To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery DC - Regulator PWM kilka pytań

Anonymous - Nie 21 Lut, 2010

witam
czy da się wykorzystać ten regulator do regulacji obrotów silnika 14A 24v
z góry dziękuje za odp

ma może ktoś schematy takich regulatorów

Anonymous - Czw 25 Lut, 2010

Mibars napisał/a:
Metodą prób i błędów w PSpice doszedłem do czegoś takiego:
Obrazek

Teraz moim problemem jest zrobienie jakiejś około sekundowej zwłoki zapalenia się świateł dziennych, aby te nie "migały" już przy kręceniu rozrusznikiem. Myślałem nad tym, by do bramki tyrystora podać zasilanie poprzez opornik za którym byłby kondensator wpięty do masy - czyli załaczenie zasilania najpierw naładowaloby kondensator, a dopiero po chwili, gdy napiecie na kondensatorze wzrośnie załączałby się tyrystor. Problemy zaczynają się w momencie, gdy potrzeba wybrać tyrystor i odpowiednio do niego dobrać rezystor z kondensatorem... Pomógłby ktoś, albo przynajmniej nakierował, gdzie mozna takie informacje znaleźć?

Do uzyskania zwłoki wykorzystaj wejście reset, zasil przez opornik z kondensatorem podłączonym do masy, a czas ładowania RC do 2/3 U da dowolnie ustawialną zwłokę.
I jeszcze jedno pomimo, że obwody światał ze względów bezpieczeństwa są dwa to chcąc zachować analogię powinny być dwa niezależnie zasilane układy na 555.

Mibars - Sob 27 Lut, 2010

Zwłokę uzyskałem tak, jak napisałem poprzez tyrystor - Ale wybralem sobie jak na zlość taki, który na chwile obecną mogę dostać tylko w jednym sklepie z dala ode mnie :)

Udało mi się go uszkodzić - Najprawdopodobniej przy lutowaniu. Na "pająku", kiedy dobierałem R i C wszystko działało, po przylutowaniu tyrystora już niekoniecznie działało :) Szybki test i odkryłem, że tyrystor przewodzi prąd, raz, że "pod prąd", to na dokładkę między katodą a bramką... 100x sprawdzałem, czy nie przylutowałem odwrotnie, ale wszystko jest OK.. Tym barziej, że przed polutowaniem testowałem...

Ostatnio olewając problem z brakiem opóźnienia postanowiłem całość poskładać jak jest i załozyć do auta. Już podczas pierwszej próby okazalo sie, że cos jest nie tak - Tranzystory włączełem poprzez ich dotknięcie :) Oscyloskop (Dziękuje 7h7 ;) ) podpowiedział, że na wyjściu "nic nie ma", a tranzystor włączałem pewnie porpzez prąd, który płynął przez moje ciało :) , dalsze poszukiwania i na wyjściu NE555 nic nie ma... Wziałem drugi (przylutowałem podstawkę) i to samo... Obstawiam zimny lut w jakimś miejscu...

rs232 - Czw 10 Cze, 2010

Witam

Zbudowalem ten sterownik PWM, u mnie czestotliwosc przelaczania to 8kHz, jednak na begu jalowym przym 100% PWM tranzystory BUZ11 sa gorace (2 sztuki), testowalem tez jedna sztuke i to samo. Nie wiem w czym moze byc problem? Na biegu jalowym prad pobierany przez silnik wynosi 3A. Co jest grane ? Jak u Ciebie wygladalo grzanie sie tranzytorow.

Probem rozwiazany - zwarcie w ukladzie.

Mibars - Pon 21 Cze, 2010

Aaaa,

Zapomniałem napisać, że jest drobny problem z tym regulatorem: BUZ11-stki to N kanałowe MOSFETy, tu powinny być P-kanałowe, gdyż steruje plusem, a nie jak to ma zazwyczaj miejsce - minusem. Ja kupiłem IRF9Z34N

Po zmianie tranzystorów układ podczas pierwszej próby pod małym obciazeniem działał jak należy, poza tyrystorem, który spaliłem poprzez złe podłączenie kabelków...

Dalszych prób nie robiłem, gdyż okazało się, że w ramach projektu na uczelni mogę zaprojektować mojego PWMa na jednym z przedmiotów i dzięki temu zrobić to "zgodnie z zasadami". Parę dni temu oddałem projekt i zaliczyłem, więc chyba jest OK :)

rs232 - Pon 21 Cze, 2010

Cytat:
BUZ11-stki to N kanałowe MOSFETy, tu powinny być P-kanałowe, gdyż steruje plusem, a nie jak to ma zazwyczaj miejsce - minusem. Ja kupiłem IRF9Z34N
Mozesz to przetlumaczyc bo zabardzo nie wiem co masz na mysli ?
Mibars - Pon 21 Cze, 2010

Już tłumaczę.

Jak zerkniesz na większość schematów PWM to widzisz, że odbiornik, powiedzmy żarówka, jest na stałe podpięty do plusa zasilania, zaś sterowanie znajduje się "na minusie". Tak też jest widze na schemacie, który zamieściłem (nie jest to wersja finalna), więc w tym przypadku BUZ11 są OK.

Jednakze w samochodzie instalacja jest pociągnięta tak, że do żarówek na stałe podpięty jest "minus" - zazwyczaj krótkim przewodem od żarówki do najbliższej masy. W tym przypadku bez użycia dodatkowego ukłądu "pompującego" w MOSFETA z kanałem typu N podwyzszone napiecie tranzystor nie otworzy się całkowicie - co przy symulacjach w Pspice objawia się utratą ok 1V względem napiecia zasilania, zaś w praktyce - poza identycznym wskazniem na oscyloskopie - tranzystory się po prostu niemiłosiernie grzeją. Gdy "sterujemy plusem", czyli w takiej sytuacji, jak w samochodowych światłach, gdzie światła właczamy dołączając do nich +12V, a nie masę trzeba użyć tranzystorów z kanałem typu P. Niestety MOSFETY P-channell charakteryzują sie trochę gorszymi parametrami, dlatego gdzie się da, to stosuje się układy z takimi tranzystorami, jak np. nieśmiertelny BUZ11

maniakev2 - Sob 02 Mar, 2013

Poszło pytanie odnośnie regulatora PWM na 555 w temacie Sparta . Jak przerobić ?

Na 24V dajemy zwykły 7824 zgodnie ze schematem w pdf-e 7812 pdf
Niestety 78XX ma maksymalne napięcie wejściowe 35V więc trzeba to napięcie obniżyć opis w pdf-e str 16. Schematy dodaje też jako obrazki.

tomson - Sob 02 Mar, 2013

Dlatego w sterownikach chińskich jest stosowany na wejściu LM317HV obniżający napięcie do 15V a dopiero potem jest stabilizator 5V
maniakev2 - Nie 03 Mar, 2013

Ten LM317HV jest do 60V więc prostszy stabilizator powyżej 36V.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group