To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Tematy elektryczne - Jak dobrać przekrój przewodu?
Nostusek - Pią 06 Kwi, 2012 Temat postu: Jak dobrać przekrój przewodu? Potrzebuję się dowiedzieć jak wyliczacie przewody do swoich konstrukcji? Jakie kryteria berzecie pod uwagę przy dobieraniu przewodów pracujących z prądem stałym. Jakie maksymalne gęstości prądu przyjmujecie?
Osobiście potrzebuję dobrać nastepujące przewody:
Od baterii do sterownika silnika - długość szacowana ok. 4 metrów, napięcie 72V i prąd ciągły do 110A a szczytowy 200A - Myślałem dać tutaj dla świętego spokoju 50mm2 ale zastanawiam się czy nie wystarczy 35mm2.
Od sterownika do silnika - prąd i napięcie jak wyżej ale długość ok 1 metra - tutaj pewnie 35mm2 wystarczy z racji krótszego odcinka.
Czy znacie może jakieś firmy lub konkretne modele przewodów które moglibyście polecić? Czy kupić poprostu zwykły przewód spawalniczy o odpowiedniej grubości, ubrać go ładnie w peszelek żeby go ochronić przed uszkodzeniami mechanicznymi i już.
Jak myślicie - czy do baterii dawać 200A bezpiecznik w takiej konfiguracji czy poszukać czegoś w granicach 180A tylko że typu zwłocznego?
Ze stycznikiem nie będę miał wiekszego problemu - Tyco EV-200 leczy wszystkie bóle
jatko - Sob 07 Kwi, 2012
Jaki pojazd przerabiasz?
Anonymous - Sob 07 Kwi, 2012
Dla miedzi przyjmuje się różne wartości. Najczęściej 10A na 1mm2. Czyli dla kabelka 35mm2 można przyjąć jakieś 350A. Bezpiecznik powinien być. Tak dla zasady.
Nostusek - Nie 08 Kwi, 2012
Piwko dla zeeltom, dzięki za pomoc. Czyli zakładane 35mm2 będę mieć z zapasem nawet sporym. Nie orientujesz się przypadkiem gdzie można kupić kable o takim przekroju ale z dodatkowym ekranem?
Chodzi mi dokładnie o coś takiego że kabel składa się kolejno licząc od wewnątrz z żyły przewodzącej, izolacji żyły, ekranu i izolacji zewnętrznej. Akurat w tej konstrukcji chodzi mi o wyeliminowanie cudów indukujących się na przewodach leżących obok które będą sterującymi baterią.
Anonymous - Nie 08 Kwi, 2012
Spawalnicze raczej nie mają ekranu. Na krótkich odcinkach musisz sam zaekranować kable. Ja używałem starych kabli koncentrycznych. Zdejmowałem z nich oplot, nawijałem na kabel i okręcałem to izolacją.
kojack - Nie 08 Kwi, 2012
Dobór kabli do falowników:
http://www.helukabel.pl/falowniki
Co do zakupów kabli:
http://www.helukabel.pl/
http://www.technokabel.com.pl/
Pewnie sami ci nie sprzedadzą ale za pośrednictwem jakiejkolwiek hurtowni elektrycznej można od nich kable załatwić.
Tu masz cennik Helukabel: https://elektroportal.pl/files.php?type=prices&id=21&sid=108
Nie wystrasz się cen (choć nie są małe ) hurtownie w zależności od umów i ilości mają zniżki po 60 i więcej %. I oczywiście możesz zamówić na metry.
Pir-serwis - Śro 11 Kwi, 2012
Bardzo wiele zależy od warunków pracy przewodu,czy w powietrzu,czy schowany oraz czas działania prądu.
Ja w aucie testowałem 16mm2 na baterii i silniku i gdyby nie zmiana baterii to bym ich nie zmieniał.Prąd ograniczenia mam 300A.
Teraz mam 35mm2 ale to i tak nadto,gdyż to nie wyścigówka-przeciętne prady ciągłe 60A.
Nie ma potrzeby podnosić ceny jak i masy konstrukcji.
Mam bezpiecznik 120A BM mały, ale 3tyś km zjeździłem na 80A,tylko dłuższy podjazd pod górkę z prądem bodaj 150A przez dluższy czas go spalił,przyspieszania do 300A przez pare sekund nie uszkadzały go.
Ponawiam atak-pytanie kolegi.
Co to za jeździdełko będzie?
Kołuj abys do zlotu zdążył, masz niedaleko,hehe.
Z racji przewodów to jakaś fura mała zapewne..?
Nostusek - Czw 12 Kwi, 2012
Nie zadałem pytania w kontekście robienia jakiegoś elektrycznego wózka czy samochodu - poprostu potrzebowałem się dowiedzieć a ta wiedza posłuży mi do innych celów.
Zbyszek Kopeć - Czw 12 Kwi, 2012
Obojętne od celu, to przekrój przewodu musi być zgodny z przepisami elektrycznymi ogłoszonymi przez SEP, czyli musi odpowiadać prądowi znamionowemu silnika (związane z mocą nominalną) - wystarczy odczytać.
Nostusek - Pią 13 Kwi, 2012
Zbyszek Kopeć napisał/a: | wystarczy odczytać. |
No toż chciałem przecież właśnie zrobić to tutaj I doczytałem!
Zbyszek Kopeć - Pią 13 Kwi, 2012
Nie bądź gorzej leniwy niż ja, czytać trzeba u źródła z prawidłowym zastosowaniem elementów elektrycznych.
Prąd stały i prąd zmienny - obciążalność prądowa taka sama (ten sam przekrój).
Napięcie - wpływ na grubość izolacji itd..
Ważne jest np. prąd znamionowy silnika, bo maksymalne prądy są żadko i przepisy ogłoszone przez SEP to uwzględniają w przekrojach i bezpiecznikach po podaniu nominalnych danych.
Jeśli silnik w aucie EV będzie miał znamionowo do 84V / do 15kW, prąd znamionowy do 200A, to możesz spokojnie użyć przewodu Cu 25mm2.
Oczywiście w samochodzie EV ten przewód musi być linką bardzo wielo drucikową (spawalniczy odpada ze względu na charakterystyki od producenta dla tych kabli).
Anonymous - Pią 13 Kwi, 2012
A co w spawalniczych jest nie tak?
Pir-serwis - Pią 13 Kwi, 2012
Byłem w hurtowni i ogladałem ten spawalniczy i miedź też w środku,linka więc nie wiem o co chodzi?
Miedź to miedź,przewodnictwo musi mieć dobre.
Ja przeciwskazań nie widzę.
Przeciez tam prądy też płyną spore.
A spawalniczy tańszy,czego nie wiem.
Za to izolacje ma fajna podgumowana taką jakby więc nie jest twardy.
Zbyszek Kopeć - Pią 13 Kwi, 2012
Jak się prawidłowo obejrzy kartę katalogową spawalniczego od producenta, to reszta staje się jasna i zazwyczaj spawalniczy jest wielokrotnie droższy.
Anonymous - Pią 13 Kwi, 2012
A nie możesz po prostu napisać, co ci w tym nie pasuje, tylko jakieś wybiegi katalogowe robisz?
|
|
|