 |
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Watomierz - zawyżony odczyt |
Autor |
Wiadomość |
siejeje
początkujący

Dołączył: 14 Maj 2018 Posty: 10 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018 Watomierz - zawyżony odczyt
|
|
|
Założyłem w moim rowerze watomierz/amperomierz z bocznikiem taki jak poniższego linku i zdjęcia, a następnie wykonałem zerową kalibrację zgodnie z instrukcją. Podczas przyspieszania watomierz pokazuje 44A, podczas gdy mój kontroler jest wysterowany na maksymalnie 33A, więc odczyt jest mocno zawyżony.
Bocznik połączyłem z watomierzem przewodami 1,5mm2.
Czy ktoś z szanownych forumowiczów miał styczność z tym watomierzem i wie gdzie może leżeć problem? Czy potrzebna jest jakaś dodatkowa kalibracja bocznika?
https://www.gotronik.pl/1...nia-p-4430.html
 |
|
|
|
 |
WojtekErnest
szef

Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
Jeśli kontroler pobiera impulsów prąd to odczyty takimi mierniczkami są tylko orientacyjne. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
 |
siejeje
początkujący

Dołączył: 14 Maj 2018 Posty: 10 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
Jaki zatem miernik się tutaj nada? |
|
|
|
 |
madejp
dyrektor

Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
A pobiera impulsowo? Sterowniki mają na wejściu spore kondensatory co powinno zapobiegać temu, poza tym zaobserwowałbyś skaczące wartości nawet przy stałym poborze prądu. Rozbieżność między sterownikiem a watomierzem, to co najwyżej sugestia, żeby porównać wartości podawane przez watomierz z jakimś w miarę pewnym miernikiem. |
|
|
|
 |
WojtekErnest
szef

Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
Zmierz innym miernikiem (a najlepiej oscyloskopem) napięcie na boczniku.
Być może sterownik sieje zwrotnice na tyle ze pomiar jest wadliwy.
Można też zamiast sterownika włączyć inny odbiornik typu żarówki, grzałki itp aby wymusić prąd rzędu 30 A i sprawdzić czy błąd miernika czy tylko interpretacja. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
 |
borsuk
prezes


Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: |
Można też zamiast sterownika włączyć inny odbiornik typu żarówki, grzałki itp aby wymusić prąd rzędu 30 A i sprawdzić czy błąd miernika czy tylko interpretacja. |
Od tego bym zaczął i wymuszony prąd może być nawet mniejszy (np. 10A -20A), który można zmierzyć jakimś popularnym miernikiem uniwersalnym. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
 |
wibi
szef

Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018
|
|
|
A może pomiar jest prawidłowy i dobry bo to, że sterownik jest ustawiony na 33A nie oznacza,że chwilowo nie przepuści więcej, szczególnie przy przyspieszaniu.Ważne, co pokazuje przy równomiernej jeździe. |
|
|
|
 |
siejeje
początkujący

Dołączył: 14 Maj 2018 Posty: 10 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 14 Lip, 2018
|
|
|
Pomiar raczej jest zawyżony. Akumulator ma nominalnie 20,3Ah. Dzisiaj po naładowaniu na full przejechałem około 25km i miernik zliczył 15Ah, napięcie natomiast spadło do 47,5V czyli około połowy drogi do odcinki. Jakbym dalej jeździł to na pewno miernik zliczyłby ponad pojemność nominalną co rzecz jasna odbiega od rzeczywistości.
Co do prądu wymuszonego to czy mogę użyć zwykłej żarówki na 230v np. 100 watowej? Ewentualnie kilku połączonych szeregowo? Jeśli nie to czym proponujecie to obciążyć w okolicach 10A?
Co do prądu impulsowego to nie jestem pewien czym by się to miało objawiać. Nie czuję ani nie widzę na wskazaniach żadnych skoków. |
|
|
|
 |
WojtekErnest
szef

Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 14 Lip, 2018
|
|
|
siejeje napisał/a: |
Co do prądu impulsowego to nie jestem pewien czym by się to miało objawiać. Nie czuję ani nie widzę na wskazaniach żadnych skoków. |
Tym sie objawia że pobór impulsowy jest (róznie) uśredniany w zalezności od kształtu impulsu, stopnia tzw wypełnienia a z drugiej strony od sposobu pomiaru który byc może zakłada wyłącznie stałe napięcie na boczniku, bez igiełek które widac jedynie na oscyloskopie. Oczywiście duzy kondensator i małe na w.cz to tłumią ale przy takich połączeniach sianie zakłóceń jest częste i wyklucza/zakłóca pomiary cyfrowe. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
 |
siejeje
początkujący

Dołączył: 14 Maj 2018 Posty: 10 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 18 Lip, 2018
|
|
|
Napięcie na boczniku wynosi obecnie 53.9V (mierzone multimetrem). Tą samą wartość wskazuje komputerek pokładowy który podłączony jest do kontrolera roweru. Z kolei watomierz pokazuje 54.2V. Zauważyłem też że wraz z rozładowywaniem akumulatora i spadkiem napięcia ta różnica w odczycie zwiększa się do 0.5V. Jakieś wnioski? |
|
|
|
 |
borsuk
prezes


Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 19 Lip, 2018
|
|
|
siejeje napisał/a: | Napięcie na boczniku wynosi obecnie 53.9V (mierzone multimetrem). Tą samą wartość wskazuje komputerek pokładowy który podłączony jest do kontrolera roweru. Z kolei watomierz pokazuje 54.2V. Zauważyłem też że wraz z rozładowywaniem akumulatora i spadkiem napięcia ta różnica w odczycie zwiększa się do 0.5V. Jakieś wnioski? |
Błąd pomiaru wg opisu może wynosić do 0,5% czyli ok. 0,27V. A więc wartośc zbliżona. choć mogłoby być lepiej . Gwoli ścisłości - napięcie na boczniku to kilka mV, a mierzysz nap. baterii. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
 |
djmarcin56
prezes

Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 23 Lip, 2018
|
|
|
siejeje napisał/a: | Pomiar raczej jest zawyżony. Akumulator ma nominalnie 20,3Ah. Dzisiaj po naładowaniu na full przejechałem około 25km i miernik zliczył 15Ah, napięcie natomiast spadło do 47,5V czyli około połowy drogi do odcinki. Jakbym dalej jeździł to na pewno miernik zliczyłby ponad pojemność nominalną co rzecz jasna odbiega od rzeczywistości.
Co do prądu wymuszonego to czy mogę użyć zwykłej żarówki na 230v np. 100 watowej? Ewentualnie kilku połączonych szeregowo? Jeśli nie to czym proponujecie to obciążyć w okolicach 10A?
Co do prądu impulsowego to nie jestem pewien czym by się to miało objawiać. Nie czuję ani nie widzę na wskazaniach żadnych skoków. |
Żarówki na 230v się nie nadają, kup sobie kilka halogenów na 12v i połącz równolegle i szeregowo w zależności czy 36v czy 48v, można kupić tanio takie żarówki 40-50W, ja mam takie 42w i w układzie 4s4p obciążają pakiet na 36v 550w na początku i 350w na końcu rozładowania. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
 |
wibi
szef

Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 23 Lip, 2018
|
|
|
W sklepie AGD albo elektrycznym kupisz spiralę do Farelki,piecyka czy kuchenki za ok.20 parę złotych.Sam taka kupiłem o mocy 1200W i miernikiem odciąłem odcinki o różnych opornościach zależnych od prądu którym chcę rozładowywać baterię.Aby zmierzyć w miarę dokładnie pojemność baterii taki opór podłączam przez watomierz do wyjścia baterii i rozładowuję do odcięcia przez BMS.To chyba jest prostsze i tańsze niż zabawa z żarówkami a dodatkowo mam kilka różnych oporności dla różnych prądów. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|