|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie większym prądem li-ion niż zalecane |
Autor |
Wiadomość |
koryt
początkujący koryt
Wiek: 54 Dołączył: 01 Lut 2015 Posty: 49 Skąd: augustów
|
Wysłany: Czw 12 Paź, 2017 Ładowanie większym prądem li-ion niż zalecane
|
|
|
Witam czy mogę ładować baterię li-ion większym prądem producent zaleca 0,5c a moja ładowarka daje 0,8c czy to nie zaszkodzi baterii |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017
|
|
|
A jak ta ladowarka zachowuje się pod koniec ładowania, jaki ma wtedy prąd?
Bo są trxy przypadki :
a) laduje za dlugo duzym prądem i ogniwo jest przeladowane i gorące
b) jak wyzej ale BMS lub balanser ladowarki odcina ladowanie z powodu zbyt wysokiego napiecia
I po odcieciu ladowania ogniwo jest niedoladowane.
c) prąd jest poprawnie, gwaltownie zmniejszany przy 4,15-4,17 V i ogniwo jest doladowywane malym pradem w fazie CV.
Ale nie wiemy czy pytasz o pojedyncze ogniwo, czy o pakiet ?
No i jaki jest stan ladowanych ogniw. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
koryt
początkujący koryt
Wiek: 54 Dołączył: 01 Lut 2015 Posty: 49 Skąd: augustów
|
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017
|
|
|
Ładowarka pod koniec powoli zmniejsza prąd na początku mam 15a a w ważnie końcowej wtrąca się do zera akumulator ma 20 ah i przy 15ah naładowania na ladowarce mam już 10 a pakiet jest nowy pytam się bo padła mi ładowarka 3.5a a obecna ma 15a jeżeli to będzie problem duży muszę zainwestować w mniejszą Bms ma prąd lądowania 15a ogniwa mają max ladowania 0.5 c |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017
|
|
|
Podłączam się do pytania.
1. Czy tu chodzi wyłącznie o temperaturę przy ładowaniu? Taką, żeby nie przegrzewać ogniwa?
2. Moje BL'ki mają Standard charge: 1.62A. Skąd ta wartość wynika?
3. Z drugiej strony czym różni się charge od discharge (max 7A). Dlaczego discharge ma znacznie większy dopuszczalny prąd?
Pytam bo niedługo uruchomię moje kom+bo więc będę miał do 15A pod ręką do jak najszybszego ładowania. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017
|
|
|
leszcz napisał/a: |
1. Czy tu chodzi wyłącznie o temperaturę przy ładowaniu? Taką, żeby nie przegrzewać ogniwa?
|
Moim zdaniem tak.
Tylko pamiętaj, że ładowanie baterii złożonej z kilkudziesięciu ogniw, najczęściej owiniętych jeszcze jakimiś izolatorami, to są warunki dużo gorsze, niż te przy których pewnie testowali pojedyncze ogniwa. Więc jak ktoś chce przekraczać prądy, to powinien monitorować temp. i to w środku baterii, nie na zewnątrz.
leszcz napisał/a: |
2. Moje BL'ki mają Standard charge: 1.62A. Skąd ta wartość wynika?
|
Pytaj producenta.
Przy pewnej dozie szczęścia dokładnie przebadał swoje ogniwa i wyszło mu, że przy tym prądzie w 99% (lub innej ilości) przypadków ogniwa osiągają zakładaną żywotność. W innym przypadku, wziął badani podobnych ogniw, zastosował różne współczynniki i taka wielkość mu wszyła.
leszcz napisał/a: |
3. Z drugiej strony czym różni się charge od discharge (max 7A). Dlaczego discharge ma znacznie większy dopuszczalny prąd?
|
No taka jest nasza chemia. Znasz jakąś gwałtowną reakcję zamiany energii w chemiczną - taka odwrotność eksplozji, albo chociaż spalania? |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017
|
|
|
Przy BL'ach i 0.8C to będziesz mieć piekarnik na tych ogniwach jak nic |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 13 Paź, 2017
|
|
|
Ja osobiście zalecam ładowanie prądami najlepiej max producenta/2. Szybkie ładowanie (rozładowywanie) baaaardzo wpływa na żywotność aku, więc jak się nie idzie na wyczyn ... to lepiej zwolnić. Pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł . |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
leszcz napisał/a: | Podłączam się do pytania.
1. Czy tu chodzi wyłącznie o temperaturę przy ładowaniu? Taką, żeby nie przegrzewać ogniwa?
2. Moje BL'ki mają Standard charge: 1.62A. Skąd ta wartość wynika?
3. Z drugiej strony czym różni się charge od discharge (max 7A). Dlaczego discharge ma znacznie większy dopuszczalny prąd?
Pytam bo niedługo uruchomię moje kom+bo więc będę miał do 15A pod ręką do jak najszybszego ładowania. |
ad 1. nie tylko, liczy się również "rekombinacja" ogniwa, a ta przy ładowaniu prądem 1C (dwa razy większym niż nominalnie) trwa 0.7-0.8 standardowego czasu. Czyli przy prądzie 0.5C trwa to około 3.5godz, a dla 1C trwa 2.5godz.
ad.2 zapewne stąd że ich pojemność to 3300mAh.
ad.3 każdy akumulator (żel, NiMH, Li-xxx itd) ma prąd ładowania mniejszy niż prąd rozładowania. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
tesla laduje swoje baterie pradem nawet 1.6C i daje gwarancje na pare lat. Oczywiscie wszystko dzieki aktywnemu chlodzeniu ktore nie dopuszcza temperatur powyzej 45 stopni. Reszte mozesz juz sam wywnioskowac |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
Przy Tesli p85-p90 na początku, gdy aku jest nowe idzie prąd ladowania ponad 110kw, jednak po pewnym czasie, aby wydłużyć żywotność prąd lądowania jest już mniejszy koło 85kw. Także widać że idą na kompromisy. |
_________________ Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
85kW to i tak grubo powyzej 1C, a noty ich ogniw tez pisza ze zalecany prad ladowania to 0.5C. Temperatura jest jedynym czynnikiem na ktory trzeba zwracac uwage. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
qaz33 napisał/a: | 85kW to i tak grubo powyzej 1C, a noty ich ogniw tez pisza ze zalecany prad ladowania to 0.5C. Temperatura jest jedynym czynnikiem na ktory trzeba zwracac uwage. |
To wytłumacz mi, dlaczego w tej tabelce jest różnica w pojemności nawet miedzy "optymalnym" charge (0.5C), a ładowaniem 0.2C
nie wspomnę o tym że czas pełnego ładowania dla 1C i 2C jest taki sam, a pojemność mniejsza dla 2C. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | A jak ta ladowarka zachowuje się pod koniec ładowania, jaki ma wtedy prąd?
Bo są trxy przypadki :
a) laduje za dlugo duzym prądem i ogniwo jest przeladowane i gorące
b) jak wyzej ale BMS lub balanser ladowarki odcina ladowanie z powodu zbyt wysokiego napiecia
I po odcieciu ladowania ogniwo jest niedoladowane.
c) prąd jest poprawnie, gwaltownie zmniejszany przy 4,15-4,17 V i ogniwo jest doladowywane malym pradem w fazie CV.
Ale nie wiemy czy pytasz o pojedyncze ogniwo, czy o pakiet ?
No i jaki jest stan ladowanych ogniw. |
To nie jest do konca sprawa ladowarki. Nie wiem czy korzystales kiedys z zasilacza laboratoryjnego. Maja one ograniczenie pradowe i ograniczenie napieciowe czyli potocznie zwyczajnie napiecie.
Dokladnie to samo co ma ladowarka do lionow, z ta roznica ze nie ma elektroniki do kontroli balansowania.
A wiec co do ladowania wiekszym pradem:
Teoria mowi ze ladowanie z ograniczeniem pradowym trwa do okolo 50% naladowania baterii. Po tym momencie ogniwo osiaga juz w sposob wymuszony owe 4,2v i nastepuje spadek pradu a dalsze ladowanie juz jest uzaleznione od baterii i nir da sie go przyspieszyc.
Czyli mozna ladowac pradem 0,1c i naladujemy w 10godzin, mozna ladowac pradem 1c i naladujemy w 3godziny i kozna ladowac pradem 10c i sppwodujemy ze aku osiagnie stan 4,2v w 5minut ale bedzie w stanie cv czyli stalego napiecia ladowany coraz mniejszym pradem przez 2godziny az do wartosci 10mA kiedy uklocek w ladowarce ma prog odlaczenia ladowania.
Reasumujac za dlugo i tak tymi 0.8c nie bedzie ladowal ale nagrzeje je bardziej. |
|
|
|
|
koryt
początkujący koryt
Wiek: 54 Dołączył: 01 Lut 2015 Posty: 49 Skąd: augustów
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
Dziś zamówiłem ładowarkę 4A a tą 15A będę ladowal czasami jak trzeba szybko naładować baterię |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
Passat_EQ napisał/a: |
To nie jest do konca sprawa ladowarki. Nie wiem czy korzystales kiedys z zasilacza laboratoryjnego. Maja one ograniczenie pradowe i ograniczenie napieciowe czyli potocznie zwyczajnie napiecie.
Dokladnie to samo co ma ladowarka do lionow, z ta roznica ze nie ma elektroniki do kontroli balansowania....
Po tym momencie ogniwo osiaga juz w sposob wymuszony owe 4,2v i nastepuje spadek pradu a dalsze ladowanie juz jest uzaleznione od baterii i nir da sie go przyspieszyc.
|
Czy korzystałem kiedyś z zasilacza labaratoryjnego ? Tak od czasów gdy jeszcze nie było ogniw 18650
Współczesne ładowarki do li-ionów niezupełnie działają tak jak zasilacz z ograniczeniem prądowym i napięciowym.
Gdyby tak było, byłby to zasilacz tylko z progiem U, i I max, który jest prądem początkowym.
Współczesne ładowarki /bez balansera/ mają zwrotne sterowanie, które w obszarze CV dla pakietu, okresowo sprawdza napięcie na ogniwie bez ładowania i dobiera/obniza prąd aby nie przekraczać Umax. Sa w nich coraz częściej procesory.
Tak więc zrównywanie ich działania jest duzym uproszczeniem.
Kolejne zbyt duzę uproszczenie że jak ogniwo osiagnie wymuszone 4,2 V, to nastepuje spadek prądu i dalsze ladowanie juz jest uzaleznione od baterii.
Niestety nie, nieprawidłowa ładowarka z zbyt duzym prądem, ma z powodów technicznych celowy nadmiar napięcia aby wymusic duzy prąd, co oznacza że jesli prąd w fazie CV jest za duzy dla danego pakietu, to napięcie to rośnie/może rosnąć znacznie ponad 4,2 V.
Taki efekt jest szczególnie widoczny/szkodliwy, jesli pakiet jest nierówny, lub tylko rozbalansowany. Słabsze segmenty z łatwością dochodzą do napięcia 4,25 V i powyżej, gdy inne mają tylko 4,15 V. Przy duzym prądzie ładowania, BMS nie moze tego prądu zrównowazyć, co najwyżej wyłaczy ładowanie, a pakiet zostanie rozbalansowany. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|