To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Przycisk turbo

Mobil - Wto 07 Cze, 2016

My tu gadu-gadu a w sumie autor jeszcze się chyba nie określił ile to turbo ma dodać mocy :mrgreen:
Pavyan - Wto 07 Cze, 2016

jszk napisał/a:
Panowie, stawiam dobrą flaszkę temu kto to zrobi na przekaźniku i będzie to działać nieco lepiej niż losowo.
Bocznik w kontrolerze 30A ma rezystancję ok 0,5mR czyli 0,0005 ohma. Jak to zmierzyłem? Dosyć prosto. Watomierz wskazywał ok. dwukrotnie większy prąd na boczniku zewnętrznym 1mR w stosunku do bocznika w kontrolerze.
Opór styków przekaźnika to conajmniej kilka mR więc cała idea przekaźnika jest do wyrzucenia.
Jeśli znajdzie się tranzystor o rezystancji mniejszej niż 1mR to może coś z tego bedzie, ale wątpię.
Jedyna opcja to zgłębienie się w układ pomiarowy bocznika w kontrolerze i tam należy nieco go zmodyfikować.

Hmm... nie ma tu pomyłki? A przynajmniej przejęzyczenia :wink: ?
Jeżeli przez zewnętrzny bocznik 1mΩ płynął dwukrotnie większy prąd niż przez ten na płytce, to ten na płytce miałby 2mΩ.
Gdybyś - zakładamy, że ten bocznik na płytce MA rzeczywiście 0,5mΩ - dał zewnętrzny równoległy bocznik 1mΩ, to przez niego płynąłby prąd dwukrotnie mniejszy w stosunku do bocznika na płytce.
Gdybyś zaś równolegle do bocznika na płytce 0,5mΩ do podłączył bocznik 0,25mΩ - to OK, wtedy popłynąłby przez niego dwukrotnie większy prąd.
Chyba, że mówimy o spadku napięcia mierzonym bezpośrednio na boczniku - to rzeczywiście będzie na odwrót.
Trzecia możliwość jest taka, że czegoś nie rozumiem... :grin:

madejp - Wto 07 Cze, 2016

Jeśli rezystancja bocznika ma 0,5 mR, to np. taki mosfet: http://www.tme.eu/pl/deta...onal-rectifier/
Oporność 1,6 mR do max 2 mR, co powinno dać wzrost prądu między 25 a 35% (do 56-61A).
Jeśli to mało, to zawsze można podłączyć 2 równolegle - za 7 zł sztuka to się można bawić.

Więc pytanie do Przemka - jaką masz oporność bocznika i ile chcesz mieć tej mocy w turbo.

Przemek - Wto 07 Cze, 2016

niestety nie wiem jaką jest wartość bocznika nie jestem w stanie tego zmierzyć, co do amperów jakie bym chciał wyciągnąć to najlepiej w granicy 80-90 A, nie wiem czy ten sterownik wytrzyma takie chwilowe strzały ale poprzedni 12 mosfetowy na 35 A podkręciłem drutem na 90 A, grzał się diabelnie ale wytrzymywał ten ma 18 mosfetów, myślę ze propozycja madejp jest konkretna, własnie o czymś takim wspominał elektronik, jeśli jest to rozwiązanie logiczne i możliwe do wykonania bardzo proszę o więcej szczegółów, dzięki wielkie za zainteresowanie
jszk - Wto 07 Cze, 2016

Pavyan napisał/a:
jszk napisał/a:
Panowie, stawiam dobrą flaszkę temu kto to zrobi na przekaźniku i będzie to działać nieco lepiej niż losowo.
Bocznik w kontrolerze 30A ma rezystancję ok 0,5mR czyli 0,0005 ohma. Jak to zmierzyłem? Dosyć prosto. Watomierz wskazywał ok. dwukrotnie większy prąd na boczniku zewnętrznym 1mR w stosunku do bocznika w kontrolerze.
Opór styków przekaźnika to conajmniej kilka mR więc cała idea przekaźnika jest do wyrzucenia.
Jeśli znajdzie się tranzystor o rezystancji mniejszej niż 1mR to może coś z tego bedzie, ale wątpię.
Jedyna opcja to zgłębienie się w układ pomiarowy bocznika w kontrolerze i tam należy nieco go zmodyfikować.

Hmm... nie ma tu pomyłki? A przynajmniej przejęzyczenia :wink: ?
Jeżeli przez zewnętrzny bocznik 1m płynął dwukrotnie większy prąd niż przez ten na płytce, to ten na płytce miałby 2m.
Gdybyś - zakładamy, że ten bocznik na płytce MA rzeczywiście 0,5m - dał zewnętrzny równoległy bocznik 1m, to przez niego płynąłby prąd dwukrotnie mniejszy w stosunku do bocznika na płytce.
Gdybyś zaś równolegle do bocznika na płytce 0,5m do podłączył bocznik 0,25m - to OK, wtedy popłynąłby przez niego dwukrotnie większy prąd.
Chyba, że mówimy o spadku napięcia mierzonym bezpośrednio na boczniku - to rzeczywiście będzie na odwrót.
Trzecia możliwość jest taka, że czegoś nie rozumiem... :grin:


Prądy płyneły takie same, ale WSKAZANIA na boczniku 1mR były dwukrotnie większe

Przemek - Wto 07 Cze, 2016

atomek1000 napisał/a:

Najprościej będzie nadlać bocznik do żądanego "TURBO" a do ukladu pomiarowego dolutować jakiś rezystor i w momencie naciskania turbo omijać rezystor. Też pewnie będzie to trzeba zrobić na jakimś małym przekaźniku aby nie ciągnąć metr kabla pomiarowego do kierownicy.
także dobre rozwiązanie, czy możesz napisać coś więcej jakiej? wartości rezystora pewnie potrzeba będzie dobrać eksperymentalnie do wartości nadlanego bocznika lub wstawionej zworki? rozumiem ze przekaźnik łączno / rozłączny?!
Anonymous - Wto 07 Cze, 2016

Widzę, że ten przełącznik będzie zbędny :D
I tak będziesz jeździł ciągle na full :P
Zalutuj zworkę, a wstaw sobie ograniczenie w manetce :)

atomek1000 - Wto 07 Cze, 2016

Przy 90A w sterowniku zwykłym blokowym to będziesz przy każdym ruszaniu orła na plecy robił :grin: One mają dość żwawo ustawiony start i pędzą prąd od 0 więc jednak lepiej na przycisk.
Anonymous - Wto 07 Cze, 2016

Lepiej orła na plecy przy starcie, niż przy 50 km/h.
Pavyan - Wto 07 Cze, 2016

Hmm... dziesięć kilo ołowiu na przednią oś coś może pomoże? :grin:
atomek1000 - Wto 07 Cze, 2016

zeeltom napisał/a:
Lepiej orła na plecy przy starcie, niż przy 50 km/h.

Przy takiej prędkości 90A nie da takiego efektu :wink: (przetestowane w praktyce :lol: )

Przemek - Wto 07 Cze, 2016

spokojnie :cool: , szaleństwo już za mną, wiek nie ten, cura żona itd, teraz potrzebuję oprócz tego co mam porostu dodatkowego "przycisku", " turbo". Chyba większość z czytający ten wątek choruje na watowicę :mrgreen: i porostu "lubi turbo" :cool: swojego czasu ostro przewoltowałem sprzęt, co nie było dobre przede wszystkim dla baterii która się gotowała :???: jak i dla silnika, "mp3" którego stator przy +- 70V i 90A uległ rozerwaniu :roll: nawet nie zdarzył się spalić :???: ale te czasy minęły, teraz przydało by się po prostu "przycisk turbo",wiem ze wymyśliłem modyfikacje trudną do wykonania w sterowniku blokowym , ale własnie chciałbym by ona dala mi ... turbo :grin oraz wszystkim użytkownikom chętnym posiadać taki przycisk :cool:
rozmawiałem dzisiaj z elektronikiem w "przelocie", ciągle obstawia tranzystor, jednak zwrócił uwagę ze może być ciężko znaleźć z tak niską opornością jak koledzy wcześniej zauważyliście hmm . pomyślmy ....

Przemek - Czw 09 Cze, 2016

Witam, poszperałem poszukałem i niestety, tranzystory jakie znalazłem mają oporność na poziomie 5 ohm , kolejnym problemem tranzystora jest jego chłodzenie a montowanie radiatora w ciasnej puszce sterownika jest niewykonalne, spróbuję opcji z przekaźnikiem, niestety według mnie przekaźnik świec żarowych chyba się nie spisze dlatego ze jest przystosowany do 12V i 80A co daje 960W, lepsze będzie chyba coś takiego jeden lub dwa równolegle
http://www.tme.eu/pl/deta...n-1011-85-1005/
110V i 40A daje 4400w, planuję wyprowadzić "druty" ze sterownika na zewnątrz by mieć dostęp do "skrzynki przekaźnikowej" i tutaj pytanie do was druty będą cieć około 10-15 cm każdy o przekroju 4 cm2, czy taki przekrój będzie wystarczający czy potrzeba grubszych? jaka oporność będzie na takim odcinku drutu ? co i tym sądzicie?

tas - Czw 09 Cze, 2016

Chyba jednak najlepiej jest się dobrać do tego dzielnika od pomiaru prądu...
Anonymous - Czw 09 Cze, 2016

Przemek napisał/a:
... niestety według mnie przekaźnik świec żarowych chyba się nie spisze dlatego ze jest przystosowany do 12V i 80A co daje 960W, ...

Jak ty to liczysz?
Jaki będziesz miał spadek napięcia na zwartych stykach przekaźnika?
Dopiero to napięcie pomnóż, przez 80A, choć zapewne tyle przez te styki nie popłynie :)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group