żywotność |
Autor |
Wiadomość |
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 12 Wrz, 2017
|
|
|
O tym żeby nie trzymać baterii w pełni naładowanych, nie ładować tak jak sie tu na forum zaleca do pełna codziennie.
Tak w skrócie, to jest jakby odpowiedz na pytanie w tytule. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
a kto na forum zaleca ladowanie do pelna codziennie? Wiele sie tu walkowalo ze jak nie ladujesz do pelna to zwiekszasz zywotnosc |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Chyba nie ma w internecie bardziej wiarygodnej i powazanej strony o bateriach litowych niz battery university:
http://batteryuniversity....based_batteries
Tak wiec aby z baterii litowej wydobyc w ciagu jej calego zycia jak najwiecej mAh to nalezaloby je zawsze ladowac do magicznej liczby 3.92V. Oczywiscie pojemnosc bedzie wtedy duzo nizsza ale ilosc cykli pracy bedzie wtedy o tyle wieksza ze suma ich wszystkich i tak da maksimum sumy oddanej energii. Caly internet o tym trabi ze nizsze napiecie to wiecej cykli. A juz najgorsze jest przechowywanie i podtrzymywanie nieuzywanej baterii na 4.2V na ogniwie. Wczesniej na forum tez tak bylo pisane ale juz nie chce mi sie po archiwach szukac. Oczywiscie jest to tylko jeden z czynnikow dla dlugiego zycia baterii. Jeszcze jest przeciez temperatura, napiecie rozladowywania, napiecie przechowywania (storage), prady ladowania itd
cap.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 304 raz(y) 31,5 KB |
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
To są dane tylko dla 1 ogniwa, przykładowa aplikacja: latarka.
A gdzie można znaleźć takie ładne laboratoryjne wykresy żywotności pakietu złożonego np ze 140szt ogniw? Najlepiej z uwzględnieniem sezonowości i warunków przechowywania oraz późniejszego wpływu tychże na żywotność, pojemność oraz czas serwisu/napraw tegoż akumulatora przy przechowywaniu 5 miesięcy przy 3.6V/celę vs wyładowywaniu co 2 tyg do 4.2V/celę? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Takich danych faktycznie nigdzie nie znajdziesz. Ale jesli baterie sa zawsze rowne, tego samego typu, rowno balansowane i traktowane w idealnie ten sam sposob (temperatura, prady, przechowywanie itd) to latwo wysunac teze ze ten ladowany do nizszego napiecie bedzie dzialac dluzej. A napewno nie krocej. Wystarczy zobaczyc na wykres u gory i roznice w zywotnosci pojedynczego ogniwa. Nikt jednak tego nie przetestuje wiarygodnie w warunkach domowych aby to potwierdzic.
Z drugiej strony 500 cykli to i tak sporo. Dla normalnych zjadaczy chleba to i tak moze starczyc na 5-7 lat. Nie kazdy jezdzi ebikiem codziennie. Niestety takie aku czesto zyje krocej ze wzgledu na inne czynniki takie jak rozjazdy napiec, wysoka temperatura czy nieprawidlowe zaprojektowanie |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
W domu mam kilka bajków i dwa z nich z robiłem w miarę równocześnie i mają przejechane prawie tyle samo. Mają te same aku 20s14p Sanyo GA, jeden z nich jest na adaptto ładowany do 4.13 na cele, drugi ładowany normalnych bms od greentime balansuję cele do 4,17 max ładuję 4,20 na cele.Oba mają mniej więcej te same parametry mocowe(70-85a z aku z fazy 150-180a)
Bajku są i będą używane prawie codziennie.
Nie wiem czy uda sie coś zobaczyć pod dłuższym czasie, gdyż jest tyle czynników wpływających na aku. Jednak trochę to pewnie potrwa. |
_________________ Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Tas o tym opowiadał, w skrócie chodzi o to że przechowywanie pojedynczych ogniw odbywa się tak jak producenci zalecają czyli przy tak zwanym trybie storage przy mniej więcej 3.7V.
Natomiast całe pakiety powinno się w ebaiku traktować nieco inaczej i najlepiej było by je ładować do maxa.
Na logikę najlepiej było by zostawić pakiet odpięty ze zbędnych pochłaniaczy (watomierze, lampki, sterowniki) w trybie storage i po zimie sprawdzić rozjazdy i doładować to co się rozjechało "ręcznie"
Ale czasami teoria nie idzie w parze z praktyką i może coś w tym jest co mówił tas.
Ja już nie raz widziałem jak baterie w laptopach które działają w większości czasu na kablu padają po pół roku używania. I to nie jeden a kilka przypadków.
Także osobiście swój pakiet zostawię na dłuższe okresy gdzieś koło 3.8-3.9V a po tym okresie będę "naprawiał" ewentualne rozjazdy. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Tez bede ladowac baterie do 4.1V, moze nie bedzie 200% lepiej jak przy pojedynczych ogniwach ale jak chociaz 150% to juz i tak dobrze a okazyjnie jak trzeba zawsze mozna doladowac do 4.2 przed dluzsza wycieczka. Chemia w ogniwach powinna reagowac tak samo przy podtrzymywaniu na 4.2V bez wzgledu czy jest spieta rownolegle z innymi ogniwami czy nie. Praktyka nie idzie w parze z teoria to sie zgadzam ale wykresy pokazane pojedynczyczych ogniw to wlasnie praktyka. Kto mi pokaze taki sam wykres zrobiony dla pakietu 140 ogniw? Zawsze beda tylko domysly i opinie na zasadzie komus tak sie wydaje.. Trzebaby bylo monitorowac dwa IDENTYCZNE rowery z IDENTYCZNYMI bateriami ktore ZAWSZE jezdza razem, sa przechowywane razem i dokladnie w ten sam sposob. Jest to niewykonalne dla nas moim zdaniem |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Wiesz , ładowanie takie do codziennej jazdy to inna sprawa , bo ja zawsze ładuje na max jak za 1-2 dni mam jeździć. Oczywiście przy moim BMS max to właśnie około 4.15V przy czym po balansowaniu spada do 4.10V (wszystkie cele równe). |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
porownuja baterie zlozona z wielu ogniw do pojedynczego ogniwa jedyna roznica jaka widze (jezli ogniwa sa rowne i tego samego typu) to rozny rozklad temperatury dla tych wewnatrz i zewnatrz pakietu. To powoduje potem rozjazdy ktore wypadaloby balansowac no i oczywiscie tez wplynie na rozna zywotnosc takich ogniw. Chyba ze bateria bedzie tak zaprojektowana na zapas aby ogniwa zawsze byly zimne po kazdej jezdzie
Niestety 99% BMSow i ladowarek na rynku balansuje tylko do 4.2V wiec jesli ktos chce balansowac a to jest konieczne no to nie ma duzo innych wyjsc a wiec nie ma sie tez nad czym zastanawiac |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Dalej twierdzę, że źle patrzycie na sprawę.
Ciągle porównujecie wykresy z laboratorium z losowymi warunkami nie mającymi z nimi nic wspólnego.
Dlatego 4.2V to granica balansowania optymalna pod każdym względem bo w naszym przypadku tak użytkowany akumulator żyje dłużej niż konstrukcja którą zasila.
Ile znacie ludków albo ile znacie doniesień z forum aby w samoróbce ktoś zużył równomiernie akumulator. No ile? Nie ma bo zużycie akumulatora jest ostatnią rzeczą jaka przydarza się naszym akumulatorom. Jest ankieta, sami zobaczycie |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Śro 13 Wrz, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Pewnie zależy jak kto rozdysponowuje środki finansowe. Jeden wali olewke i kupi sobie poprostu nową baterie jak się zużyje za szybko a drugi stwierdza że jego bajk jest ostatecznie ostateczny i woli wydać na coś innego $$. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
porownanie warunkow labolatoryjnych miedzy soba to jedyne rozwiazanie bo tylko w ten sposob mozna sprawdzic wplyw napiecia ladowania bez wzgledu na inne czynniki. Zauwaz ze te testy byly robione dla takich samych warunkow zewnetrzych. Temperatura itd. Im wyzsze napiecie ladowania tym jest gorzej. Przy innych warunkach zewnetrznych ale dalej przy ladowaniu do 4.2V tez oczywiscie bedzie gorzej.
Kiedys dobilem do 30% pojemnosci aku LiFePO4 w jeden sezon. Ale to byla pomylka, juz nigdy nie kupie tego g...
wiekszy wplyw na zywotnosc aku maja pewnie warunki przechowywania. Nasze konstrukcje ewoluuja bo mamy coraz to nowsze silniki ramy itd, jeszcze dwa lata temu wiekszosc znas jezdzila na lipolach, teraz skolei jest moda na li-ion ale wierze ze ten rozwoj spowolni wiec niedlugo rowery zaczna nam starczac na dluzej a wiec dluzsze zycie baterii tez sie przyda |
|
|
|
|
|