ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
MTB/trekking na elektryka
Autor Wiadomość
ebikeLPU 
początkujący


Dołączył: 26 Sie 2018
Posty: 11
Skąd: Puławy
  Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   MTB/trekking na elektryka

Witam wszystkich. Jako nowy użytkownik forum chciałem tylko powiedzieć że bardzo dużo ludzi którzy opisują tutaj swoje dokonania w konstrukcji ebików oraz Ci którzy doradzają innym zrobili na mnie bardzo duże oczywiście pozytywne wrażenie i wszystkich tym osobom dziękuję :-) a dziękuję dlatego ponieważ dzięki wam postanowilem wykonac swój pierwszy rower elektryczny i mam nadzieję że zasięgnę u was kilku rad i wskazówek :-) a wracając do tematu posta chciałbym zaczerpnąć informacji :-)

→Móje rowery:
rower 1Indiana mtb x-pulser 3.9 koła 29" rama 21.
rower 2 Indiana trekking x-road 4.0 koła 700x41 C (liczmy że 28") rama 21.

→Kierowca: 1.9m ok 100kg :-D
→Gdzie będę jeździł: przede wszystkim asfalt i teren utwardzony i czasem zdarzy się las, ale bardzo rzadko. Chce rower przeznaczyć na dojazd do pracy ok 15km w jedną stronę.

→Oczekiwania a rzeczywistość: chciałbym osiągać 50-55km/h na asfalcie w dobrych warunkach atmosferycznych, zasięg ok 100km na jednym ładowaniu w założeniu 25km/h bez pedałowania, nie zależy mi na momencie obrotowym lecz na prędkości, chciałbym zastosować wyświetlacz kt-lcd3 który monitoruje temp. silnika. Przyznaję że bardziej interesuje mnie przerobienie roweru MTB, lecz obawiam się że tak duże i szerokie koło może doprowadzić do przegrzania osprzętu a chciałbym uniknąć jakiegokolwiek chłodzenia.

→Co sądzicie o takim zestawie?
mxus 30h (10x6)
sterownik1
lub
sterownik2
wyświetlacz kt-lcd3
bateria zastanawiałem się nad 48V, 23,4AH, 13S9P lub 60V, 18.2AH, 16S7P + odpowiedni bms
skrzynka na baterie w trójkącie ramy stworzona przez polecaną stronę www.
dodatkowo oczywiście manetka, ładowarka, pas, szprychy, koło, blokada obrotu, gniazda i złączki.

→Moje pytania:
Ma to prawo działać przy moich oczekiwaniach i się nie przegrzać?
Jaką baterie zastosować do takiego zestawu przy moich oczekiwaniach? (Nie musi być któraś z wyżej wymienionych, jakich ogniw wtedy użyć?)
Może lepiej wybrać rower trekkingowy?
Wyświetlacz kt-lcd3 60V sprawdzi się przy 60V? (Czytałem różne opinie).

Proszę o wyrozumiałość, to moja pierwsza próba przerobienia roweru :)
Pozdrawiam!
 
 
ebikeLPU 
początkujący


Dołączył: 26 Sie 2018
Posty: 11
Skąd: Puławy
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

Myślałem też nad silnikiem MXUS V3 3K ale przy rozmiarze kół (29 oraz 28) które posiadam w rowerach nie jest on polecany. Jakieś opinie na temat tego silnika w takich kołach?
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

Raczej nie stosuje się silników w piaście w obręczach większych niż 26" bo zmusza silnik to do pracy w nieefektywnym zakresie obrotów co skutkuje przegrzewaniem sie bo wiekszy niz normalnie % mocy idzie w ciepło . Tu bym się zastanowił nad mocnym silnikiem przekładniowym w piaście 750-1000W lub silnikiem centralnym/pod korbowym mocy 500-1000W tzw mid ,pomimo jego wad (przyspieszone zużycie napędu roweru). Silniki przekładniowe mają te zaletę że pracują niemal cały czas w optymalnym zakresie obrotów a zwłaszcza mid który wykorzystując oprócz własnej wewnętrznej dodatkowo przekazuje swoja moc za pomocą przekładni roweru pod tym względem jest nie do pobicia, wiec po pierwsze przegrzanie nie grozi a po drugie wpływa korzystnie na zasięg na którym ci zależy i w takiej opcji jeśli myślisz poważnie na zbliżeniu się do zasięgu 100km na manetce pomyśl o pakiecie 13s 10p lub większym ,ogniwa sanyo GA lub inne wysoko pojemne.
 
 
ebikeLPU 
początkujący


Dołączył: 26 Sie 2018
Posty: 11
Skąd: Puławy
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

A może tak zmienić koła z 29 na 26? Wiem że wtedy trzeba liczyć się z wymianą np tarczy hamulca i że wygląd mniejszego koła może być "zabawny" do tak duzej ramy, widelca itp ale ogólnie jest to wykonalne? Tylne koło będę i tak zamawiał już zaplecione więc pozostanie wymiana aby przedniego. :roll:
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

to nie takie proste obniży się znacznie rower i bardzo możliwe że będziesz pedałami szorował po podłożu a na większych nierównościach na pewno. Nie jestem fanem przekładniowych silników ale do twoich wymagań i uwarunkowań sa najrozsądniejszym wyborem. Koło przednie nie ma po co wymieniać, tylne zniwelować można zakładając opasła opone ale to bedzie i tak dużo za mało dlatego podsuwam ci do rozważenia przekładniowe motory hub( czesto w fabrycznych trekkingach stosowane w kołach 28") lub mid( najmodniejsze w fabrycznych mtb)
 
 
ebikeLPU 
początkujący


Dołączył: 26 Sie 2018
Posty: 11
Skąd: Puławy
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

Problem w tym że nie chce stosować innego napędu bo strasznie mi się to nie podoba a do tego są bardziej awaryjne... Podpowiadasz aby przód zostawić 29 " a tył 26 " z jakąims sporym ogumieniem? :???:
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

Rame masz dla kół 29" jeśli zapodasz 26" koła, to sie skończy tak jak ci to wcześniej opisałem. Do tego rozmiaru koła tj 29" przekładniówki są optymalnym wyborem jesli wsadzisz bez przekładniowego huba będzie sie grzać bo bedzie pracować w nieoptymalnym zakresie prędkości i sporo energii zamiast w ruch pójdzie w ciepło i możesz zapomnieć o zasięgu 50km na manetce. Rozmiar obreczy 26" to max o dla takich silnikównawet xxkW falkony są często gęsto naobreczy 19" moto z rzadka na 24" albo kup rower na kołach 26" albo kombinuj z tym co masz ale licz sie z konsekwencjami jakie ci wskazałem dla konkretnych konfiguracji
 
 
ebikeLPU 
początkujący


Dołączył: 26 Sie 2018
Posty: 11
Skąd: Puławy
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

Kuźwa a miało być tak pięknie... :roll:
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 26 Sie, 2018   

Zależy ci na prędkości , zasięgu , nie zależy ci na momencie obrotowym czyli przyspieszeniu. Zachowując obecna konstrukcje to wszystko da ci mid a nawet więcej bo dorzuci jeszcze moment obrotowy ale że niema róży bez kolca okupisz to wyższym kosztem zakupu silnika, szybszym zużyciem napędu roweru ( tu możesz uciec z kosztów zmieniając napęd na siedmiorzędowy który jest wytrzymalszy i tani wiec częstsze wymiany nie są tak częste jak dla 8,9,10,11 rzędowych i od nich jest o wiele tańszy )minusem jest tez konieczność regularnego smarowania przekładni w silniku ale wówczas trwałość będzie satysfakcjonująca.
 
 
ebikeLPU 
początkujący


Dołączył: 26 Sie 2018
Posty: 11
Skąd: Puławy
Wysłany: Pon 27 Sie, 2018   

Po rozmowie z pracownikiem nexum oraz elektro-bikes dowiedziałem się że do tras asfaltowych i w większości plaskich polecają silnik mxus 30h 7x9 w ostateczności 10x6 do koła większego niż 26"tylko najlepiej zamontować tam wyłącznik termiczny aby zabezpieczyć przed spaleniem. Wiem że wtedy prędkość spadnie poniżej 50km/h i trzeba będzie wspomagać częściej rower pedałowaniem ale chyba zdecyduje się na takie rozwiązanie. :mrgreen:
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 27 Sie, 2018   

Inc0 dobrze pisze, poza tym, że dla niego "nieoptymalny zakres prędkości" to jest jakaś stała. Jeśli zamierzasz jeździć po płaskim, asfalcie i raczej szybko to raczej będziesz jeździł w "optymalnym zakresie prędkości". :) Dla silników elektrycznych problem niskiej sprawności (czyli też przegrzewania) występuje podczas pracy z niską prędkością obrotową i dużym obciążeniem. A ile to wynosi niska prędkość i duże obciążenie to już zależy od silnika. I np. 7x9 będzie się zachowywał w kole 29" mniej więcej jak 10x6 w kole 26". Po za tym na rowerze nieoptymalne warunki zdarzają się tylko w trakcie wolnej jazdy pod górę (szczególnie gdy tempo wynika braku mocy) i w trakcie ruszania. Ale ruszanie jest dużo mniejszym problemem bo trwa krótko i jeśli nie jest to jazda "ruszanie,hamowanie,ruszanie" to nie ma się czym przejmować.
Ja mam silnik 7x9 na 29" i nie mam z nim problemów, choć jeżdżę wolno i po pagórkowatym terenie (dojazd do pracy z pod Krakowa). Przy czym jeżdżę wolno bo tak lubię, nie dlatego że mi brakuje mocy. :)

Podsumowując, przy Twoim profilu jazdy 29" moim zdaniem nie stanowi problemu. Może musisz się delikatniej skłaniać w kierunku wolniejszego silnika, a o prędkość zadbać napięciem, ale to nie jest jakiś mus w Twoim przypadku. Dodam jeszcze, że dla 7x9 przy ok. jeździe 25-30 km/h wychodzą mi dość dobre wyniki zużycia prądu (rzędu 11Wh/km w mieście- choć to pomiar bardzo orientacyjny bo bazujący na pojemności baterii).
 
 
mores3 
początkujący
mores3


Wiek: 58
Dołączył: 12 Cze 2018
Posty: 10
Skąd: W-wa Tarchomin
Wysłany: Pon 27 Sie, 2018   

Witam,
ja także nie zamierzam rezygnować ze swoich 28" przy rowerze na dojazdy do pracy - płasko 32km - chociaż to tutaj takie niby lekkie passe :wink:
Wymyśliłem sobie, że będę załączał napęd będąc już w ruchu, czyli jadąc już te 10-15km/h.
Chociaż pewnie spodoba mi się w końcu ostre ruszanie spod świateł... :mrgreen:
_________________
Pozdrawiam
Marek
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 27 Sie, 2018   

madejp oczywiście że nie optymalny zakres obrotów jest inny ale stały dla każdego silnika elektrycznego , ale w hubach bez przekładniowyh 1obrót silnika= 1 obrót koła a w przekładniowych hubach i midach przekładnia wewnętrzna i dodatkowo w midach przełożenia roweru sprawiają że na jeden obrót koła przypada x lub xx obrotów silnika .Teoretycznie: jeśli założymy że optymalny zakres obrotów dla hipotetycznego huba bez przekładniowego zaczyna się od 15-20km/h dla koła 26" , jeśli zakładamy ten sam silnik w obręcz 28" lub 29" zakres optymalnych obrotów przesuwa się w górę do 20-25km/h teraz silnik musi się rozpędzić do optymalnego zakresu w cięższych warunkach bo wydłuzyła mu sie dzwignia przyłożenia siły ,zużywając przy tym więcej energii co wynika z większej średnicy koła wiec robi to wolniej , dłużej pozostając w nieefektywnym zakresie i dłużej i mocniej się grzeje i co z tego wynika zużywa więcej energii na jednostkę odległości .
kolega postawił wymagania : spora prędkość, duży zasięg na manetce 100km z baterii 13s9p i żeby na kołach 28/29 to hulało n, nie jestem fanem midów ani przekłądniówek bo jestem leniwy i nie chce mi się pilnować smarowania przekładni a już regularna i częsta wymiana napędu doprowadziła by mnie do nerwicy żołądka i ruiny finansowej ;P , ale tylko silniki przekładniowe, są w stanie spełnić wszystkie warunki postawione przez autora tematu.
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pon 27 Sie, 2018   

mores3 napisał/a:
Witam,
ja także nie zamierzam rezygnować ze swoich 28" przy rowerze na dojazdy do pracy - płasko 32km - chociaż to tutaj takie niby lekkie passe :wink:
.....
Chociaż pewnie spodoba mi się w końcu ostre ruszanie spod świateł... :mrgreen:

w kole 28" hub bezprzekłądni ruszy tak "ostro" jak ford escort 1,4 z 3-go biegu :roll:

mores3 napisał/a:
Wymyśliłem sobie, że będę załączał napęd będąc już w ruchu, czyli jadąc już te 10-15km/h
to akurat sobie dobrze wymysliłeś choc nie musisz az tak długo czekac z odpaleniem silnika wystarczy ruszyc najwieksze obciazenie dla silnika to moment ruszenia od 0kmh wtedy ida najwieksze moce w uzwojenia i najdłuzej sa podawane
 
 
mores3 
początkujący
mores3


Wiek: 58
Dołączył: 12 Cze 2018
Posty: 10
Skąd: W-wa Tarchomin
Wysłany: Pon 27 Sie, 2018   

Cytat:
w kole 28" hub bezprzekłądni ruszy tak "ostro" jak ford escort 1,4 z 3-go biegu :roll:


Inc0 lubię te Twoje porównania :grin:

Chodziło mi o to, że wtedy zmienię rower na taki z kołami 26".
Na razie priorytet to coś na dojazdy do pracy 32 km w jedną stronę,
dlatego chcę coś w miarę wytrzymałego i cichego. Teraz dojazd zajmuje mi ok 1h 20 min,
jak zejdę na ok 50 min. będę zadowolony.
_________________
Pozdrawiam
Marek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group