|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
4.2V vs. 4V - ładowanie ogniw. |
Autor |
Wiadomość |
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017 4.2V vs. 4V - ładowanie ogniw.
|
|
|
Teoria mowi ze rozładowane do 2.5V ogniwo, po podłączeniu do ładowania i uzyskaniu docelowego napiecia 4.2V (czyli po zakonczeniu etapu CC) ma dopiero 50% zgromadzonej energii. Jest to ten szybki etap, który zaleznie od ogniw moze trwac nawet 15 minut (dla ogniw o ładowaniu np. 2C bądz nawet 5C). Pozostały etap ładowania czyli CV juz sie nie da skrócic, poniewaz to ogniwo i jego chemia samo decyduje ile prądu wciągnie. Ogniwo ma w prawdzie 4.2V z ładowarki, ale stopień naładowania jest bliżej nieokreslony. Mozna go aproksymowac na podstawie wartosci prądu, która ciągle spada az do wartosci granicznej gdzie następuje odłączenie ładowania.
Interesuje mnie natomiast aspekt napięcia do jakiego ogniwo naładowane.
Czy ogniwo naładowane do 4V bedzie miało 20% mniej zgromadzonej energii od tego 4.2V a moze tylko 5%.
Czy jest ktos na forum, kto mogłby to zbadac ?
Potrzebny jest do tego raczej zasilacz laboratoryjny do naładowania. Rozładowanie najlepiej na watomierzu i konfrontowac energie rozładowania a nie energie ładowania, chociaz obie są interesujace. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017
|
|
|
Prawie wszystko możesz wyciągnąć poprzez obliczenia z rezystancją wewnątrzną(która się też trochę zmienia z temperaturą).
Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności.
Ilości energii przy poszczególnych napięciach łatwo zczytać z wykresu rozładowania małym prądem. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017
|
|
|
atomek1000 napisał/a: |
Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności. |
Własnie obawiam sie ze nie .
Załóżmy dwa przypadki. Ktos ładuje ogniwo do 4.15V i doprowadza proces ładowania do konca jak należy.
Drugie ogniwo jest natomiast ładowane napięciem powiedzmy 4.3V, czyli ryzykownie, ale proces ładowania jest konczony chwile po zakończeniu cyklu CC i wejsciu w CV.
Pierwsze ogniwo ma 100% naładowania natomiast drugie jest naładowane czesciowo. Uwazam ze pomiar napięcia "po odpoczynku" wskaże wyższą wartosc dla ogniwa ładowanego 4.3V chociaz mniej energii (Wh) w nim sie znajduje. Uwazam wiec, ze analiza na podstawie wartosci napiecia moze byc błędna.
Dodatkowo na wykresie napięcia rozładowania dla dowolnego ogniwa Litowego na poczatku napięcie dosc szybko spada, by pożniej przez 70%czasu mniej wiecej utrzymywac sie na podobnym poziomie.
Teraz jest kwestia taka.
Czy ogniwo naładowane do 4V bedzie tez miało na początku procesu rozładowania tak znaczny spadek napiecia czy od razu przejscie do etapu w miare "liniowego" rozładowania.
ps. pytam, poniewaz testuje inne rozwiązanie balansera, którego nie widziałem do tej pory w sprzedawanych modelach. Kwestia jest tylko taka, ze ma nieco nizsze napiecie balansowania i balansuje zupełnie inaczej. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017
|
|
|
Tu masz tabele pojemności nasyconego i nienasyconego aku przy danym napięciu.
sorry muszę poszukać drugą tabelę
Tabela jest OK tylko tłumaczenie Gogla takie jak wyżej.
Tu jest polska strona
http://b1s.eu/pl/baterie-li-ion |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017
|
|
|
Passat_EQ napisał/a: | atomek1000 napisał/a: |
Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności. |
Własnie obawiam sie ze nie .
. |
Też uważam że nie ma tu cudow.
Ogniwo ładowanie faza CC a potem CV powinno dostawać wyraźny 'sygnał' w postaci zmniejszonego prądu w okolicach napięcia 4,17-4,19 V, tak by doszlo do 4,20 nie mając podwyższone temperatury.
To szlachetne/teoretyczne założenie jest trochę zaklocame przy pakietach równoległych, działaniu BMS i ładowarki, których działanie winno być dobrane że sobą. Czyli ważny jest prąd ładowania w końcowej fazie gdy BMS już zaczyna prace= zawiera rezystorem ogniwo przekraczające próg 4,15-4,17 V.
Niestety część ładowarek moim zdaniem robi to niestarannie, Czyli wykorzystuje tylko liniowy spadek prądu, bez prawdziwej fazy CV. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Passat_EQ napisał/a: | atomek1000 napisał/a: |
Żadnych cudów tu nie ma. Ogniwo naładowane szybko lub wolno jeżeli ma to samo napięcie (po odpoczynku) to będzie miało tyle samo pojemności. |
Własnie obawiam sie ze nie .
. |
Też uważam że nie ma tu cudow.
Ogniwo ładowanie faza CC a potem CV powinno dostawać wyraźny 'sygnał' w postaci zmniejszonego prądu w okolicach napięcia 4,17-4,19 V, tak by doszlo do 4,20 nie mając podwyższone temperatury.
To szlachetne/teoretyczne założenie jest trochę zaklocame przy pakietach równoległych, działaniu BMS i ładowarki, których działanie winno być dobrane że sobą. Czyli ważny jest prąd ładowania w końcowej fazie gdy BMS już zaczyna prace= zawiera rezystorem ogniwo przekraczające próg 4,15-4,17 V.
Niestety część ładowarek moim zdaniem robi to niestarannie, Czyli wykorzystuje tylko liniowy spadek prądu, bez prawdziwej fazy CV. |
zupelnie nie o to mi chodzi w temacie. Pytam jedynie o to czy zmniejszenie napiecia ladowania do 4v spowoduje bardzo duzy spadek zgromadzonej pojemnosci. Dokladnie rzecz ujmujac to mam poprostu prosbe do kogos aby to mogl zmierzyc.
Wydaje mi sie ze ogniwo naladowane do 4v bedzie mialo 10-15% mniej energii niz takie naladowane do 4.2. I nie chodzi mi o ladowanie ladowarka 4.2v i odpiecie ukladu jak ogniwo uzyska 4v, tylko przeprowadzenie procesu do konca czyli cv dla I<50mA
Nie ma to nic wspolnego z ladowarkami. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017
|
|
|
Masz odpowiedź w tabeli. Zmniejszenie napięcia z 4.2 na 4V to 20% spadek pojemności (80% pojemności) przy pełnym nasyceniu. Inne wartości możesz obliczyć sam, np. przy napięciu 4.15V będzie to 95% pojemności dla 4.2V.. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017
|
|
|
Do tego co napisal @tkoko, dodam ważną uwagę @atomek1000 "ilości energii przy poszczególnych napięciach łatwo zczytać z wykresu rozładowania MALYM PRĄDEM" |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 31 Sie, 2017
|
|
|
Passat_EQ napisał/a: | (dla ogniw o ładowaniu np. 2C bądz nawet 5C) |
Jeszcze w zyciu nie widzialem takich ogniw (moze jakies lepsze LiFe) producenci zalecaja max 0.5C albo chwilowo 1C przy tym ostatnim juz sie grzeja ogniwa
Oczywiscie sa ludkowie co laduja lipo takimi pradami byleby szybciej ale po ok 50 cyklach taki pakiet nadaje sie tylko do kosza |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|