ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Równoległe połączenie podobnych pakietów o różnym napięciu
Autor Wiadomość
DavidPL 
początkujący


Dołączył: 05 Kwi 2019
Posty: 8
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019   Równoległe połączenie podobnych pakietów o różnym napięciu

Przeglądnąłem kilka wątków o równoległym łączeniu pakietów ale nie znalazłem tam odpowiedzi ma moje pytania.

Chciałbym połączyć równolegle dwa podobne pakiety (jeden 13s4p, a drugi 13s5p, oba wyposażone w BMSy).
Trudność polega na tym, że chciałbym łączyć te pakiety kiedy są w różnym stopniu naładowania, czyli np jeden będzie naładowany i będzie miał przykładowo 50V, a drugi będzie rozładowany i będzie miał przykładowo 40V.

Przy takich różnicach napięć popłynie bardzo duży prąd wyrównujący. W najlepszym wypadku zadziałają zabezpieczenia i BMS odetnie pakiety, w gorszym wypadku coś się uszkodzi.

A co by się stało gdybym użył BMSów z osobnymi złączami do ładowania i do rozładowywania? Czy to by mogło zadziałać?
Czy użycie takich BMSów zabezpieczyło by przed wzajemnym wyrównywaniem się pakietów?
Czy mógłbym wtedy równocześnie ładować pakiety (czyli najpierw ładował by się pakiet o niższym napięciu, a po wyrównaniu ładowały by się oba). Czy Analogicznie mógłbym rozładowywać pakiety (najpierw ten o wyższym napięciu, a po wyrównaniu oba jednocześnie).
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 860
Skąd: Rumia
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019   

W czym problem? Dlaczego najpierw nie podładujesz 1 a potem 2 na raz?
BMS to nie jedyny problem dużego prądu.
Jeszcze przewody i ogniwa.
Jak pójdzie 100A to wszystko się potopi.
Daj sobie spokój...
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
DavidPL 
początkujący


Dołączył: 05 Kwi 2019
Posty: 8
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019   

Chcę w przyczepie kempingowej, z paneli słonecznych ładować pakiety i zgromadzić jak najwięcej prądu w bateriach, do późniejszego wykorzystania.
Ale czasami jeden z pakietów chciałbym wyjąć i użyć np w rowerze czy łódce. Po użyciu chciałbym aby z powrotem wrócił do przyczepy i żeby pracowały razem, ale wtedy będą już miały różne napięcia - jeden będzie bardziej rozładowany od drugiego.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 75 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3356
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019   

Zdecydowanie tak nie można. Przełącznik albo dodatkowa elektronika.
Lub b.amatorsko rezystory szeregowe i diody duzej mocy. Ale to trzeba nadzorowac.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
DavidPL 
początkujący


Dołączył: 05 Kwi 2019
Posty: 8
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2019   

No dobra.
Przyjąłem do wiadomości, że NIE.
A wytłumaczy ktoś teraz dlaczego nie?
Dlaczego pomysł z BMS'ami z oddzielnymi portami do ładowania i do obciążenia się nie sprawdzi?
Dopytuję bo chciałbym żeby ten wątek miał jakiś walor edukacyjny, a nie tylko "nie bo nie".
 
 
slow 
brygadzista


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 219
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019   

Nie ma znaczenia czy port ładowania jest osobny od rozładowywania.
Dopóki zabezpieczenia W BMS nie zadziałają wszystkie tranzystory są w stanie przewodzenia i podłączając pakiety o różnym stopniu rozładowania równolegle spowodujesz przepływ dużych prądów, które mogą uszkodzić pakiet lub nawet spowodować pożar.

Musisz najpierw je w miarę wyrównać.
Najprościej to zrobić podłączajac pomiędzy żarówkę lub dwie od reflektora przedniego.
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 117
Skąd: B-stok
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019   

Za każdym razem jak będziesz łączył baterie bms-y się załączą odcinając baterię. O ile zdążą. Ale raczej pójdą z dymem. Musisz przynajmniej na próbę do łączenia wpiąć rezystor mocy żeby ograniczyć prąd. Tylko to jest strata energii w ciepło. Lepiej byłoby użyć przetwornicy step-down. A jeszcze jak kawałek elektroniki dołożysz to cały proces można zautomatyzować.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 75 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3356
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019   

Paradoksalnie łatwiej by było gdyby te pakiety nie maiły BMS-ów.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
DavidPL 
początkujący


Dołączył: 05 Kwi 2019
Posty: 8
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019   

A czy można kupić jakiś gotowy i stosunkowo niedrogi układ elektroniczny który by ograniczał prąd przepływający między pakietami?
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 860
Skąd: Rumia
Wysłany: Czw 18 Kwi, 2019   

A nie wystrczy voltomiefz i wpiąć tylko ten rozładowany aż dojdzie do fego drugiego?
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 75 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3356
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Kwi, 2019   

DavidPL napisał/a:
A czy można kupić jakiś gotowy i stosunkowo niedrogi układ elektroniczny który by ograniczał prąd przepływający między pakietami?

Ten przepływ jest dwustronny i dlatego tak się nie robi. Bo elektronika drugiego BMS moze dostać napiecie o odwrotnej polaryzacji. Nadtwo w momencie załączenia BMS-y mają chwilę na analizę stanu aku i wtedy jest stan nieustalony. Gdyby to były tylko ogniwa, to amatorsko mozna by dać miedzy pakietami duzy rezystor ale to i tak wymagałoby nadzorowania.
Prostego automatu przy Twoich załozeniach nie ma. Bosch ma system podłączania dwóch ICH baterii ale tam jest specjalny moduł/oprogramowanie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group