ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
Skoda Octavia o napędzie elektrycznym!!
Autor Wiadomość
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Czw 19 Maj, 2011   Skoda Octavia o napędzie elektrycznym!!

Na Międzynarodowym Kongresie E-Mobilności, który odbył się na Wydziale Transportu Czeskiego Uniwersytetu Technicznego w Pradze, Skoda pokazała octavię green E line napędzaną elektrycznie.

Octavia green E line jest pierwszym w historii czeskiej firmy pojazdem koncepcyjnym, całkowicie napędzanym elektrycznie.

Samochód został zbudowany na bazie octavii combi. Zamiast jednostki spalinowej, pod maskę auta trafił silnik elektryczny o mocy stałej 81 KM i maksymalnej - 115 KM.
Maksymalny moment obrotowy wynosi 270 Nm i dostępny jest natychmiast, co jest charakterystyczne dla silników elektrycznych. Octavia green E line na osiągnięcie prędkości 100 km/h potrzebuje 12 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 135 km/h.

Zapewniająca energię bateria zbudowana jest ze 180 ogniw litowo-jonowych (26,5 kWh), co - wg informacji Skody - ma zapewniać zasięg 150 km. Ogniwa została rozmieszczone proporcjonalnie w całym aucie, dzięki czemu rozkład mas nie uległ zmianie.

Ładowanie może odbywać się ze zwykłego gniazdka sieciowego, co zajmuje 8 godzin. Użycie stacji szybkiego ładowania, w której napięcie prądu wynosi 400V, skraca czas ładowania o połowę.

By maksymalnie wydłużyć zasięg samochód korzysta z systemu odzyskiwania energii podczas hamowania (KERS) oraz umieszczonych na dachu baterii słonecznych.

Skoda planuje, że jeszcze w tym roku na drogi wyjedzie flota testowych octavii green E line.
by Interia.pl :lol:

Widzę że każdy koncern powoli będzie mieć w swojej flocie elektryczne auto:D
Myślę, żę za 10 lat napęd ten będzie tak popularny jak lpg;) :cool:
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Pią 20 Maj, 2011   

Wszystko ładnie i pięknie, tylko dalej sprawa rozbija się o akumulatory.
Prawda wygląda tak: 1 litr ET95 = 10 000 Wh
Cena 1Ah to około 2 $ dla LiFePO4 3.3V (jeśli się pomyliłem z napięciem, przepraszam).
Do jazdy ze stałą prędkością powiedzmy 60-80 kmh auto potrzebuje 150Wh/km. Czyli 100km "powolnym tempem" to 15kWh. A szybciej, to już powiedzmy, 20kWh.
Niech napięcie będzie 72V, to 24xLiFePO4 połączone szeregowo. Niech będą to ogniwa 10Ah, to daje 480ogniw (mamy wtedy 72V i 200Ah, co daje 14.4kWh). Koszt: 480 x 15$ = 7200 USD = 24 000 PLN z VAT23%. A gdzie silnik i elektronika?
Powiedzmy, że zamknie się to w 35 000 PLN.

Dla auta z LPG (9l LPG/100km, cena 1l =2.5PLN) to daje: 155 000 km przejechanych.

100km to 15kWh, czyli 15 * 0.5689zł = 8,53zł (zaokrąglam do 9zł).
155 000km na akkumulatorach to 13950zł, czyli idąc dalej tym tropem, instalacja zwróci się po wydaniu dodatkowo 13950zł powyżej 155000km, co daje 63 000km, czyli prawie 210 000km. A accu wytrzymają 2000ładowań, czyli, gdy zasięg będzie 120km (zima, lato - średnio) to starczą na 240 000 km.
240 000km na accu = prawie 210 000 na LPG.

Kwestia trwałości elementów zwykłego auta i innych spraw dotyczących obu pojazdó jest nie poruszona. CHodziło mi o same zasilanie dwoma rodzajami "paliwa"...
_________________
Jeżdżę Kellys Toxic full susp., 22,5Ah LiIon, 9C (od Nexun) - http://forum.arbiter.pl/v...p?p=58902#58902
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Pią 20 Maj, 2011   

No właśnie, do tego trzeba by porównać eksploatacje spalinowca a elektryka i tutaj zauważymy różnice. Jeżeli aku potanieją około 30% wtedy napęd elektryczny będzie najlepszą alternatywą.
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Dodatkowe koszty różniące pojazd spalinowy dowolnego rodzaju od pojazdu elektrycznego to:
- wymiana oleju i wszelkiego rodzaju filtrów (co 10 000 - 20 000 km)
- zmiana paska rozrządu (co 60 000-80 000 km)
- wymiana wydechu (wydaje mi się że co 150 000 km)
- wymiana płynu chłodniczego (nie wiem co ile)
Jak ktoś ma jakieś pomysły dodatkowe, piszcie. Razem się to wszystko zsumuje i zrobi poprawki do moich obliczeń...
_________________
Jeżdżę Kellys Toxic full susp., 22,5Ah LiIon, 9C (od Nexun) - http://forum.arbiter.pl/v...p?p=58902#58902
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Na lpg tłumiki to chyba co 50 tys km:) Uszczelki pod głowicą, świece, przewody, pompy, wtryski, silniczek krokowy.
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Czyli:
- LPG co 50 000 km: 200zł * 2 (silniczki krokowe)
- LPG co 50 000 km: 250zł - regeneracja reduktora
- LPG co 50 000 km: 500zł - wydech
- LPG co 100 000 km: 300zł - kolektor wylotowy żeliwny
_________________
Jeżdżę Kellys Toxic full susp., 22,5Ah LiIon, 9C (od Nexun) - http://forum.arbiter.pl/v...p?p=58902#58902
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Olej co 15 tys= minimum 100zł (150tys km =1000 jak sam wymieniasz+filtry oleju+filtr powietrza, kolejne 500)
Lepsze świece co 30 tys, taniocha co 10 tys na gazie. 150 tys km (lepsze ok 400zł, gorsze 200zł )
Przewody co 30 tys km (150 tys km ok 400zł)
Nie zapominajmy że na lpg przynajmniej raz na 150 tys padnie katalizator (700zł), chyba że będziesz jeździł bez.
Ceny wyżej wymienione są cenami bez serwisu, dolicz jeszcze sobie założenie tego wszystkiego;)
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Sob 21 Maj, 2011   

Żywotność czujnika ciśnienia: ok. 100 tys. km. Koszt wymiany: od 100 do 250 zł.
Żywotność wtryskiwaczy: od 30 do 100 tys. km. Koszt wymiany (do silnika 4-cylindrowego): od 400 do 1500 zł.
Nieszczelności połączeń przewodów doprowadzających LPG, lub samych przewodów elastycznych, które popękały ze starości lub przetarły się. Zalecana wymiana co 100 tys. km. Koszt wymiany: ok. 150 zł.
Żywotność sterownika: zwykle 40-100 tys. km. Koszt wymiany: ok. 1000 zł. (zapalenie się kontrolki Check Engine)
Zatkane filtry LPG zwykle 10 tys. km. Koszt wymiany: ok. 120 zł (wraz z przeglądem).
Żywotność reduktora: od 80 do 200 tys. km. Koszt wymiany: od 350 do 1200 zł.
Żywotność czujników (pływak w zbiorniku lpg): ok. 50 tys. km lub więcej. Koszt wymiany: od 20 do 50 zł.
Regulacja regulacja i jeszcze raz regulacja u gazownika, jednorazowa wizyta ok 60zł.
Wymiana butli z reduktorem po 10 latach + sprawdzenie instalacji ok 1000zł.
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   

Zawór EGR wymiana w ASO ok 3 tys zł:)
Filtr cząsteczek stałych jak ktoś lubi diesleka;) ok 8 tys zł;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group