ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Projekt: migot!
Autor Wiadomość
Bart921 
początkujący
Inżynier samozwaniec


Wiek: 30
Dołączył: 14 Maj 2018
Posty: 42
Skąd: Wawa
Wysłany: Pią 20 Lip, 2018   Projekt: migot!

Witam!.

jakiś czas temu zainteresował mnie temat pojazdów elektrycznych, więc postanowiłem się rzucić na własny.

Projekt jest JESZCZE w toku, ale pojazd JUŻ jeździ.

Co jest w nim wyjątkowego?
Postanowiłem upierdzielić autorski sterownik/kontroler/ESC czy jak to się zwie. dodatkowo akumulator obsługuje również prosty układ PCM mojej budowy, ale już nie mojej konstrukcji.

Co jest nieskończone?
akumulator. Jest oczywiście za mały. Właściwie akumulator zawsze będzie za mały, ale ten to już wyjątkowo.
obudowa. kontroler jest zamknięty w płaskim plastikowym puzderku/obudowie. Akumulator jest "miękki". Oprócz taśmy izolacyjnej użyłem kaptona i dętki rowerowej. Przytwierdzam go do ramy taśmą transportową, podobnie jak kontroler.

Czym charakteryzuje się projekt?
ano, wszystko co jestem w stanie wykonałem sam. Kontroler, zaplot koła, własnoręcznie zgrzewany akumulator. Jedynym kupionym elementem jest sam silnik. Chociaż czujniki w nim już wymieniałem(przypadkowe upalenie).


parametry:

baza. Kross Sign DS model 2008 z wywalonymi przerzutkami i dorobionym napinaczem łańcucha.

akumulator. konfiguracja 13x2 nowe ogniwa Samsung 25R, 48V, 40A/200A(ciągły/chwilowy). Zabezpieczony przez prosty układ PCM zapobiegający przeładowaniu cel. Zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem jest umieszczone w kontrolerze.

silnik. HUB Nine Continent 7x9, 500W, 36V. 0.75kmh/V wpleciony w koło własnoręcznie.

blokady: wycięte ze zdrowego kawałka 5mm żelaznej blachy, przymocowane cybantami od dołu.

kontroler: blokowy, prostokątny. Moc silnika regulowana PWM 30kHz. Komutacje przełączane są na podstawie odczytu z czujników Halla w silniku.

Kontroler posiada własny wyświetlacz alfanumeryczny, mierzy napięcie, prąd. wyświetla też prędkość.

Jest także miejsce na kontrolki. Póki co są tylko od przeciążenia(O), słabej baterii(W). Planuję jeszcze kontrolkę od przegrzania kontrolera, jak tylko wyposażę końcówkę mocy w czujnik temperatury(todo)

Interfejs kontrolera to stacyjka, przycisk oraz manetka gazu(na Hallu).
Posiada 3 tryby jazdy(eco/smart/sport) przełączane krótkim wciśnięciem przycisku. które "blokują" manetkę do okreslonych poziomów. Kontroler ma również system KERS/regen, który można włączyć/wyłączyć przytrzymując przycisk. Jest także menu, do którego wchodzimy poprzez przytrzymanie przycisku, a następnie nieznaczne odwinięcie manetki gazu. Menu jest przewijane manetką, opcje wybieramy przyciskiem. Do wyboru jest:

kalibracja prędkościomierza
ustawienie maksymalnego prądu, jaki podaje kontroler
ustawienie limitu prędkości(jeszcze nie działa)
ustawienie napięcia minimalnego, poniżej którego kontroler nie pozwoli zejść
przywrócenie wartości domyślnych
sprawdzenie aktualnie ustawionych parametrów
wyjście

Oczywiście wszystkie ustawienia, włącznie z aktualnym trybem jazdy są zapamiętywane, i kiedy podłączymy baterię z powrotem, wczytują się.

jeżeli wybierzemy "wyjście", kontroler pokaże na wyświetlaczu komunikat "puść manetkę". Dopiero, kiedy ją zwolnimy, przełączy się z powrotem w tryb jazdy.

Kontroler jest w stanie wytrzymać prądy nawet powyżej 80A, ale ciężko o takie przy silniku o tak wolnym nawoju. Stąd tak mały radiator, większy jest po prostu bezsensem(na tym etapie, bo planuję dalszy rozwój!) Po delikatnej modyfikacji końcówki mocy, będzie w stanie wysterować silnik mocą nawet 10kW(drivery mosfet mają prąd ładowania bramek na poziomie 2A, nastomiast w obecnej konfiguracji są obciążone prądem 0.2A. Radiator podczas normalnej jazdy grzeje się bardzo nieznacznie(ledwo wyczuwalnie).

Najwyższy prąd jaki zaobserwowało moje oko, miał wartość 75A. Zatem śmiało można uznać, że ma te 3.5kW w piku.

Sercem układu są dwa mikrokontrolery Atmega 328P, jeden zajmuje się odczytem halli z silnika, PWM, odczytem sygnały z drugiej Atmegi, systemem KERS, przełączaniem komutacji, oraz wysyłaniem impulsów prędkościomierza.

Drugi zaś zamuje się zabezpieczeniami(prąd, napięcie), obsługą manetki, wyświetlacza, trybami jazdy, menu, liczy prędkość, oraz wysyła sygnał do pierwszego, z jaką mocą ma kręcić.


Naprawdę nie rozumiem skąd się bierze mit "głośnej" pracy silnika pod kontrolerami blokowymi. Ja słyszę tylko bardzo cichutki dźwięk, przypominający rozpędzający się tramwaj. Podczas jazdy po mieście praktycznie w ogóle go nie słychać. Jest całkiem przyjemny :)

Rower bardzo żwawo startuje nawet kiedy stoi "pod górkę". Potrafi wstać na koło przy mniej uważnym ruszaniu.


vmax to 39kmh na pełnym aku, 32kmh kiedy jest padnięty(prędkościomierz skalibrowany z GPS)
Przy prądzie max ustawionym na 40A i trybie sport przejeżdża ok 11km. Przy prądzie ustawionym na 5A i trybie eco vmax to jedynie 20kmh, ale zasięg zwiększa się do 27km. Oczywiście obie opcje bez pedałowania.

Jak wygląda? Ano tak. Przypomnę tylko, że obuowa kontrolera jest ROBOCZA, stąd moduły złapane na gorący klej. Ale nic nie ma szans latać, bo wszystko jest mocno ściśnięte, a klej jest nałożony tam, gdzie płytki się nie nagrzewają.

Dorzucam również film na YT, jak to śmiga :)

https://www.youtube.com/watch?v=WWeEXsa9-sg

Proszę o konstruktywną krytykę, o ile nie będzie dotyczyć ona:
Obudowy/skrzyni na akumulator- projektuję ją
obudowy kontrolera- j/w
cienkich szprych- planuję wymianę całego koła
napięcia układu- mam już opcję blokady do ustawowych wartości- napięcia nie zablokuję.

Jeszcze a propos "fizyki" kontrolera. Ostatnie zdjęcie jest częściowo nieaktualne, amperomierz po 3-krotnym upaleniu się został podłączony poprzez dzielnik prądowy(5x 0.01Ohma/2W), i obecnie mierzy tylko 1/5 prądu jaki płynie do kontrolera z aku, a program mnoży wynik pomiaru przez 5.

Kontroler jest zbudowany z 5 modułów:

1 Dwupoziomowy zasilacz liniowy- z prawej na górze. Obniża napięcie z 55-39V do 14.4V, które zasila drivery bramek,
2 końcówka mocy wraz z driverami bramek(moduł siły ESC)- z lewej na górze
3 moduł drivera wyświetlacza i zabezpieczenień- z prawej na dole
4 moduł logiki ESC- z lewej na dole,
5 przekaźnik mocy- z prawej pośrodku.










IMG_20180716_233803.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 916 raz(y) 1,94 MB

IMG_20180716_233737.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 918 raz(y) 2,04 MB

IMG_20180716_192003.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 896 raz(y) 1,8 MB

IMG_20180716_191958.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 963 raz(y) 2,01 MB

IMG_20180712_113715.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 939 raz(y) 2,2 MB

IMG_20180711_173111.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 936 raz(y) 2,17 MB

IMG_20180712_020751.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 905 raz(y) 2,29 MB

IMG_20180704_203917.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 902 raz(y) 850,54 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group