To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Jaki silnik potrzebuję? Moment? Średnica koła? Prędkość?

tas - Pią 09 Paź, 2015
Temat postu: Jaki silnik potrzebuję? Moment? Średnica koła? Prędkość?
W tym temacie dyskutujemy o silnikach i ich wyborze do konkretnych konstrukcji, czyli czy szybszy, wolniejszy mocniejszy słabszy itp

Dla nowych konstruktorów jest to jedna z pierwszych zagwozdek i dobrze jest zebrać taką wiedzę pod jednym tematem.

-----------------------------------------------------

Rozpocznę może od wskazówki:
- Przeróbki rowerów na kołach większych niż 26" (27,5, 28, 29) - kręcenie dużym kołem jest dla silnika większym wyzwaniem niż mniejszym. O ile na szosie nie powinno się odczuwać skutków ubocznych to wraz ze wzrostem ilości górek lub terenową jazdą wady dużego koła zaczynają być bardzo widoczne. Większe zużycie energii, mniejsza efektywność, większe grzanie, wyższa prędkość minimalna efektywnej jazdy.
Aby minimalizować efekt powinno stosować się jak najwolniejszy silnik z dużym momentem. Wtedy niższa prędkość będzie zrekompensowana średnicą, a wyższy moment łatwiej zakręci dużym kołem.

Anonymous - Pią 09 Paź, 2015

Dodam, ku pamięci, że opony należy pompować do maksymalnego ciśnienia podanego na oponie. Opory toczenia zmniejszają się radykalnie i zasięgi wtedy są największe.
sietaz - Pią 09 Paź, 2015

Radykalnie też zmniejsza się komfort jazdy no i po części bezpieczeństwo
Anonymous - Pią 09 Paź, 2015

Najbezpieczniej, to nie wychodzić z domu, i to też nie zawsze :P
Walczymy tu o zasięgi, wygodnie, to mam w słoneczniku :)

piotrrs11 - Pią 09 Paź, 2015

sietaz napisał/a:
Radykalnie też zmniejsza się komfort jazdy no i po części bezpieczeństwo

Dodałbym też z mojego doświadczenia że radykalnie wzrasta prawdopodobieństwo złapania gumy

tas - Pią 09 Paź, 2015

o kapciu i ciśnieniu sio do innego tematu.
Tutaj dyskutujemy o nawojach, momentach, prędkosciach.

mleczny - Pią 09 Paź, 2015

Jaki BLDC montowany w kole ma największą moc/moment już od dołu(nie prędkość), jest w miarę łatwy do dostania i ma dość sensowny stosunek jakości do możliwości? Taki do zamontowania w ramie customowej. Jaką baterię do niego podpiąć by wyciągnąć z niego tą moc? I czy sterownik SVMC060080 go ogarnie?

Wsadzenie tego silnika w koło 24' z tyłu i 26' z przodu to dobry pomysł? Czy lepiej jeszcze zmniejszyć rozmiar tylnego koła? Jak będzie optymalnie wyglądowo/mocowo oraz w miarę komfortowo? Większe koło trochę lepiej wybiera ...

tas - Pią 09 Paź, 2015

Zrób 24"/24", znośnie wygląda z balonami.
"Trochę lepiej" to jest głównie placebo, lawina tsunami momentu obrotowego z nawiązką zastąpi Ci tą łyżeczkę smutku duszy po stracie 2" na kole ;)

mleczny - Pią 09 Paź, 2015

Tas Ty zasuwasz po bezdrożach weź zdradź jaki silnik do tego? 24/24 ' koło i co dalej? Jaki jest optymalny wybór na elektrycznego crossa za rozsądną kasę? Tak bym się nastawił na kolejne 2 lata zbierania ;)
tas - Pią 09 Paź, 2015

no duży i mocny oczywiście :)
Mxus na początek dobry, niedługo idzie zamówienie, jest temat na forum.

Tu masz przykładową konstrukcję:

mleczny - Sob 10 Paź, 2015

Widziałem i zazdroszczę jazdy na tym monstrum. Mi bardziej chodzi o to jaki model/numer silnika Mxus wg Ciebie sie najlepiej nadaje do tego typu 'zabawy'? Statystyki statystykami a doświadczenie bezcenne :) . Wiesz tak z praktycznego punktu widzenia. No i na jakim zasilaniu,
Pykacz - Sob 10 Paź, 2015

W Twoim przypadku im wolniejszy silnik tym lepiej (cros leśny po wertepach chcesz mieć tak ?) . Piszę to też ze swojego doświadczenia z terenów kaszubskich . Ja teraz zamiast zasuwania bardzo szybko po prostej z dużymi prądami wybrałbym zamiast RHR-205/50 najwolniejszego Mxusa .
Edit: Poprawione literówki .

maciex93 - Sob 10 Paź, 2015

Plan taki:
Cruiser na kołach 24", silnik mxus 4T, sterownik wektorowy, pakiet li-ion 18650 20S 8P lub 10P.
Prąd w granicach 50-70A.
Wyjdzie mi z tego fajna prędkość ~60km/h i pytanie do Tasa i innych co wozili się na superbajkach, czy przyspieszenie/moment będzie urywać dupę i stawiać koło?
Czy do takiej mocy warto już pakować się w mxus'a? czy może jeszcze coś z rodziny RH28xx dało by rade?

Pykacz - Sob 10 Paź, 2015

Ja miałem RHR-205/50 czyli nawój aż 23x3 i przy 60V i prądzie max 150A z dodania manetki każdy leżał na plecach w 1,5sek mimo że ostrzegany by ostrożnie dodawać gazu . Działo się tak nawet z osobnikiem ponad 130kg a rower też ważył ze 45-48kg. Więc Ci odpowiadam tak ,będzie stawał na koło i to nawet bardziej jak w porę nie zareagujesz że jest za ostro . :twisted: Koło z tyłu miałem 16x1.40 (obręcz moto) a opona 16x2.75 więc koło wychodziło po pomiarach z zewnątrz jakieś 23cale .Jak się będzie wspinał na koło zależy też w dużej mierze od rozkładu masy i od miękkości zawieszenia również przedniego oraz ogólnie od rozstawu kół .
atomek1000 - Sob 10 Paź, 2015

Mi w kole 26, 45A i 14s jak zle siedzic to podniesie kolo :pp silnik 4T


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group