|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
legalizacja roweru |
Autor |
Wiadomość |
Maju
początkujący
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 35 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
ravkill napisał/a: | ICE napisał/a: | A jak wyglądał sam proces legalizacji? Jakieś konkretne wymagania? Gdzie można o tym poczytać? |
Sądząc po opisie na stronie producenta, na polegał na montażu homologowanego oświetlenia...
A tak przy okazji, to następny producent "falconowatych" na "super amorach" marki zoom. |
Taki rower rozpedzajacy sie do 45km/h niezaleznie czy ma manetkę czy nie to juz wg naszego prawa jest motorower (kat. L1e-B), więc oprócz swiateł taki rower juz musi posiadać VIN. |
|
|
|
|
maciek72
młodzik
Pomógł: 8 razy Dołączył: 22 Paź 2017 Posty: 59 Skąd: BLACHOWNIA
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
henio napisał/a: | Ja tam po lesie jeżdżę. Jedynie co mogę odrapać to dziki i sarny
A tak poważnie: w razie kolizji tracisz też zniżkę na OC swojego auta? No chyba tak. | Albo grzybiarza a wtedy lepiej wróć i dobij bo będziesz bulił do końca życia.A tak poważnie to problem z oc jest taki że jest obowiązkowe .Gdyby było trudno dostępne każdy chciał by sie ubezpieczyć ale też gdyby nie było powszechne było by o wiele wyższe. |
|
|
|
|
stacho751
początkujący
Dołączył: 17 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: Łódz
|
Wysłany: Nie 18 Mar, 2018
|
|
|
Witam
Mam pytanie w kwestii legalizacji ebika który jest powyżej legalnej mocy.
Mianowicie mieszkam w Niemczech gdzie prawo zezwala na poruszanie się takim pojazdem do 25km/h pedałując, a na manetce do 6km/h tylko jako pomoc w przenoszeniu roweru np. po schodach.
Zauważyłem jednak tutejszy Youtuber utrzymuje ze wymyślił "Magiczny guzik" który po naciśnieciu zakłada blokadę do 25km/h i 6km/h na manetce a dalsze jego naciskanie powoduje tylko włączenia lub wyłączenie ładowarki telefonu lub lampki i nie da się po jego naciśnięciu podnieść mocy bez jakiegoś specjalnego kolejnego triku którego nie znam. Za zrobienie na zamówienie takiej instalacji życzy sobie 100 euro i gwarantuje ze nawet po wypadku w ruchu drogowym i wzięciu roweru na ekspertyzę nie będzie przypalu, mówi tez ze da się taka instalacje tylko na display LCD 3 zmajstrować Wiec jest albo geniuszem albo oszustem jedno z dwóch to zostawiam wam do oszacowania. Nie ukrywam ze planuje właśnie przerobić swoja Kone stinky i mam ciężki orzech do zgryzienia czy właśnie ryzykować i kombinować czy wstawić 250w i tyle ale gdyby taki guzik naprawdę działał jak ten gość mówi to by była bajka
A to jeden z jego filmików prezentujący rower z silnikiem 1500w i oczywiście "Magicznym przyciskiem"
https://www.youtube.com/w...YF1UTlSs&t=122s
Tu na sekundzie 0:40 widać ten cały Knopf
https://www.youtube.com/watch?v=uLLFGH91dcs
Co o tym myślicie? Ma to prawo bytu? i czy umiał by ktoś takie cos zmajstrować? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018
|
|
|
Ten film będzie w razie sporu prawnego, dowodem na oszustwo.
Rowery firmowe doouszczone do ruchu jako mocne ebiki, mają homologacje Z wykazem podzespolow oraz na tej podstawie wydane tablice rehestracyjne, z prawem do zakuou ubezpieczenia. Wszystko inne jest naciągane. A w razie wypadku i rzeczywistej kontroli, spraw o odszkodowania latwo nie bedzie udowodnic ze jechales ROWEREM z silnikiem 250 W.... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018
|
|
|
nikt chyba z forum takiej kontroli powypadkowej jak narazie nie mial. Niewiadomo jaka jest wiedza "specjalistow" w tym zakresie. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 19 Mar, 2018
|
|
|
qaz33 napisał/a: | nikt chyba z forum takiej kontroli powypadkowej jak narazie nie mial. Niewiadomo jaka jest wiedza "specjalistow" w tym zakresie. |
Pytający jest w Niemczech, więc tego bym nie lekcewazył. Tym bardziej że tam i w wielu innych krajach EU, tak przerabiane rowery są ewidentnie nielegalne. A w razie wątpliwości, policja je zatrzymuje w celu wykonania płatnego badania technicznego. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 20 Mar, 2018
|
|
|
nawet w tak rozwinietym kraju jak niemcy niewiadomo jak wyglada wiedza specjalistow przy platnym badaniu technicznym. Moga postawic rower na hamowni, sprawdzic ze 250W i odhaczyc ze ok. Ciezko sprawdzic moc nominalna silnika, przeciez nie beda tego szacowac po wadze i wielkosci bo to malo profesjonalne i miarodajne. Nie mozna stwierdzic ze "na oko" dany silnik ma wiecej niz 250W i wlepic kary |
|
|
|
|
stacho751
początkujący
Dołączył: 17 Mar 2018 Posty: 8 Skąd: Łódz
|
Wysłany: Wto 20 Mar, 2018
|
|
|
No wlasnie ten gosciu z YT jest na maksa pewny siebie. No tylko ze on za taki gozik kasuje 100e wiec chodzi tez o biznes. Musze chyba sie na policje przejechac i zapytac jak to jest dokladnie z ta moca bo tan gosciu utrzymuje ze te ebiki ze sklepow tez sa powyzej tych 250w tylko ze sa elektronicznie zblokowane. Wiec teoretycznie mogl bym sobie kupic silnik 500w i na displayu do tych 25km/h zblokowac a gdzies w lesie odblokowac i zalatwione. Tak powinno byc to by bylo wporzadku . Musze z psami pogadac niestety ;p |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 20 Mar, 2018
|
|
|
qaz33 napisał/a: | nawet w tak rozwinietym kraju jak niemcy niewiadomo jak wyglada wiedza specjalistow przy platnym badaniu technicznym....
Nie mozna stwierdzic ze "na oko" dany silnik ma wiecej niz 250W i wlepic kary |
Widziałem 'papiery' homologacyjne i rejestracyjne dot szybkich ebików z jednego z krajów EU. Jest tam wykaz podstawowych częsci, z symbolami producentów, które się wprowadza do bazy. To w praktyce uniemozliwia legalizację 'samodziała', bo ani nie ma tych częsci w bazie ani producenta i modelu roweru. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
ravkill
brygadzista sir :)
Pomógł: 7 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Sie 2016 Posty: 291 Skąd: Zielona Góra
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 24 Mar, 2018
|
|
|
Z mediów społecznościowych : Jeden z użytkowników ebika z silnikiem o mocy 500-750 W, zadał formalne pytanie do Wydziału Ruchu Drogowego w Częstochowie o możliwość zarejestrowania, dopuszczenia do ruchu takiego 'roweru'. Odp w skrócie sprowadza sie do tego że, taki SAM rower staje się POJAZDEM, ma obowiązek być ubezpieczonym ale ubezpieczenie nie będzie możliwe bo nie można go zarejestrować ani hologować. Czyli jest klasycznym nielegalem...
SAM-przepisy.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 362 raz(y) 108,74 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
ravkill
brygadzista sir :)
Pomógł: 7 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Sie 2016 Posty: 291 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Sob 24 Mar, 2018
|
|
|
Czyli mamy Sama nie dopuszczonego formalnie do ruchu. Nie ważne, co mamy, ważne co za to nam grozi? :
§ 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu.
Odnośnie oc: https://rf.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/ubezpieczenia-komunikacyjne-odpowiedzialnosci-cywilnej-oc-zasady-ogolne/Kto_jest_zobowiazany_do_zawarcia_umowy_ubezpieczenie_OC_posiadaczy_pojazdow_mechanicznych___20259
Skoro mocne ebike, nie są dopuszczone do ruchu, nie podlegają pod obowiązek OC. Tak więc, kara grzywny - bez taryfikatora !!! i ewentualna odpowiedzialność cywilna za szkody. Moim zdaniem - nie jest źle .
Definicji pojazdu silnikowego mocny ebike też nie spełnia:
Bezpieczeństwo w komunikacji/ pojazd mechaniczny/ rower i inne pojazdy niemechaniczne
Precedensy. Sprawy administracyjne
Tytuł:
Bezpieczeństwo w komunikacji/ pojazd mechaniczny/ rower i inne pojazdy niemechaniczne
Wyrok:
Wyrok SN z dnia 25 października 2007 r., sygn. III KK 270/07
Treść:
Obowiązująca ustawa karna, jak i ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r., Nr 58, poz. 515) nie definiują określenia „pojazd mechaniczny”, jakkolwiek ta druga w art. 2 jednoznacznie odróżnia pojęcie: „pojazdu silnikowego” od „roweru”, stanowiąc, iż tym pierwszym jest „pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego”, zaś tym drugim „pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”. Za pojazdy mechaniczne należy uznać pojazdy zaopatrzone w poruszający je silnik (pojazdy samochodowe, maszyny rolnicze, motocykle, lokomotywy kolejowe, samoloty, helikoptery, statki wodne i inne), jak również pojazdy szynowe zasilane z trakcji elektrycznej (tramwaje, trolejbusy). Jeżeli chodzi o inne – niemechaniczne – pojazdy, to będą nimi w szczególności zaprzęgi konne, rowery, a także statki żaglowe, szybowce. Ponadto nie są pojazdami mechanicznymi rowery zaopatrzone w silnik pomocniczy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, które zachowują wszystkie normalne cechy charakterystyczne budowy, umożliwiające ich zwykłą eksploatację jako rowerów. mocny ebike ma silnik pomocniczy o pojemności "zero", a zero to mniej nić 50 cm3
Żródło:
Prokuratura i Prawo, dodatek Orzecznictwo SN, SA, NSA i TK nr 5/2008, poz. 2
Zródło:
http://www.zielona-gora.p...&idk=1&idp=1465 |
|
|
|
|
Apophis
początkujący
Dołączył: 07 Kwi 2018 Posty: 27 Skąd: Z miasta
|
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2018
|
|
|
Problem z tym wyrokiem jest tylko taki, że został wydany jeszcze przed nowelizacją, gdzie fragmentu o silniku elektrycznym nie było no i wątpię, żeby tłumaczenie, że "przecież silnik elektryczny ma pojemniść 0" (nawet gdyby uznać ten wyrok za obowiązujące prawo), przetrwało wykładnię celowościową lub funkcjonalną. Aczkolwiek sądy nadal się na ten wyrok powołują, przy definicji pojazdu mechanicznego, pare takich wyroków już po nowelizacji: V Ka 1081/15, VI Ka 1039/16, IIK492/15 . |
|
|
|
|
mijam
początkujący
Dołączył: 11 Maj 2018 Posty: 7 Skąd: Jawornik
|
Wysłany: Pią 11 Maj, 2018
|
|
|
Wszystkie wyroki przed 1 stycznia 2017 można sobie do kosza wywalić, a nawet te przed 1 stycznia 2018
Ostatnio sporo czytałem, zresztą poddałem temat też na Grupie na Facebooku.
Wiem że dużo ludzi nie potrzebuje rejestracji, OC itp. ale ja jeżdżę np. 55 km dziennie drogami i po mieście, nie wyobrażam sobie podrasowania swojego na razie legalnego (250W i 25km/h) rowerku bez możliwości legalizacji.
Na razie w miarę zużywania się części, będę wymieniał na lepsze i już mające przynajmniej jakieś papiery i dane techniczne (silnik i elektronikę zostawiam na koniec, jak padnie bateria, może coś się zmieni do tego czasu, na razie na tą odległość wystarcza)
Upatruję tutaj szansę w tym że ktoś zacznie promować rowery elektryczne jako alternatywny, ekologiczny środek transportu na nawet codziennych dojazdach do pracy na trasach średnich (20-40 km) (ja tak robie na 250W i 25km/h i pokochałem ten moment wjazdu do Krakowa i przebicie się przez niego w 15 minut, autem 35 min. ) .
No wiecie ekologia, smog itp. jest to ogromny potencjał i karta przetargowa (oczywiście chodzi mi o 4000W i 45km/h a nie Falcony, które już pod motory podchodzą i legalizacja przy L2 byłaby niemożliwa)
I tutaj jest furtka dla Polski, jeżeli będzie przychylność to prawo UE daje możliwość dania homologacji przy uproszczonych procedurach przy bodajże 50 sztukach rocznie na danym typie (zmeniasz jeden podzespół i robisz inny typ, kolejne 50 szt. rocznie, dla miłośników wystarczy ), a zgodnie z nowym prawem wymagani są o wiele mniejsze dla małych serii:
Cytat: | 3. W procedurze homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach:
1) niektóre wymagania, dotyczące jednego lub kilku przedmiotów wyposażenia lub części, zastępuje się wymaganiami alternatywnymi, określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 2;
2) Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego zwalnia z obowiązku uzyskania jednego lub kilku świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectwa homologacji typu EKG ONZ pod warunkiem zastąpienia ich:
a) sprawozdaniami zawierającymi pozytywne wyniki badań tych przedmiotów wyposażenia lub części, uzyskiwanymi na zasadach określonych w ust. 1 pkt 2,
b) dokumentami zawierającymi dane i informacje o wymaganiach technicznych przedmiotów wyposażenia lub części wraz z oświadczeniem, że spełniają one zasadnicze wymagania określone w przepisach Unii Europejskiej dotyczących badań homologacyjnych lub regulaminach EKG ONZ. |
Pozostaje tylko promocja takiej formy i dobra wola ze strony TDT albo Rządu (słyszałem wiele obietnic od naszego Premiera odnośnie wspierania rodzimego pomysłu na innowacyjne rozwiązanie, to może pora na zebranie pomysłów i zabranie się przez jakieś Stowarzyszenie ewentualnie Fundacje za promocję i tworzenie rozwiązań na bazie pomysłów już przez ebikewów zrealizowanych, a jak wiemy siła jest w kupie, zwłaszcza przed jakimiś wyborami ).
Jeszcze kilka zlotów w różnych częściach Polski (Małopolska i Śląsk to spore pole do popisu dzięki Smogowi i Ekologi), jakieś fajne imprezy Sportowe (EBike Maraton z różnymi kategoriami z wspólnym startem na kilku dystansach) , jakaś apka dla miłośników ebików, z planowaniem tras, z wyznaczeniem punktów gdzie można się zatrzymać na kawę z możliwością podładowania
Hehe setki pomysłów przychodzi w czasie ponad 2h dziennie na rowerze w czasie dojazdów do pracy |
|
|
|
|
Apophis
początkujący
Dołączył: 07 Kwi 2018 Posty: 27 Skąd: Z miasta
|
Wysłany: Sob 12 Maj, 2018
|
|
|
mijam napisał/a: | Wszystkie wyroki przed 1 stycznia 2017 można sobie do kosza wywalić, a nawet te przed 1 stycznia 2018
|
Niby dlaczego?
Co do reszty, to zanim wypracują osobną kategorię na e-bike, przepisy itp. to będziemy już latać plecakami odrzutowymi xD, skoro nawet poprawa definicji motocykla to było dla naszych kochanych ustawodawców zbyt wiele xD - a jaka jest egzekucja obecnych przepisów to chyba każdy na forum wie - też się zastanawiałem czy nie poinstalować czujników nacisku w pedałach itp. co by spełnić śmieszne ustawowe wymagania, ale po paru przejażdźkach (też po krakowie - który swoją drogą ostatnio nieźle zaroił się od różnego typu skutero-podobnych hulajnog, deskorolek i innych elektrycznych wynalazków), i po wielu bliskich kontaktach z niebieskimi stwierdziłem, że szkoda nawet lutownicę odpalać
mijam napisał/a: |
I tutaj jest furtka dla Polski, jeżeli będzie przychylność to prawo UE daje możliwość dania homologacji przy uproszczonych procedurach przy bodajże 50 sztukach rocznie na danym typie (zmeniasz jeden podzespół i robisz inny typ, kolejne 50 szt. rocznie, dla miłośników wystarczy ), a zgodnie z nowym prawem wymagani są o wiele mniejsze dla małych serii:
|
hehehe niepoprawny optymista
podobne prawo już było (biegły, przegląd i parę formalności), odnośnie rejestracji pojazdów typu SAM, ale je ukrócono
można też się przerzucić na rowerki z 50cc, co do legalności których póki co sądy wątpliwości nie mają, ale raczej mało kogo one tu zadowolą |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|