Awaria silnika Nine continent 7x9 prośba o diagnozę |
Autor |
Wiadomość |
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017 Awaria silnika Nine continent 7x9 prośba o diagnozę
|
|
|
Zbudowałem w końcu swoją konstrukcję. Silnik 9c 7x9 wolnobieg. Sterownik jakiś sinus 30A 48/60V od forumowicza.
Dziś w trakcie pięknej słonecznej przejazdzce rozpędziłem sie do 35-40km/h dałem troche w palnik, droga prosta asfaltowa i pyk zaczęło coś brzęczeć w silniku przy dodawaniu gazu i moc praktycznie spadła do zera. Przy probie ruszenia rzuca kołem. Koło tak jakby się zablokowało magnetycznie. Bardzo opornie się kręci.
Poodpinałem złącza fazowe i halle od sterownika i nic dalej koło nie chce sie kręcic swobodnie. Pomierzyłem czy nie ma zwarcia między fazami a obudową silnika i jest ok. Pomiędzy fazami jest oporność 15kOM.
Dodam że przejechałem 35km i wszystko było ok. Jechałem delikatnie ze wspomaganiem. Tylko ten jeden odcinek dałem w palnik to było może 500-700m. Silnik był dość gorący ale dało sie ręke utrzymać.
Przed awarią jedyny problem jaki zauwazylem to, że silnk od początku mi szarpał lekko przy starcie od zera. Jesli ruszyłem tylko kołem do przodu wtedy jechał ok. W powietrzu koło trzeba bylo minimalnie ruszyć do przodu aby kierunek obrotów był dobry, inaczej to szarpał albo jechał do tyłu, myślałem że tak juz jest trzeba ruszyć minimalnie i wtedy jedzie dobrze. Bo jak ruszyłem to już jechał bardzo dobrze.
Sterownik nie działa bez czujników halla.
Proszę o pomoc, bo pierwsza jazda była taka zajebista, że nie mogę sie doczekać kiedy maszyna znowu odżyje
Kombinacje halli i faz były testowane w kazdym przypadku i tylko na tej kombinacji silnik jechał tak mi się wydaje... choć może była jeszcze jedna kombinacja na której silnik jechał do przodu ale była to niższa prędkość maksymalna i większy pobór prądu przy maks manetce na kole podniesionym do góry. Czy mogłem coś upalić w silniku przy złym podłączeniu halli lub faz ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Zrób diagnozę czujników halla.
Silnik nowy czy używany? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Pomiędzy fazami jest 15 kom? |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Silnik nowy, pomiędzy fazami jest 15 kOm. Nie ma zwarcia do silnika. Zaraz lece sprawdzę halle. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
nie może tam być 15kR, powinieneś zmierzyć zwarcie.
Sprawdź jeszcze raz |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Pomierzyłem jeszcze raz, tak jak piszesz TAS jest zwarcie pomiędzy fazami. Jest również zwarcie pomiędy obudową silnika a kazdą z faz. Wcześniej mierzyłem kable do sterownika... mój błąd w plątaninie kabli i pośpiechu. Koło ma duży opór podczas kręcenia ale nic nie trze mechanicznie. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Sprawdź jeszcze raz to zwarcie FAZY - obudowa
Tutaj jest problem, coś się przetarło. Sprawdź przewód blisko osi silnika, czy tam nie ma przebicia/przetarcia |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Oki tak zrobię, rozbiorę przewód do osi silnika i zobacze czy się nie przetarło coś. Dzięki TAS |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Nie rozbieraj tylko popatrz na niego, będzie mieć przyciętą izolację gdzieś blisko osi i otworu w niej.
jeśli to nic nie da to musisz otworzyć silnik - prawdopodobnie uzwojenia obcierają o pokrywę od wewnątrz i dlatego silnik źle działa. Usuniesz obcieranie to silnik wróci do prawidłowej pracy |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Rozebrałem silnik i oczom się ukazał taki widok.
Czuć lekką spalenizne. Czy coś sie da jeszcze uratować ? Czy silnik złom ?
A przedewszystkim dlaczego się tak przegrzało ?? Pierwszy raz jezdziłem na elektrycznym rowerze ale wydaje mi się ze nie cisnąłem go mocno. Cały czas ze wspomaganiem jechałem 30-35 tylko te ostatnie 500m dałem w palnik tak ze 40-45 km/h. Moze sterownik sinus tak grzeje ten silnik ?
IMG_20171227_140511.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 523 raz(y) 2,47 MB |
IMG_20171227_140504.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 483 raz(y) 2,75 MB |
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Ha! Mamy rozwiązanie zagadki.
Ta pierwsza przejażdżka była konkretna
nie można wykluczyć, że sterownik nie był prawidłowo ustawiony i silnik był zmuszony do pracy w bardzo nie efektywny sposób, co zaowocowało przegrzaniem.
Na zwyczajnych blokowych sterownikach 30A taka usterka jest bardzo rzadka, do tego stopnia że nie praktykuje się nawet zabezpieczania termicznego silnika przy mocach w okolicy znamionowych.
Wyjmij cały stojan, trzeba to oglądnąć z 2 stron. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Oto to to z tym sterownikiem to całkiem sensownie brzmi. Bo moim zdaniem to on podczas jazdy dupy nie urywał, a pod niewielkie wzniesienie nawet nie przyspieszał.
Jest i wlasciwy winowajca z drugiej strony dekla. Przylutowac przewod i sprawdzic czy dziala poprawnie silnik ?
IMG_20171227_204350.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 460 raz(y) 1,5 MB |
|
|
|
|
|
Wolan
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Gru 2017 Posty: 22 Skąd: Nowa Ruda
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
patrząc jak wygląda uzwojenie w okolicy gdzie się odlutowało wątpie aby coś z niego już było |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Spokojnie, w najgorszym wariancie przewiniecie to koszt może 400zł i będzie jak nowy.
No ale po kolei.
Weź omomierz i zmierz rezystancję między przewodami fazowymi i osią na wyjętym stojanie. Ile Ohm tam jest? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 27 Gru, 2017
|
|
|
Dlaczego ezpiecznika termicznego nie zainstalowałeś ? Ja w swoim 7x9 latem tak rozgrzałem silnik, że dotykowo był bardzo ciepły, bezpiecznik mi odłączał silnik lub sterownik w tym upale. Niby 13S 30A a jednak się da usmażyć ;-( |
|
|
|
|
|