|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Siła docisku rolki nepędowej |
Autor |
Wiadomość |
robert.smu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 24 Kwi, 2011 Siła docisku rolki nepędowej
|
|
|
Witam,
Jestem nowy na forum. Znalazłem wiele ciekawych informacji i zostałem zainspirowany do budowy własnego napędu: rower napędzany rolką. Aby rolka się nie ślizgała musi być mocno dociśnięta do koła. Gdy jadę bez baterii czuję spory opór. Jak mocno dociskacie rolki do koła? Będzie to ciężko zmierzyć, ale u mnie wygląda to tak, że muszę docisnąć rolkę z maksymalną siłą, aby było dobrze. dodam że mam opony slicki i pompuje je na maxa. Rolka jest mała: ma 2,5 cm średnicy i jest karbowana. Mam baterie 20V i 9,2 Ah. Zasięg na płaskim to ok 20 km, przy prędkości 20km/h, bez pedałowania, ale też bez zatrzymywania i przy bezwietrznej pogodzie, bez górek. Bez zasilania mogę jechać z prędkością 15 km/h i się męczę. Bez rolki podobny wysiłek dawał mi ponad 25 km/h.
Pozdrawiam serdecznie, Robert |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 25 Kwi, 2011
|
|
|
Ja mam rower na rolke tylko ze troche inny. Mam wieksza srednice -53 mm, rolka jest gumowa, i mam zwykle opony. No i mam mozliwosc podniesienia rolki. Chyba musisz znalezc komopromis miedzy iloscia powietrza a dociskiem. Jak troche spuscisz powietrza to bedzie wieksza powierzchnia styku a tym samym mniej bedzie sie slizgac. Ja raz jechalem na metalowej rolce bez rowkow i bylo ok. A moze probujesz wystartowac na samej rolce bez wczesniejszego rozpedzenia? Najepiej zrob mozliwosc odlaczania rolki od opony. A tak wogole to umiesc zdjecia. Moze wtedy da sie cos dokladniej podpowidziec. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 25 Kwi, 2011
|
|
|
Musisz podać więcej szczegułów, a najważniejsze silnik (obr, moc, rodzaj).
Myślę że coś jest nie tak ciężar docisku to według mnie to jest przeciętnie ok. 5kg tzn. nacisk max. 8 kg jak jest sucho.
Ja mam złe doświadczenia z plastikiem, czy twoja rolka jest palsikowa? |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 25 Kwi, 2011
|
|
|
Rolka powinna być duża, wtedy moze byc mniejszy nacisk. Polecam około 10cm. Co do docisku to najlepiej na gumie. REgulujesz tak aby się nie ślizgała. Nie polecam docisku na stałe, bo koło zawsze ma pewne bicie i stały docisk powoduje albo ze rolka sie bedzie ślizgać, albo bedzie miała za duzy opór |
|
|
|
|
robert.smu [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 26 Kwi, 2011
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi,
odpowiadając na pytania: rolka wytoczona jest z mosiądzu. Osadzona jest na łożysku jednokierunkowym, które miało działac jak wolnobieg w rowerze. Gdy jedzie się na napędzie działa bardzo fajnie. Jest to mój pierwszy napęd rolkowy i właśnie dlatego nei bardzo wiem, jaki opór powinna stawiać przy normalnej jeździe. Dziś byłem na kolejnej jeździe testowej i stwierdzam, że do 17km/h pedałuje się przyjemnie, potem jest kicha. W porównaniu do jazdy bez rolki/obciążenia, różnica jest spora. Ale za to jazda na silniczku wynagradza wszystko. Postaram się zamieścić fotki jak najszybciej.
Pozdrawiam, Robert |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 26 Kwi, 2011
|
|
|
Niestety w konstukcji rolkowej albo jedziesz na rolce z silnikiem, albo bez rolki na pedalach. Z rolka na pedalach niestety jest ciezko na dluzsza mete. Zastosowales lozysko jednokierunkowe, ale to malo daje, poniewaz najwiekszy opor jest na samej rolce a nie na silniku. Najwiecej energi idzie na deformowanie opony, co w toim przypadku jest silniej odczuwalne (25 mm), niz u mnie (53 mm) lub u Arbiter'a (100 mm).
Rolka powinna sluzyc bardziej do utrzymywania predkosci a nie do rozpedzania roweru. Przy rozpedzonym rowerze jest potrzebna minimalna sila docisku. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 26 Kwi, 2011
|
|
|
Załóż na swoją rolkę gumę z dętki rowerowej i zrób test, będziesz wiedział czy guma czy metal jest dla ciebie lepsza.
Mam jeszcze pytanie - jak w deszczu Twoja rolka się spisuje?
Ps. tak włśnie próbowałem na dociśniętej rolce powyżej 15km/h pedałowanie jest naprawdę ciężkie. Natomiast docisk mojej rolki wystarczy niewielki przy rozpędzaniu się ślizga ale przy ok.23 km/h stabilizuje się i ładnie ciągnie. |
|
|
|
|
robert.smu [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 20 Maj, 2011
|
|
|
Witam po przerwie, rzeczywiście pedałowanie z podpiętą rolką jest ciężkie. Aktualnie okleiłem rolkę papierem ściernym 80. Spisuje się to lepiej niż ponacinana rolka. Jak się papier zetrze spróbuje okleić gumą i dam znać, który sposób sprawdził mi się najlepiej.
Pozdrawiam, Robert |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011
|
|
|
Siemka.
Z dyskusji wynika że siła docisku rolki jest jednym z ważniejszych czynników określających wydajność tego typu napedu, wnioskuję z tego że z jednej strony łatwo uszkodzic oponę przy zbyt niskiej, zaś z drugiej można uwalić sprawność poświęcając o duzo za dużo na pokonywanie ciśnienia wewnątrz i przy okazji załatwic łozyska w silniku. W zwiazku z tym mam takie pytanie (być może głupie ) gdyby zmienić punkt przyłożenia rolki i zamiast od czoła dać ją z boku opony (coś a'la dynamo), oczywiście trzeba by jakoś zrównoważyć moment 'ósemkujący' koło, toteż rozważam w celu zachowania symetrii z drugiego boku dać drugą rolkę (i rzecz jasna drugi identyczny silnik) - plusy dodatnie rozwiazania - dwa mniejsze gabarytowo silniki, które łatwiej 'upchnąć' nie powodując przesunięć środka ciężkości w osi wzdłużnej roweru, można zastosować mniejszy docisk bo siła napedowa rozłoży sie symetrycznie po dwóch stronach opony, będzie też dla danej powierzchni kontaktu o połowę mniejsza, a jeśli dobrze pamietam (z pompowania opon rowerowych) to oponę też znacznie łatwiej jest ścisnąć w tej płaszczyźnie bo była to jedna z domowych metod sprawdzania ilości zaaplikowanego powietrza, zwłaszcza przy cisnieniu przy którym nie dało sie już ugiąć czoła opony zwykle dawało sie ją jeszcze w tych miejscach trochę ścisnąć. Niewątpliwym minusem będzie natomiast ryzyko ściągnięcia opony z obręczy przy nieprostopadłym ustawienu rolek wzgledem jej płaszczyzny (eee.. znaczy krzywizny ), no i nie wiadomo jak zareaguje chiński sterownik w momencie podpięcia mu równolegle drugiego silnika. Jeśli ktoś coś w tym kierunku już eksperymentował to prosze o podzielenie sie doswiadczeniami ew. poteoretyzowanie co z tego mogłoby mi wyniknąć.
Nabyłem osatnio górala więc prędzej czy póxniej będę kombinował z taka rolką, niestety silnik 36V 500W siłą rzeczy musiałby gdzieś z niego sporo 'wygabarytowywać' poza obrys, natomiast dwie sztuki 36/300 już nie przerażają wilkością, no i paradoksalnie łatwiej będzie je zamontować. Sterownik mozna na wszelki wypadek dać 48/1000 z takim podwójnym zestawem powinien sobie chyba poradzić
Identycznego docisku pilnować może wtedy mocna sprężyna która spinając je (te silniki lub ich podstawy) ze sobą będzie równomiernie uciskać pomiedzy ich rolkami tą biedną oponkę
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Siemka.... dać ją z boku opony (coś a'la dynamo), oczywiście trzeba by jakoś zrównoważyć moment 'ósemkujący' koło, toteż rozważam w celu zachowania symetrii z drugiego boku dać drugą rolkę (i rzecz jasna drugi identyczny silnik) - ... |
Dobre(?) pomysły lubią się powtarzać. Zobacz np. tutaj:
http://www.e-rower.kod.com.pl/bikit.htm |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011
|
|
|
Ten pomysł mi się podba, a szczególnie ten izraelski (naród wybrany), jedynie trochę zbyt wielkie rozmiary. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011
|
|
|
Dobre(?) pomysły lubią się powtarzać. Zobacz np. tutaj: http://www.e-rower.kod.com.pl/bikit.htm
Wg. mnie nie udany pomysł,moze jeszcze 5 lat temu tak ,ale nie obecnie,lepszy chinczyk za 300 zl. z allegro. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011
|
|
|
Pewnie przez pomyłkę powtórzyłeś link. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011
|
|
|
Jeszcze raz ,ale może b. w żartach,czy ktos sie pokusił na swiecie ,zeby zrobic naped rolkowy do auta ,tak np. na każdym kole czyli 2 lub 4 silniki odpowiedniej mocy |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011
|
|
|
Samochód na rolkę, myślałem o tym, ba nawet do docisku hydraulicznego gromadziłem części, ale to miała być hybryda
spalinowy bez przróbek + napęd elektryczny na rolkę. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|