|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Elektrownia wiatrowa XXI wieku |
Autor |
Wiadomość |
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 686 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 10 Lut, 2010 Elektrownia wiatrowa XXI wieku
|
|
|
Pewnie wielu z Was, a zwłaszcza tych którzy posiadają juz samochody z napedem elektrycznym wkurzają ograniczenia wynikajace z niskiej pojemności akumulatorów i braku miejsc w których mozna je doładować, ten wątek ma na celu likwidację tych ograniczeń i możliwość ich szybkiego naładowania na dowolnym wzniesieniu wykorzystując potęgę wiatru.
Jest to dość innowacyjne podejście do wykorzystania niewyczerpalnych siły matki natury które ma niewiele wspólnego z tym co do tej pory prezentują klasyczne elektrownie wiatrowe.
Jako wstęp do tej 'burzy mózgów' proponuję zapoznać sie z zagadnieniem okna wiatrowego z którego będziemy korzystać generując energię el. Kolorem żółtym jest oznaczony obszar gdzie poruszający się w jego graniach latawiec będzie generował energię el. wyciągajac linke z kołowrotka zamocowanego na osi prądnicy, a na brzegu obszaru koloru niebieskiego (granica okna) będzie ściągany z powrotem za pomocą silnika el. zamocowanego na osi prądnicy (po uprzednim odłączeniu obciążenia prądnicy) cały system będzie pracował impulsowo generując energię tylko i wyłącznie w trakcie wyciągania linki nawiniętej na kołowrotku prądnicy, ciągla produkcja energii była by mozliwa po zbudowaniu min. 3 takich elektowni i odpaleniu ew. cykli producji energii w sekwencji 1. produkuje energię 2. zaczyna ściagać latawiec 3. kończy ściągać latawiec.
Na razie chcę zbudować skalowalny prototyp który potwierdzi moje oczekiwania i pozwoli na określenie najlepszego systemu kontroli który zupełnie wyeliminuje z niego 'czynnik ludzki' i pozwoli na automatyzację całego procesu (bezobslugowość). Dość zaawansowani są w tej dziedzinie są włosi, a i podobno Nowa Zelandia (Peter Lynn) też nad tym pracuje.
http://www.youtube.com/watch?v=QlSHH_djn94 - prototyp - bez automatyki
http://www.youtube.com/wa...Tc&feature=fvst - animacja elektrowni 3MW
Mnie interesuje skala 5kW bo zagwarantuje przenośność (przewoźność) konstrukcji, a i ew. naładowanie do pełna akumulatorów auta el. będzie się zamykać w rozsądnym przedziale czasowym i prądowym.
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo zrobię światło... |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 10 Lut, 2010
|
|
|
A może coś takiego ?
http://www.youtube.com/watch?v=m6vgWP5U5Ew
Mnie się bardzo podoba z uwagi na:
1) brak pozwoleń na budowę (nie jest na stałe związane z gruntem )
2) mobilność (potrzeba tylko butlę z helem wozić )
3) mały stopień skomplikowania
4) wysoką efektywność ze względu na wzrost prędkości wiatru w zależności od wysokości nad ziemią i przeszkodami terenowymi |
|
|
|
|
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 10 Lut, 2010
|
|
|
gdyby jeszcze hel dawali za darmo, przecież to jest strasznie kosztowne, jaki balon by nie był bardzo małe cząsteczki i tak przenikną przez jego strukturę więc codziennie musiałbyś uzupełniać ten hel który do najtańszych gazów nie należy
w ogóle ten pomysł jest średni, balon zawsze będzie ciągnięty przez wiatr bo nie ma się jak złożyć a co będzie przy bardzo silnym podmuchu? innym dużym ograniczeniem to moc jaką będziemy mogli z tego uzyskać jeśli chcielibyśmy żeby było to efektywne balon musiałby wytwarzać duży moment obrotowy ok nie jest to problem ale coś musi trzymać te generatory po bokach żeby się nie kręciły razem z nim- trzeba zastosować jakieś ciężary i kolejny problem...
zamiast takich wynalazków wolałbym latać sterowcem do pracy |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 10 Lut, 2010
|
|
|
Masz rację w całej rozciągłości.
Co nie przeszkadza, że ktoś nad tym pracuje i, że testowano prototypy
http://www.magenn.com/index.php
Zobaczymy co z tego wyniknie. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 686 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 12 Lut, 2010
|
|
|
tomasz_kombi projekt który Ty zapodałeś jest ciekawy, róznica polega na tym że do zastosowań amatorskich się nie nadaje bo jest zbyt skomplikowany technicznie. Jeśli chodzi o projekt który ja zaproponowałem to zamierzam sie nim zająć osobiście jak tylko śniegi puszczą
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo zrobię światło... |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 13 Lut, 2010
|
|
|
Jestem ciekaw ile będzie ważyć 300m liny, która wytrzyma 100-1000 ton sił rozrywających dla takiego sterowca wytwarzajacego ze 100kW. Poza tym w przeciwieństwie do wiatraków z pionową osią, sterowiec będzie się musiał ustawiać ciągle do wiatru. Jak taki kolos zrobi to szybko? Do tego przy takich turbinach jest mały uzysk mocy z m2 pow. |
|
|
|
|
agrafek [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Lut, 2010
|
|
|
sobolu napisał/a: | 100-1000 ton sił rozrywających |
Skąd Ty takie siły wytrzasnąłeś ? Hindenburga chcesz na linie zawiesić ? |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Lut, 2010
|
|
|
agrafek napisał/a: |
Skąd Ty takie siły wytrzasnąłeś ? Hindenburga chcesz na linie zawiesić ? |
Dla siłowni 1MW to Hindenburg będzie za mało, ale policzmy te drobne 100kW.
Z takiej turbiny można uzyskać ok. 100W z m2. Dla 100kW trzeba by 1000m2 samej powierzchni roboczej, co oznacza że cały sterowiec musiał by mieć co najmniej te 3000 m2.
Wzór na siłę nacisku wiatru:
F= 0,5 ρ V² S Cx
p ciężar pow. w 1m³ 1,2kg
Cx współczynnik oporu dla płaskiej ściany ściany 1,5
i mamy przy 20m/s
F= 0.5 * 1,2 * 400 * 3000 * 1,5
F=1 080 000N
Zgadza się dolna granica dla 100kW siłowni? A to przy wietrze 20m/s, 72km/h, o co na wysokości 300m nie problem. Siła rośnie z kwadratem prędkości wiatru. |
|
|
|
|
agrafek [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Lut, 2010
|
|
|
http://www.magenn.com/products.php
Jest pod tym linkiem pokazana wersja 10kW która rzekomo działa. Poniżej zdjęcia wersji 100kW i nie jest to nawet 1/10 wielkości Hindenburga
Żeby to ustrojstwo latało nie jest potrzebne nic więcej jak minimum przestrzeni dla gazu żeby unieść np 300kg. Jedyne co potrzeba to powierzchnie stawiającą opór do wygenerowania tych 100kW energii.
Z tego co widać wersję 10kW mają na lince do wyciągania szybowców.
Ja problemu nie widzę w utrzymaniu tego na linie ale w tym że generuje to spory syf dla ruchu powietrznego. Tak w wersji latawca jak i "sterowca". Jednak podoba mi się wizja unoszących się generatorów obok każdego domu lub jednego dla gęstszych obszarów zabudowań.
Ahh no i sterowiec to nie płaska ściana Jeżeli tak duże siły oddziaływały by na sterowce to nie latały by tam gdzie my chcemy tylko tam gdzie je wiatr zaniesie. |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Lut, 2010
|
|
|
Śmigłowe turbiny osiągają 100kW przy 17m średnicy (230m2) i wietrze 15m/s.
http://konkursben.fpegda....nie-wiatrowe,40
Ich sterowiec ma mieć ok 25x30m, co przy pow. roboczej dla niego jakieś 30% całość, będzie ok 250m2 pow. pracującej. Mam uwierzyć, że ten rodzaj turbiny jest równie sprawny co łopaty? A nawet lepszy bo osiąga to przy mniejszym wietrze? Uwierze jak przeskalują to x4, co oznacza konieczność użycia liny jakieś 40 razy mocniejszej niż w modelu 10kW
Problem ustawienia sie do szybko zmieniającego się wiatru nadal pozostaje.
To ja już wolę poczekać na wrażenia r2d2 z wdrażania swego pomysłu w życie. Wygląda bardziej realnie.
PS
Hindenburg zapewne nie latał/ nie leciał tak jak chciał pilot przy takim wietrze, poza tym nie ustawiał siębokiem do wiatru |
|
|
|
|
tree [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 16 Lut, 2010
|
|
|
Cytat: | podoba mi się wizja unoszących się generatorów obok każdego domu |
A jeszcze fajniej jak sie kilka poplącze najlepiej z tymi , posuwisto zwrotnymi latawcami . Raj dla spidermana normalnie .
Taki sterowiec liną może zerwać dach sąsiadowi a latawce , szczególnie sterowane intelegentnym komputerem I Bijem uciąć głowy dziatwie. Już widze tytuły 'Teksanska masakra latawcem prądotwórczym.
Hmmm na jakieś grenlandi , albo kalachari sterowiec moze byc uzyteczny , odpadowe ciepło strat generatora mozna uzyc do podgrzanaia gazu , to mozna nieco mniej gazu lekkiego , pozatym latał tym nikt nie bedzie to mozna zastosowac duzo tańszy wodór.
Latawce to raczej na obozie skautów ekologicznych , według mojej oceny, oprucz automatyki, tak 5-ciu skautów do rozplątywania linek , zdejmowania z drzew itp na latawiec wystarczy będą mieli co robić nie będą , palić, pić i się onanizować
Jedzonko powinni gotować na eko-prądzie ze swojego latawca
---A jak któremu linka obetnie łeb , albo zdechnie z głodu , z powodu nieudolnego rozplątywania , to nie dostanie odznaki Eko-skauta. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 686 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 16 Lut, 2010
|
|
|
O tree ale roztoczyłeś nam piękną wizję i można będzie uratować aż tylu skałtów i jeszcze na dodatek spajdermena przed masturbacją
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo zrobię światło... |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Śro 17 Lut, 2010
|
|
|
Co myślicie o takim wiatraku??
darrieus.JPG widok turbiny |
Pobierz Plik ściągnięto 680 raz(y) 32,33 KB |
|
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Czw 18 Lut, 2010
|
|
|
Nadaje się do pracy między budynkami. Można też stawiac na parkingach do ładowania aku! |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 18 Lut, 2010
|
|
|
Najsprawniejszy przy dość niskich kosztach jest zwykły SAVONIUS jeśli półbeczki są prawidłowo skonstruowane i prawidłowo zamontowane, mały odchył pogarsza parametry.
Oczywiście piszę o sprawności energetycznej ze względu na zajmowaną objętość, bo większość analizuje go ze względu na ilość zużytego materiału.
Do tego prostota wykonania, to zaleta, a na dodatek jest śliczny i oczywiście można na nim też dać reklamy.
A na dokładkę jest bezpieczny i cichy, czyli ma same zalety. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|