ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Odzysk energii, hamowanie rekuperacyjne, KERS
Autor Wiadomość
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 31
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018   Odzysk energii, hamowanie rekuperacyjne, KERS

Witam!

Silnik to nine continent 7x9. Jest wysterowywany poprzez potrójny polmostek na tranzystorach irfb330 w moim autorskim kontrolerze blokowym.

No i jest problem. Jak zrobić to hamowanie regeneracyjne w tym przypadku?

Jeżeli akumulator jest naładowany, dajmy do 40V, to rozpędza rower do 40kmh. A jak zakręce przepustnice, to rower jedzie 40kmh i robi 40V. I nie może przełączyć diod przy mosfet ach, bo nie ma różnicy potencjalow.musialbym rozpędzić silnik do wyższej prędkości, niż może to zrobić akumulator.

Jest na to jakaś metoda? Słyszałem, że regulatory typu vesc maja opcje hamowania regeracyjnego. Tymczasem na tej malutkiej płytce nie ma ani jednej cewki, która mogłaby jakoś podnieść to napięcie.

1Czy ten kers to pic i polega na spinaniu faz do jednego bieguna grzejac silnik i nie ładujac akumulatora?

2Czy może jest jakiś inny magiczny sposób wywołania przepływu prądu gdy nie ma różnicy potencjalow bez użycia cewkki?
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 27 Cze, 2018   

No, na płytce nie ma, ale jest przecież podłączona do 3 dużych cewek. ;) Problem też mnie nurtuje od jakiegoś czasu, więc mnie skłoniłeś do tego, żeby pogooglać. Z tego co wyczytałem w internecie, to trzeba zewrzeć na chwilę fazy, czyli PWM na dolnych tranzystorach, przy zamkniętych górnych. Czyli w zasadzie jak w klasycznej przetwornicy. :) Ja nie mam na czym testować, ale VESC jest chyba otwartym projektem i można sobie sprawdzić w kodzie jak to robią?
 
 
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 31
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Śro 27 Cze, 2018   

madejp napisał/a:
No, na płytce nie ma, ale jest przecież podłączona do 3 dużych cewek. ;) Problem też mnie nurtuje od jakiegoś czasu, więc mnie skłoniłeś do tego, żeby pogooglać. Z tego co wyczytałem w internecie, to trzeba zewrzeć na chwilę fazy, czyli PWM na dolnych tranzystorach, przy zamkniętych górnych. Czyli w zasadzie jak w klasycznej przetwornicy. :) Ja nie mam na czym testować, ale VESC jest chyba otwartym projektem i można sobie sprawdzić w kodzie jak to robią?


O, no właśnie. Piszesz kolego o spinaniu faz do jednego bieguna. Czy przez coś takiego można w jakiś sposób odzyskiwać energię...?
 
 
Bzyk 
stażysta


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2017
Posty: 110
Skąd: stąd
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

Moze madejp pisze o tym ze jak zepniesz cewke to spowodujesz to ze zacznie przez nia plynac spora wartosc pradu i silnik zacznie hamowac, potem jak nagle "rozepniesz" to cewka chce zeby dalej plynal prad ale on nie chce plynac wiec cewka zeby spowodowac zeby plyna podnosi wartosc napiecia :grin:
 
 
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 31
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

Bzyk napisał/a:
Moze madejp pisze o tym ze jak zepniesz cewke to spowodujesz to ze zacznie przez nia plynac spora wartosc pradu i silnik zacznie hamowac, potem jak nagle "rozepniesz" to cewka chce zeby dalej plynal prad ale on nie chce plynac wiec cewka zeby spowodowac zeby plyna podnosi wartosc napiecia :grin:


Właśnie opisałeś działanie przetwornicy step-up :P Czyli co? Mam po prostu podać PWM na dolne klucze?
 
 
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 31
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

Stary, jesteś genialny...

Edit:
Odzysk energii już działa :) dzięki koledzy!
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 337
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

Pytanie czy wszystkie 3 dolne tranzystory na raz tym samym pwm'em?
 
 
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 31
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

slow napisał/a:
Pytanie czy wszystkie 3 dolne tranzystory na raz tym samym pwm'em?


Niestety każda jest sterowana oddzielnym kanałem. Nie wiem, czy da się je zsynchronizować.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

Bzyk, dokładnie o to mi chodziło.

slow, też jestem ciekaw, czy wszystkie na raz spinać, czy coś polepszy jakieś sekwencyjne spinanie po 2 na raz. Intuicja podpowiada mi, że wszystkie na raz.... po rozrysowaniu sinusoid, dalej jestem za tym, żeby wszystkie na raz, ale nie dam sobie nic za to uciąć. ;)
 
 
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 31
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Czw 28 Cze, 2018   

Powiem tak. Póki co spialem je 3 niezależnymi kanałami, każdy na 50% wypełnienia i przy 4kHz. Silnik delikatnie hamuje, a amperomierz wychyla się wstecz. Chyba działa ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group