ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Parę pytań o konfigurację na początek.
Autor Wiadomość
Larix 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 17 Lut 2018
Posty: 39
Skąd: Duszniki Zdrój
Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   Parę pytań o konfigurację na początek.

Witam
To mój pierwszy post na forum.
Powoli przymierzam się do elektryfikacji mojego fulla. Po lekturze forum doszedłem do wniosku , że nie zależy mi na wysokiej prędkości ale na dużym momencie a więc pomocy na stromych podjazdach. Czasy "wypruwania flaków" i wycieczek po 200 km mam już za sobą :) . Ważę 100 kg, mieszkam w górach , chcę często zjeżdżać z asfaltu, więc pomyślałem na takim zestawem:
1. Silnik NK 7x9
2. Sterownik GT 500 30A (dobry pomysł ?) . A jeżeli kupię 45 A to można go ograniczyć do 30 A jakoś ale sam będzie bazą na przyszłość ?
3. Bateria 13S i tu pytanie ile p aby nie wykończyć baterii ? Rozumiem , że to zależy od ogniw i maksymalnego prądu rozładowania ?
Czyli jeżeli zastosuję np takie : http://nexun.pl/sklep/ogn...86-2600mah.html to muszę zrobić minimum 6p a jak takie http://nexun.pl/sklep/ogn...c5-2600mah.html to 3p wystarczy aby baterie nie padły ? Oczywiście zasięg będzie mizerny. Dobrze myślę ?
4. Czy kupując ogniwa np na nexun : http://nexun.pl/sklep/60-ogniwa-18650 muszę je jeszcze testować i budować cały ten układ do ładowanie i rozładowywania czy od razu mogę budować akumulator ?
5. Mam nietypowy trójkąt w ramie (mało miejsca ) i muszę zrobić skrzynkę szeroką na 15 cm (sprawdzałem, nie będzie mi przeszkadzać) i dać dwa pakiety obok siebie . Niestety nie wiem jak to zrobić . Czy wtedy potrzebne są dwa BMS ?
Ostatnio zmieniony przez Larix Czw 22 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   

Spytaj właściciela forum, dysponuje dużą wiedzą, to z pewnikiem ci pomoże ;)
W końcu jest właścicielem forum, to ma to wszystko w małym palcu ;)
Cała reszt użytkowników forum, to tylko dodatek, jak kwiatek do kożucha :D
Sorry, ale nie mogłem się powstrzymać :)
Jak zagłębisz się w ostatnie wydarzenia, to pojmiesz, gdzie szukać odpowiedzi na twoje pytania :D
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   

Podziały na forum to osobny temat. Ja się wypowiem ;-)

Mam właśnie taki zbliżony rower jak planujesz zbudować ale hardtaila.

Silnik 7x9 GT 500 30 A bateria 13s6p. Czasem w górach brakowało mocy przy mocniejszych podjazdach, jednak to chyba była wina doboru silnika DD a nie mida.

Przy 30 A silnik 7x9 dostawał w kość, zagrzał się aż zadziałały zabezpieczenia termiczne. Fakt,że upały były ok 27 stopni.

Generalnie fajnie to pomyka ale v max to przy mojej wadze 95 kg było ok 37 - 39 km/h. Po przekroczeniu 42 km.h silnik zaczyna "pompować wsteczny prąd" do baterii i zaczyna sam hamować. Dlatego do 7x9 bym zasugerował 16 S baterię. By bezpiecznie ssać dla tych ogniw 30A to trzeba 6P. ( 5A ogniwo ) Innaczej szybko zajedziesz baterię.

Silnik ten ma fajnie działający hamulec regeneracyjny tzw regen ale wymaga to solidnych zabezpieczeń przed obrotem osi - tzw torque arm. Kolejnym minusem są wyczuwalne opory toczenia na luzie silnika. W porównaniu oczywiście do wersji 10x6.

Pokaz ten rower. Może uda sie wsadzić skrzynkę z baterią 14S6P z ogniw np VTC5 , zaś sterownik pod ramę. Szersza niż 12 cm skrzynka wygląda klockowato, jest niepraktyczna.

W razie pytań służę pomocą ;-)

Swój budowałem w oparciu o ten projekt:

http://ebike.nexun.pl/bud...0-carver-1500w/

Łukasz
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   

Larix, jeśli chcesz jeździć niezbyt szybko po górach, to zastanów się jednak nad midem. Silniki DD nie są stworzona do wolnych* długich podjazdów. Jeśli bardzo chcesz silnik DD to trochę podratuje sytuację małe koło i sterownik FOC, ale raczej nie wiele.

* - co to znaczy wolny podjazd.... hmm... trudno powiedzieć, dla ustalenia uwagi przyjmijmy, ze mówię o prędkości poniżej 15km/h.
 
 
Larix 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 17 Lut 2018
Posty: 39
Skąd: Duszniki Zdrój
Wysłany: Czw 22 Lut, 2018   

Elektrotonus , mam taką ramę (nie śmiać się z imitacji skrzynki :D ) :
Madejp bardziej bym pomyślał nad przekładniowym HUB. Jaką przewagę ma MID ?
Po zastanowieniu to skoro obecnie z trudem wyciągam 25 kmh na godzinę po płaskim to 35 kmh satysfakcjonowałoby mnie. W sumie po płaskim mogę jechać bez wspomagania, zależy mi na wspomaganiu pod górę i jak już się zmęczę. Najgorsze, że nie jeździłem na żadnym e-biku i nie mam pojęcia jak odczuwa się np 250-500W przekładniowe a jak 1500W bezprzekładniowe.
Bo może na początek wystarczyłby mi jakiś słaby przekładniowy + sterownik 15A + mała bateria ?

rama2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 554 raz(y) 3,39 MB

 
 
Larix 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 17 Lut 2018
Posty: 39
Skąd: Duszniki Zdrój
Wysłany: Wto 27 Lut, 2018   

Ktoś znajdzie chwilę i mnie oświeci ? :roll:
 
 
Adalbertus 
początkujący
Adalbertus


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 21 Kwi 2017
Posty: 29
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 27 Lut, 2018   

Jeżeli będziesz głównie jeździł po płaskim to spokojnie wystarczy nawet bez przekładniowy hub 250W i do 25km da radę. Gorzej będzie z większymi prędkościami. Przekładniowy mid 250W będzie tutaj lepszym rozwiązaniem bo osiągnięcie większych prędkości nie będzie dla niego problemem a jak wjedziesz w las na trasę MTB to wtedy wykorzystasz w pełni jego zalety.

Wiem ,że na tym forum panuje "watowica złośliwa" więc napędy 250W są "dla dzieci"ale uwierz mi dobry mid 250W bez problemu napędzi każdy rower do prędkości 50-60km a w teren też mocy wystaczy. Sam mam huba 1000W i wydawało mi się ,że to będzie początek drogi a na końcu, wiadomo.. rama Falcon i silnik 6KW (lub więcej). Moja optyka całkowicie zmieniła się po przejechaniu się na firmowym MTB z napędem Shimano esteps (250W, 70Nm). Dlatego na początek zainwestuj w jakiegoś mida np Bafanga 250W bo może się okazać ,że to ci całkowicie wystarczy. Przy okazji będziesz mógł jeździć po ścieżkach rowerowych i chodnikach bez obawy ,że z krzaków wyskoczy jakiś policjant lub straż miejska.
 
 
Adalbertus 
początkujący
Adalbertus


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 21 Kwi 2017
Posty: 29
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 27 Lut, 2018   

Jeżeli będziesz głównie jeździł po płaskim to spokojnie wystarczy nawet bez przekładniowy hub 250W i do 25km da radę. Gorzej będzie z większymi prędkościami. Przekładniowy mid 250W będzie tutaj lepszym rozwiązaniem bo osiągnięcie większych prędkości nie będzie dla niego problemem a jak wjedziesz w las na trasę MTB to wtedy wykorzystasz w pełni jego zalety.

Wiem ,że na tym forum panuje "watowica złośliwa" więc napędy 250W są "dla dzieci"ale uwierz mi dobry mid 250W bez problemu napędzi każdy rower do prędkości 50-60km a w teren też mocy wystaczy. Sam mam huba 1000W i wydawało mi się ,że to będzie początek drogi a na końcu, wiadomo.. rama Falcon i silnik 6KW (lub więcej). Moja optyka całkowicie zmieniła się po przejechaniu się na firmowym MTB z napędem Shimano esteps (250W, 70Nm). Dlatego na początek zainwestuj w jakiegoś mida np Bafanga 250W bo może się okazać ,że to ci całkowicie wystarczy. Przy okazji będziesz mógł jeździć po ścieżkach rowerowych i chodnikach bez obawy ,że z krzaków wyskoczy jakiś policjant lub straż miejska.
 
 
Adalbertus 
początkujący
Adalbertus


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 21 Kwi 2017
Posty: 29
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

Patrząc na zdjęcie twojego roweru sądzę ,że zamontujesz w nim bezproblemowo mida Bafanga BBS01 250W a w wolnej przestrzeni w ramie powinna się zmieścić bateria 36V 10Ah, tylko zrobiona pod wymiar. Jedną z zalet midów jest ich niewielka waga i mniejszy apetyt na energię. Jeździłem niedawno hartailem Focusa (Bold2) na kołach 27,5+ po Mazowieckim Parku Krajobrazowym trasą MTB, 10Ah bateria starczyła na ok 50km intensywnej jazdy ( używałem głównie trybu Trail i Boost - czyli dwóch najmocniejszych). Na papierze mój Hub przy tym midzie to prawdziwy mocarz ale w praktyce było dokładnie odwrotnie, na stromych podjazdach w lesie mid 250W nie dawał żadnych szans hubowi 1000W. Wjeżdżałem bezproblemowo na wzniesienia, przy których hub kapitulował już w 1/3 wysokości. Rower z lekkim midem i niedużą baterią będzie też poręczniejszy w szeroko rozumianej logistyce ( przenoszenie , wkładanie na bagażnik samochodu, itp).
 
 
Larix 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 17 Lut 2018
Posty: 39
Skąd: Duszniki Zdrój
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

No to teraz już całkiem zgłupiałem.
Niby 250 W przekładniowy pojedzie 50-60 kmh a taki 9C http://nexun.pl/sklep/sil...09-7x9-tyl.html który ma niby 800W przy 48V tylko 40 kmh ?

To na co idzie te 800 W ?
Druga sprawa :
Dlaczego MID przekładniowy jest niby sprawniejszy od HUB-a przekładniowego ?
Bo cena MID-a to niestety na razie nie dla mnie.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

Silnik 250W* nie pojedzie 50-60km/h. 250W jest potrzebne, żeby utrzymać prędkość na mniej więcej 25-30km/h.

A szybkość silnika 9c zależy od tego jakie dasz napięcie i jaką masz średnice koła. Jak dasz 72V to spokojnie pojedzie te 60km/h. A 800W na nic nie idzie, bo mniej więcej od połowy maksymalnej prędkości przy danym napięciu silnik zaczyna ograniczać moc jaką jest wstanie przyjąć (ale za to efektywność rośnie ;) ).

A różnica w praktycznej sprawności raczej wynika z tego, że jeden jest 250W a drugi 800W - ten pierwszy nawet jakby chciał nie zużyje więcej energii *. Na prostej drodze przy stałej prędkości moim zdaniem sprawność HUBa będzie większa (choć raczej minimalnie) - nie ma przekładni, łańcucha, które mają skończoną sprawność mechaniczną. Natomiast prawdą będzie to, że na stromych, albo wolno pokonywanych podjazdach MID pokona HUBa i będzie efektywniejszy. Jeśli HUBem chcesz jeździć po górach, nie możesz zwalniać. ;)

(*) - w zasadzie to powinno się pisać o mocy sterownika, bo moc silnika to raczej należy traktować jedynie jako sugestie. :)
 
 
Larix 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 17 Lut 2018
Posty: 39
Skąd: Duszniki Zdrój
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

madejp napisał/a:
Silnik 250W* nie pojedzie 50-60km/h. 250W jest potrzebne, żeby utrzymać prędkość na mniej więcej 25-30km/h.

Odniosłem się do tego co napisał Adalbertus :roll:
madejp napisał/a:
Natomiast prawdą będzie to, że na stromych, albo wolno pokonywanych podjazdach MID pokona HUBa i będzie efektywniejszy.

Ale dlaczego tak jest ? Kwestia mniejszej masy wirującej ?
madejp napisał/a:
Jeśli HUBem chcesz jeździć po górach, nie możesz zwalniać.

A HUB-em przekładniowym ?
 
 
Adalbertus 
początkujący
Adalbertus


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 21 Kwi 2017
Posty: 29
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

Ze specyfikacji tego silnika, który podałeś w linku wynika, że nie jest on "najszybszy" ( 0.75km/h na każdy 1V zasilania). Są silniki , które ten parametr będą miały lepszy i wtedy przy tym samym napięciu baterii będziesz miał większe vmax (przy okazji: to jest hub bez przekładniowy a nie tak jak napisałeś przekładniowy). Z drugiej strony dzięki temu ma pewnie większy moment przy mniejszych obrotach i będzie lepiej radził sobie na wzniesieniach – w stosunku do tych z większym Vmax
Wracając do do twojego porównania: w warunkach szosowych czy też po płaskim terenie dzięki większej mocy hub 800W będzie lepiej przyspieszał niż mid 250W i głównie na to "idzie" ta większa moc.
Jazda po lesie i stromych górkach gdzie z kolei wymagany jest duży moment przy małej kadencji to sytuacja, w której przekładniowy mid będzie z reguły dużo lepszy od bezprzekładniowego huba , nawet jeżeli na papierze ten drugi będzie miał dużo lepsze parametry ( większa moc , większy moment).
Powiem tak : jak chcesz głownie jeździć po płaskim terenie z dużymi prędkościami i przyspieszeniami to weź jakiegoś mocnego huba i po sprawie , jak chcesz wjechać w las w trasy ze stromymi podjazdami to weź przekładniowego mida. Jak chcesz dodatkowo być w zgodzie z przepisami bo będziesz jeździł również po mieście a nie tylko off road to najbardziej uniwersalny będzie moim zdaniem mid 250W.
Na koniec pewna uwaga/wyjaśnienie: określenie mid 250W należy traktować bardziej jako opis pewnej konstrukcji niż konkretnej użytecznej mocy. Przykładowo fabryczny mid, na którym jeździłem ma podawaną moc ciągłą 250W ale moc szczytowa, która jest dostępna to ok. 500W. I wtedy nagle okazuje się ,że ten silnik wcale nie jest już taki słaby, zwłaszcza jak dołożymy zwiększenie mocy tkwiącej w nim przekładni planetarnej. Sadzę ,że jest to pewien wybieg producentów aby spełnić wymagania przepisów .

Madejp, prędkość 50-60km po odblokowaniu jest na takim midzie jak najbardziej możliwa do osiągnięcia, polecam zapoznanie się np. z tym filmem :
https://www.youtube.com/watch?v=NhGf-krvhvk
Sądzę ,że nawet gdyby było to „tylko” 250W i nic więcej to też jest to możliwe do osiągnięcia.
Zawodowy kolarz może przez długi czas jechać z mocą 300-350W i prędkością 45km/h.
Ktoś kto jeździ codziennie na rowerze powinien bez problemu utrzymać moc 150-200W. Dodając 250W od silnika mamy wystarczająco mocy aby jechać szybciej. To jest tylko kwestia odpowiedniego roweru i przełożenia. Sądzę jednak ,że te midy określane jako 25oW w rzeczywistości dają więcej mocy.
 
 
Adalbertus 
początkujący
Adalbertus


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 21 Kwi 2017
Posty: 29
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

Cytat:
Ale dlaczego tak jest ? Kwestia mniejszej masy wirującej ?

Jest tak dlatego ,że przekładnia w midzie powoduje,że dużo większy moment dostępny jest już przy małej kadencji czyli wtedy gdy wjeżdżasz pod stromą górę ledwo kręcąc pedałami. W bez przekładniowym w hubie w takiej samej sytuacji dostępny moment będzie dużo mniejszy. Wjeżdżając pod stromiznę ważniejszy jest użyteczny moment niż bezwzględna moc silnika.
 
 
Larix 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 17 Lut 2018
Posty: 39
Skąd: Duszniki Zdrój
Wysłany: Śro 28 Lut, 2018   

Dzięki za wyjaśnienia.
Ale tak jak napisałem MID cenowo jest dla mnie za drogi. Pozostaje więc HUB przekładniowy lub bezprzekładniowy i tu się zastanawiam. W sumie nie chcę jeździć szybko bo zależy mi na poprawie formy (czyli aktywnym wspomaganiu) więc może taki bezprzekładniowy.
A jak wygląda sprawa z trwałością przekładni ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group