|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie |
Autor |
Wiadomość |
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 22 Maj, 2014 Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie
|
|
|
Edycja 2015: http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/
Ps. Tutaj był kiedyś stary poradnik obejmujący ładowanie akumulatorów "obsługowo". Powyżej pod linkiem jest nowa wersja poradnika obejmująca zupełnie bezobsługowy i automatyczny system. Jest doskonalszy, mniej awaryjny, automatyczny i bezobsługowy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 03 Wrz, 2015, w całości zmieniany 15 razy |
|
|
|
|
Szaczek
stażysta
Pomógł: 4 razy Wiek: 45 Dołączył: 06 Kwi 2014 Posty: 165 Skąd: Police
|
Wysłany: Czw 22 Maj, 2014
|
|
|
Super wszystko pokazane, czekam na dalszy ciąg poradnika. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 22 Maj, 2014
|
|
|
A co tu jeszcze pokazac? Wszystko jest.
Bardzo dobry poradnik, wszystkie moje watpliwosci zostaly wyjasnione. Mozna by jeszcze pokazac ladowanie z bms'em i zlaczem db25.
EDIT Napisalbym jeszcze o przewodach pradowych bo takie na pewno sie przydadza. Ile wazy caly pakiet? 6Kg? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014
|
|
|
Pakiet waży 6.25kg czyli przy 890Wh daje to około 145Wh/kg |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Patriko
brygadzista
Pomógł: 4 razy Wiek: 33 Dołączył: 05 Mar 2014 Posty: 242 Skąd: Słupca
|
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014
|
|
|
tas, rozumiem że w tym wątku będzie rozwijana myśl pakietu 16S3P, ja zdecydowałem się na układ 12S2P z tych samych pakietów modelarskich.
Wczoraj prześledziłem chyba połowe Twoich postów na tym forum i znalazłem ten tamat:
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#37442
Sposób ładowania bardzo prosty, jedyny minus to chyba czas ładowania.
Może ten temat też powinien zostać podpięty |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014
|
|
|
Tamto to koncept jest, sprawdziłem czy działa - działa i tyle. Nie używam tego systemu, nie wiem jak się zachowuje na dłuższą metę no i raczej temat podchodziłby do tematu opisującego wszystkie sposoby ładowania (trochę tego jest).
W tym temacie skupiam się na budowie baterii i podstawowych systemach jej obsługi czyli najprostsze ładowanie i rozładowywanie.
Opisany tutaj sposób jest uniwersalny, tak samo jak używane pakiety. Wedle tych opisów z powodzeniem można zbudować każdą inną baterię o każdej pojemności.
Ja użytkuję 16s3p, stąd taki wybór na poradnik. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
radwan
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 28 Wrz 2012 Posty: 72 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014
|
|
|
Kolejny super tutorial!
Jedno pytanie dla sprecyzowania:
tas napisał/a: | Aby naładować:
- Wyłączasz bezpiecznik oraz stacyjkę
- Wyjmujesz oba alarmy 8s ze złącz
- Odpinasz obie wtyczki akumulatora od roweru
- Wpinasz akumulator do ładowarki i ładujesz
Aby jechać:
- Odpinasz akumulatory od ładowarki
- Upewniasz się, że bezpiecznik i stacyjka są wyłączone
- Wpinasz akumulatory w rower
- Wpinasz alarmy 8s w odpowiednie złącza
- Włączasz bezpiecznik i jedziesz |
Tas w innym temacie napisałeś, że bezpiecznika wyłączać nie trzeba.
http://forum.arbiter.pl/v...ight=soft#40872
Czy te dwa układy czymś się róznią? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014
|
|
|
Zgadza się, tamten sposób nie wymaga wyłączania bezpiecznika bo akumulatory są wpięte w rower cały czas. Z akumulatora są wyprowadzone odczepy.
Opisywany tutaj sposób to zwykłe i uniwersalne przepinanie szeregowo-równoległe.
Wymaga czynności, które opisałem w pierwszym poście. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
JeromeBaldino
młodzik JeromeBaldino
Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Kwi 2014 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 25 Maj, 2014
|
|
|
Super opis, gdy był tutaj parę tygodni temu to pewnie poszło by mi dużo łatwiej ze swoją instalacją |
|
|
|
|
adrianjs
początkujący
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 2 Skąd: Leszno
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
Witam
Jakim maksymalnym prądem (w amperach) można ładować jedną ładowarką taki pakiet ?? |
|
|
|
|
JeromeBaldino
młodzik JeromeBaldino
Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Kwi 2014 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
U*I = 150W
U=33,6V (8s przy 4,2V)
I=4,46A
Przy minimalnym napięciu (zakładając 3,3V na cele) 5,69A. Realnie ~4,5A. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
Ode mnie taka mała uwaga co do bezpiecznika, który został zastosowany: Bezpiecznik (a właściwie wyłącznik nadprądowy) o typowej charakterystyce B wyłącza przy zwarciu 3-5x prąd nominalny! Czyli wywali pod warunkiem wystąpienia zwarcia i prądu ok 150 - 300A! To jest naprawdę olbrzymi prąd. Posiada on również zabezpieczenie termiczne działające tak, że im wyższe przeciążenie, tym szybciej ono zadziała... O ile prąd przekracza ok 1,15-1,4x prądu nominalnego, im zimniej, tym większy prąd może popłynąć, nim wyłącznik zadziała
Innymi słowy ten wyłącznik byłby dobry, gdyby pobierać z pakietu ciągłe blisko 4 kW plus chwilowe przeciążenia! |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
Zastosowałem taki bezpiecznik i taki polecam, bo niezależnie od uzyskiwanych mocy nie wyłączy się w normalnym użytkowaniu. Jeśli jednak wystąpi sytuacja krytyczna w stylu przetarcia przewodów zasilających, załamania, uszkodzenia czy zwarcia sterownika czy silnika lub pomylenia biegunowości przewodów zasilających sterownik - bezpiecznik wybije niezależnie czy mamy instalację 36V czy 60V i ile amper normalnie z niej pobieramy |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
maro2383
młodzik
Wiek: 40 Dołączył: 18 Cze 2014 Posty: 81 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014
|
|
|
Witam
Zbieram wiedzę do budowy swojego pierwszego e-bike'a i zastanawia mnie jak odbywa się balansowanie poszczególnych cel w rzędzie pakietów 4s połączonych równolegle. Jak wygląda sprawa jeśli w rzędzie cel numer 1, 2, 3 lub 4 występuje różnica napięć i jak to sprawdzić skoro wszystko jest zlutowane i zaklejone? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014
|
|
|
Musisz patrzeć na baterię jako całość, a nie składową jej elementów.
Jeśli robisz baterię 16s3p, czyli taką jak opisałem to łącząc równolegle po 3 akumulatory (czyli po 3 cele 5Ah -> 1 celę 15Ah) fizycznie łączysz cele. Dla roweru, ładowarki czy alarmów ta bateria jest 16s1p, przy czym "widzą" cele mające 15ah.
Zatem wystarcza wyprowadzenie z baterii złącz balansujących nadzorujących wszystkie cele na raz. Po wszystkie cele naraz się ładują, wszystkie naraz się wyrównują, wszystkie naraz się rozładowują.
Jeśli nie masz BMSa, to nadzorowanie wygląda tak, że podczas ładowania ładowaczka pokazuje napięcia każdej z cel (każdej z trójek cel połączonych w jedną). Możesz też obserwować wskazania wyświetlacza od alarmów/piszczków lub obserwować diody sygnalizacyjne na tych alarmach. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|