|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Elektryczny mountainboard |
Autor |
Wiadomość |
Gobe93
początkujący
Dołączył: 25 Maj 2016 Posty: 9 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Sob 04 Cze, 2016 Elektryczny mountainboard
|
|
|
Witam,
Zainspirowany waszymi konstrukcjami postanowiłem w końcu stworzyć coś swojego. Planuję przerobić deskę mountainboardową na elektryczną. Ze względu na ograniczony budżet doszedłem do wniosku, że podobne osiągi osiągnę stosując silnik szczotkowy i akumulatory żelowe. Na silniki BLDC + sterowniki + baterie LiPo + BMS'y i ładowarkę musiałbym dać 4x tyle co za komplet z silnikiem DC. Dlateog wybór był prosty
W tym temacie będę na bieżąco opisywał moje postępy
Założenia:
-prędkość max 30-35km/h
-silnik Magma 36V 800W
-sterownik do silnika szczotkowego Magma 36V 800W
-3 x akumulator żelowy 12 V 7Ah
-deska kheo FX z zawieszeniem
-przeniesienie napędu za pomocą łańcucha
-sterownie zdalne albo manetką
Pomysł zaczerpnięty z YouTube, deska daje radę
https://www.youtube.com/embed/QxA2KBRVO8k
Deska:
Zastanawia mnie kilka rzeczy (bo z elektroniki przyznam się nie jestem aż tak dobry).
1. Czy hamowanie silnika przez sterownik wystarczy? (widzę, że jest wyjście na hamulec) ?
2. Czy silnik 800W będzie wystarczający czy może lepiej od razu pokusić się o 1000W i dodać dodatkowy akumulator? (podobno mocy nigdy za wiele)
3. Jak przy takim sterowniku najlepiej rozwiązać sterownie ? Czy da radę bez problemu podpiąć kontroler np taki z HB: HK-GT2B 3CH 2.4GHz
4. Czy taki silnik albo kontroler powyżej 800W potrzebuje jakiegoś dodatkowego chłodzenia, czy nie jest to konieczne ? |
Ostatnio zmieniony przez Gobe93 Czw 21 Wrz, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Sob 04 Cze, 2016
|
|
|
Szybko z żeli zrezygnujesz ale na start na próby i na złapanie bakcyla to ok
Czy wystarczy 800W? Wszystko zależy od przełożenia jakie zastosujesz, Ja w swojej desce mam trochę ponad 900W i prędkość max w granicach 18-20km/h i powiem Ci że momentu jest na tyle dużo, że przy starcie z manetką trzeba obchodzić się bardzo ostrożnie (co niektórzy przekonali się o tym na zlocie ). Przełożeniem możesz dowolnie manewrować pomiędzy momentem a prędkością max.
Hamulec definitywnie załóż mechaniczny, będziesz miał jakiekolwiek jego dozowanie, przez sterownik będzie zero/jedynkowo a i jakby coś padło to możesz się niemiło zdziwić...
Sterowania typowo RC nie podłączysz pod ten sterownik, a przynajmniej nie łatwo. Zobacz jak to u siebie rozwiązałem - kawałek rurki aluminiowej, grip rowerowy, manetka kciukowa i klamka hamulcowa. Co prawda kablowo ale jest wygodne sterownie. |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
rafalbooa
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 14 Lis 2015 Posty: 32 Skąd: sosnowiec
|
Wysłany: Nie 05 Cze, 2016
|
|
|
Moj kolega ma orginalna tak deske.Silnik 800w i trzy zelowe akumulatory.Jezdzi sie na tym dobrze tylko trzeba miec wprawe.Te zelki starczaja mu na dwa sezony potem pojemnosc mu spada.Mozesz kupic silnik 800w z magmy tylko bez przekladni.Silnik napewno da rade widzialem tez deske z 600 watowym silnikiem i tez nie zle jezdzila.Fakt ze z zelkami to troche wazyla.Silnik napedza tylko jedno kolo z tylu przez pasek zebaty. |
|
|
|
|
Majster
stażysta Elektronik
Pomógł: 5 razy Dołączył: 03 Cze 2015 Posty: 131 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Pon 06 Cze, 2016
|
|
|
Ciekawy projekt . Także doradzałbym Li-Pole, na przykład Turnigy 4s 5Ah - dużo lżejsze i mogą oddać więcej mocy.
Chłodzenie nie jest konieczne, o ile nie przeciążasz silnika. Sam zobaczysz jak się grzeje sterownik. |
_________________ Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km
Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
|
|
|
|
|
Gobe93
początkujący
Dołączył: 25 Maj 2016 Posty: 9 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Pon 06 Cze, 2016
|
|
|
Taki jest plan na przyszłość żeby zamiast żelów władować 3 x 4S 5Ah Lipo, ale na razie mnie fundusze ograniczają a na Lipole musiałbym wydać min 350zł + ładowarka + BMS i robi się ponad 600zł. Może po wakacjach Wagę tych żelów jakoś przetrwam na sam początek żeby złapać bakcyla
Jaki znacie najlepszy i najprostszy sposób na monitorowanie stanu akumulatorów ? Zwykły woltomierz podpięty do 4 żeli monitorujący całkowite napięcie wystarczy ? Czy da się to jakoś inaczej rozwiązać ? |
|
|
|
|
Gobe93
początkujący
Dołączył: 25 Maj 2016 Posty: 9 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Pią 14 Kwi, 2017
|
|
|
Po długim czasie nieobecności i lenistwa postanowiłem dokończyć swój projekt deski.
Aktualnie cały silnik stabilnie jest przymocowany do deski. Sterownik na 800W na 36V już kupiony, manetka z rurki na kablu. Czekam teraz na akumulatory 3 x Toyama NPC 12 12V 12 Ah Deep Cycle. Liczę na zasięg ok 15km przy normalnej jeździe
Jak dobrze pójdzie to na początku maja pierwsze testy
W załączniku kilka fotek
IMAG0626.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 494 raz(y) 73,69 KB |
IMAG0619.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 440 raz(y) 2,78 MB |
IMAG0625.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 554 raz(y) 2,79 MB |
|
|
|
|
|
Gobe93
początkujący
Dołączył: 25 Maj 2016 Posty: 9 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Pią 14 Kwi, 2017
|
|
|
Zastanawiam się jednak nad maksymalną prędkością którą będę mógł osiągnąć. Biorąc pod uwagę, że silnik ma 2800rmp, zębatka mała ma 11 zębów duża 55 to przełożenie 1:5. Przy max obrotach na kole o średnicy 7,5cala uzyskam prędkość 20km/h.
Teraz pytanie do doświadczonych użytkowników - taka prędkość na początku wystarczy aby w miarę przyjemnie sobie pośmigać po leśnych ścieżkach ?
Czy może w przyszłości zmienić silnik na np 600W a sterownik zostawić dzięki temu będę miał większe obroty i prędkość ? |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 15 Kwi, 2017
|
|
|
Żeby w przyszłości zwiększyć prędkość to będziesz musiał zwiększyć napięcie aku przy okazji zmiany akumulatora z Pb na liion lub lipo.
Zmiana silnika nic nie da bo oba silniki mają takie same obroty mocy znamionowej z tego co kojarzę. Po zmianie silnika jedynie spadłaby moc odpowiednio.
Zysk ze zmiany napięcia i typu aku jest wielopłaszczyznowy. Zwiększasz prędkość i jednocześnie moc mechaniczną zestawu. Do tego pojazd staje się lżejszy przy zwiększonym zasięgu.
Sterownik, silnik i cała reszta pozostaje bez zmian. Jak praktyka pokazuje w skrajnych przypadkach taki osprzęt potrafi bez problemów funkcjonować nawet przy dwukrotnym przewoltowaniu.
Więc aku 36V Pb na początek do nauki a jak załapiesz bakcyla to np. 12s lipo/liion i śmigasz szybciej i dalej bez wymiany komponentów oprócz aku oczywiście. |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
|
|
|
|
Gobe93
początkujący
Dołączył: 25 Maj 2016 Posty: 9 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017
|
|
|
W końcu dzięki pomocy przyjaciela udało mi się uruchomić deskę i odbyć pierwsza jazdę testową. Koniec z końców zdecydowałem się na zasilanie li ion w ukladzie 10S 4P. Prędkość przy naładowaniu ok 40% wyniosła 20km/h. Całkowitą waga z akumulatorem to 15kg więc lekka nie jest Sterowanie przez manetke działa całkiem przyjemnie gorzej przy starcie bo można zleciec.
Ogólnie jestem bardzo zadowolony z konstrukcji, cel stworzenia deski został osiagniety Kolejnym krokiem będzie pewnie wymiana silnika na bezszczotkowy ale to na kolejny sezon |
|
|
|
|
Gobe93
początkujący
Dołączył: 25 Maj 2016 Posty: 9 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2017
|
|
|
Więc tak, maksymalna prędkość deski jaką udało mi się osiągnąć na prostej to 26km/h Zasięg ok 23km. Jest stabilna podczas jazdy, doskonale radzi sobie w lesie, na ścieżkach z kamykami itd Podjazd pod górki nie jest problemem dzięki dużemu momentowi obrotowemu silnika
Wskaźnik poziomu naładowania baterii sprawdza się doskonale, jest podpięty pod stacyjkę i akumulator. Największym problemem dla mnie był sposób zamocowania silnika tak aby był w odpowiedniej odległości od koła. Zastanawiam się czy zamiast łańcucha nie zastosować paska.
Deska podczas jazdy prezentuje się tak:
Film 1
Film 2
Aktualnie dodany jest system hamowania MBS V5 na przednie koła, dzięki czemu bez problemu można się zatrzymać
W planach:
- obklejenie deski i skrzynki folią carbon
- zamontowanie osłony silnika dla celów estetycznych
- zamontowanie oświetlenia przedniego i tylnego (jakieś pomysły ) ? |
|
|
|
|
Majster
stażysta Elektronik
Pomógł: 5 razy Dołączył: 03 Cze 2015 Posty: 131 Skąd: Tychy
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|