Nowy Kontroler FOC |
Autor |
Wiadomość |
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 20 Cze, 2018
|
|
|
Arczi76 napisał/a: | No tak w aplikacji jest I (mot). Z tego co pamiętał to tak do 6A dochodził ale to już przy prędkości bliskiej zadziałania speed limitu czyli około 25km/h |
No i to wygląda tak jak powinno, a jakie w tym czasie masz wskazanie prądu z akumulatora albo mocy? |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 21 Cze, 2018
|
|
|
Tak sobie testuje sterownik w te upały i obserwuje jego temperatury i zastanawiam się w którym miejscu jest mierzona temperatura na sterowniku? Elementy logiczne i kondensatory są do +85C czy do +125C? Zastanawiam się czy +70C na odczycie z aplikacji to dużo czy mało (w sumie w łatwy sposób można mu dorzucić dodatkowe radiatorki i chuchać na zimne ) |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 22 Cze, 2018
|
|
|
Zawsze lepiej z radiatorem.
IMG_20180616_135738.jpg Radiator |
Pobierz Plik ściągnięto 480 raz(y) 5,11 MB |
|
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 22 Cze, 2018
|
|
|
podgrzewane siodełko
nie boisz się w takiej torbie sterownika wozić? Raz że piekarnia (ok, na tranzystorach masz radiator, ale jak chłodzisz kondensatory?) a dwa to jednak wszystko lata i z czasem może jakiś przewód puścić i tragedia gotowa.. Rozumiem że jak deszcz Cię złapie to masz chłodzenie wodne |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018
|
|
|
esati napisał/a: | podgrzewane siodełko
nie boisz się w takiej torbie sterownika wozić? Raz że piekarnia (ok, na tranzystorach masz radiator, ale jak chłodzisz kondensatory?) a dwa to jednak wszystko lata i z czasem może jakiś przewód puścić i tragedia gotowa.. Rozumiem że jak deszcz Cię złapie to masz chłodzenie wodne |
Temperatura sterownika maksymalnie to 55C (przy naprawdę ostrym piłowaniu i temp zew ok. 25C) wedlug odczytu z apki. Torba z pozoru jest torbą, wyciąłem w niej otwory od góry i od dołu więc ma dostęp do powietrza w przeciwieństwie np. do osób, które zamykają sterownik w skrzynce. Wibracje jak wibracje, wskaż miejsce w rowerze, które nie jest na nie narażone? Wszędzie zawsze trochę trzęsie. Może tutaj nieco mocniej niż w trójkącie ramy ale nie dramatyzowałbym. Na deszcz (którego unikam) mam pokrowiec wodoszczelny, który zakrywa siodełko i torbę podsiodłową.
Jakie temperatury masz u siebie? |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018
|
|
|
Dochodzi do 70C (nie wiem czy to dużo bo nie wiem w którym miejscu jest czujnik) ale sterownik zamknięty w szczelnej skrzynce, unieruchomiony, bez dodatkowych radiatorów.
W przypadku przykręconego sterownika w skrzynce przewody względem sterownika i skrzynki się nie przemieszczają. Pod siodełkiem jednak cała torba lata i wszystko pracuje i obawiam się że po pewnym czasie mogą wyniknąć z tego problemy, ale może się mylę. |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie 24 Cze, 2018
|
|
|
Sęk w tym, że nie bardzo mam gdzie wsadzić sterownik. Skrzynki nie chcę bo mi się nie podobają skrzynki a torba to em3ev i bateria praktycznie całą torbę wypełnia. Nie ma więc miejsca. Pod ramą za bardzo narażony na wodę i błoto. To jedyne sensowne miejsce u mnie. Jedyne co mógłbym zrobić to usztywnić czyli kupić podsiodłówkę ale z mocowaniem na sztywno np. na jakiś plastik. |
|
|
|
|
PawLas
początkujący
Dołączył: 08 Paź 2017 Posty: 43 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: Pon 25 Cze, 2018
|
|
|
Ja mam większą torbę "falcon ev" za 100 usd. Polecam.
Wchodzi Barmal X4 i 1kWh LiPolymer.
Trochę szersza od Twojej, dobrze wypełnia ramę.
Sterownik przy chwilowym 4 kW dochodzi do 60°C. Przy ciągłym obciążeniu pewnie za gorąco. Nie mierzyłem.
Na zewnątrz z 15° - 18°. |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pon 25 Cze, 2018
|
|
|
W pierwszym poście aktualizacja programu na sterowniki X2, X4 z autosetem i bez.
Aktualizacja dla X2, X4 z i bez autoseta.
Bez autoseta:
X2_1.0.42s.hex, X4_1.0.42hex
Z autosetem:
X2_1.0.42.hex, X4_1.0.42.hex
Co się zmieniło?
=> Czas włączania/wyłączania tempomatu wynosi 100ms.
=> Przebieg/licznik po wyłączeniu sterownika nie zostaje wyzerowany. Aby wyzerować dystans należy w aplikacji w zakładce z ustawieniami kliknąć "Save Parameter".
=> Wykrycie braku Halli. W przypadku odłączenia/braku sygnału z Halli sterownik odłącza gaz. Po 2 sekundach ponownie sprawdza czy sensory są. Jeśli są, zwalnia sterownik.
Po aktualizacji należy przeprowadzić parametryzację i jak zwykle ostrożnie z prądami. |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Wto 03 Lip, 2018
|
|
|
W pierwszym poście aktualizacja programu na sterowniki X2, X4 z autosetem i bez.
Bez autoseta:
X2_1.0.44s.hex, X4_1.0.44.hex
Z autosetem:
X2_1.0.44.hex, X4_1.0.44.hex
Co się zmieniło?
=> Wykrycie braku Halli. W przypadku odłączenia/braku sygnału z Halli sterownik odłącza gaz. Po 2 sekundach ponownie sprawdza czy sensory są. Jeśli są, zwalnia gaz. Poprawka w funkcji. Czyli można podłączyć na przykład wyłącznik termiczny z silnika między zasilanie halli i tym samym uzyskamy odłączenie po przegrzaniu silnika
=> Średnica koła (zakres) zmniejszona do 20. To miałem wcześniej zmienić ale zamuliłem
Poprzednią wersję z 12.06.18 usunąłem ze względu na drobne poprawki zawarte w nowej wersji.
Przypominam: AKTUALIZACJA i PIERWSZE URUCHOMIENIE NA ZASILACZU |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pon 09 Lip, 2018
|
|
|
Panowie,
W związku z ostatnią naprawą postanowiłem podzielić się kilkoma informacjami odnośnie montażu płytki/sterownika. Dodatkowo jeszcze zamieściłem te informacje w instrukcji i ją zaktualizowałem. Temat nie jest specjalnie nowy ale zamieszczam celem przypomnienia. Instrukcja do ściągnięcia w pierwszym poście.
Dodatkowe informacje na temat chłodzenia sterownika, łącznie z płytką PCB.
Ze względu na występujące w sterowniku wysokie prądy konieczne jest chłodzenie nie tylko tranzystorów ale również i samej płytki wraz z kondensatorami elektrolitycznymi. Z tego powodu należy podczas montażu sterownika zwrócić szczególną uwagę na jego chłodzenie. Sterownik w obudowie należy umieścić w pojeździe tak aby miał swobodny owiew powietrza. Sterownik montowany w zamkniętej skrzynce, np. z akumulatorami najlepiej montować bez obudowy ale na powiększonym radiatorze tak aby ciepło wydzielane na tranzystorach było z nich jak najlepiej odprowadzane. A sama płytka miała możliwie największą możliwość chłodzenia.
Poniżej kilka zdjęć z symulacji termicznej płytki sterownika X4.
Symulacja przy prądzie 100A. Strzałki pozazują kierunek przepływu prądu oraz jego natężenie. Im kolor jaśniejszy, tym większy prąd.
Prąd wejściowy z linii wejścia rozprasza się przez całą powierzchnię Cu do nóżek tranzystorów. Tranzystory taktując przewodzą prąd na powierzchnię połączenia fazy silnika (Fot2). Po czym dolne tranzystory przewodzą go ponownie przez boczniki do wyjścia (Fot1).
Foto2
Prąd płynąc z wejścia do wyjścia płynie przez poszczególne warstwy płytki, między innymi przez przelotki z przylutowanymi tranzystorami mocy.
Folia Cu na płytce ma grubość 70µm plus miedź nanoszoną chemicznie w procesie produkcji płytki.
Same przelotki natomiast mają gwarantowaną przez producenta (standard) grubość 25µm, nanoszoną chemicznie.
Miedź chemicznie naniesiona nie ma identycznych właściwości z folią nawet o tej samej grubości. Z tego powodu też przewodząc taki sam prąd jak folia bardziej się nagrzewa.
Ze względu na połączenie chemiczne przelotek (Via) z folią Cu temperatura zostaje rozpraszana na resztę miedzi, oddając temperaturę do otoczenia i tym samym chłodząc przelotki.
W skrajnych przypadkach, przy dużych prądach i ze względu na większy opór termiczny przelotek, może dojść do ich przegrzania.
Czujnik temperatury zamontowany na płytce jest osadzony bezpośrednio pod tranzystorami tak aby możliwie szybko rejestować na nich zmiany temperatury. To jednak nie odzwierciedla temperatury panującej na połączeniu faz, gdzie prąd jest największy.
X4_IPhase_Gross.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 412 raz(y) 453,52 KB |
X4_IPhase.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 333 raz(y) 1,11 MB |
X4_Iin.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 282 raz(y) 1,26 MB |
|
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 09 Lip, 2018
|
|
|
Super, ale jak dla mnie zabrakło kluczowej informacji - przy jakiej temperaturze sterownika (odczyt z aplikacji) należy zacząć się martwić i pomyśleć o montażu dodatkowego chłodzenia przy założeniu że sterownik nie jest dodatkowo chłodzony przepływem powietrza (zamontowany w szczelnej skrzynce). |
|
|
|
|
PawLas
początkujący
Dołączył: 08 Paź 2017 Posty: 43 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: Wto 10 Lip, 2018
|
|
|
barmal napisał/a: | Czujnik temperatury zamontowany na płytce jest osadzony bezpośrednio pod tranzystorami tak aby możliwie szybko rejestować na nich zmiany temperatury. To jednak nie odzwierciedla temperatury panującej na połączeniu faz, gdzie prąd jest największy. |
Brzmi trochę niepokojąco, bo realnie nie ma nad najbardziej narażonym na przegrzanie miejscem żadnej kontroli. Może da się jakoś podlutować te przelotki, żeby trochę wzmocnić. |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Czw 26 Lip, 2018
|
|
|
Aktualizacja softu w pierwszym poście.
Uporządkowanie softu. Poprawka buga w funkcji IIt. Pprzyspieszenie reakcji manetki. W sofcie z autosetem poprawiona funkcja autonauki.
Zalecam zaktualizować program. I jak zwykle...do aktualizacji należy stosować zasilacz! |
|
|
|
|
warthog
początkujący
Dołączył: 20 Cze 2018 Posty: 29 Skąd: Trzebnica
|
Wysłany: Pią 12 Paź, 2018
|
|
|
Mam pytanie co do czujnika temperatury obsługiwanego przez sterownik.
W specyfikacji jest KTY81/110 a w silniku QS205 mam KTY83/122.
Porównałem ich charakterystyki i są praktycznie takie same.
Czy KTY83/122 też będzie działał poprawnie?
czujniki.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 358 raz(y) 36,45 KB |
|
|
|
|
|
|