ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie pakietu 6s4p
Autor Wiadomość
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018   Ładowanie pakietu 6s4p

Cześć .
Pakiecik będzie 6s4p
Do dyspozycji będę miał zasilacz laboratoryjny- warsztatowy 30V/5A
Napięcie ustawię na 24 v a prąd to przy 4 równoległych ogniwach to ile mam zapodać,aby sie wieki nie ładowało.
Ogniwa mają pojemność ok 2000mAh.
Dziękuję.
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018   

Napięcie 6*4.2=25.2V
Prąd może być 5A choć pewnie przy nim na dłuższa metę zasilacz z dymem pójdzie. Daj taki żeby zasilacz wytrzymał.
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018   

Wiesz te ogniwa są na 4.1 v,czyli byłoby ok 24.5v
Nie wiem za bardzo jak dobrać odpowiedni amperaż,niby zalecane połowa z pojemności czyli u mnie 1000mAh na ogniwo,ale mam je połączone 4 sztuki a może i będą 5 równolegle , jak w takim połączeniu rozbija się ten prąd praktycznie >jak zapodam 1 A to pewnie będzie mało jak podam np 5A ??? tu się kłania pewnie fizyka/elektrotechnika praktyczna nie bardzo do końca wiem co i jak .
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018   

Napięcie 25 V i prąd poczatkowy - regulowane OGRANICZENIE 4A. W trakcie ładowania prąd będzie malał a napięcie na ogniwach będzie rosło. Gdy ogniwa będą miały ok 4,10-41,5 zmniejsz prąd do ok 0,5A.
UWAGA : Kontroluj napięcia na kazdym S, bo szczególnie przy wysokim prądzie może się okazać ze nie są wcale równe.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018   

Czyli na końcu ładowania to jest trochę zabawy,myślałem że tą robotę to robi kontroler ochrona ładowania i rozładowania .po określonym poziomie naładowania odcina i już.
Moduł BMS PCM PCB ładowania i ochrony ogniw Li-Ion - 6S - 22,2V - 15A
Jeszcze bym posprawdzał opór wew ogniwa,czy taki pomiar powinienem zrobić na 3.7V czy muszę naładować ogniwo na full 4.1v
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018   

sucharek, WojtekErnest jest bardzo pedantyczny jeśli chodzi o ładowanie (być może to co sugeruje minimalnie przedłuża żywotność akumulatora, ale raczej jest trudne do uchwycenia) . Zasilacz laboratoryjny da radę, wystarczy mu ustawić maksymalny prąd i napięcie. Niestety zasilacz nie odcina, więc sam musisz zasilacz wyłączyć, po prostu musisz sprawdzić czy prąd już jest dostatecznie mały - ale tu też nie ma jakiś jednoznacznych wytycznych, to jak późno go wyłączysz określa tylko czy doładujesz do 98% czy 99,9%. Proponuje nastawić sobie minutnik na (pojemność baterii / prąd ładowania) godzin + 20 minut.

Jeśli chodzi o ten moduł, to to co mi wyskoczyło w internecie, to tylko pozwala podłączyć ładowarkę o wyższym napięciu - moduł sam zaczyna ograniczać napięcie przy pomocy ładowania impulsowego. Ja bym na tym nie polegał.

Ale widzę inny problem. Jeśli masz ogniwa 4.1, to większość BMSów jest przystosowana do ogniw 4.2, co powoduje, że balansują do ok. 4.15-4.17. To trochę może skrócić żywotność Twoich ogniw, a z kolei gdy naładujesz baterię tylko do 24.6, to nie włączy się balansowanie w BMS.

P.S. Wydaje mi się, że ogniwa 4.1 to są te same ogniwa co 4.2, tylko zalecono ładowanie do 4.1, dzięki czemu można było napisać w specyfikacji dłuższą żywotność, jednocześnie trzeba było zmniejszyć ich pojemność. Ale to są tylko moje przypuszczenia.
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018   

Czyli ten moduł odpada ,a czy w ogóle takie moduły są dostępne aby chociaż same sygnalizowały diodą że ogniwa są już naładowane na full.
A jak nie to pozostaje mi śledzić ostatnią fazę ładowania i wyłączyć ręcznie zasilacz.
Jeszcze chcę posprawdzać opór wew ogniwa,czy taki pomiar powinien być sprawdzony na 3.7V czy muszę naładować ogniwo na full 4.1v ,czy jakieś inne jest zalecane.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018   

sucharek napisał/a:
Czyli na końcu ładowania to jest trochę zabawy,myślałem że tą robotę to robi kontroler ochrona ładowania i rozładowania .po określonym poziomie naładowania odcina i już.
Moduł BMS PCM PCB ładowania i ochrony ogniw Li-Ion - 6S - 22,2V - 15A

Wczesniej nie pisałeś o BMS.
BMS :
- odcina gdy przekroczysz napięcie segmentu (typowo) 4,25V
- odcina gdy przekroczysz PRĄD pobierany np 15A
- odcina gdy napięcie segmentu spadnie (typowo) 2,6-3V
- balansuje (jesli ma balanser) czyli obciąża kazdy segment ktory osiaga (typowo) 4,17 V
- NIE OGRANICZA prądu ładowania, to musi robić dostosowana ładowarka do li-ionów.
Dlatego jesli zasilacz jest uniwersalny, trzeba pod koniec ładowania zadbać o to samemu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018   

Wcześniej nie pisałem,wyszło w trakcie że bez tego ani rusz.A o ograniczenie prądu będę musiał zadbać samemu.
Jeszcze co z tym pomiarem oporu wewnętrznego ogniwa , przy jakim poziomie naładowania mam to zmierzyć ponoć to istotny parametr i wiele mówi o stanie ogniwa,to tak z ciekawości chciałbym sprawdzić.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018   

Jeżeli nie masz ładowarki do pojedynczych ogniw która ma tę funkcję, to zrob to przy aku naladowanych blizej max.
Rozróżnia się dwa rodzaje pomiaru RW, wg norm producentow aku wtedy pomiar przy czestotliwosci 1 kHz oraz pomiar techniczny przy prądzie stalym.
W warunkach domowych oczywiscie dużo latwiej zrobic pomiar (porównawczy) wg drugiej metody. To wazny parametr, szczególnie gdy ogniwa nie są fabrycznie nowe, z nieznaną przeszloscia, z demontażu. W takim przypadku b . ważnym dodatkowym parametrem jest podatność na samoczynna uplywnosc ogniw. Taki ew. wadliwy egz połączony równolegle z innymi, degraduje cały segment.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018   

Chyba się domyślam o co chodzi, z tym doładowaniem.
Ale co z tym RW. wiem jak to zrobić za pomocą opornika w/g wzoru,ale przy jakim poziomie naładowania ogniwa to mierzymy przy 3.7V czy 4.1V
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018   

Ja robiłem przy 4,1-4,2 i prądzie ok 0,5 A. Zrob obie próby i porównaj wyniki.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018   

Na razie ogniwa mam naładowane zachowawczo na 3,6 V i tu mogę sprawdzić.
Co do moich pytań mam już jasność.
Dziękuję pięknie za udzielone odpowiedzi. V-pomógł
 
 
sucharek 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 100
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 26 Kwi, 2018   

Cytat:
Ja robiłem przy 4,1-4,2 i prądzie ok 0,5 A. Zrob obie próby i porównaj wyniki.

Nie dało mi to spokoju dorwałem kilka z odzysku używek mierzyłem RW na 3.7 i 4.1
I tu moje zdziwienie przy napięciu 3.7 opór był mniejszy niż przy 4.1 v a myślałem że powinno być na odwrót
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 27 Kwi, 2018   

A jakie wyniki w mR. ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group