|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Jaki amortyzator do e-bike? |
Autor |
Wiadomość |
klawisz
początkujący
Dołączył: 16 Kwi 2017 Posty: 33 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017 Jaki amortyzator do e-bike?
|
|
|
Cześć
Chciałbym zmienić oryginalnie zamontowany w moim rowerze amor Zoom, którego jakość budzi coraz większe obawy o bezpieczeństwo. W ogóle nie znam się na tym sprzęcie, nie wiem na co zwracać uwagę podczas wyboru.
Mój styl jazdy: turystyczny. Nie zjeżdżam ze stromych gór, ani nie próbuję granicznych możliwości roweru. Wystarczy, aby amor dawał poczucie komfortu i bezpieczeństwa.
Mój rower: rama 19 cali, koło 26 cali.
Budżet: nie więcej niż 1000zł.
W cenie 500-700 zł znalazłem amortyzatory ROCK SHOX XC30, RST AERIAL i Suntour Raidon - czy to są modele warte rozważenia?
Jeśli mam koło 26 cali, to czy mogę montować amor dedykowany do koła 27,5 cali? Pytam, ponieważ częściej spotykam w sprzedaży widelce na ten drugi rozmiar.
Na jakie inne parametry amora zwracać uwagę? Średnica rury sterowej to 28 mm, czy każdy widelec 1,1/8" będzie pasować?
Czy rozglądać się za sprzętem używanym? Jeśli tak, to jakich popularnych modeli powinienem szukać?
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017
|
|
|
Możesz montować widelce pod 27.5" ale zepsujesz triche geometrie a poza tym są droższe zazwyczaj. Jak masz standard 1 1/8" to pasuje każdy bez wyjątku Sprawdź jaki możesz ile max. skoku do tej ramki podejdzie ale osobiście bym celował w jakiegoś Rock Shox Tora/Pike z U-Turn (regulacja skoku) |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017
|
|
|
Amorek trzeba dobrać skokiem do tego co było poprzednio, jeżeli było tylko 100mm to nie wkładaj tam dwupółki 200mm. Jaki to model roweru? Amor do 27,5" będzie wyższy, więc zmienią się kąty ramy, słaby biznes. Podstawowe regulacje to napięcie wstępne (ciśnieniem, lub ugięciem sprężyny), oraz regulacja tłumienia. Czym droższy amorek tym więcej regulacji i bajerów. Nie warto strzelać nie znając przeznaczenia. |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017
|
|
|
Panowie, a jak dobrać amor do roweru z kołami 37-590? Czyli coś między 27 a 28" chyba. |
|
|
|
|
seba55a
początkujący
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Kwi 2016 Posty: 44 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | Panowie, a jak dobrać amor do roweru z kołami 37-590? Czyli coś między 27 a 28" chyba. |
Dla koła 37-590 szukaj amor pod koło 26' ewentualnie 27,5'. |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017
|
|
|
26 nie będzie tarło o koło? Nie będzie rower "siedział" na przodzie? Przy 27.5 boję się w drugą stronę... Choć to chyba najbliższy rozmiar?
A co z hamulcami? Zamontuję i dopasuję do kół? |
|
|
|
|
seba55a
początkujący
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Kwi 2016 Posty: 44 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | 26 nie będzie tarło o koło? Nie będzie rower "siedział" na przodzie? Przy 27.5 boję się w drugą stronę... Choć to chyba najbliższy rozmiar?
A co z hamulcami? Zamontuję i dopasuję do kół? |
Nie będzie, rozmiar koła który podałeś "37-590" to właśnie koło 26', różnicę średnicy dla obręczy robi opona, ale standard dla Ciebie to 26'. Jakie posiadasz hamulce? Przy tarczowych nie ma znaczenia czy dasz amor pod 26' czy 27,5'. |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017
|
|
|
Przecież to zwykłe koło 26 cali z chuda 1 3/8 cala oponka, szukaj amora na 26".
Jeśli chodzi o obwód twojego koła to prawie tyle samo co 26x2,35 czyli szeroką oponką, no może 2cm więcej. Przez to, że oponka jest chuda i niższego profilu to koło ma etrto 590 a nie 559 zwykłego 26. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017
|
|
|
Pacjent to Yamaha xpc-26, w rowerowym nastraszyli mnie że felgi i opony są w innym, mało spotykanym systemie i że będzie z tym problem. Ja to się na autach znam, ale szczegóły budowy roweru i standardy tutaj to dla mnie lekko magia, więc uwierzyłem. Czyli amor 26 jest idealny? Nie będzie tarło o oponę? I nie zmieni geometrii roweru?
Martwią mnie jeszcze dwie rzeczy, widełki są na dole mocno wygięte ku przodowi, czy to nie będzie problem? I hamulce, to jakieś rozwiązanie yamahy, czy podejdą? |
|
|
|
|
Przemek
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 12 Lip 2015 Posty: 758 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | widełki są na dole mocno wygięte ku przodowi, czy to nie będzie problem? |
no raczej nie dasz rady zamontować amortyzatora bo koło nie zmieści ci sie będzie za blisko ramy, a raczej na ramie |
|
|
|
|
BatoryJan
początkujący Początkujący
Wiek: 55 Dołączył: 05 Lut 2018 Posty: 10 Skąd: Gorzów Wlkp
|
Wysłany: Pon 20 Sie, 2018
|
|
|
Witam,
Pozwolę sobie odświerzyć temat. Powoli szykuję się do wymiany przedniego amortyzatora, oczywiście nie takiego super jak Wasze, ale ze względu na budżet domowy trochę skromniejszy, a poza tym przy moim stylu jazdy 80% asfalt i drogi polne, a 20% leśne bezdroża to ten tańszy powinien wystarczyć. Wyczytałem, że powietrzne mogą nie trzymać szczelności dlatego wybrałem sprężynowy z olejem firmy SR SUNTOUR. Tylko nie wiem który wybrać? Czy XCM, XCR, LO i nie wiem sam jakie tam jeszcze są symbole? Może ktoś z Was ma więcej doświadczenia i pomoże mi coś wybrać z tego co napisałem? Mam stary rower górski z 93r. koła 26', opony 26x2,35. Jak narazie mnie nie zawiódł, katowałem go ja, a potem moja córka i oprócz wymiany opon i hamulców nie miałem z nim większych problemów. Dziś (luty 2018) założyłem mu zestaw S1000, obudowa w trójkącie z żywicy na baterie 23 Ah i właśnie przekroczyłem 4 tys km, także pomyślałem o wymianie mojego przedniego amortyzatora "ZOOM" na coś bardziej miękkiego?
Z góry dziękuję za pomoc |
_________________ Zestaw S1000 48V |
|
|
|
|
lessero
młodzik pigularz
Pomógł: 2 razy Wiek: 45 Dołączył: 23 Paź 2018 Posty: 92 Skąd: Oberschlesien SBL
|
Wysłany: Wto 06 Lis, 2018
|
|
|
BatoryJan napisał/a: | Witam,
Pozwolę sobie odświerzyć temat. Powoli szykuję się do wymiany przedniego amortyzatora, oczywiście nie takiego super jak Wasze, ale ze względu na budżet domowy trochę skromniejszy, a poza tym przy moim stylu jazdy 80% asfalt i drogi polne, a 20% leśne bezdroża to ten tańszy powinien wystarczyć. Wyczytałem, że powietrzne mogą nie trzymać szczelności dlatego wybrałem sprężynowy z olejem firmy SR SUNTOUR. Tylko nie wiem który wybrać? Czy XCM, XCR, LO i nie wiem sam jakie tam jeszcze są symbole? Może ktoś z Was ma więcej doświadczenia i pomoże mi coś wybrać z tego co napisałem? Mam stary rower górski z 93r. koła 26', opony 26x2,35. Jak narazie mnie nie zawiódł, katowałem go ja, a potem moja córka i oprócz wymiany opon i hamulców nie miałem z nim większych problemów. Dziś (luty 2018) założyłem mu zestaw S1000, obudowa w trójkącie z żywicy na baterie 23 Ah i właśnie przekroczyłem 4 tys km, także pomyślałem o wymianie mojego przedniego amortyzatora "ZOOM" na coś bardziej miękkiego?
Z góry dziękuję za pomoc |
1. Pierwsza ważna poprawka - XCM i XCR nie są "amortyzatorami olejowymi w sensie nie zą zalane olejem" W goleniach jest sucho. Jako element amortyzujący jest sprężyna z elastomerem w jednej ladze, jako element tłumiący zastosowany jest nierozbieralny kartridż olejowy w drugiej ladze.
2. Różnice w zasadzie są to te same produkty z tym, że XCR ma wzmocnione elementy.
Jeżeli XCM nadaje się do zastosowań czysto łikendowo amatorskich, to XCR nadaje się do zastosowań sportowo--amatorskich w kategoriach XC [cross-country].
Informuje o tym duża żółta etykieta na goleni.
XCR był kiedyś nazywany "królem budżetowych widelców". Poprawnie wybiera duże i średnie nierówności, korzenie, ale próżno szukać tu np. tłumienia kostki brukowej - nie ta klasa.
XCR można kupić tylko do hamulców tarczowych, z piwotami tylko XCM.
Skrót LO pochodzi od znaczenia "lock-out" czyli blokada. masz możliwość wyłączenia pracy amortyzatora. Najbardziej przydaje się to przy podjazdach. Cisnąc pod górę, nierzadko w stójce, uginający się amortyzator rozprasza część naszej energii, która mogła by pójśc w pedały.
Skrót RLO pochodzi od znaczenia "rapid lock-out" czyli szybka blokada. Mamy możliwość zablokowania pracy widelca z poziomu manetki przy kierownicy.
Jakbyś zapytał na forum rowerowym, dla w/w zastosowania polecono by Tobie sztywny widelec i balonowe opony - w zależności od terenu bawiłbyś się ciśnieniem w oponach.
Ale do e-bika te +1,5 kg nie gra roli.
Mam XCR od 9 000 km. Po raz drugi będę wymieniał uszczelki p/kurzowe i po raz pierwszy tuleje ślizgowe. Lagi mam już wytarte z anody. Pamiętać aby czyścić lagi i okolice uszczelek po każdej jeździe a co 200 km psiknąć lagi K2 07 [bezpieczny dla gumy]. Nie używać WD40 bo jest na benzynie która degraduje gumę [uszczelki].
Zwróć uwagę na główkę ramy i systemy mocowania rury sterowej [1i1/8" A-head] oraz "tapered" -
Myślę, że jeszcze kolejne 9000 km przejedzie. |
_________________ Moje ogłoszenia OLX
Mój Bikemap |
|
|
|
|
BatoryJan
początkujący Początkujący
Wiek: 55 Dołączył: 05 Lut 2018 Posty: 10 Skąd: Gorzów Wlkp
|
Wysłany: Śro 07 Lis, 2018
|
|
|
lessero napisał/a: |
1. Pierwsza ważna poprawka - XCM i XCR nie są "amortyzatorami olejowymi w sensie nie zą zalane olejem" W goleniach jest sucho. Jako element amortyzujący jest sprężyna z elastomerem w jednej ladze, jako element tłumiący zastosowany jest nierozbieralny kartridż olejowy w drugiej ladze.
2. Różnice w zasadzie są to te same produkty z tym, że XCR ma wzmocnione elementy.
Jeżeli XCM nadaje się do zastosowań czysto łikendowo amatorskich, to XCR nadaje się do zastosowań sportowo--amatorskich w kategoriach XC [cross-country].
Informuje o tym duża żółta etykieta na goleni.
XCR był kiedyś nazywany "królem budżetowych widelców". Poprawnie wybiera duże i średnie nierówności, korzenie, ale próżno szukać tu np. tłumienia kostki brukowej - nie ta klasa.
XCR można kupić tylko do hamulców tarczowych, z piwotami tylko XCM.
Skrót LO pochodzi od znaczenia "lock-out" czyli blokada. masz możliwość wyłączenia pracy amortyzatora. Najbardziej przydaje się to przy podjazdach. Cisnąc pod górę, nierzadko w stójce, uginający się amortyzator rozprasza część naszej energii, która mogła by pójśc w pedały.
Skrót RLO pochodzi od znaczenia "rapid lock-out" czyli szybka blokada. Mamy możliwość zablokowania pracy widelca z poziomu manetki przy kierownicy.
Jakbyś zapytał na forum rowerowym, dla w/w zastosowania polecono by Tobie sztywny widelec i balonowe opony - w zależności od terenu bawiłbyś się ciśnieniem w oponach.
|
Dzięki Wielkie za pomoc.
Taka duża porcja informacji w jednym miejscu napewno pomoże nie tylko mi.
Staram się w miarę często czyścić i smarować amortyzatory BRUNOX DEO.
Teraz jak będę szukał czegoś nowego będę wiedział co oznaczają te symbole
Dzięki jeszcze raz
Pozdrawiam |
_________________ Zestaw S1000 48V |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|