To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Sipnik Sparta przedni vs tylni

geoorge - Wto 21 Lut, 2017
Temat postu: Sipnik Sparta przedni vs tylni
Witam

Mam 2 silniki Sparta jeden na tylną oś drugi na przednią oś.
Chcę jeden z nich wykorzystać do napędu roweru.
Który będzie lepszy, napięcie znamionowe planuję 36 V, moc 350 do 500 W.
Silniki różną się konstrukcją, np. przedni nie ma czujników Halla, inna liczba biegunów, itd.
Miał ktoś styczność z tymi silnikami.
To będzie moja pierwsza konstrukcja.

Pozdrawiam

tas - Wto 21 Lut, 2017

Jeśli konstrukcja roweru zezwala (głównie chodzi i biegi w tylnej piaście) to nieomal zawsze tylni napęd jest lepszy, wygodniejszy (nie wprowadza obciążenia na koło sterowe, normalniejsze rozłożenie masy, łatwiejsze sterowanie), mniej awaryjny (nie powoduje naprężeń na widełkach, krótszy przewód) oraz ma lepszą trakcję (brak ryzyka ślizgania przedniego koła grożącego wywrotką).
jeśli dodatkowo ten tylny ma halle, a przedni nie ma to już przesądza wybór.

geoorge - Wto 21 Lut, 2017

Dziękuję za szybką odpowiedz.
Tylny trochę bardziej mi komplikuje, ale jeśli warto to go wykorzystam.
Dodatkowy w tylnym jest jakiś czujnik na oście, nie wiem czy można go do czegoś wykorzystać.
Porównując budowę wydaje mi się że tylny może osiągnąć większą moc.

A i jeszcze jeden problem w tylnym zeszła powłoka z magnesów, nie wiem jak pomaluję jakimś lakierem jak długo to wytrzyma.

tomek701 - Pią 24 Lut, 2017

Ja odpowiem ci odwrotnie. Zastosuj silnik na przednie koło, dlaczego? Zero problemów z zamontowaniem wolnobieg łańcuchy itp nie wiadomo czy wolnobieg który masz obecnie będzie pasował. Brak hallotronów w czym problem nawet lepiej i tak przy silniku sparta zapomnij o ruszaniu z piskiem opon raczej tylko do wspomagania. Sterownik bezhhalotronowy i silnik działa bardzo płynnie mniej kabelków mniej awarii i komplikacji. Może ten przedni jest przekładniowy dlatego mniejszy. Sam jeżdze na filnikuvGiant bez hallotronów bo się spaliły i wcale za nimi nie tęsknie. Dzięki temu że sterownik miał opcję pracy bez hallotronów śmigam dalej.
borsuk - Sob 25 Lut, 2017

tomek701 napisał/a:
Ja odpowiem ci odwrotnie. Zastosuj silnik na przednie koło, dlaczego? Zero problemów z zamontowaniem wolnobieg łańcuchy itp ..

Montuje się raz, a jeździ chyba nie raz? :) , dla mnie to żaden argument.

Anonymous - Sob 25 Lut, 2017

A gumę się łapie ile razy? :P
Zmień dętkę w tylnym kole w trasie :P

WojtekErnest - Sob 25 Lut, 2017

A poza tym przy małym silniku, silnik na przód a napęd nożny na tył daje lepszą efektywność :-)
Passat_EQ - Sob 25 Lut, 2017

geoorge napisał/a:

A i jeszcze jeden problem w tylnym zeszła powłoka z magnesów, nie wiem jak pomaluję jakimś lakierem jak długo to wytrzyma.


Resztki powłoki galwanicznej i pył z neodymu sciągnij uzywając taśmy klejącej. Czysc tak długo az tasma bedzie odchodziła czysta.
Następnie w celu zaimpregnowania magnesu użyj kleju SuperGlue. Zalej nim miejsce (niewielką iloscią) tam, gdzie magnes pyli, rozprowadz plastikową koncówka kleju, a po kilku sekundach szybkim ruchem zetrzyj szmatką albo gazetą.

geoorge - Czw 22 Cze, 2017

W Sparcie są 2 rodzaje silników: Toprun i "ION", zamontowałem "ION" i śmiga pięknie :) (stojan ma 5 mm większą średnicę)
Myślę że Toprun wypada zdecydowanie gorzej, szkoda że tak mało konstrukcji jest na forum na tym silniku.

geoorge - Nie 25 Cze, 2017

Dzisiaj sprawdzałem osiągi silnika "ION".
Łączny dystans 5 km, droga asfaltowa lekkie wzniesienia, w jedną stronę lekko w wiatrem i z powrotem pod wiatr (2 x 2,5 km).
Średnia prędkość z trasy wyszła 30 km/h.
Sprawdzane GPS-em.
Zasilanie 24V (sterownik ma maksymalny prąd 12A)
Jazda oczywiście bez wspomagania.
Waga kierowcy około 95 kg.

Patriko - Nie 25 Cze, 2017

geoorge napisał/a:
W Sparcie są 2 rodzaje silników: Toprun i "ION", zamontowałem "ION" i śmiga pięknie :) (stojan ma 5 mm większą średnicę)
Myślę że Toprun wypada zdecydowanie gorzej, szkoda że tak mało konstrukcji jest na forum na tym silniku.


Toprun ma tą przewagę, że ma halle ;) a ION z tego co pamiętam nie.

geoorge - Nie 25 Cze, 2017

"ION" ma 6 halli.
Widać na zdjęciach które załączyłem, umieszczone na płytce. A na deklu pierścień z dwudziestoma biegunami, dekiel zrobiony tak że niedawno się zamontować w innej pozycji.

Witt - Wto 12 Gru, 2017

geoorge napisał/a:
"ION" ma 6 halli.
Widać na zdjęciach które załączyłem, umieszczone na płytce. A na deklu pierścień z dwudziestoma biegunami, dekiel zrobiony tak że niedawno się zamontować w innej pozycji.


Geoorge chciałbym odświerzyć ten wątek, piszę do chłopaków na pw, ale trochę bez sensu zawracam im głowę. Ma silnik ION taki jak Twój z tymi 6 hallotronami + ta tarczka magnetyczna o której piszesz, przez moment zastanawiałem się czy nie wykorzystać tej tarczki tj, zamocować identyczne pcb (wielkościowo) z wlutowanymi hallami by korzystały nie z magnesów rotora, ale właśnie z tej tarczki.
Stoje przed wyborem czy montować halle wogóle, czy jak radzi Zeeltom wykorzystać w końcu funkcję w sterownikach do jazdy bez hallotronowej. Czy zamontować może te halotrony w tej tarczce? oczywiście nie 6 tylko 3 wykorzystując tą tarczkę namagnesowaną.

A może Ty masz inny patent, może wykorzystałeś te wbudowane hallotrony?
ja znalazłem taki film o przeróbce tego silnika:
SILNIK TOPRUN

Pisałem też do bloodyopel, bo znalazłem wątek z identycznym silnikiem.

Czy ta płytka do które przymocowane są fazy do czegoś służy? i czy wiesz już jaki to silnik jakie przesunięcie fazowe ma? 120/60?

legend - Nie 26 Kwi, 2020

Zamontowałeś te Hall-e?

Mam identyczny "problem". Koło przednie, silnik z wewnętrznym pierścieniem magnetycznym (bez przekładni) - taki jak na wcześniej załączonych zdjęciach i filmie.

Mam zamiar zrobić sobie adapter do montażu Halli, tak żeby współpracowały z tym pierścieniem.

Wyczytałem gdzieś, że to jest silnik typu PMSM i że powinien być sterowany innym sygnałem niż BLDC. Ktoś coś wie na ten temat?

Pozdrawiam,
Kamil



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group