|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie pakietu 6s4p |
Autor |
Wiadomość |
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018 Ładowanie pakietu 6s4p
|
|
|
Cześć .
Pakiecik będzie 6s4p
Do dyspozycji będę miał zasilacz laboratoryjny- warsztatowy 30V/5A
Napięcie ustawię na 24 v a prąd to przy 4 równoległych ogniwach to ile mam zapodać,aby sie wieki nie ładowało.
Ogniwa mają pojemność ok 2000mAh.
Dziękuję. |
|
|
|
|
slow
kierownik
Pomógł: 20 razy Dołączył: 02 Lut 2018 Posty: 338 Skąd: Podkarpackie
|
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018
|
|
|
Napięcie 6*4.2=25.2V
Prąd może być 5A choć pewnie przy nim na dłuższa metę zasilacz z dymem pójdzie. Daj taki żeby zasilacz wytrzymał. |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018
|
|
|
Wiesz te ogniwa są na 4.1 v,czyli byłoby ok 24.5v
Nie wiem za bardzo jak dobrać odpowiedni amperaż,niby zalecane połowa z pojemności czyli u mnie 1000mAh na ogniwo,ale mam je połączone 4 sztuki a może i będą 5 równolegle , jak w takim połączeniu rozbija się ten prąd praktycznie >jak zapodam 1 A to pewnie będzie mało jak podam np 5A ??? tu się kłania pewnie fizyka/elektrotechnika praktyczna nie bardzo do końca wiem co i jak . |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018
|
|
|
Napięcie 25 V i prąd poczatkowy - regulowane OGRANICZENIE 4A. W trakcie ładowania prąd będzie malał a napięcie na ogniwach będzie rosło. Gdy ogniwa będą miały ok 4,10-41,5 zmniejsz prąd do ok 0,5A.
UWAGA : Kontroluj napięcia na kazdym S, bo szczególnie przy wysokim prądzie może się okazać ze nie są wcale równe. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018
|
|
|
Czyli na końcu ładowania to jest trochę zabawy,myślałem że tą robotę to robi kontroler ochrona ładowania i rozładowania .po określonym poziomie naładowania odcina i już.
Moduł BMS PCM PCB ładowania i ochrony ogniw Li-Ion - 6S - 22,2V - 15A
Jeszcze bym posprawdzał opór wew ogniwa,czy taki pomiar powinienem zrobić na 3.7V czy muszę naładować ogniwo na full 4.1v |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018
|
|
|
sucharek, WojtekErnest jest bardzo pedantyczny jeśli chodzi o ładowanie (być może to co sugeruje minimalnie przedłuża żywotność akumulatora, ale raczej jest trudne do uchwycenia) . Zasilacz laboratoryjny da radę, wystarczy mu ustawić maksymalny prąd i napięcie. Niestety zasilacz nie odcina, więc sam musisz zasilacz wyłączyć, po prostu musisz sprawdzić czy prąd już jest dostatecznie mały - ale tu też nie ma jakiś jednoznacznych wytycznych, to jak późno go wyłączysz określa tylko czy doładujesz do 98% czy 99,9%. Proponuje nastawić sobie minutnik na (pojemność baterii / prąd ładowania) godzin + 20 minut.
Jeśli chodzi o ten moduł, to to co mi wyskoczyło w internecie, to tylko pozwala podłączyć ładowarkę o wyższym napięciu - moduł sam zaczyna ograniczać napięcie przy pomocy ładowania impulsowego. Ja bym na tym nie polegał.
Ale widzę inny problem. Jeśli masz ogniwa 4.1, to większość BMSów jest przystosowana do ogniw 4.2, co powoduje, że balansują do ok. 4.15-4.17. To trochę może skrócić żywotność Twoich ogniw, a z kolei gdy naładujesz baterię tylko do 24.6, to nie włączy się balansowanie w BMS.
P.S. Wydaje mi się, że ogniwa 4.1 to są te same ogniwa co 4.2, tylko zalecono ładowanie do 4.1, dzięki czemu można było napisać w specyfikacji dłuższą żywotność, jednocześnie trzeba było zmniejszyć ich pojemność. Ale to są tylko moje przypuszczenia. |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018
|
|
|
Czyli ten moduł odpada ,a czy w ogóle takie moduły są dostępne aby chociaż same sygnalizowały diodą że ogniwa są już naładowane na full.
A jak nie to pozostaje mi śledzić ostatnią fazę ładowania i wyłączyć ręcznie zasilacz.
Jeszcze chcę posprawdzać opór wew ogniwa,czy taki pomiar powinien być sprawdzony na 3.7V czy muszę naładować ogniwo na full 4.1v ,czy jakieś inne jest zalecane. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018
|
|
|
sucharek napisał/a: | Czyli na końcu ładowania to jest trochę zabawy,myślałem że tą robotę to robi kontroler ochrona ładowania i rozładowania .po określonym poziomie naładowania odcina i już.
Moduł BMS PCM PCB ładowania i ochrony ogniw Li-Ion - 6S - 22,2V - 15A
|
Wczesniej nie pisałeś o BMS.
BMS :
- odcina gdy przekroczysz napięcie segmentu (typowo) 4,25V
- odcina gdy przekroczysz PRĄD pobierany np 15A
- odcina gdy napięcie segmentu spadnie (typowo) 2,6-3V
- balansuje (jesli ma balanser) czyli obciąża kazdy segment ktory osiaga (typowo) 4,17 V
- NIE OGRANICZA prądu ładowania, to musi robić dostosowana ładowarka do li-ionów.
Dlatego jesli zasilacz jest uniwersalny, trzeba pod koniec ładowania zadbać o to samemu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 24 Kwi, 2018
|
|
|
Wcześniej nie pisałem,wyszło w trakcie że bez tego ani rusz.A o ograniczenie prądu będę musiał zadbać samemu.
Jeszcze co z tym pomiarem oporu wewnętrznego ogniwa , przy jakim poziomie naładowania mam to zmierzyć ponoć to istotny parametr i wiele mówi o stanie ogniwa,to tak z ciekawości chciałbym sprawdzić. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018
|
|
|
Jeżeli nie masz ładowarki do pojedynczych ogniw która ma tę funkcję, to zrob to przy aku naladowanych blizej max.
Rozróżnia się dwa rodzaje pomiaru RW, wg norm producentow aku wtedy pomiar przy czestotliwosci 1 kHz oraz pomiar techniczny przy prądzie stalym.
W warunkach domowych oczywiscie dużo latwiej zrobic pomiar (porównawczy) wg drugiej metody. To wazny parametr, szczególnie gdy ogniwa nie są fabrycznie nowe, z nieznaną przeszloscia, z demontażu. W takim przypadku b . ważnym dodatkowym parametrem jest podatność na samoczynna uplywnosc ogniw. Taki ew. wadliwy egz połączony równolegle z innymi, degraduje cały segment. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018
|
|
|
Chyba się domyślam o co chodzi, z tym doładowaniem.
Ale co z tym RW. wiem jak to zrobić za pomocą opornika w/g wzoru,ale przy jakim poziomie naładowania ogniwa to mierzymy przy 3.7V czy 4.1V |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018
|
|
|
Ja robiłem przy 4,1-4,2 i prądzie ok 0,5 A. Zrob obie próby i porównaj wyniki. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 25 Kwi, 2018
|
|
|
Na razie ogniwa mam naładowane zachowawczo na 3,6 V i tu mogę sprawdzić.
Co do moich pytań mam już jasność.
Dziękuję pięknie za udzielone odpowiedzi. V-pomógł |
|
|
|
|
sucharek
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 100 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 26 Kwi, 2018
|
|
|
Cytat: | Ja robiłem przy 4,1-4,2 i prądzie ok 0,5 A. Zrob obie próby i porównaj wyniki. |
Nie dało mi to spokoju dorwałem kilka z odzysku używek mierzyłem RW na 3.7 i 4.1
I tu moje zdziwienie przy napięciu 3.7 opór był mniejszy niż przy 4.1 v a myślałem że powinno być na odwrót |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|