|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Naprawa kontrolera Bafang BBSHD |
Autor |
Wiadomość |
t0rek
początkujący
Dołączył: 05 Paź 2018 Posty: 7 Skąd: Wawa
|
Wysłany: Pią 08 Mar, 2019 Naprawa kontrolera Bafang BBSHD
|
|
|
Cześć!
W głupi sposób chyba zjarałem sobie kontroler w prawie nowym silniku BBSHD. Pin w złączce od wyświetlacza mi się wykrzywił i niestety zrobiłem zwarcie, gdy go prostowałem. Zamówiłem już nowy kontroler, ale pomyślałem, że stary dałoby się zreanimować.
Czy na forum jest ktoś, kto się zajmuje naprawą kontrolerów/silników?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
t0rek
początkujący
Dołączył: 05 Paź 2018 Posty: 7 Skąd: Wawa
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019
|
|
|
Coś, kiedyś ktoś pisał o naprawach ale obawiam się, że w tym przypadku naprawy raczej nie uda się przeprowadzić gdyż zapewne padł procesor w sterowniku. Wnioskuję to z oznaczeń pinów idących ze sterownika do wyświetlacza a są tam : pin z pełnym napięciem baterii ; pin GND ; pin zwrotny do sterownika-Power ; oraz dwa piny komunikacji RX i TX. Jeśli zwarłeś napięcie baterii z którymś z pinów komunikacji to padł procesor i...."d..pa blada", przy każdym innym zwarciu raczej nic by się nie stało. |
|
|
|
|
t0rek
początkujący
Dołączył: 05 Paź 2018 Posty: 7 Skąd: Wawa
|
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019
|
|
|
Dzięki @wibi. Na jednym blogu zagranicznym natrafiłem, że czasem wymiana jednego MOSFETA może naprawić, ale generalnie nie wierzyłem w cuda. Nowy sterownik już idzie do mnie. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019
|
|
|
Mosfet oczywiście da się wymienić ale to tak rzadki przypadek, że aż prawie niemożliwy, chyba tylko gdy wada fabryczna. A co do tego uszkodzonego sterownika to chętnie bym go odkupił dla celów hmm,dydaktycznych. Mam dwa Bafangi więc sadzę, że soft udało by mi się odczytać i wówczas spróbować reanimować ten uszkodzony.To trochę pracochłonna zabawa ale czasem lubię takie wyzwania szczególnie gdyby cena nie była wygórowana.Pozdrawiam |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019
|
|
|
wibi napisał/a: | Coś, kiedyś ktoś pisał o naprawach ale obawiam się, że w tym przypadku naprawy raczej nie uda się przeprowadzić gdyż zapewne padł procesor w sterowniku. Wnioskuję to z oznaczeń pinów idących ze sterownika do wyświetlacza a są tam : pin z pełnym napięciem baterii ; pin GND ; pin zwrotny do sterownika-Power ; oraz dwa piny komunikacji RX i TX. Jeśli zwarłeś napięcie baterii z którymś z pinów komunikacji to padł procesor i...."d..pa blada", przy każdym innym zwarciu raczej nic by się nie stało. |
E... nie sądzę. Raczej dobrą praktyką jest nie puszczanie bezpośrednio złącz procesora na zewnątrz. Nawet głupi rezystor zabezpieczy procesor przed takimi wypadkami! Stawiam bardziej na to, że zwarł zasilanie z masą i poszedł jakiś stabilizator albo jakiś dodatkowy element na torze zasilania. Jakieś dokładniejsze dywagacje, to po obejrzeniu schematu, albo chociaż zdjęcia płytki.... |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 30 Gru, 2020
|
|
|
A więc tak, to ja zakupiłem ten uszkodzony sterownik BBSHD od kol.t0rek w celach edukacyjnych. Sterownik odleżał się spory okres czasu gdyż mnie go brakowało by się za niego zabrać. Sytuacja zmieniła się gdy zakupiłem za śmieszne pieniądze (100zł) silnik BBS01 bez osprzętu i jak się okazało uszkodzony.Uszkodzony był sterownik w sposób nienaprawialny (wypalona dziura na płycie głównej w miejscu wlutowania kabla plusowego baterii). W tej sytuacji postanowiłem zabrać się za ten sterownik BBSHD licząc, że będzie go łatwiej naprawić. Po wstępnym usunięciu "zalewy" usterka została natychmiast zdiagnozowana i zlokalizowana, po prostu była spalona ścieżka którą jest podawany prąd i napięcie z wyświetlacza do sterownika,tuż przy cewce filtrującej (smd). Po naprawie tej ścieżki sterownik zadziałał! Po naprawie postanowiłem założyć go do tego BBS01,problemem była obudowa sterownika gdyż w BBS01 jest ona głębsza przez co należało wymienić obudowy.Okazało się to dość proste gdyż wymiary płyt głównych obu sterowników są podobne chociaż elektrycznie nieco się różnią. Po wydłubaniu z zalewy obu sterowników udało się przełożyć w miejsce spalonego ten od BBSHD a następnie zalać zalewą silikonową bezkwasową. Wyświetlacz,manetki i czujnik obrotów koła miałem z jakichś poprzednich zakupów.Tak, że zamontowałem wszystko w ramie składaka i wstępnie przeprogramowałem sterownik na prąd max.15A, niestety nie było to dobre dlatego wróciłem do ustawień fabrycznych czyli prądu 30A licząc, że i tak nie będę takich mocy wykorzystywał. Pierwsze próby z ustawieniami w/g Keplera (z endlessa) pokazały niesamowity moment z manetki. Wyrywało po prostu rowerek z pod czterech liter.Postanowiłem jednak delikatnie używać manetki ale wczoraj w sytuacji ruszania przez przejście i chcąc je szybko przejechać, nieopatrznie (w rękawicy-mniejsze czucie) nacisnąłem manetkę i stało się, koło przednie do góry,siodełko wyrwało mi z pod j/w a ja leżałem jak długi. Przy takim sterowniku i nawet silniczku BBS01 pojawia się niesamowity moment obrotowy którego nie sposób opanować nie będąc na to gotowym. To tyle o tym sterowniku i naprawie,teraz muszę jednak ograniczyć prąd i zmienić nieco ustawienia by na przyszłość takiej sytuacji uniknąć. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 686 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 31 Gru, 2020
|
|
|
wibi napisał/a: | ... wstępnie przeprogramowałem sterownik na prąd max.15A, niestety nie było to dobre dlatego wróciłem do ustawień fabrycznych czyli prądu 30A licząc, że i tak nie będę takich mocy wykorzystywał. |
Dlaczego nie było dobre?
Przecież oprócz prądu sterownika masz też kilka parametrów manetki, które można przeprogramować: napięcia, prąd startowy, ograniczenie prędkości. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2021
|
|
|
borsuk napisał/a: |
Dlaczego nie było dobre?
Przecież oprócz prądu sterownika masz też kilka parametrów manetki, które można przeprogramować: napięcia, prąd startowy, ograniczenie prędkości. |
Wszystko to wiem ale te max.15A przy napięciu ponad 50V (13s) powodowało, że silnik trochę się "dusił", tam jest 12 mosfetów po 4 na fazę a pomiar prądu przez sterownik odbywa się przed podaniem go na nie i może był trochę za mały szczególnie pod obciążeniem.Może też takie ustawienie było w kolizji ze sterownikiem (który ma niekasowalne ustawienie 30A) dlatego zostawiłem te fabryczne 30A gdyż i tak nigdy trwale nie będę z takiego prądu korzystał. Co innego przy ruszaniu,mnie już rowerek z pod tyłka wyleciał więc przed następną jazdą manetkę ustawię bardziej łagodnie. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|