|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie 4 akumulatorów jedną ładowarką 8A - czy można? |
Autor |
Wiadomość |
znaj
początkujący
Dołączył: 13 Mar 2017 Posty: 8 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018 Ładowanie 4 akumulatorów jedną ładowarką 8A - czy można?
|
|
|
Witam. Mam e-bike z 2 akumulatorami 13s4p 11,5Ah (BMS-y mają osobne wyjście na ładowanie). Ładuję je osobno po wypięciu z roweru, ale w rowerze są podłączone równolegle (rozładowują się równocześnie). Teraz chcę zakupić 2 kolejne, jeszcze pojemniejsze akumulatory z innymi ogniwami i BMS-ami (13s5p), też z osobnymi wyjściami do ładowania i podłączyć je równolegle do tych dwóch istniejących. Dodatkowo chciałbym w rowerze spiąć wszystkie 4 złącza do ładowania razem i ładować jedną mocną ładowarką np. taką:
batteryguru.eu
Pytanie jest, czy nie skrócę żywotności tych akumulatorów i czy wszystko zadziała jak należy w związku z tym, że ładowarka najpierw ładuje stałym prądem, a potem stałym napięciem? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018
|
|
|
Moim zdaniem możesz tak ładować, pod warunkiem, że baterie będą w miarę równo rozładowane. Jeżeli np jedna bateria będzie rozładowana prawie do "zera", a trzy dużo mniej, to po załączeniu ładowania znaczną część prądu przejmie ta najbardziej rozładowana, co skróci jej żywotność. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 17 Sty, 2018
|
|
|
gienek333 napisał/a: | i np jedna bateria będzie rozładowana prawie do "zera", a trzy dużo mniej, to po załączeniu ładowania znaczną część prądu przejmie ta najbardziej rozładowana, co skróci jej żywotność. |
Jeśli jedna bateria bedzie rozladowana prawie do zera, lub b.nierowna, to jej BMS może ją odłączyć na podstawie stanu segmentów które kontroluje.
Czy szarpniecie prądu między nierównym pakietami nie odbije się na tranzystorach tych BMS, też nikt nie 100 % gwarancji.
Po wyrównaniu napięć/rownym naladowaniu, warto sprawdzić ich wspólne glebokie rozladowanie, a nastepnie rozpiac i po czasie np godz sprawdzic jakie sa na nich napiecia/roznice.
Zasadniczo jak sądzę celem jest jednak mix starszego pakietu z nowszym/mi.
No za bardzo bezpieczne to wg mnie nie jest. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
znaj
początkujący
Dołączył: 13 Mar 2017 Posty: 8 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 20 Sty, 2018
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Moim zdaniem możesz tak ładować, pod warunkiem, że baterie będą w miarę równo rozładowane. Jeżeli np jedna bateria będzie rozładowana prawie do "zera", a trzy dużo mniej, to po załączeniu ładowania znaczną część prądu przejmie ta najbardziej rozładowana, co skróci jej żywotność. |
Dzięki za odpowiedź.
Jeżeli wszystkie 4 szt. będą rozładowywane równocześnie, to wydaje mi się niemożliwym wręcz, że jedna bateria będzie bardziej rozładowana od 3 pozostałych. Wydaje mi się, że zadziała tutaj prawo Ohma czyli im niższe napięcie z akumulatora, tym mniej prądu będzie z niego wypływało. Ważne jest tylko, aby wszystkie 4 rozładowywane akumulatory były 13s. W analizowanym przypadku jeżeli mam złączone razem 4szt: 2 szt. 11,5Ah i 2 szt. 17,5Ah to wraz ze spadkiem napięcia pobór prądu będzie się rozkładał bardziej na rzecz tych pojemniejszych akumulatorów (sterownik będzie ciągnął więcej prądu z tych 17,5Ah) i na koniec wszystkie 4 szt. powinny być mniej więcej w takiej samej liczbie % rozładowane. Są to tylko moje domysły, nie sprawdziłem tego w praktyce, stąd moje zapytanie na tym forum.
Osobna kwestia to ładowanie jedną ładowarką 4 szt. na raz.
Przy ładowaniu 8A z ładowarki rozdzieli się na 4 pakiety. Nawet w sytuacji opisanej przez Ciebie, że z niewyjaśnionych przyczyn 1 z 4 baterii będzie rozładowana znacznie bardziej od pozostałych, to BMS ograniczy ilość prądu pobieranego przez kontrolowany przez niego pakiet do wartości znamionowej (określonej przez producenta BMS-a). |
|
|
|
|
znaj
początkujący
Dołączył: 13 Mar 2017 Posty: 8 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 20 Sty, 2018
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: |
Czy szarpniecie prądu między nierównym pakietami nie odbije się na tranzystorach tych BMS, też nikt nie 100 % gwarancji. |
Nie bardzo rozumiem, o jakie "szarpnięcie" chodzi.
WojtekErnest napisał/a: |
Po wyrównaniu napięć/rownym naladowaniu, warto sprawdzić ich wspólne glebokie rozladowanie, a nastepnie rozpiac i po czasie np godz sprawdzic jakie sa na nich napiecia/roznice. |
Nie bardzo rozumiem jak mam sprawdzić "ich wspólne glebokie rozladowanie".
WojtekErnest napisał/a: |
Zasadniczo jak sądzę celem jest jednak mix starszego pakietu z nowszym/mi. |
Tak, zgadza się. Chcę połączyć 4 wyjścia prądowe z 4 BMS-ów od 4 baterii: 2x 11,5Ah i 2x 17,5Ah.
Dodatkowo chcę spiąć razem 4 wyjścia ładujące z 4 BMS-ów, tak aby ładować na raz 4 akumulatory jedną mocną ładowarką 54,6V 8A.
WojtekErnest napisał/a: |
No za bardzo bezpieczne to wg mnie nie jest. |
Mógłbyś bardziej rozwinąć tą myśl? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 20 Sty, 2018
|
|
|
znaj napisał/a: | [W analizowanym przypadku jeżeli mam złączone razem 4szt: 2 szt. 11,5Ah i 2 szt. 17,5Ah to wraz ze spadkiem napięcia pobór prądu będzie się rozkładał bardziej na rzecz tych pojemniejszych akumulatorów (sterownik będzie ciągnął więcej prądu z tych 17,5Ah) i na koniec wszystkie 4 szt. powinny być mniej więcej w takiej samej liczbie % rozładowane. Są to tylko moje domysły, nie sprawdziłem tego w praktyce, stąd moje zapytanie na tym forum.
Osobna kwestia to ładowanie jedną ładowarką 4 szt. na raz.
Przy ładowaniu 8A z ładowarki rozdzieli się na 4 pakiety. Nawet w sytuacji opisanej przez Ciebie, że z niewyjaśnionych przyczyn 1 z 4 baterii będzie rozładowana znacznie bardziej od pozostałych, to BMS ograniczy ilość prądu pobieranego przez kontrolowany przez niego pakiet do wartości znamionowej (określonej przez producenta BMS-a). |
Na początek :
-spójrz na szkic jednego układu BMS-pakiet.
- nie ma dowolności w łączeniu równoległych ROZNYCH pakietów.
- BMS NIE OGRANICZA prądu kontrolowanego przez siebie pakietu z powodu o którym piszesz powyżej
-szarpnięcie prądu którym będą poddane rózne jakościowo pakiety, nie będą obojetne dla BMS-ów i ich tranzystorów Mosfet, które mogą pracować jednokierunkowo. Jeśli jeden pakiet przysiądzie bardziej od drugiego, to chwilowo dla ich Mosfetów, pojawi się zwrotne odwrotne napięcie. Silniejszy aku OD WYJSCIA będzie polaryzował WYJSCIE pozostałego słabszego.
- Ładowania też są separowane/sterowane przez Mosfet.
Zadaj to pytanie firmie dystrybującej pakiety BATTERY GURU. Otrzymasz stanowczą odmowną decyzję. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
znaj
początkujący
Dołączył: 13 Mar 2017 Posty: 8 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 25 Sty, 2018
|
|
|
Dziękuję za informacje. Liczyłem, że może się da .
Mam zatem ostatnie pytanie.
Czy mając 2 identyczne pakiety (te same ogniwa z taką samą datą produkcji, sterowane przez 2 takie same BMS-y) można je złączyć równolegle w rowerze i razem rozładowywać i tak samo złączyć końcówki do ładowania i ładować jedną mocną ładowarką o wydajności prądowej powiedzmy 4A? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Sty, 2018
|
|
|
Ja tak robię i nie mam problemów. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|