|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
GT 1500 - jakie prądy fazowe? |
Autor |
Wiadomość |
ravkill
brygadzista sir :)
Pomógł: 7 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Sie 2016 Posty: 291 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017 GT 1500 - jakie prądy fazowe?
|
|
|
Nigdzie nie mogę znależć, ile prądu idzie w fazy w sterowniku greentime 1500, a jest mi potrzebne do wyliczeń, dla kolejnego projektu.... |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017
|
|
|
Chyba nikt tego nie mierzył, szacuje się na 2.5x prądu z aku |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017
|
|
|
@ravkil, bo GT1500 jest sterownikiem trapezowym i nie potrzebuje czujników prądu fazowego, więc nie ma też jego ograniczenia. Więc w fazy sterownik da prąd taki, żeby władować w silnik maksymalną moc (Vbat * 45A). A więc maksymalny prąd faz zależy od układu sterownik-silnik.
Jesli w powyższym się nie mylę, to tak na szybko wyprowadziłem wzór na maksymalny prąd fazowy (założyłem, że maksymalny prąd popłynie gdy silnik będzie zatrzymany a napięcie na fazie ustali się na maksymalne możliwe):
If = sqrt( (Vbat * Ister) / (2 * Rf) )
Vbat - maksymalne napiecie baterii
Ister - maksymalny prąd streownika
Rf - rezystancja między fazami silnika |
|
|
|
|
ravkill
brygadzista sir :)
Pomógł: 7 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Sie 2016 Posty: 291 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017
|
|
|
Wszystko fajnie, ale głupoty wychodzą:
If = sqrt( (Vbat * Ister) / (2 * Rf) )
Vbat - maksymalne napiecie baterii
Ister - maksymalny prąd streownika
Rf - rezystancja między fazami silnika[/quote]
WTF i SQRT, bo reszte mam jasną dla Mxusa wolnobierznego
V bat - 84v
Ister - 45a
rf- 0,160 ohm(Mxus 5T), 0,210 ohm (6T)....
Mxus zaleca dla 6T maksymalny prąd w fazach na 60A (załącznik)
Przewatować zawsze można, ale cała sztuka bujania się na wolnobierznym, polega na fajnym momencie przy niskim prądzie i wężu w akumulatorze. Większość woli dogrzewać świat, a mi się nie )... Poza tym, przy wolnobierznych pchanie się w sabvotona nie ma sensu, z kolei w szybkich silnikach to mus... Tak czy siak, wydaj mi się, że na podstawie tego co Tas napisał, a w zasadzie do tej pory, we wszystkim miał rację, trzeba będzie rozciąć jedną scieżkę w sterowniu...
MXUS 3000W Calculator.xls
|
Pobierz Plik ściągnięto 314 raz(y) 36,5 KB |
|
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017
|
|
|
90A ponoć... nie potwierdzine |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 25 Lip, 2017
|
|
|
ravkil, ja ci podałem wzór na prąd maksymalny jaki jest możliwy, ale niekoniecznie, że silnik to przeżyje, MAXUS podaje zalecany maksymalny, czyli taki prąd, który silnikowi nie zaszkodzi. To są dwie różne wielkości. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
Ale to zwykly sterownik trapezowy a nie wektor. W fazy idzie tyle samo co z baterii i do tego tylko na 2 z 3 cewek
Tutaj macie gifa co pokazuje jak to dziala
Mowiac prosciej sterownik poprostu przelacza baterie pod 2 z 3 kabli z silnika po kolei w 6 krokach i to powtarza, mozna to tez robic recznie jak sie ma szybkie rece i bedzie ten sam efekt (wystaeczy kilkadziesiat na sekunde ). Prad lecacy z bateri idzie bezposrednio w cewki i nic sie tam nie zwieksza. Takie cuda sa tylko w sterownikach wektorowych i dzieki temu mozna miec nawet 250% nominalnego momentu przy rozruchu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
Brawa dla tego pana za wyjaśnienie |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
tas napisał/a: | Brawa dla tego pana za wyjaśnienie |
Nie do konca prawde napisal.
To nie jest zwyczajne zapinanie aku na dwa druty silnika i ze jak 6 razy na sekunde recznie przelaczy to bedzie obrot na sekunde
Kazde zapiecie jest jeszcze posiekane przez PWM, tak ograniczany jest prad na wejsciu.
Na oscyloskopie widac, ze to niby " stale napiecie", zbudowane jest z kilku tysiecy impulsow.
Gdyby recznie podac napiecie na cewki to mozna policzyc moc 24v z baterii i 0,3ohm uzwojenia.
Ze wzgledu na wbudowane kondensatory i zakladajac wypelnienie pwm np 50%, impulsy o czestotliwosci kilkadziesiat khz beda mialy prad wiekszy niz max prad na boczniku sterownika.
ps. jakie taktowanie ma sabek? Tu beda zblizone wartosci. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
Wlasnie nie. PWM reguluje nam napiecie a cewki silnika to calkuja. Nie mozna rozpatrywac silnika jako opornik. A czestotliwosc nie ma tu nic do rzeczy.
Po drugie ten sterownik reguluje predkosc a nie moment. To znaczy ze jak najszybciej stara sie osiagnac ustalona predkosc a wiec przy rozruchu PWM ma 100% az do osiagniecia tej predkosci |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
qaz33 napisał/a: | W fazy idzie tyle samo co z baterii i do tego tylko na 2 z 3 cewek |
45/2=22.5? serio? |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
qaz33 napisał/a: | Ale to zwykly sterownik trapezowy a nie wektor. W fazy idzie tyle samo co z baterii i do tego tylko na 2 z 3 cewek
Tutaj macie gifa co pokazuje jak to dziala
Obrazek
Obrazek
|
Bądź precyzyjny - to jaki w końcu idzie prąd, "taki sam jak z baterii" czy jednak połowa, bo "tylko na 2 z 3 cewek"?
Na gifie nie masz napięcia na fazach, a tylko schematycznie stan podłączenia faz. Do tego jest to sterownik bez ograniczenia prądu.
qaz33 napisał/a: |
Mowiac prosciej sterownik poprostu przelacza baterie pod 2 z 3 kabli z silnika po kolei w 6 krokach i to powtarza, mozna to tez robic recznie jak sie ma szybkie rece i bedzie ten sam efekt (wystaeczy kilkadziesiat na sekunde ).
|
A ograniczenie prądu?
qaz33 napisał/a: |
Prad lecacy z bateri idzie bezposrednio w cewki i nic sie tam nie zwieksza. Takie cuda sa tylko w sterownikach wektorowych i dzieki temu mozna miec nawet 250% nominalnego momentu przy rozruchu. |
Nie idzie bezpośrednio do cewki, po drodze są kondensatory - to one umożliwiają te cuda.
Rozważając układ nie możesz zapominać o prawie zachowania energii - ile do sterownika wejdzie tyle musi wyjść, i to najlepiej w postaci prądu, bo inaczej klejnoty rowerzyście przypiecze.
No i o prawie Ohma też należało by pamiętać. Tu wszystko się musi zgadzać.
qaz33 napisał/a: |
Wlasnie nie. PWM reguluje nam napiecie a cewki silnika to calkuja. Nie mozna rozpatrywac silnika jako opornik. A czestotliwosc nie ma tu nic do rzeczy.
Po drugie ten sterownik reguluje predkosc a nie moment. To znaczy ze jak najszybciej stara sie osiagnac ustalona predkosc a wiec przy rozruchu PWM ma 100% az do osiagniecia tej predkosci
|
Ale silnik jest opornikiem. Najbliżej rzeczywistości jest rozpatrywać silnik jako szeregowo podłączone opornik z cewką. Ja założyłem napięcie stałe i policzyłem maksymalny prąd dla takiego przypadku. Będzie to prawdą wtedy, gdy sterownik na wyjściu będzie miał kondensatory. Jeśli GT1500 nie ma ich na wyjściu, obok rezystancji trzeba też uwzględnić indukcje, niemniej dodatkowa indukcja tylko jeszcze bardziej obniży możliwy prąd. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
Silnik trojfazowy to bardzo skomplikowana bestia. Mozna pisac o nim prace doktorska. Na pewno nie mozna go traktowac jako opornik. Sa cale ksiazki o tym jak go zamodelowac matematycznie
madejp napisał/a: | Bądź precyzyjny - to jaki w końcu idzie prąd, "taki sam jak z baterii" czy jednak połowa, bo "tylko na 2 z 3 cewek"? |
Serio?
Skad ci sie wziela polowa?
Sprobuje jeszcze prosciej. Bierzesz dwa z trzech kabli. Prad wchodzi jednym kablem wychodzi drugim. Nie ma zadnego dzielenia. No prosciej sie juz chyba nie da.
Kondensatory poprawiaja calkowanie. inaczej usredniaja PWM jesli jest. Przy rozpedzaniu sie go nie ma, juz wytlumaczylem dlaczego. Polecam poszukac w internecie podstaw o sterowaniu silnikiem BLDC. Duzo tego. |
|
|
|
|
ravkill
brygadzista sir :)
Pomógł: 7 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Sie 2016 Posty: 291 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
Hmm, widzę, że się ciekawy temat, z mojego "głupiego pytanka zrodził". Może inaczej, ma ktoś pomysł, jak realnie pomierzyć te prądy fazowe? Bo rozbieżność wyników, w zależności od teorii, dość sporawa (120A, do 22,5A), a ja chciałem trafić w projekcie w 60A +- 20% (co i tak mi daje jeszcze spory rozrzut, bo nie wiem, czy producent podaje max prąd fazowy w 3ech fazach naraz, czy w 2óch... Jesli producent podaje w 3ech, a ja zapodam ze sterownika w 2óch, zgodnie z teorią działania sterownika, teoretycznie mogę dać 1/3 więcej prądu..
madejp napisał/a: | ravkil, ja ci podałem wzór na prąd maksymalny jaki jest możliwy, ale niekoniecznie, że silnik to przeżyje, MAXUS podaje zalecany maksymalny, czyli taki prąd, który silnikowi nie zaszkodzi. To są dwie różne wielkości. |
Doceniam, jednak nie sądzę, żeby 9KW w wolnobierznym maksusie, to dobry pomysł (no chyba że dla Tasa i Maksusa, bo więcej sprzedadzą ). Nawet bezpiecznik termiczny, może nie zdąrzyć...)
Najbardziej przemawia do mnie teoria, że GT 1500, daje maks w fazy te 45A.... i najbardziej mi to do projektu "pasuje". Logika jednak podpowiada, że zamiast nawoju 6t i felgi 19 moto, wziąć szybszy 5T i felgę 18 moto... i chyba taki z tej dyskusji akademickiej wniosek wyciągnąłem. Dla mnie starczy, niemniej jednak naukowo wątek można ciągnąć.. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 26 Lip, 2017
|
|
|
@quaz
qaz33 napisał/a: |
madejp napisał/a: | Bądź precyzyjny - to jaki w końcu idzie prąd, "taki sam jak z baterii" czy jednak połowa, bo "tylko na 2 z 3 cewek"? |
Serio?
Skad ci sie wziela polowa?
|
Z Twojej wypowiedzi - zauważ, że 3 osoby, które pisały w tym wątku uznały, że chcesz dzielić prąd na pół.
@ravkill
To Ci dodam jeszcze większą rozbieżność - układając wzór miałem w głowie silnik w układzie trójkąta, a w rowerach mamy w układzie gwiazdy. Więc ze wzoru trzeba wyrzucić '2', co spowoduje, że maksymalne prądy będą większe (dla 6T 134A a nie 94A). Ale pamiętaj, to co ja podaję, to jest prąd maksymalny możliwy, przy zatrzymanym kole i stałym napięciu. Ale jak chcesz być dokładniejszy to sobie przypomniałem wzory uwzględniające indukcje:
If = sqrt( (Ubat * Ister) / sqrt(R^2 + (2 * Pi * f * L)^2)
gdzie
Pi - pi
f - częstotliwość
L - indukcyjność cewki silnika
To już będzie dokładniejsza wartość. Dalej zatrzymane koło, ale już można uwzględnić PWM bez kondensatora.
A te 9kWh to skąd się wzięło? Jeśli ciągniesz z baterii 84V * 45A = 3780W, to tyle samo ładujesz w silnik (minus straty) - sterownik to nie perpetum mobile.
Jak zmierzyć rzeczywiste prądy? Miernik cęgowy True RMS i zapewnić duży stały opór dla koła i zapewnić minimalną prędkość obrotową (przy zatrzymanym kole sterownik się zapewne szybciej wyłączy niż zdążysz zmierzyć). Pamiętaj, że im większa prędkość to oprócz R inne wielkości zaczynają mieć coraz większe znaczenie ( o których można pisać doktoraty, o których wspomniał quz33) i prąd przestaje być maksymalny.
Możesz też rezystor precyzyjny 1mR wpiąć w szereg na fazie i mierzyć spadek napięcia na nim (najlepiej oscyloskopem). |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|