To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Pojazd 4WD

fandaner31 - Nie 10 Mar, 2024

Czyli mogę dać takie gniazdo D-SUB?
zeeltom - Nie 10 Mar, 2024

Można dać, o ile wystarczy pinów do podłączenia wszystkich pięter baterii.
zeeltom - Pon 11 Mar, 2024

Akumulator zrobiony. Muszę go nieco wyrównać, może BMS da sobie z tym radę, bo ponoć ma balanser.



Poza tym dołożyłem potencjometr do wolnej jazdy i przerobiłem elektronikę pod hamulce na hallach.


zeeltom - Pon 11 Mar, 2024

Do tej pory lutowałem wszelkie połączenia ze sterownikami, ale tym razem robię to na fabrycznych kostkach. Wiem, że lutowanie jest pewniejsze, ale chcę sprawdzić jakość tych kostek. Nieraz naprawiałem stare rowery na takich kostkach i nie było z nimi problemu, więc żeby sobie ułatwić wszelakie ewentualne wymiany bez cięcia i lutowania robię wszystko na kostkach wsuwanych. Silniki już przygotowałem, dolutowałem odpowiednie kostki do podłączenia do sterownika. Wszelkie pozostałe kostki sygnałowe też mam już przygotowane. Niestety Chińczyk, od którego kupiłem widelce, okazał się oszustem. Allegro zwróciło mi pieniądze i zrobiłem nowy zakup. Może tym razem obejdzie się bez niespodzianek. Jak dojadą widelce i kupię fotel, to zacznę od budowy ramy, bo jej wymiary są powiązane głównie z szynami mocowania fotela. Zmieniłem też założenia oświetlenia. Będzie trochę inaczej, niż planowałem, ale przeróbki są niewielkie.
zeeltom - Czw 14 Mar, 2024



Schemat połączeń oświetlenia, poza przednim reflektorem.



Tylne światła są od 12 do 24V, więc są łączone pod dwa, by wytrzymać 42V max.
Dioda zabezpiecza przed przedostaniem się napięcia 36V do przedniego reflektora, który jest zasilany z 12V. Te 12V powoduje słabe świecenie świateł, jako światła pozycyjne. Światła stop dostają 36V i święcą bardzo mocno.

zeeltom - Sob 16 Mar, 2024

Przy okazji tych pierwszych sterowników. Obsługują tylko kąt 120 stopni. Nie działają przy 60 stopniach. Przekonałem się o tym wymieniając uszkodzony kontroler na ten od Tasa, a silnik miał właśnie kąt 60 stopni. Objawiało się to warczeniem silnika i małą mocą.
zeeltom - Śro 20 Mar, 2024

Wreszcie po długich oczekiwaniach dojechały widelce :)
Już wymyśliłem sposób na mocowanie hamulca. Wszystko pasuje.


zeeltom - Pią 22 Mar, 2024

Z przodu będzie taki reflektor:



Ma bardzo ciekawą wiązkę światła:



Tylny koszyk ze wszystkimi potrzebnymi światłami:





Trzeba jeszcze jakoś zamaskować te przewody ;)

zeeltom - Pią 22 Mar, 2024

Głośniczek dostał osłonę.


zeeltom - Sob 23 Mar, 2024

W międzyczasie zrobiłem sobie małą listwę do 13S do pomiarów i wyrównywania sekcji. Widoczny na zdjęciu balanser aktywny okazał się całkiem przyzwoity. Miałem rozjazd 0,05V. Podłączyłem go i przez kilka dni o nim zapomniałem. Teraz zmierzyłem sekcje i ten balanser wyrównał mi sekcje z dokładnością do 0,003V, czyli bardzo dobrze.



Balanser jest do 21 sekcji, ale mam podłączone tylko 20, bo SCART na więcej nie pozwala ;)

zeeltom - Nie 24 Mar, 2024

Mam mały problem z tymi widelcami. Rura sterowa jest nieco większa, niż typowe średnice rowerowe. Muszę poszukać odpowiednich łożysk i bieżni, bo z rurą do której to włazi nie będzie problemów. O ile tył nie sprawi kłopotu, bo można tą rurę sterową przyspawać do ramy, o tyle z przodem, gdzie mają być skręcane koła, trzeba trochę powalczyć. Moje rozwiązanie nie jest typową konstrukcją stosowaną w quadach, czy gokartach, więc trzeba trochę pomyśleć przed robotą ;)
zeeltom - Sob 06 Kwi, 2024

Prace powoli postępują. Mam pewną zagwozdkę, bo widelec z kołem i ewentualnym miejscem mocowania do ramy spowoduje wysokość podłogi na poziomie około 35 cm. Trochę wysoko. Może to spowodować niestabilność pojazdu z powodu wysoko położonego środka ciężkości. I mam dwie możliwości. Albo zachować wysokość i powiększyć rozstaw kół, albo obniżyć podłogę opuszczając ją do poziomu około 15 cm, co jednak wiąże się ze zmianą całej ramy podwozia. Sam nie wiem, co lepsze.
Zwrotnice są już wstępnie przygotowane. Musiałem dołożyć tulejkę, by dopasować średnice mocowania.





Elementy mocujące hamulce mechaniczne też już wstępnie przygotowane.




zeeltom - Sob 06 Kwi, 2024

Nie jestem zwolennikiem komplikowania konstrukcji.
Wózek widłowy jest ciężki, jeździ wolno. Quad lekki i zapiernicza. Szybciej się wywrócisz na zakręcie jadąc szybko, niż jadąc wolno. Środek ciężkości ma duże znaczenie, bez względu na sposób kierowania. Im ciężar jest wyżej, tym bardziej niestabilny staj się pojazd na zakrętach.
Co prawda nie planuję wyścigów tym pojazdem, ale koleiny w lesie robią swoje. Tandemem parę razy się wywaliłem wjeżdżając w koleinę. Tam podłoga była wysoko, a co za tym idzie środek ciężkości też był wysoko. No i pojazd był stosunkowo wąski. I stąd wywrotki. Wolę tego uniknąć.
Muszę podnieść o 20 cm wyżej punkty spawania kół do ramy. Wtedy podłoga będzie jakieś 15 cm nad ziemią co jest akurat dla mnie, bo tak mam w innych pojazdach i nie ma z tym problemów.
Więc pozostaje drugie rozwiązanie, czyli obniżenie podłogi.

zeeltom - Nie 07 Kwi, 2024

Sorry za bazgroły, ale tu masz moje rozwiązania. W górnej wersji to podwozia, które robiłem zawsze. Ten dolny rysunek, to podwozie, które będę musiał zrobić by obniżyć podłogę przy posiadanym zawieszeniu.



Podobne, tylne zawieszenie, już raz zrobiłem w tandemie. Teraz muszę zrobić podobne, ale na mniejszych widelcach z tyłu i z przodu.


zeeltom - Nie 07 Kwi, 2024

Jakoś większość trójkołowców ma koło skrętne z przodu. Łatwiejsza konstrukcja, mniej problemów, mniejsze koszty. Pokaż mi swój pojazd, który zbudowałeś z kołami skrętnymi z tyłu. Bo coś czuję, że piszesz byle pisać, a zero własnych konstrukcji.
Tylne, napędowe skrętne koła w wózkach widłowych robi się głównie ze względu na manewrowość takiego pojazdu w halach magazynowych. Na szosach takich rozwiązań się nie stosuje. W większości.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group