|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Drezyna elektryczna |
Autor |
Wiadomość |
fidzio [Usunięty]
|
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lut, 2010
|
|
|
Gratulacje, ciekawy projekt. Czekam na więcej parametrów i danych. |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lut, 2010
|
|
|
Jako silnik została użyta prądnica od "jakiegoś" wynalazka z ZSRR, jest to maszyna bocznikowa o mocy 900W (pełny prąd wzbudzenia ok 1,5A) na napięcie 24V i takim też napięciem jest zasilana. Rozruch odbywa się poprzez włączany szeregowo w obwód wirnika rezystor rozruchowy który to posiada odczepy a dokładniej 4 co pozwala osiągnąć 5 położen jazdy (mówiąc po kolejowemu "pozycji") przy czym ostatnia pozycja jest pozycją jazdy bezoporowej na tzw. charaterystyce naturalnej. Całość zasiana jest z dwóch akumulatorów rozruchowych o pojemności 180Ah każdy. W chwili obecnej przełożenie silnik-> zestaw kołowy wynosi 14:47 czyli ok 1:3,35 co jest zbyt małym przełożeniem i sprawia iż silnik ma nieco ciężki start, na następne próby zamówiłem zębatkę 11 zębową co pozwoli na zmianę przełożenia do 11:47 (ok 1:4,27). Średnica koła wynosi 40 cm co oznacza iż silnik przy obrotach znamionowych jest w stanie rozpędzić drezynę do prędkości ok 26,5 km/h. Dalsze rozpędzenie silnika zamierzam uzyskać poprzez osłabianie wzbudzenia któe uzyskam włączając w szereg z uzwojeniem wzbudzenia rezystory. Pojazd posiada także uproszczony hamulec elektrodynamiczny który działa poprzez włączenie w obwód wirnika rezystora (tego samego co do rozruchu) i zasilenie uzwojeń wzbudzenia, maszyna przechodzi wtedy w prace prądnicową a wytworzony na tworniku prąd wytracany jest na rezystorze w postaci ciepła, pozwala to uzyskać w zależności od podłączonej do prądnicy rezystancji całkiem fajny moment hamujący. Oprócz hamulca elektrodynamicznego pojazd posiada hamulec hydrauliczny od motocykla MZ, który jest w dziedzinie drezyn innowacją gdyż do tej pory wszystkie tego typu konstrukcje posiadały nieefektywny hamulec klockowy. Optymalna prędkośc przelotowa dla takiego pojazdu to w zależnosci od rozstawu torów (drezyna jest przystosowana do współpracy z torami wąskimi 600,750,1000mm i normanymi czyli 1435 oraz rozstaw szeroki "rosyjski" 1520 mm) około 35-45 km/h więcej troche strach jechać. Próby na filmika przeprowadzane były na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej (www.kolejrogowska.pl - zapraszam do odwiedzenia naszej strony) która to posiada rozstaw toru 750mm. Jeżeli są jescze jakieś pytania prosze pisać śmiało chętnie odpowiem, ewentualnie jak ktoś ma jakieś pomysły także chętnie poczytam. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 24 Lut, 2010
|
|
|
Odpada układ kierowniczy, prosta konstrukacja. Też bym się pobawił, ale nie mam wolnych torów koło siebie, a szkoda. Nieraz widać w Polsce nieużywanie tory. Aż się proszą o podobne zabawki
Jednak pomyślałbym o silniku BLDC. Będzie większa frajda. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 24 Lut, 2010
|
|
|
Intryguje mnie ten połyskujący, podłużny walec pod drezyną
Co to jest ?? |
|
|
|
|
DruhRafal
stażysta Jeździec bez głowy
Dołączył: 29 Paź 2009 Posty: 138
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010
|
|
|
tomasz_kombi napisał/a: | Intryguje mnie ten połyskujący, podłużny walec pod drezyną
Co to jest ?? |
Wydech po spalinowcu? |
_________________ EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010
|
|
|
Bateria jądrowa?
Coś chłopaki wspominali na filmie o zwarciu jądrami |
|
|
|
|
DruhRafal
stażysta Jeździec bez głowy
Dołączył: 29 Paź 2009 Posty: 138
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Bateria jądrowa?
Coś chłopaki wspominali na filmie o zwarciu jądrami |
Silnik odrzutowy, pulsacyjny. Chłopaki w rejonie umocnionym znaleźli stare cześci od V1
Ale serio - drezyna fajna Szkoda, że tutaj nie ma nigdzie wąskotorówki |
_________________ EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010
|
|
|
W mojej okolicy marnuje się kilkanaście kilometrów torów normalnej szerokości, tylko ze względu na ich zapuszczenie koniecznym wyposażeniem drezyny byłaby ekipa drwali na przedzie
A swoją drogą żal, że tyle dróg żelaznych się marnuje lub już zostało zaoranych... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010
|
|
|
Bierz piłę spalinową i toruj trasę Gdyby u mnie takie coś było, to bym to zrobił. Zbudował jakiś dłuższy wagon elektryczny i woził wycieczki za kasiorę |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010
|
|
|
Gdybyś zrobił taki numer na trasie Warszawa - Żyrardów to mój pracodawca czyli KM mogłyby odczuć oddech konkurencji na plecach
A co do nieczynnych linii kolejowych, taka jest właśnie idea drezynowania, lekki pojazd (w miarę) który pakujemy na przyczepę samochodową i jeździmy po nieczynnych liniach. Proponuje wrzucić w google hasło "kolej drezynowa" jest w Polsce tego naprawdę sporo. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010
|
|
|
W sumie mamy kawałek torów przez stare zakłady lniarskie. Pytanko: jakie muszę spełnić warunki by po tych torach sobie pojeździć? Wolna amerykana (bo tory są od lat nieużywane), czy potrzebne są czyjeś zgody? |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010
|
|
|
Jeżeli była by to Dąbrowa Białostocka, Parczew albo inne mówiąc krótki zadupie to wtedy można jeździć na nielegala. Ale ponieważ jest to Żyrardów na pewno znajdzie się ktoś "życzliwy" który zgłosi ów fakt do organów ścigania... Generalnie tam gdzie istnieją koeje drezynowe mają niepisaną umowę z zarządcą infrastruktury jakim jest PKP PLK na jeżdzenie po NIECZYNNYCH liniach Jeżeli jest to bocznica do zakładów to istnieje takie miejsce jak punkt zdawczo-odbiorczy gdzie kończy się szlak PKP PLK a zaczyna bocznica która jest najczęściej własnością zakładów. Wtedy jeżeli załątwicie sobie z zakładami żeby tam jeździć to będzie to na wpół legalne, bo legalne nigdy nie jest (trzeba posiadać prawo do kierowania wózkiem motorowym-drezyną, swiadectwo bezpieczeństwa bocznicy, pojazdy itp itd ogólnie papierologia stosowana) |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010
|
|
|
Z zakładów zostały tylko budynki. I to każdy ma innego właściciela
A to właśnie jest bocznica. Hmmm... Muszę popytać na miejscu co z tym zrobić.
Niżej zaznaczyłem na czerwono przebieg tej bocznicy przez miasto.
I jeszcze jedno: skąd skombinować nieduże, lekkie kółka do drezyny?
Nie chcę ciężkich. Myślałem o wytoczeniu środka z duralu a pozostawienie tylko stalowych obręczy. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010
|
|
|
Fajna ta drezyna.
Martwie się trochę o sprawność tej prądnicy , tzn moze i jest pancerna, ale kto wie, czy nie zeżre akumulatorów zbyt wcześnie. Duzą zaletą jest jednak fakt, ze ma obwód wzbudzenia no i można bocznikować... |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|