To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Controller FOC

Pykacz - Śro 21 Sty, 2015

Moim zdaniem Sabvoton to jednak jest jakość . Konfiguracja sterownika z silnikiem dzieje się automatycznie co dla mnie jest jednak ułatwieniem no i mam pewność że wszystko jest wtedy dobrze ustawione i nie muszę liczyć na moją wiedzę lub niewiedzę . Sam jestem bardzo zainteresowany sterownikiem od Ciebie (tym najmocniejszym) na najwyższe napięcie do nowego projektu . Jednak sterownik Sabvotona też już zamówiony (96150). Ten od Ciebie byłby do innego pojazdu . Jakie napięcia będzie obsługiwał max i jakie prądy ? Czy tez przewidujesz jakieś opcje typu eko , mid boost ? Jestem z okolic 3-city więc możemy się spotkać choćby i zaraz by dogadać temat . Bo nie ukrywam że jestem bardzo zainteresowany sterownikiem od Ciebie i wolę wspierać krajowy rynek o pomorskim już nie wspominając . :grin:
tas - Śro 21 Sty, 2015

barmal napisał/a:
Generalnie nie jest to specjalnie skomplikowane i zajmuje nie więcej niż 2 minuty :mrgreen: po czym i tak niczego nie zmieniamy tylko jazda :razz:


Ja Twój ostatni sterownik Sinus próbowałem ustawić 3 dni klikając na te 10 przycisków służących do konfiguracji (i nie udało mi się.. hmm, tzn, udało mi się, ale aż za bardzo :P ), a myślę, że nie jest ze mną źle pod kątem rozumienia ;)
Więc uczynienie obsługi prostszej niż klikanie na chybił trafił byłoby super.
Warto zebrać uwagi i sugestie z poprzedniego projektu, żeby nie popełniać tych samych błędów.

Wspomniałem o tym pluciu parametrów na uart, żeby uczynić sterownik bardziej 3th party hardware friendly :D

Pykacz - Śro 21 Sty, 2015

Oooooo to , to mi się rozchodzi . Czyli żeby nie miał problemu z ustawieniem tego zwykły śmiertelnik niebędący w temacie odprawiania czarów w sterowniku . :mrgreen: Znaczy się taki ludek jak jak żeby dał radę . :mrgreen:
barmal - Śro 21 Sty, 2015

Cytat:
Moim zdaniem Sabvoton to jednak jest jakość . Konfiguracja sterownika z silnikiem dzieje się automatycznie co dla mnie jest jednak ułatwieniem no i mam pewność że wszystko jest wtedy dobrze ustawione i nie muszę liczyć na moją wiedzę lub niewiedzę . Sam jestem bardzo zainteresowany sterownikiem od Ciebie (tym najmocniejszym) na najwyższe napięcie do nowego projektu . Jednak sterownik Sabvotona też już zamówiony (96150). Ten od Ciebie byłby do innego pojazdu . Jakie napięcia będzie obsługiwał max i jakie prądy ? Czy tez przewidujesz jakieś opcje typu eko , mid boost ? Jestem z okolic 3-city więc możemy się spotkać choćby i zaraz by dogadać temat . Bo nie ukrywam że jestem bardzo zainteresowany sterownikiem od Ciebie i wolę wspierać krajowy rynek o pomorskim już nie wspominając .


Ano właśnie o to mi chodzi, każdy automatyzm jest na pewno ułatwieniem, jednak nigdy nie zastąpi tego końcowego dopasowania tak żeby to chodziło, jak mówiłem tak jak użytkownik chce i to on miał „władzę” a nie odwrotnie.

Z drugiej strony pewnie macie rację, ja jestem już „trochę” skrzywiony w tym temacie i dlatego też nie widzę niektórych spraw z perspektywy „normalnego” użytkownika dla którego owa funkcja samonauki jest w zupełności wystarczająca....hmmm :-)

Co do jakości...kwestia gustu. Mnie w chińskich sterownikach powalała zawsze „finezja” wykonania i topienia w cynie różnych drutów, miedzianych plecionek czy też shuntów, które też po różnych operacjach tuningu chętnie odpadają itp sprawy.

Pewnie też zaraz ktoś powie, ale za to działa, jest tanie itp. Zgadzam sie i nikomu nie zabraniam. Jednak, ja swoje staram się robić tak jak coś się robi dla siebie, żeby mi to wytrzymało duże moce i było stosunkowo małe no i żeby się nie wstydzić :-)

Napięcie przewidziałem do max. 120V a moc to kwestia tranzystorów, kondensatorów i ogólnego dopasowania.
Trudno mi cokolwiek powiedziec na tą chwilę jednak jaka moc będzie. Jakiś czas temu, po złożeniu pierwszej płytki (24-ki, przy czym obsadzone było tylko 12 tranzystorów) testowałem start/stop przy prądzie ograniczonym do 65A i około 60V, jednak po około 30min. musiałem odpuścić bo mi silnik (C-Lyte HSR3540) podejrzanie się „spocił”.

Cytat:
Ja Twój ostatni sterownik Sinus próbowałem ustawić 3 dni klikając na te 10 przycisków służących do konfiguracji (i nie udało mi się), a myślę, że nie jest ze mną źle pod kątem rozumienia
Więc uczynienie obsługi prostszej niż klikanie na chybił trafił byłoby super.
Warto zebrać uwagi i sugestie z poprzedniego projektu, żeby nie popełniać tych samych błędów.


Porażka. A na czym utknąłeś?
Jeśli masz nowy soft, to podłączyć silnik, ograniczenie prądu na 3A i zapisać.
Odkręcić trochę manetkę, tak żeby silnik pokazał jakąś reakcję. Wówczas klikać przyciskiem do zmiany kolejności hali aż silnik zacznie się kręcić.
Resztę dopasowujemy za pomocą offsetu/przesunięcie fazy.
Przy większych silnikach, czyli 9C, C-Lyte, G-Motor przesunięcie fazy jest około 180° i to jest dla nich punkt zerowy od którego zaczynamy dopasowanie tak na dokładnie.

No ale OK panowie. Projekt jst świeży, sterownik będzie zaopatrzony w bootloadera, aktualizacje będą i update trwa średnio 8 sekund więc proszę o sugestie, czy info jak to działa w innych sterownikach :-)

tas - Śro 21 Sty, 2015

Mnie najbardziej raziło w programie konfiguracyjnym, że było kilka opcji niezbędnych do kalibracji, każda po kilkaset poziomów nastawienia i co z tego, że umożliwiają idealne ustawienie silnika, skoro nikt prócz Ciebie tego nie potrafi. Przycisków masa, dodać, ująć, opcji, nastaw, nazwanych tak, że nie można się domyślić co jest co i jaki ma wpływ na parametry pracy :P
Adam Wysokiński - Śro 21 Sty, 2015

To może opcja ustawiania wszystkiego nawet w tych kilkuset poziomach ale program proponuje wartości. Kto będzie lepiej wiedział jak ma sterownik sterować silnikiem jak nie jego twórca.
radasss - Czw 26 Lut, 2015

barmal - jak postępują prace ?
barmal - Pią 27 Lut, 2015

Hej, hej,

ano winny jestem sprawozdania ;-)
Soft(y) powoli przybierają kształtów, zaimplementowałem automatyczne zerowanie prądu, ograniczenie prądu wraz z dopasowaniem do położenia manetki tak aby płynnie regulował prąd w całym jej zakresie, wyświetlenie 3 prądów faz no i do tego doszła dodatkowo diagnoza sensorów, czyli pokazane są stany Hali 0 lub 1, taki gadżet :mrgreen: .

Dopasowałem prądy tak aby soft pasował na obie płytki (24 i 12 tranzystory) i obsadziłem mniejszą płytkę, żeby mieć co testować na drodze.

W tym celu „wygrzebałem” stary rower, podłączyłem „malucha” i po dopasowaniu wszystkiego wczoraj wieczorem miałem okazję „na sucho” i na razie przy 50A I-aku trochę go „pomęczyć”. Teraz czekam na obudowę i lepszą pogodę, coby wreszcie pojeździć :mrgreen:

Pozdrawiam,
Bartek

barmal - Sob 28 Lut, 2015

Wprawdzie obudowa nie dotarła, jednak pogoda skusiła mnie do przejażdżki :-)
Filmiki =>
Cykl start / stop przy 100A prądu fazy:
Film 1

Film z jazdy "na prądzie" 60A / faza:
Film 2

Film z jazdy "na prądzie" 100A / faza:
Film 3

qaz33 - Nie 01 Mar, 2015

Tak z ciekawosci to jaki procek tam siedzi? Jakiś stm? Z jaką częstotliwością odtwarzany jest algorytm foc?
No i skąd pochodzą te drgania i hałas przy większym prądzie? i tak jest o niebo lepiej niż we zwykłych sterownikach ale czy da się to jeszcze poprawić?

barmal - Nie 01 Mar, 2015

Cytat:
Tak z ciekawosci to jaki procek tam siedzi? Jakiś stm? Z jaką częstotliwością odtwarzany jest algorytm foc?


Microchip dsPIC30, a foc leci co 50µs.

Co ciekawe, wibracji podczas jazdy niezbyt mocno zarejestrowałem...hmmm. Co (przy 60A) mi się stało to wyskoczył mi przewód fazowy i przez jakiś czas jechałem na 2 fazach...

Teraz rower jest znowu w piwnicy i kombinuję dalej :-)

Patriko - Nie 01 Mar, 2015

Jeju jaki cichy w porównaniu do mojego chińczyka;/ Masz już listę beta testerów czy jestem pierwszy w kolejce :?: :mrgreen:
Mechano - Nie 01 Mar, 2015

Jak się ima prąd fazowy do prądu z baterii? Ładnie jeździ :) Co to za silnik?
Pykacz - Nie 01 Mar, 2015

Mechano napisał/a:
Jak się ima prąd fazowy do prądu z baterii? Ładnie jeździ :) Co to za silnik?


Dokładnie o to samo chciałem zapytać . O co w tym chodzi ? Z aku np 150A ciągłego a w fazy idzie 300A w szczycie ?

qaz33 - Nie 01 Mar, 2015

50us to nieźle. Jeśli sam pisałeś cały algorytm w C to szacun :cool:
Silnik będzie miał jeszcze wyższą sprawność.
korzystasz ze zwykłych halli czy montujesz tam analogowe?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group