ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Siła docisku rolki nepędowej
Autor Wiadomość
robert.smu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Kwi, 2011   Siła docisku rolki nepędowej

Witam,

Jestem nowy na forum. Znalazłem wiele ciekawych informacji i zostałem zainspirowany do budowy własnego napędu: rower napędzany rolką. Aby rolka się nie ślizgała musi być mocno dociśnięta do koła. Gdy jadę bez baterii czuję spory opór. Jak mocno dociskacie rolki do koła? Będzie to ciężko zmierzyć, ale u mnie wygląda to tak, że muszę docisnąć rolkę z maksymalną siłą, aby było dobrze. dodam że mam opony slicki i pompuje je na maxa. Rolka jest mała: ma 2,5 cm średnicy i jest karbowana. Mam baterie 20V i 9,2 Ah. Zasięg na płaskim to ok 20 km, przy prędkości 20km/h, bez pedałowania, ale też bez zatrzymywania i przy bezwietrznej pogodzie, bez górek. Bez zasilania mogę jechać z prędkością 15 km/h i się męczę. Bez rolki podobny wysiłek dawał mi ponad 25 km/h.

Pozdrawiam serdecznie, Robert
 
 
pzinek 
młodzik


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 63
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Kwi, 2011   

Ja mam rower na rolke tylko ze troche inny. Mam wieksza srednice -53 mm, rolka jest gumowa, i mam zwykle opony. No i mam mozliwosc podniesienia rolki. Chyba musisz znalezc komopromis miedzy iloscia powietrza a dociskiem. Jak troche spuscisz powietrza to bedzie wieksza powierzchnia styku a tym samym mniej bedzie sie slizgac. Ja raz jechalem na metalowej rolce bez rowkow i bylo ok. A moze probujesz wystartowac na samej rolce bez wczesniejszego rozpedzenia? Najepiej zrob mozliwosc odlaczania rolki od opony. A tak wogole to umiesc zdjecia. Moze wtedy da sie cos dokladniej podpowidziec.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 25 Kwi, 2011   

Musisz podać więcej szczegułów, a najważniejsze silnik (obr, moc, rodzaj).
Myślę że coś jest nie tak ciężar docisku to według mnie to jest przeciętnie ok. 5kg tzn. nacisk max. 8 kg jak jest sucho.
Ja mam złe doświadczenia z plastikiem, czy twoja rolka jest palsikowa?
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Kwi, 2011   

Rolka powinna być duża, wtedy moze byc mniejszy nacisk. Polecam około 10cm. Co do docisku to najlepiej na gumie. REgulujesz tak aby się nie ślizgała. Nie polecam docisku na stałe, bo koło zawsze ma pewne bicie i stały docisk powoduje albo ze rolka sie bedzie ślizgać, albo bedzie miała za duzy opór
 
 
robert.smu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Kwi, 2011   

Dzięki za odpowiedzi,

odpowiadając na pytania: rolka wytoczona jest z mosiądzu. Osadzona jest na łożysku jednokierunkowym, które miało działac jak wolnobieg w rowerze. Gdy jedzie się na napędzie działa bardzo fajnie. Jest to mój pierwszy napęd rolkowy i właśnie dlatego nei bardzo wiem, jaki opór powinna stawiać przy normalnej jeździe. Dziś byłem na kolejnej jeździe testowej i stwierdzam, że do 17km/h pedałuje się przyjemnie, potem jest kicha. W porównaniu do jazdy bez rolki/obciążenia, różnica jest spora. Ale za to jazda na silniczku wynagradza wszystko. Postaram się zamieścić fotki jak najszybciej.

Pozdrawiam, Robert
 
 
pzinek 
młodzik


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 63
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Kwi, 2011   

Niestety w konstukcji rolkowej albo jedziesz na rolce z silnikiem, albo bez rolki na pedalach. Z rolka na pedalach niestety jest ciezko na dluzsza mete. Zastosowales lozysko jednokierunkowe, ale to malo daje, poniewaz najwiekszy opor jest na samej rolce a nie na silniku. Najwiecej energi idzie na deformowanie opony, co w toim przypadku jest silniej odczuwalne (25 mm), niz u mnie (53 mm) lub u Arbiter'a (100 mm).
Rolka powinna sluzyc bardziej do utrzymywania predkosci a nie do rozpedzania roweru. Przy rozpedzonym rowerze jest potrzebna minimalna sila docisku.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 26 Kwi, 2011   

Załóż na swoją rolkę gumę z dętki rowerowej i zrób test, będziesz wiedział czy guma czy metal jest dla ciebie lepsza.

Mam jeszcze pytanie - jak w deszczu Twoja rolka się spisuje?

Ps. tak włśnie próbowałem na dociśniętej rolce powyżej 15km/h pedałowanie jest naprawdę ciężkie. Natomiast docisk mojej rolki wystarczy niewielki przy rozpędzaniu się ślizga ale przy ok.23 km/h stabilizuje się i ładnie ciągnie.
 
 
robert.smu
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Maj, 2011   

Witam po przerwie, rzeczywiście pedałowanie z podpiętą rolką jest ciężkie. Aktualnie okleiłem rolkę papierem ściernym 80. Spisuje się to lepiej niż ponacinana rolka. Jak się papier zetrze spróbuje okleić gumą i dam znać, który sposób sprawdził mi się najlepiej.

Pozdrawiam, Robert
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 678
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Siemka.
Z dyskusji wynika że siła docisku rolki jest jednym z ważniejszych czynników określających wydajność tego typu napedu, wnioskuję z tego że z jednej strony łatwo uszkodzic oponę przy zbyt niskiej, zaś z drugiej można uwalić sprawność poświęcając o duzo za dużo na pokonywanie ciśnienia wewnątrz i przy okazji załatwic łozyska w silniku. W zwiazku z tym mam takie pytanie (być może głupie :) ) gdyby zmienić punkt przyłożenia rolki i zamiast od czoła dać ją z boku opony (coś a'la dynamo), oczywiście trzeba by jakoś zrównoważyć moment 'ósemkujący' koło, toteż rozważam w celu zachowania symetrii z drugiego boku dać drugą rolkę (i rzecz jasna drugi identyczny silnik) - plusy dodatnie rozwiazania - dwa mniejsze gabarytowo silniki, które łatwiej 'upchnąć' nie powodując przesunięć środka ciężkości w osi wzdłużnej roweru, można zastosować mniejszy docisk bo siła napedowa rozłoży sie symetrycznie po dwóch stronach opony, będzie też dla danej powierzchni kontaktu o połowę mniejsza, a jeśli dobrze pamietam (z pompowania opon rowerowych) to oponę też znacznie łatwiej jest ścisnąć w tej płaszczyźnie bo była to jedna z domowych metod sprawdzania ilości zaaplikowanego powietrza, zwłaszcza przy cisnieniu przy którym nie dało sie już ugiąć czoła opony zwykle dawało sie ją jeszcze w tych miejscach trochę ścisnąć. Niewątpliwym minusem będzie natomiast ryzyko ściągnięcia opony z obręczy przy nieprostopadłym ustawienu rolek wzgledem jej płaszczyzny (eee.. znaczy krzywizny ;) ), no i nie wiadomo jak zareaguje chiński sterownik w momencie podpięcia mu równolegle drugiego silnika. Jeśli ktoś coś w tym kierunku już eksperymentował to prosze o podzielenie sie doswiadczeniami ew. poteoretyzowanie co z tego mogłoby mi wyniknąć.
Nabyłem osatnio górala więc prędzej czy póxniej będę kombinował z taka rolką, niestety silnik 36V 500W siłą rzeczy musiałby gdzieś z niego sporo 'wygabarytowywać' poza obrys, natomiast dwie sztuki 36/300 już nie przerażają wilkością, no i paradoksalnie łatwiej będzie je zamontować. Sterownik mozna na wszelki wypadek dać 48/1000 z takim podwójnym zestawem powinien sobie chyba poradzić :)
Identycznego docisku pilnować może wtedy mocna sprężyna która spinając je (te silniki lub ich podstawy) ze sobą będzie równomiernie uciskać pomiedzy ich rolkami tą biedną oponkę ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

r2d2 napisał/a:
Siemka.... dać ją z boku opony (coś a'la dynamo), oczywiście trzeba by jakoś zrównoważyć moment 'ósemkujący' koło, toteż rozważam w celu zachowania symetrii z drugiego boku dać drugą rolkę (i rzecz jasna drugi identyczny silnik) - ...

Dobre(?) pomysły lubią się powtarzać. Zobacz np. tutaj:
http://www.e-rower.kod.com.pl/bikit.htm
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Ten pomysł mi się podba, a szczególnie ten izraelski (naród wybrany), jedynie trochę zbyt wielkie rozmiary.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Cytat:
Dobre(?) pomysły lubią się powtarzać. Zobacz np. tutaj: http://www.e-rower.kod.com.pl/bikit.htm
Cytat:

Wg. mnie nie udany pomysł,moze jeszcze 5 lat temu tak ,ale nie obecnie,lepszy chinczyk za 300 zl. z allegro.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Pewnie przez pomyłkę powtórzyłeś link.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Jeszcze raz ,ale może b. w żartach,czy ktos sie pokusił na swiecie ,zeby zrobic naped rolkowy do auta ,tak np. na każdym kole czyli 2 lub 4 silniki odpowiedniej mocy :mrgreen:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   

Samochód na rolkę, myślałem o tym, ba nawet do docisku hydraulicznego gromadziłem części, ale to miała być hybryda
spalinowy bez przróbek + napęd elektryczny na rolkę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group