Przykłady pomiarowe.
Prąd mierzony cęgami prądowymi (CA60, skala 1mV/10mA => 1A / 100mV), silnik z hoverboarda, obciążany w małym stopniu w stosunku do wartości znamionowych (tarciem bieżni silnika o wałek - na tą chwilę nie jestem w stanie go bardziej obciążyć), sterownik - blokowy z Magmy, też 1500W, 45A, 48V (*) (jak mi się uda kupić w nexunie GT1500, to zrobię porównanie może).
(*) Zmodyfikowałem sterownik, przez odłączenie całkiem mechanizmu LVC, sterownik zasilany był z 36V = nap. znam. tego silnika.
Dwa przykłady, w drugim silnik obciążony bardziej. CH1 - sygnał z czujnika Halla. CH2, CH4 - dwa prądy fazowe, CH3 - prąd na zasilaniu całego sterownika. Amperomierz z zasilacza pokazywał ok. 50mA przy zasilaniu samej elektroniki.
Miłego oglądania.
Edit:
Poziom odniesienia dla CH2-CH4,ten sam, na środku ekranu.
CH3 przepiąłem z przewodu fazowego na zasilający.
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
Z tego co ja wyczytałem na doświadczeniach innych wynika, że wzór który podał madejp nijak się ma do tematu choć coś w tym jest, nasze sterowniki działają przez PWM i maksymalny prąd jaki silnik by przyjął przez ktrótką chwile 2-3s nigdy nie zostanie osiągnięty, by go osiągnąć trzeba by w uproszczony sposób wysterować silnik i bardzo łatwo można by go spalić bo ciepło jest ogromne wtedy.
Tak jak napisał qaz33 i widać na gifie jego, silnik używa tylko 2 z 3 faz w danej chwili, 3 jest nie podłączona, zmienia się to oczywiście bardzo szybko i jako, że prąd przepływa z jednej do drugiej to można je opisać , że jedna jest plusem druga minusem a trzecia nie podłączona jako NC i teraz tych kombinacji (+-NC)jest 6 które nazywają sie komutacjami i tworza jeden przebieg który jest powtarzany i teraz w zależności od silnika a dokładnie od krotności biegunów jego, silnik obróci się o różną ilość obrotów w zasadzie obrotu bo maks to jeden obrót a liczy się to tak, że dzieli się 360 stopni na ilość krotności biegunów i jeśli wynosi ona 1 to silnik obróci się o 1 pełny obrót, jeśli krotność to 4 to 360/4= 90 stopni więc tylko ćwierć obrotu i stąd rozróżniamy silniki wolniejsze i szybsze zależnie od budowy.
Dalej do sterowania silnikiem idzie w fazy zawsze taki sam prąd i tylko w 2 fazy a 3 jest nie podłączona za to zmienia się na nich napięcie z uwagi na to, że napięcie baterii jest powiedzmy 50v i teraz prąd przepływa z jednej fazy do drugiej podłączonej (3 nie podłączona) to na jednej mamy +50v a na drugiej 0v i na 3 fazie tej niepodłączonej ( w skrócie NC) mamy jakie napięcie? okazuje się, że połowę napięcia wejściowego czyli w tym wypadku 25v a wynika to z rezystancji cewek silnika (silnik jest w układzie gwiazdy,cały czas taki opisuje) i można policzyć ze wzrou Uwy=Uwe*(r1/r1+r2) i jako, że wszystkie cewki mają identyczną rezystancję to zawsze to będzie połowa napięcia wejściowego.
Tak właśnie działa silnik i w zalezności od sterownika otrzymuje on różny prąd, te prostokątne podają jak sama nazwa wskazuje prąd o przebiegu prostokątnym nazwałbym to niedokładnym do sterowania silnikiem to takie jakby lać wode przez wąż z dziurkami a sterownik wektorowy daje prąd o przebiegu sinusoidy gładki i jakby bez tych dziurek w wężu przez co latwiej kontrolować wode i na końcu też jest jej trochę więcej i już nie wspominam o tym, że sterownik jakby steruje ciśnieniem w tym wężu dając różna ilość wody na jego końcu w zależności od potrzeb.
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji
Przykłady pomiarowe.
Prąd mierzony cęgami prądowymi (CA60, skala 1mV/10mA => 1A / 100mV), silnik z hoverboarda, obciążany w małym stopniu w stosunku do wartości znamionowych (tarciem bieżni silnika o wałek - na tą chwilę nie jestem w stanie go bardziej obciążyć), sterownik - blokowy z Magmy, też 1500W, 45A, 48V (*) (jak mi się uda kupić w nexunie GT1500, to zrobię porównanie może).
(*) Zmodyfikowałem sterownik, przez odłączenie całkiem mechanizmu LVC, sterownik zasilany był z 36V = nap. znam. tego silnika.
Dwa przykłady, w drugim silnik obciążony bardziej. CH1 - sygnał z czujnika Halla. CH2, CH4 - dwa prądy fazowe, CH3 - prąd na zasilaniu całego sterownika. Amperomierz z zasilacza pokazywał ok. 50mA przy zasilaniu samej elektroniki.
Miłego oglądania.
Poziom odniesienia dla kanału 3 na tym oscylogramie znajduje sie tam gdzie dla kanału 4 ?
i na 3 fazie tej niepodłączonej ( w skrócie NC) mamy jakie napięcie? okazuje się, że połowę
Nie do konca Te cewki maja impedancje, a wartosc tej impedancji jest zalezna od obciazenia silnika. Precyzyjniej mowiąc od tego czy magnes jest w bezposrednim sąsiedztwie cewki, no i tego jak ciezko go przesunac. Jesli ktorys magnes jest dalej to ta cewka ma impedancje wiekszą. Druga natomiast moze miec magnes blizej i ma impedancje mniejszą. Stąd podział tego napięcia jest rózny z funkcją obrotu silnika i stąd informacja dla sterownika bezczujnikowego kiedy jest impedancja równa a wiec gdzie znajdują sie magnesy a wiec koło.
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
Passat_EQ napisał/a:
djmarcin56 napisał/a:
i na 3 fazie tej niepodłączonej ( w skrócie NC) mamy jakie napięcie? okazuje się, że połowę
Nie do konca Te cewki maja impedancje, a wartosc tej impedancji jest zalezna od obciazenia silnika. Precyzyjniej mowiąc od tego czy magnes jest w bezposrednim sąsiedztwie cewki, no i tego jak ciezko go przesunac. Jesli ktorys magnes jest dalej to ta cewka ma impedancje wiekszą. Druga natomiast moze miec magnes blizej i ma impedancje mniejszą. Stąd podział tego napięcia jest rózny z funkcją obrotu silnika i stąd informacja dla sterownika bezczujnikowego kiedy jest impedancja równa a wiec gdzie znajdują sie magnesy a wiec koło.
No tak masz racje, ja napisałem bardziej aby to zobrazować biorąc po lupe ułamek przebiegu silnika tylko a patrząc na jego pracę w czasie to właśnie tak jak napisałeś jest.
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji
Panowie, wygrzebałem z archiwum jeszcze parę obrazków. Tek005 i tek0012 - to ten sam silnik, napięcia MIĘDZYfazowe (w skali 1:10) , przy różnych prędkościach obrotowych. Silniczek miał Udc_znam=24V.
Trzy pozostałe przykłady (hm1-3) dotyczą silnika z deski (hoverboard), dla którego dodałem przebiegi prądowe wyżej w poście. Napięcia tym razem FAZOWE, względem masy (tej samej co czujnik), również w skali 1:10.
Na hm1 są wszystkie 3 napięcia (mogłem rozsunąć w pionie, ale zapomniałem). Generalnie w każdej fazie wygląda jak na hm2 , tylko poprzesuwane. Na hm3 jest wyższa prędkość niż na hm2 i hm1. W danej chwili prąd płynie przez dwie fazy, a napięcie w tej trzeciej odpowiada sile elektromotorycznej i zmienia się wraz z kątem obrotu. Najlepiej widać to na hm3, gdzie PWM ma prawie 100%.
To tyle w zakresie kształtów napięć w sterownikach blokowych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum