To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Pierwszy ebike lipo

Frodo - Śro 12 Kwi, 2017
Temat postu: Pierwszy ebike lipo
Witam,
To ma być mój pierwszy ebike więc zaczynam skromnie.

Powiedzcie czy to się uda?
Silnik - RH2806 tył (800W 48V) 50km/h
Bateria - 12S1P - 48V/5000mAh (na pakietach Turnigy 5000mAh 14.8V 4S1P)
Sterownik - GT500, 36V-48V, 30A
BMS4 -14s lipo 30A/5A
Ładowarka - 9s - 14s 3.5A lipo

Najwięcej obaw mam z ładowaniem

tas - Śro 12 Kwi, 2017

Zestaw elementów w miarę sprawdzony, ale takie pytanie podstawowe, jaki zasięg docelowy planujesz?
Frodo - Śro 12 Kwi, 2017

Na początek chciałbym ok 10km do pracy itp.
Później chciałbym zwiększyć baterię do 12s2p i osiągnąć 20km zasięgu.

maniekrox - Śro 12 Kwi, 2017

Jak będziesz jeździł około 30 km/h i lekko machal nogami to nawet i 15-20 km zrobisz:)
Frodo - Śro 12 Kwi, 2017

W jaki sposób połączyć gotową baterię z ładowarką link czy musi być specjalna końcówka?
lobudek - Śro 12 Kwi, 2017

W cenie 3 pakietów turnigy (ok 400zł) jak dobrze poszukasz kupisz ok. 100 nowych ( rozbiórkowych ) ogniw 18650 o pojemności przynajmniej 2ah. Zrobisz pakiet 10s10p lub 12s8p i będziesz miał co najmniej 3x tyle Ah.
pepelito - Śro 12 Kwi, 2017

Do tej ładowarki potrzebujesz BMS'a, a co to jest to sobie poszukaj.

Jeśli chcesz bez niego to musi być ładowarka modelarska z balanserem. Drugiego rozwiązania nie polecam w dzisiejszych czasem, dość upierdliwe.

Frodo - Śro 12 Kwi, 2017

Wydaje mi się, że nie ogarnę budowy baterii z ogniw 18650
lobudek - Śro 12 Kwi, 2017

Nie jest to trudne i wymaga jedynie w miarę mocnej lutownicy. Jest masa poradników w sieci jak i filmów na yt. Łap jeden z lepszych poradników na blogu kolegi tas.
http://ebike.nexun.pl/lii...wac-akumulator/

pigmej181 - Sob 15 Kwi, 2017

Panowie korzystając z tego że również zaczynam budować ebika ale budżetowca mam pytanie
Osoba od której dostałem rower z silnikiem w piaście mówiła mi że jeździła na jednym pakiecie lipo 4s 16V 5800mah. Sternikiem był zwykły regulator esc modelarski na 30A i do tego serwo tester. Zaraz zapytacie dlaczego ?? Zajmujemy się budową dronów (wielowirnikowców) i też regulatory jak i lipole mamy w dostatku :) Silnik jest na 24V 250W - moje pytanie czy na dwóch pakietach turnigy 4s 5200 10C rowerek będzie się toczył - mój cel to aby rower jechał z prędkością max 15-20km/h przy czym przy wzniesieniach będę go wspierał przez pedałowanie - podliczając dwa lipole 4s 5200 10c łącząc je razem daje nam 10400mah 4s czyli 104A
Czy będzie to bezpieczne dla lipoli ? i czy ma to rację bytu - osoba od której dostałem ten rower jeździła na takim rozwiązaniu

sambor - Śro 19 Kwi, 2017

pigmej181 napisał/a:
Panowie korzystając z tego że również zaczynam budować ebika ale budżetowca mam pytanie
Osoba od której dostałem rower z silnikiem w piaście mówiła mi że jeździła na jednym pakiecie lipo 4s 16V 5800mah. Sternikiem był zwykły regulator esc modelarski na 30A i do tego serwo tester. Zaraz zapytacie dlaczego ?? Zajmujemy się budową dronów (wielowirnikowców) i też regulatory jak i lipole mamy w dostatku :) Silnik jest na 24V 250W - moje pytanie czy na dwóch pakietach turnigy 4s 5200 10C rowerek będzie się toczył - mój cel to aby rower jechał z prędkością max 15-20km/h przy czym przy wzniesieniach będę go wspierał przez pedałowanie - podliczając dwa lipole 4s 5200 10c łącząc je razem daje nam 10400mah 4s czyli 104A
Czy będzie to bezpieczne dla lipoli ? i czy ma to rację bytu - osoba od której dostałem ten rower jeździła na takim rozwiązaniu


4s to trochę niskie napięcie. Jak rower się będzie toczył? Nie znamy przełożenia Volt na prędkość obrotową, ale prawdopodobnie jest to 1:1, bo silniki na 24V fabrycznie zgodnie z przepisami dają 25km/h. Zatem rower będzie się toczył między 17 a 12 km/h w miarę wyczerpywania baterii.

Jeden pakiet tych Turnigy ma 5,2Ah x 14,8V = 77 Wh. Taka ilość Wh wystarczy na przejechanie 8-10 km przy prędkości 15km/h bez pedałowania po płaskim.

Można połączyć je równolegle jak planujesz i jest to bezpieczne i tak się właśnie postępuje aby zwiększyć wydajność prądową. Najpierw trzeba dokładnie zrównać napięcie w łączonych celach.

Ale w tym wypadku masz już na jednym pakiecie 4s ogromną wydajność prądową i nie ma potrzeby jej zwiększać. Przy tym napięciu silnik będzie pobierał raptem max 6-7A. Połączenie równoległe do 4s2p zwiększy pojemność i zasięg wzrośnie dwukrotnie do 16-20 km.

Wolałbym połączyć te 2 pakiety w 8s. Wtedy prędkość max wzrośnie do 30 km/h, prąd max. będzie rzędu 15A, a zasięg pozostanie taki sam (16-20 km) przy prędkości 15 km/h. Przy prędkości 25 km/h zasięg spadnie do ok 10 km (opory powietrza proporcjonalne do kwadratu prędkości).

pigmej181 - Pon 24 Kwi, 2017

sambor napisał/a:
pigmej181 napisał/a:
Panowie korzystając z tego że również zaczynam budować ebika ale budżetowca mam pytanie
Osoba od której dostałem rower z silnikiem w piaście mówiła mi że jeździła na jednym pakiecie lipo 4s 16V 5800mah. Sternikiem był zwykły regulator esc modelarski na 30A i do tego serwo tester. Zaraz zapytacie dlaczego ?? Zajmujemy się budową dronów (wielowirnikowców) i też regulatory jak i lipole mamy w dostatku :) Silnik jest na 24V 250W - moje pytanie czy na dwóch pakietach turnigy 4s 5200 10C rowerek będzie się toczył - mój cel to aby rower jechał z prędkością max 15-20km/h przy czym przy wzniesieniach będę go wspierał przez pedałowanie - podliczając dwa lipole 4s 5200 10c łącząc je razem daje nam 10400mah 4s czyli 104A
Czy będzie to bezpieczne dla lipoli ? i czy ma to rację bytu - osoba od której dostałem ten rower jeździła na takim rozwiązaniu


4s to trochę niskie napięcie. Jak rower się będzie toczył? Nie znamy przełożenia Volt na prędkość obrotową, ale prawdopodobnie jest to 1:1, bo silniki na 24V fabrycznie zgodnie z przepisami dają 25km/h. Zatem rower będzie się toczył między 17 a 12 km/h w miarę wyczerpywania baterii.

Jeden pakiet tych Turnigy ma 5,2Ah x 14,8V = 77 Wh. Taka ilość Wh wystarczy na przejechanie 8-10 km przy prędkości 15km/h bez pedałowania po płaskim.

Można połączyć je równolegle jak planujesz i jest to bezpieczne i tak się właśnie postępuje aby zwiększyć wydajność prądową. Najpierw trzeba dokładnie zrównać napięcie w łączonych celach.

Ale w tym wypadku masz już na jednym pakiecie 4s ogromną wydajność prądową i nie ma potrzeby jej zwiększać. Przy tym napięciu silnik będzie pobierał raptem max 6-7A. Połączenie równoległe do 4s2p zwiększy pojemność i zasięg wzrośnie dwukrotnie do 16-20 km.

Wolałbym połączyć te 2 pakiety w 8s. Wtedy prędkość max wzrośnie do 30 km/h, prąd max. będzie rzędu 15A, a zasięg pozostanie taki sam (16-20 km) przy prędkości 15 km/h. Przy prędkości 25 km/h zasięg spadnie do ok 10 km (opory powietrza proporcjonalne do kwadratu prędkości).


Dziękuję za zainteresowanie tematem - pozostaje mi jedynie póki co 4s ponieważ mam jedynie esc pod 6S max a lipo 6s nie mam a celi roździelać nie mam zamaru ponieważ pakiety głównie służą mi do dronów co do zasięgu i prędkości które wymieniłeś - takie wyniki mnie satysfakcjonują - zawsze mogę dopedałować pod wzniesienie :)
a co do rozwiązania z esc - sam regulator jest lekki waży zaledwie 6g

qaz33 - Wto 25 Kwi, 2017

Przy tak niskim napieciu powinien byc silnik z wolnobiegiem. Przy DD bedzie ci stawiac duzy opor przy pedalowaniu powyzej tych 15km/h
sambor - Czw 27 Kwi, 2017

A co to jest esc? Chodzi o BMS?
pepelito - Czw 27 Kwi, 2017

Esc w modelarstwie oznacza regulator, szyli sterownik, więc na pewno nie jest to bms. :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group