ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
KEWET 5 city jet
Autor Wiadomość
eksperymentuj 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 13
Skąd: Sandnes
  Wysłany: Sob 13 Kwi, 2013   KEWET 5 city jet

Witam ! Jako ze to pierwszy post to przywitam sie krotko: jestem Czarek, mam 23 lata, od mniej wiecej 2 nosze sie z zamiarem konstrukcji pojazdu elektrycznego. Na poczatku mial to byc samochod, ale ostatecznie bedzie motocykl. Przekopujac megabajty danych na temat epv trafilem na to forum, z czego sie ciesze i mam nadzieje, ze pomozecie mi w projekcie !

Ale do rzeczy.

W koncu 2 dni temu kupilem za odpowiednik 1500zl Yamahe TZR 50 z potrzebujacym naprawy spaliniakiem(prawdopodobnie wymontuje i sprzedam z wydechem lub bedzie lezal).
Zalozenia projektu:
-zasieg 100km+ ( przy predkosci 60km/h)
-predkosc maksymalna 90km/h+


Przegladajac podobne projekty doszedlem do wniosku ze odpowiedni silnik bedzie mial 10kW mocy ciaglej.
Juz tu nasuwa mi sie pytanie - jak to jest z moca szczytowa, np napisane jest 23kW przez minute -jak sterownik to kontroluje by sie nie popalilo ?

Jakie akumulatory beda optymalne do motocykla ? Tak by wystarczyly na 5 lat, raz lub dwa razy dziennie ladowane.

Motocykl wazy 120-130kg obecnie, masa dopuszczalna 200kg.

Przegladajac oferty na allegro, szczeka opada, mysle nad kupnem czesci z USA np
http://www.electricmotors...tors_me1003.php
co o nim myslicie ?

Zalezy mi takze, by odzyskiwac energie przy hamowaniu, nie wiem jak to zrobic - zeby skutecznie hamowalo i jednoczescie sporo odzyskalo.

A przy odjeciu manetki gazu zeby silnik przestawal dawac moc, a zeby nie stawial duzego oporu ale jednoczesnie troche ladowal.

______
Teraz czekam na konstruktywna krytyke, wiedze i dluuuga dyskusje ! :)

12042013066.jpg
Baza do EPV !
Pobierz Plik ściągnięto 423 raz(y) 1,74 MB

_________________
Chroń bliskich, tnij koszty!
Ostatnio zmieniony przez eksperymentuj Śro 15 Maj, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Sob 13 Kwi, 2013   

Wedle mnie za dużo oczekujesz-pociąga to spore koszty.
Czasem lepiej kupić gotowy fabryczny-np Vectrix.
Wejdź na blog kolegi CzesławT tu lub na samochodyelektryczne.org.
Polecam także stronę na Politechnice Wrocławskiej jest cały pdf 100stron z przeróbki dużego motoru.Albo litowe albo 100km nie zrobisz.
20tyś musisz wyłożyć.
Gdybyś się kusil robić na LEMCO jak oni,Agni team czy inni-mam komponenty na sprzedaż.

Sterownik tego nie kontroluje-to jest w Twoim interesie tak go ustawić na nieduże prądy lub patrzeć na zegary.
Chyba,że masz sterownik jakiś programowalny i to z wyższej półki,ale koszta.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
Ostatnio zmieniony przez Pir-serwis Sob 13 Kwi, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Sob 13 Kwi, 2013   

Witaj na forum!

Bardzo ambitny projekt (szczególnie biorąc pod uwagę założenia co do prędkości i zasięgu).
Może ten materiał będzie dla Ciebie pomocny (tym bardziej, że zawiera kosztorys nieco podobnej konwersji i pewne elementy będą tutaj wspólne):
http://www.samochodyelekt...topic.php?t=295
W temacie jest odnośnik do pliku pdf gdzie znajdziesz szczegóły.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 13 Kwi, 2013   

eksperymentuj napisał/a:
A przy odjeciu manetki gazu zeby silnik przestawal dawac moc, a zeby nie stawial duzego oporu ale jednoczesnie troche ladowal.

To raczej niewykonalne. Przy elektrycznym pojeździe należy jak najwięcej jeździć wybiegiem. Jest to korzystne energetycznie. Przypuśćmy że jedziesz i zauważasz zmieniające się światło na czerwone. Odpuszczasz manetkę i dotaczasz się bez oporu nie zużywając prądu. Jeżeli silnik po puszczeniu gazu od razu odzyskuje energię to musi hamować, nie ma cudów. Przy odzyskiwaniu jest strata (wszystko działa ze sprawnością mniejszą niż 100%) i trzeba puścić gaz nieco póżniej a tym samym zużyć prąd. Hamowanie odzyskowe ma sens jeśli jest na życzenie a i tak to zysk niewielki.
 
 
eksperymentuj 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 13
Skąd: Sandnes
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

Pir-serwis
Domyslam sie ze koszty to sprawa na okolo rok czasu do rozlozenia by kola zaczely sie krecic.
Vectrix to nie ten styl a do tego musze zajac sie czyms konstruktywnym ;)
U CzeslawaT interesujacy projekt,intryguje mnie w nim ten pomiar sily pedalowania !
Po przestudiowaniu sekcji motocykle ze strony samochodyelektryczne.org nabrałem wątpliwości, czy silnik ok.10kW będzie wystarczający..? Co myślicie panowie? Z jednej strony niektóre samochody mają podobne, a chińskie nawet połowe takiego, ale te motocykle seryjne, rety... 2,4 i więcej x mocy !
Projekt z PW postaram się odszukac jutro, dzis juz spie na klawiaturze.
A jakimi częściami dysponujesz ? W tej chwili pytam z czystej ciekawości, bo pełną parą z projektem ruszę dopiero w tygodniu, gdy upewnie się co do późniejszej rejestracji tego pojazdu.

tomasz_kombi
Dzięki, faktycznie podobny projekt i uświadomiłem sobie że lwią częścią są 'drobiazgi' jak okablowanie, dystanse.

Adam Wysokiński
Liczyłem na cud :P
A czy jest możliwość większego odzysku powodując gwałtowne hamowanie ? Wyobrażam sobie to tak:prądnica stawiająca duży opór, wystarczający do zatrzymania pojazdu, uruchamiana alternatywnie dla hamulców tarczowych. ;> Czy ktoś już coś takiego wymyślił ? :)
_________________
Chroń bliskich, tnij koszty!
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

eksperymentuj napisał/a:
A czy jest możliwość większego odzysku powodując gwałtowne hamowanie ? Wyobrażam sobie to tak:prądnica stawiająca duży opór, wystarczający do zatrzymania pojazdu, uruchamiana alternatywnie dla hamulców tarczowych. ;> Czy ktoś już coś takiego wymyślił ?

Ja bym zrobił hamowanie dwuetapowe. Przy naciśnięciu hamulca rozpoczyna się hamowanie odzyskowe, najlepiej o sile regulowanej naciskiem a głębsze wciśnięcie hamulca powoduje zadziałanie hamulca mechanicznego. Miałem taki pomysł żeby go zrealizować u siebie. Planowałem zachować luz między popychaczem dzwigni hamulca a pompą hamulcową i tez zakres ruchu wykorzystać do sterowania potencjometrem siły hamowania. Mocne i głębokie wciśnięcie hamulca powoduje zadziałanie hamulca mechanicznego (bezpieczeństwo). Potencjometr trrzeba by podłączyć do sterownika z odzyskiem. Nie wiem natomiast czy takie sterowanie jest możliwe w jakimś sterowniku z odzyskiem. Jeśli nie to faktycznie można by zastosować drugi silnik jako prądnicę i sterować prąd ładujący czyli siłę hamowania drugim regulatorem. Tylko niestety komplikuje to układ i zwiększa koszty :sad:
 
 
eksperymentuj 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 13
Skąd: Sandnes
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

Adam Wysokiński napisał/a:
zakres ruchu wykorzystać do sterowania potencjometrem siły hamowania. Mocne i głębokie wciśnięcie hamulca powoduje zadziałanie hamulca mechanicznego (bezpieczeństwo). Potencjometr trrzeba by podłączyć do sterownika z odzyskiem. Nie wiem natomiast czy takie sterowanie jest możliwe w jakimś sterowniku z odzyskiem. Jeśli nie to faktycznie można by zastosować drugi silnik jako prądnicę i sterować prąd ładujący czyli siłę hamowania drugim regulatorem. Tylko niestety komplikuje to układ i zwiększa koszty :sad:


Hm, niezly pomysl ! Tylko faktycznie ciekawe czy mozliwe, bo 2 silniki i 2 regulatory to wieksze koszta no i w takim pierdziulku jak TZR to duza masa dodatkowa i duzo miejsca zabraloby.
A te sterowniki z odzyskiem hamowania o wiele drozsze sa ? Jak to dziala? W momencie gdy silnik nie oddaje mocy, jest mozliwosc przelaczyc go do ladowania czy jak ?
_________________
Chroń bliskich, tnij koszty!
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

Jeśli off-topic to sorry, ale jak na youtubku wpisze się hasło "motocykl elektryczny" to widać nasze krajowe fajne przeróbki. Wręcz sam się zastanawiam czy czegoś takiego gotowego nie kupić.
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

eksperymentuj napisał/a:
w takim pierdziulku jak TZR to duza masa dodatkowa i duzo miejsca zabraloby.

A czemu wybrałeś taki mały motocykl (motorower) do przeróbki?
W większym po wyrzuceniu ciężkiego silnika było by więcej dostępnych kilogramów na aku.
Mój samochód był o 50 kg cięższy od oryginalnego pomimo 400 kg aku bo dużo wyrzuciłem.
 
 
eksperymentuj 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 13
Skąd: Sandnes
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

wiciu_r
Przegladalem nieraz, ta zuzia gs niezle zrobiona, mialem kiedys takiego spaliniaka, dobre maszyny tylko ciezkie jak to turystyki.

Adam Wysokiński
Wlasnie takie pierdziulko wybralem ze wzgledu na mase, rozmiar, prowadzenie. Do tego to byla okazja, rozgladalem sie od dluzszego czasu a teraz finanse pozwolily i za odpowiednik 1400-1500zl kupilem. Rocznik w miare mlody 2003, rama, zawieszenie hamulce w dobrym stanie, plastiki pobite troche ale tragedii nie ma. Jak z tych maszyn na ktorych do tej pory jezdzilem to ten dobrze mi sie zachowywal na zakretach i w ruchu miejskim(mimo ze pojemnosc mala-ale tu przeciez bedzie porzadny silnik niedlugo juz siedzial). Mam 173cm i waga to roznie xD 65-75, z wieksza maszyna mam klopoty czasem.
_________________
Chroń bliskich, tnij koszty!
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 14 Kwi, 2013   

A ile miałoby być tam kg akumulatorów? Zasięg, który napisałeś że chciałbyś mieć to bez sporego pakietu ciężko
 
 
eksperymentuj 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 13
Skąd: Sandnes
Wysłany: Pon 15 Kwi, 2013   

Hm nie wiem jeszcze, myslalem o litowych i tak 50-70kg zalezy co tam egzamin jakosc/cena zda.
Wkurzylem sie dzis, bylem zarejestrowac i okazalo sie ze nie dostalem kompletu dokumentow, a czulem ze troche tanio mimo wszystko moto jest, dzwonilem do tego goscia i mial odrazu zadzwonic wyjasnic sprawe a nic nie zrobil, zadzwonie jeszcze jutro a jak nie to bedzie trzeba osobiscie go odwiedzic i powyjasniac, rety:/
-------------------------
Uff ruszyla sie sprawa, ma mi doslac niedlugo brakujace papiery. zaoferowal ze jak tylko dostanie od poprzedniego wlasciciela kopie dowodu to przywiezie mi.^^ Mega ulga.

Im dluzej czytam tym mniej ogarniam. Przegladam silniki ze strony electricmotorsport i porownuje ze szczotkami i bezszczotkowe. Miedzy pierwszym a drugim 100%roznicy ceny, ktory bedzie lepszy ? Na jak dlugo wystarcza takie szczotki ? Jak wyglada awaryjnosc obydwu takich ? Motenergy ME1115, PMAC-DS (ME0913), EMC-RT200 - nad tymi sie najdluzej rozwodze. Czy bedzie problem z dobraniem kontrolera ? Czy cena silnika bezszczotkowego jest uzasadniona funkcjonalnoscia ?
_________________
Chroń bliskich, tnij koszty!
 
 
eksperymentuj 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 13
Skąd: Sandnes
Wysłany: Pią 19 Kwi, 2013   

Hej ! Wlasnie kupilem autko elektryczne
http://www.finn.no/finn/c...nnkode=41006892
dokladnie to. Musze jescze je przywiezc bo to 250km ode mnie. I teraz zastanawiam sie - bo jest bez akumulatorow - czy rozebrac je i przelozyc silnik do tej yamahy czy tez dokupic akumulatory i uzywac te gotowe auto. Co radzicie ?;>
_________________
Chroń bliskich, tnij koszty!
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 20 Kwi, 2013   

Autko :D
Przynajmniej ja ;)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 21 Kwi, 2013   

Ja bym nie rozbierał, to piękna bryczka :smile:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group