ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Prius bardziej dostępny
Autor Wiadomość
mir11
[Usunięty]

Wysłany: Pią 30 Wrz, 2011   

Zeby jechac 90 km/h tylko na elektrycznym to musiałeś chyba przerobić sterowanie pojazdu bo normalnie chyba się tak nie da
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pią 30 Wrz, 2011   

Żeby jechać tak szybko na elektryku nie potrzeba chłodzenia dodatkowego silnika?
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Pią 30 Wrz, 2011   

Tak, nie da się bez przeróbek. Te 90km/h też zbyt optymistyczne. Silnik elektryczny pracowałby ze zbyt dużymi obrotami.
Pozdrawiam

Wiesiek

PS. Najwspanialsza jest ta cisza.....
Ostatnio zmieniony przez rudzik6 Śro 11 Lip, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
www_3xE_pl 
młodzik
3xE - electric cars


Dołączył: 17 Lis 2008
Posty: 73
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 30 Wrz, 2011   

Na dniach będziemy dodawali na naszej stronie www zestawy do rozszerzenia zasięgu elektrycznego do priusa - może się przyda...
_________________
Samochody elektryczne, akumulatory litowe, ładowarki, silniki elektryczne, akcesoria
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 01 Paź, 2011   

rudzik6 napisał/a:
"pulse and glide", polega na rozpędzeniu auta i jechaniu rozpędem bez spalinowca i bez wydatku energii

W sumie tak jeździ się istniejącymi pojazdami elektrycznymi typu tramwaj czy pociąg (szczególnie starszej generacji, gdzie jest rozruch oporowy, dla oszczędności energii).

rudzik6 napisał/a:
Taka taktyka wymaga sporego kombinowania, patrzenia daleko do przodu, wyliczania sekwencji sygnalizacji świetlnej i nie blokowania innym drogi.

Taka taktyka przydała by się nie tylko kierowcom Priusów. Po pierwsze oszczędność paliwa, jeśli jedziemy zwykłym samochodem, po drugie mniejsze korkowanie miasta. Każde zatrzymanie i ruszenie kolumny samochodów to strata czasu i korek. Niestety na razie Polacy "ścigają się" po mieście, co powoduje, że w rezultacie wszyscy dojadą wolniej do celu.

Wracając do tematu: z własnych obserwacji wiem, że tego typu "ekologiczna" jazda w zwykłych samochodach powoduje czasem problemy z hamulcami, bo nie są dostatecznie często i silnie używane. Czy w Priusie zastosowali typowe hamulce czy jakieś specjalnie zaprojektowane?
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Sob 01 Paź, 2011   

Oczywiście, można wiele zaoszczędzić paliwa w każdym pojeździe, jeżdżąc w taki podobny sposób. Nawet obserwuje, że dzięki temu, że inni tak nie jeżdżą, mam wiecej miejsca i pustki wokół siebie, aby spokojnie i oszczędznie jeździć. Inni jadą ostro stadami ;)
Kiedyś w samochodzie SYRENA było coś co się nazywało wolne koło, to taki rodzaj sprzęgła jednokierunkowego , cos jak torpedo w rowerze, to chyba warto sobie zamontować w przeróbkach samochodów na elektryczne, puszczamy pedał gazu , silnik elektryczny się zatrzymuje , a pojazd się swobodnie toczy na luzie. Kwestia hamulców, w terenie nizinnym i przy małych prędkościach chyba nie przegrzejemy ich. Ja w priusie prawie wcale nie uzywam hamulców hydraulicznych, moje tarcze szybko rdzewieją a klocki chyba wymienię raz na 5 lat ;)

Hamulce w Priusie są klasyczne hydrauliczne z ABS. U mnie z przodu tarczowe z tyłu bebnowe. Jednak działają nie od razu po naciśnieciu pedału hamulca. najpierw, gdy nacisniemy pedał, przełacznik (ten sam co zapala światło STOP) uruchamia w komputerze opcje hamowania regeneracyjnego, klocki hamulcowe nie działają a nastepuje hamowanie silnikiem elektrycznym poprzez ładowanie akumulatora trakcyjnego HV. Dalsze naciskanie pedału hamulca uruchamia dodatkowo hydraulikę i układ ABS w klasycznym rozwiązaniu..zamiana energii na ciepło. Niektórzy montują nawet wskaźnik zadziałania pompy hydraulicznej hamulcowej, aby wiedzieć, że zadziałała...po to aby jej nie używac ;)
Dorabiają też układzik co zwieksza ilośc prądu regeneracji w czasie hamowania, ale powoduje to zbyt ostre hamowanie (trzeba sobie podregulować)
Podam przykład , mam taka leciutką górkę na trasie w mieście , dwupasmówka od świateł do świateł , ok. 4km. Rozpędzam sie, przełaczam dźwignię na N (neutral), jadę rozpędem ok. 50km/h, nawet nabieram prędkości , do kolejnych świateł mam ok . 65km/h. Gdy widzę z daleka , że musze zwalniać, albo na końcu hamować, przełaczam jedynie dźwignię na D (drive), nie naciskam ani gazu, ani hamulców, nastepuje lekkie zwalnianie, bo juz jest proces ładowania akumulatora, jeżeli sytuacja na drodze pozwala na dalsza jazdę, mogę znowu przełaczyć na N, aby nie hamować. Gdy jednak należy zwalniać, w pozycjii D naciskam lekko hamulec, ale tak aby hydraulika nie działała, nastepuje zwiekszenie hamowania regeneracyjnego. Gdy trzeba mocniej zwolnić, hamuję mocniej i pracuje już hydraulika i strata energii w podgrzewanie powietrza ;) . A gdy trzeba przyspieszyć, przełaczam z N na D i dodaję gazu, mniej, to pracuje tylko silnik elektryczny, więcej ..zapala się dodatkowo silnik spalinowy .


Pozdrawiam

Wiesiek

[ Dodano: Sob 01 Paź, 2011 ]
[quote="Szwed"]
rudzik6 napisał/a:
".... z własnych obserwacji wiem, że tego typu "ekologiczna" jazda w zwykłych samochodach powoduje czasem problemy z hamulcami, bo nie są dostatecznie często i silnie używane.

A jakie konkretnie problemy? Czy jakieś rdzewienie tłoczków, tarcz? mam nadzieję, że nic u mnie nie bedzie się działo. może trzeba raz na jakiś czas pojechac ostrzej i gwałtowniej hamowac?

Wiesiek

[ Dodano: Sob 01 Paź, 2011 ]
www_3xE_pl napisał/a:
Na dniach będziemy dodawali na naszej stronie www zestawy do rozszerzenia zasięgu elektrycznego do priusa - może się przyda...


Może się przyda, ale z tego co wiem to są raczej zestawy do priusa nowszej generacji. No i kwestia ceny. Ale chetnie się zapoznam z ofertą.

Wiesiek
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Sob 01 Paź, 2011   

Jeżeli będziesz dalej tak jeździł to zajezdzisz automat.
Pod żadnym pozorem nie wolno podczas jazdy przelaczac na N.
Skrzynia wtedy nie ma smarowania.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 01 Paź, 2011   

Potwierdzam, nie wiem jaką masz skrzynię ale w vectrze np.nie należy przełączać skrzyni w czasie jazdy,jeśli nie chcesz jej popsuć.Zresztą oszczędzać należy z głową,przede wszystkim skupić się na sytuacji na drodze a nie na komputerku który pokazuje zużycie paliwa.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Sob 01 Paź, 2011   

MixhaL napisał/a:
Jeżeli będziesz dalej tak jeździł to zajezdzisz automat.
Pod żadnym pozorem nie wolno podczas jazdy przelaczac na N.
Skrzynia wtedy nie ma smarowania.


To nie jest automatyczna skrzynia biegów, to nawet nie jest skrzynia biegów, jedynie dwa silniki elektryczne spięte na stałe poprzez przekładnię planetarna z silnikiem spalinowym. Rozdziałem mocy i momentów obrotowych zarzadza komputer uruchamiając każdy z silników odzielnie. Tam nie ma żadnego rozłaczania napedów, żadnego sprzęgła. Nic sie nie trze i zaprzęga. Wajcha służy jedynie do informowania komputera aby podłaczał lub wyłaczał zasilanie silników elektrycznych i właczał lub wyłaczał silnik spalinowy.

[ Dodano: Sob 01 Paź, 2011 ]
mar56 napisał/a:
Zresztą oszczędzać należy z głową,przede wszystkim skupić się na sytuacji na drodze a nie na komputerku który pokazuje zużycie paliwa.


Masz racje, ale jak widzisz, to jest cały proces, połaczony, obserwacja drogi i komputerka ;) Inaczej się nie da. Trochę to męczące, ale to taka nowa zabawa...bicie rekordu oszczedności ;) Jeżdżę od 18 roku zycia non stop, a mam 48 lat, tych tysięcy kilometrów już kilkoma pojazdami nakręciłem, równiez jednośladem, Kilka lat jeździłem w Warszawie, więc duże miasto też nie jest mi obce. Jednak Olsztyn lepszy , bo mniej korków. Ważne tez jest aby nie utrudniac jazdy innym, nie mozna być egoistą. Jak trzeba to jadę z tego powodu szybciej...
Ostatnio zmieniony przez rudzik6 Śro 11 Lip, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 01 Paź, 2011   

rudzik6 napisał/a:
A jakie konkretnie problemy? Czy jakieś rdzewienie tłoczków, tarcz? mam nadzieję, że nic u mnie nie bedzie się działo. może trzeba raz na jakiś czas pojechac ostrzej i gwałtowniej hamowac?

Tak, rdzewienie, potem jest mniejsza skuteczność hamowania (np w razie konieczności gwałtownego hamowania to ważne). Może też się stać tak, że trze tylko część klocka-też gorzej hamuje.
Mi mechanik mówił, że po prostu hamulce muszą być używane, więc tak jak piszesz trzeba regularnie co jakiś czas porządnie zahamować, żeby się wszystko dotarło i dopasowało.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 02 Paź, 2011   

PRIUS to jest auto firmy TOYOTA, czyli materiały są lepsze, więc ten problem nie istnieje.
W innych autach rdzewiejące hamulce i tak zachodzą rdzą, bo czasem auto stoi kilka dni, ale to jest proste do naprawy (trochę papieru ściernego i będzie OK.).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 02 Paź, 2011   

Zaczełem się zastanawiac nad tym trybem przełączania na neutralny i po analizie i poczytaniu zasady działania, jest jedno niebezpieczeństwo, w miare nabierania prędkości z wyłączonym silnikiem spalinowym .
Więcej na moim blogu:
http://rudzik6.blogspot.com/
Ostatnio zmieniony przez rudzik6 Śro 11 Lip, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 08 Paź, 2011   

Ten silnik elektryczny może spokojnie się kręcić do 10 krpm bez spalinowego, ale już ponad 6 krpm prawie nie daje momentu napędowego.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Sob 08 Paź, 2011   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Ten silnik elektryczny może spokojnie się kręcić do 10 krpm bez spalinowego, ale już ponad 6 krpm prawie nie daje momentu napędowego.


A skąd masz takie dane?

Wiesiek
Ostatnio zmieniony przez rudzik6 Śro 11 Lip, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 08 Paź, 2011   

Rudzik, gratulacje. a masz moze jakies nowe fotki?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group