawellukasz 
początkujący


Dołączył: 25 Wrz 2017
Posty: 17
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

KrzysiekEV napisał/a:

Regulacje różnicową - skręcanie trzeba zrobić na sygnale od manetki, dzielnik regulowany który rozdzieli sygnał z manetki na 2 sygnały do regulatorów .
Albo jeden potencjometr z zerem po środku , albo 2 potencjometry ustawione na stałe żeby nie skręcał za ostro i 2 przyciski chwilowe do skręcania.


Oj, to niestety jest poza moim zasięgiem.
Nie jestem elektronikiem.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

Dac po prostu dwie manetki i bedzie jak w czołgu :)
 
 
pawellukasz 
początkujący


Dołączył: 25 Wrz 2017
Posty: 17
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

Dobre dobre...Elektryczna wersja T-34 w wersji mini.
Ale myślałem o podobnym rozwiązaniu jak w czołgu, tzn jeden silnik i napęd osi przez mechanizm różnicowy, a skręt przez hamowanie lewego czy prawego koła.
Z tym, że to takie kombinowanie. Zaraz dojdzie sprawa hamulców, potem coś jeszcze i powstanie dziwoląg.
Powinien być sterownik odpowiedni, jakiś joystick czy cuś i ma działać.
 
 
Rugorlos27 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lip 2016
Posty: 156
Skąd: Sandomierz(okolice)
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

2 mxusy 5k i będzie czołg :twisted:
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

pawellukasz napisał/a:
..Oj, to niestety jest poza moim zasięgiem.
Nie jestem elektronikiem.


Myślę że bez problemu dasz radę. Potrzebujesz tylko potencjometru liniowego dobranego do manetki, myślę że 0.5-1k powinien być OK. Dwa skrajne piny potencjometru łączysz z dwoma kablami sterującymi sterowników. Do ruchomego pina potencjometru podłączasz kabel sterowy manetki i po sprawie :lol: Na manetce masz prędkość, a na potencjometrze uzyskasz zmianę prędkości kół proporcjonalną do zwiększonego/zmniejszonego napięcia na końcówkach potencjometrul.
 
 
pawellukasz 
początkujący


Dołączył: 25 Wrz 2017
Posty: 17
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 26 Wrz, 2017   

Ooooo...to ma sens!;-)..tzn to musi zadziałać.
Dzięki za rozruszanie jedynej szarej komórki.
Tylko jedna wątpliwość mnie nachodzi.
Załóżmy, że dzielnik zrobiony będzie na jednym potencjometrze i do jazdy na wprost
potencjometr musi po równo puszczać napięcie na oba sterowniki tzn. potencjometr będzie ustawiony pośrodku.
W takim razie do jazdy na wprost już będzie sygnał szedł na sterowniki po "modyfikacji"
czyli taczki nie będą jechały z taką prędkością/mocą tak jakby mogły jechać gdyby nie było tego dodatkowego potencjometru - dzielnika.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Śro 27 Wrz, 2017   

A może yojstick z aparatury rc? Są tam potencjometry b5k. Masz od razu gaz, + lewo prawo. Najpierw potencjometr od gazu, a potem ten drugi. Na allegro widziałem za 30zł

Albo taki bardziej odporny na warunki pogodę:
https://goo.gl/QV8qCN

 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 27 Wrz, 2017   

pawellukasz napisał/a:
...Załóżmy, że dzielnik zrobiony będzie na jednym potencjometrze i do jazdy na wprost
potencjometr musi po równo puszczać napięcie na oba sterowniki tzn. potencjometr będzie ustawiony pośrodku.
W takim razie do jazdy na wprost już będzie sygnał szedł na sterowniki po "modyfikacji"
czyli taczki nie będą jechały z taką prędkością/mocą tak jakby mogły jechać gdyby nie było tego dodatkowego potencjometru - dzielnika.


Potencjometr służy tylko do podania większego/mniejszego sygnału do sterownika lewego/prawego, co będzie skutkowało tylko większą /mniejszą prędkością jednego lub drugiego koła, a więc i skręcaniem lewo/prawo. Od prędkości samej jazdy jest manetka. Najprościej zrobić to na jednym drążku sprzężonym z potencjometrem, wychylanym w lewo/prawo i zamontowanym na nim manetką gazu. Jedną ręką będziesz miał pełne sterowanie.
Co do pełnej mocy, to właśnie dlatego trzeba dobrać opór potencjometru by zminimalizować straty mocy/prędkości a mieć odpowiednie skręty (nie za szybkie/wolne). :lol:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group