|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
[akumulator] jak sprawdzić czy on jest sprawny bez ładowarki |
Autor |
Wiadomość |
buybike
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2017 Posty: 6 Skąd: Sulejów
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017 [akumulator] jak sprawdzić czy on jest sprawny bez ładowarki
|
|
|
Witam, mam baterię li-ion z roweru Gazelle Orange Innergy model bronze. Nie mam do niej ładowarki ani nic innego z czym mógłbym ją uruchomić. Jak można ją sprawdzić czy ona się w ogóle do czegoś jeszcze nadaje? Jakiś miernik ? Z góry dzięki za odpowiedź, w załączniku zdjęcia jak to wygląda po rozebraniu.
20170523_192132[1].jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 790 raz(y) 593,85 KB |
20170523_192120[1].jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 938 raz(y) 589,38 KB |
20170523_191244[1].jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 659 raz(y) 811,82 KB |
|
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
Kup woltomierz, najlepiej multimetr (najtańsze są już po 9 zł)
1. Sprawdź czy jest napięcie na dwóch głównych kablach, tych grubych, czerwonym i czarnym. Jeśli nie ma żadnego napięcia, to akku raczej nie da się uratować.
2. Jeśli napięcie jest powyżej 29V, to akku jest ok, choć nie wiemy jaką ma pojemność, czy nie jest zużyte.
3. Jeśli napięcie jest między 24V a 29V, to jest spora szansa na uratowanie.
4. Poniżej 24V - może się da podnieść. Zależy od tego czy każda sekcja z 10 ma napięcie jakieś. Jeśli zero, to raczej nic się nie da. Choć można próbować reaktywować nawet całkiem padnięte ogniwa.
5. Na pokrywie masz złącze do ładowarki z balanserem. Jest tam 11 przewodów do każdej sekcji. Pomierz napięcia na każdej sekcji pomiędzy sąsiednimi pinami. Analogicznie jeśli każda sekcja ma pow. 2,9V to jest super. |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017 Re: [akumulator] jak sprawdzić czy on jest sprawny bez ładow
|
|
|
buybike napisał/a: | Jak można ją sprawdzić czy ona się w ogóle do czegoś jeszcze nadaje? Jakiś miernik ? . |
Ona jest kpl, tzn ma pełny tył i przód ?
A do czego chcesz ją użyć, bo ew. słabe ogniwa nadadzą się być może do prostego oświetlenia ale do roweru juz nie.
Pytanie generalne jakie masz doświadczenia z pomiarem w ogóle.... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
buybike
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2017 Posty: 6 Skąd: Sulejów
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
witam, dzięki za porady, spróbuję miernikiem, właśnie dzisiaj mnie coś tknęło i zakupiłem za 16 zł w OBI. Chociaż nie miałem nigdy z tym narzędziem do czynienia ale może poczytam gdzieś w necie jak się to obsługuje. Niestety jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o elektryczność.
Natomiast bateria jest kompletna, jest klapka z przodu i z tyłu. Jeszcze się zastanawiałem jak można wyjąć te ogniwa z tego aluminiowego kontenerka ale jak uda się to jakoś pomierzyć to chyba wyjmowanie będzie zbyteczne.
Najpierw kupiłem zestaw czyli koło z silnikiem, baterię , kontroler - zamiarem uruchomienia go, ale teraz myślę, że jak się nie uda tego odpalić to przynajmniej nabędę nowe umiejętności np. sprawdzanie stanu baterii.
Pytałem też u dealera Gazeli, oni te baterie sprawdzają na komputerze, kosztuje to 50 zł.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017
|
|
|
50 zł na komputerze? Ha ha. Wystarczy zwykły miernik...
Obsługa miernika jest prosta. Ustawiasz na V-... na zakres powyżej oczekiwanego, czyli dokładnie tak, jak w linku do tej fotki, którą przesłałem powyżej, na 200V. Jeśli mierzysz pojedyncze cele większą dokładność uzyskasz na zakresie 20V.
Drugi zakres V~ dotyczy prądu zmiennego, czyli np z gniazda 230V, Tego zakresu nie używasz, bo w bateriach mamy do czynienia z pradem stałym. Z pomiarem natężenia (A od amper) nie eksperymentuj pochopnie, bo ustawienie na tej zakres powoduje przestawienia miernika w tryb, w którym jest w stanie znikomej rezystancji. Np próba pomiaru baterii na zakresie amperomierza skończy się wielkim zwarciem, wielkim prądem, spaleniem opornika w amperomierzu, a w gniazdku 230V - strzałem iskry i wywaleniem bezpiecznika w mieszkaniu.
W celu pomiaru przewodności jakiegoś połączenia, kabla, ścieżki, opornika używasz zakresu omomierza ze znaczkiem omegi na najniższym zakresie. W tym konkretnym 200 Ohm. Oporność bliska zera oznacza połączenie, oporność nieskończona oznacza przerwane połączenie. Ale nie używaj tego zakresu pod napięciem, bo przepływ zewnętrzego prądu spowoduje uszkodzenie sekcji omomierza.
Generalnie co do zasady używanie sekcji woltomierza jest bezpieczne. W tym trybie miernik ma bardzo wysoką rezystancję, tym wyższą im wyższy zakres jest włączony i prądy przez niego płynące są znikome. Jeśli nie znasz napięcia - zaczynasz od nawiększego zakresu i stopniowo przełączasz na niższe w celu odczytu z większą dokładnością.
Myślisz prawidłowo. Ogniw nie potrzeba wyjmować, bo masz kable ze wszystkich sekcji wyprowadzone na złącze BMS i spokojnie możesz tu pomierzyć. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
sambor napisał/a: | 50 zł na komputerze? Ha ha. Wystarczy zwykły miernik...
|
Nie takie ha ha... Odczytasz ilość ladowan, ilość oddanej energii, zresetujesz BMS, sprawdzisz transmisje do kontrolera i id seryjny ?
Jest tu wiele podobieństw do baterii laptopów.
To nie są luźno, szeregowo połączone ogniwa.
Przy okazji uwaga, wtyk balansera nie jest typowy tzn z rastrem 2,54 mm lecz mniejszym i pomiar wymaga końcówki pomiarowej cieńszej od szpilki i ostrożności aby nie zrobić niechcący zwarcia podczas pomiaru. Wyjęcie wtyku BMS może wymagać resetu po jego ponownym wpieciu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: |
Przy okazji uwaga, wtyk balansera nie jest typowy tzn z rastrem 2,54 mm lecz mniejszym i pomiar wymaga końcówki pomiarowej cieńszej od szpilki i ostrożności aby nie zrobić niechcący zwarcia podczas pomiaru. Wyjęcie wtyku BMS może wymagać resetu po jego ponownym wpieciu. |
Zwykle wtyk ma z boku okienka do pomiaru. A jeśli nie ma, to rzeczywiście trzeba pokombinować. Ja bym wziął 2 oporniki małe, byle nie z opornością w mega Ohmach, obciął końcówki z jednej strony na 5-8 mm, włożył oba w sąsiednie dziurki i skleił oporniczki ze sobą klejem sekundowym. Końcówka pomiarowa gotowa. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
To złącze jest naprawdę małe, i nawet robiąc własny wtyk - styki, nie będzie to łatwe. Bo muszą być cienkie
ale sztywne, więc nawet końcówka rezystora 0,125 W jest chyba za gruba.
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
Zawsze pozostaje szpila nakłuta w kabel. Nie uszkadza kabla - PCV po wyjęciu szpilki zasklepia się. Zlokalizowałem w ten sposób kiedyś potrzebny przewód w wiązce w aucie. |
|
|
|
|
buybike
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2017 Posty: 6 Skąd: Sulejów
|
Wysłany: Pią 20 Paź, 2017
|
|
|
sambor napisał/a: | Kup woltomierz, najlepiej multimetr (najtańsze są już po 9 zł)
1. Sprawdź czy jest napięcie na dwóch głównych kablach, tych grubych, czerwonym i czarnym. Jeśli nie ma żadnego napięcia, to akku raczej nie da się uratować.
|
Witam po długiej przerwie, zabrałem się za mierzenie napięcia, ale niestety miernik pokazuje 0. Jeszcze się chciałem upewnić, czy w dobrym miejscu mierzę. Załączam zdjęcie tego złącza. Jako, że nie mam kabla to wkładałem końcówki miernika w każdą dziurkę w różnych kombinacjach, niestety cały czas zero. Czy to oznacza, że bateria jest do wyrzucenia?
20171020_170647[1].jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 552 raz(y) 574,93 KB |
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 20 Paź, 2017
|
|
|
My pisalismy o pomiarze napięć jednostkowych na ogniwach wewnątrz pakietu, lub kablach plus/minus calosci wewnątrz. Gniazdo jest połączone przez uklad elektroniczny a nie bezposrednio. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
buybike
początkujący
Dołączył: 14 Maj 2017 Posty: 6 Skąd: Sulejów
|
Wysłany: Sob 21 Paź, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Gniazdo jest połączone przez uklad elektroniczny a nie bezposrednio. |
Czyli nie zmierzę napięcia przez to gniazdo? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 21 Paź, 2017
|
|
|
Nie, musisz się dostać do 'zródła' czyli bezpośrednich wyprowadzeń z ogniw plus i minus. Z reguly czarny i czerwony kabel. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|